Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
31sierpień

Wszystko o czujnikach Halla w silniku

IMG_8362Czujniki halla w silniku pomagają sterownikowi w efektywnym sterowaniu. Silnik posiada dodatkowe cienkie przewody, które służą sterownikowi do komunikacji właśnie z tymi elementami. Są one stosunkowo wrażliwe i podczas zabezpieczania termicznego silnika, częstego jego przegrzewania lub  uszkodzenia przewodu zasilającego mogą dozna warii. Najczęściej dzieje się to własnie podczas tego procesu – ulegają uszkodzeniu, ponieważ montując gotowe koło ze zmodyfikowanym (zabezpieczenie termiczne) silnikiem uszkodzi się izolacja kilku kabelków. Może to za skutkować przebiciem na jeden z kabelków halli, a to spowoduje ich uszkodzenie.

 

Główne przyczyny awarii czujników halla

  1. Uszkodzenie (przetarcie) przewodu przez śruby mocujące tarcze hamulcową
  2. Częste przegrzewanie silnika aż do wyłączenia przez wyłącznik termiczny
  3. Woda w silniku
  4. Kręcenie silnikiem i zwarcie nie zaizolowanych przewodów fazowych i halli (kręcąc silnikiem ten zachowuje się jak prądnica i generuje napięcie na przewodach fazowych i one dotykając przewodów halli łatwo je uszkodzą)

Jak sprawdzić, czy czujniki halla działają prawidłowo?

Przygotuj: 
– woltomierz (multimetr) 
– Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp) 
Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu 
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika – niebieskim, żółtym, zielonym. 
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru) 

    
gi66c6q5W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo. 
Prawidłowe zachowanie czujnika – napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).



Czy wszystkie czujniki działają podobnie i zgodnie z powyższym opisem? 

NIE – nie działają tak, jak opisano powyżej 
– nie ma w ogóle napięcia 4V 
– napiecie nie spada do 0V, tylko do np 3V 
– tylko 1 lub 2 czujniki działają, jeden nie działa tak jak te pozostałe 

gjgfc6q5Przykładowe nieprawidłowe działanie czujnika – napięcie nie spada do prawie zera


Diagnoza: Najprawdopodobniej uszkodzony jest czujnik. Należy go wymienić. Operacja nie jest trudna. 
Kup 3 czujniki SS41F. Najlepiej wymienić wszystkie naraz, nawet jeśli awarii uległ 1. 

TAK – wszystkie czujniki działają prawidłowo 
Diagnoza: Silnik jest prawdopodobnie sprawny, a rower nie jeździ z innego powodu. Trzeba diagnozować pozostałe elementy instalacji. 
ez9qBywają pewne awarie, które nie wyjdą w powyższym teście. Przykładem jest zalanie silnika  i jego korozja lub wypadnięcie czujnika halla ze swojego miejsca. Diagnoza nie wykaże problemów, a silnik nadal nie będzie działać prawidłowo. Wtedy najpierw przeprowadza się diagnozę silnika oraz diagnozę sterownika czy manetki, a dopiero gdy te nie ujawnia problemów – można pokusić się o otwarcie silnika.

Mogę jeździć bez halli?

Może się zdarzyć, że w już przerobionym rowerze sterownik straci komunikację z czujnikami halla (np w skutek uszkodzenia kabli wychodzących z osi, zalania silnika lub prostego wypięcia się wtyczki halli ze sterownika, rozlutowania przewodów itp) i przestawi się na pracę bezczujnikową. Z pozoru silnik i rower będzie działać ok, nie mniej jednak pojawią się takie objawy:

  • Rower będzie mieć trudność ze startem od 0km/h – może szarpać między 0-2km/h
  • W sterowniku mogą wyłączyć się takie funkcje jak tryb turbo (120% prędkości) czy hamowanie regeneracyjne silnikiem
  • Silnik będzie mieć trochę mniejszą efektywność podczas pracy i przy małym RPM (np podczas jazdy po lesie) co będzie skutkowało trochę szybszym nagrzewaniem się i większym zużyciem energii

Jak rozpoznać pracę bezczujnikową sterownika?

Niektóre modele sterowników, np popularne sterowniki z serii GT potrafią przestawić się na tryb pracy bez czujników halla jeśli wykryją problem z czujnikami. Łatwo sprawdzić czy taki sterownik działa w trybie czujnikowym lub bez czujnikowym.

  1. Podnieś tylne koło do góry
  2. Daj delikatnie gazu aby koło lekko i powoli ruszyło z miejsca
  3. Obserwuj zachowanie koła. Jeśli koło najpierw delikatnie się cofnie i dopiero potem zacznie obracać w dobrą stronę – oznacza to pracę bezczujnikową i prawdopodobną awarię. Silnik sterowany czujnikowo (ze sprawnymi czujnikami) zawsze startuje od razu kręcąc w dobrym kierunku.

Koło się cofa! Co robić, jak żyć!

Bez paniki :P Rower jeździ, więc w sumie aż tak bardzo to się nie zepsuło.

Musisz zdiagnozować problemy. Sprawdź złączki, kabelki, prześledź drogę przewodów halli miedzy silnikiem i sterownikiem. Poszukuj rozlutowanych przewodów, przetartej izolacji, załamań, korozji, luźnych złączek i innych mechanicznych usterek. Szczególną uwagę zwróć na miejsce wejścia kabelków w oś silnika – to tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń (uszkodzona izolacja). Odłącz silnik od instalacji i dokonaj diagnostyki czujników halla. Pozwoli to znaleźć przyczynę problemów.

Czujniki halla da się naprawić?

Naprawić – nie, ale wymienić – owszem. Nie jest to trudne, ale najpierw musisz znaleźć przyczynę, dla której się uszkodziły. Głupio by było wymienić na nowe, włożyć silnik, dać gazu a tu bach znowu się zepsują :) Popraw kabelki, usuń zwarcia, usuń stare czujniki halla (najlepiej je wykruszyć i wyczyścić pozostałości). Później wklej i polutuj nowe. Kabelki zalutuj zgodnie z poprzednimi połączeniami. Pozaginaj i zaizoluj tam wszystko tak, aby nie było zwarć do uzwojeń ani nic nie obcierało od środka pokrywy silnika, skręć silnik i… zrób diagnozę zwarć kabelków, zarówno ze sobą wzajemnie jak i do obudowy silnika. Później po zamontowaniu koła na gotowo – zrób to znowu, aby upewnić się, że nic się nie uszkodziło, zagniotło itp.

komentarze 22 do wpisu “Wszystko o czujnikach Halla w silniku”

  1. Seb pisze:

    Mam uszkodzony 1 z czujników Halla tzn przy teście napięcie spada do 0,6V a nie do zera. Czy napęd będzie pracował, nie uszkodzi to sterownika??

  2. Alojzy pisze:

    Witam. Mam rower elektryczny „Longwise chiński i od jakiegoś czasu nie idzie włłączyć wyswietlacza. Po krótkim czasie zadziałał a teraz znowu nie diała. W czasie zadzialania silnik pracuje normalnie.Proszę o wskazowki od czego zacząc sprawdzanie. Zory bardzo dziękuję i pozdrawiam serdecznie.Alojzy

  3. marek pisze:

    Mam w naprawie dwa rowery 36v 250w . Spalone silniki i czujniki halla też.Silniki przezwoiłem (mam w tym doświadczenie). Czujniki A3144 wlutowałem nowe, przedtem były dwie sztuki 422A743 i jedna sztuka 422am743.Niestety silnik szarpie i brakuje mu mocy.Sterowniki, kable , manetka sprawdzone i jest ok.Jakie zamienniki zastosować?

    • tas pisze:

      Czujniki halla łatwo sprawdzić czy działają. Natomiast może wynikł np błąd w przezwajaniu, objawem jest właśnie brak mocy i nierówna praca

    • marek pisze:

      Silniki przezwoiłem prawidłowo. Z ocalałych czujników poskładałem jeden silnik i działa prawidłowo. Skrajne czujniki na płytce można zamienić na A3144, lecz środkowy (był 420AM743 koloru białego) jest niezamienialny. Proszę o radę czym można go zastąpić.

      ELMAR 504 285 739

  4. Mariusz pisze:

    Czy kolejność podłączenia czujników halla ma znaczenie? Nie pamiętam dokładnie który kabel z którego czujnika, przerabiałem silnik na zewnętrzny sterownik, na oscyloskopie halle rysują zmianę napięcia, silnik mam wrażenie że chodzi płynniej niż poprzednio, niestety rower nie jeździ na czujniku PAS, tylko manetka, nie wiem czy ma to jakiś związek.

  5. BluesWings pisze:

    Tas,
    Kiedy film o wymianie halli ? ;)

  6. […] Przeczytaj także wpis dotyczący przewodów czujników halla – przewody te są dość wrażliwe i łatwo je […]

  7. Krystian pisze:

    Witam, mam kłopot. A mianowicie koło kreci sie w właściwym, kierunku ale tylko 13,9 klm/h jak kombinuje z gazami i halami to obraca się do tyłu z mocą Full.
    Nie wiem co jest przyczyną. Sterownik sinus kt 36/45 35a silnik bionx 2 gen przerobiony
    Będę wdzięczny za jaką kolwiek pomoc. Pozdrawiam

  8. msciciel pisze:

    mozesz mi powiedziec czy kazdy sterownik do ebike jest wyposazony w ten czujnik bo mam tylko takie trzy przewodu zolty niebieski zielony idace do silnika i dodatkowo jedno gniazdi z trzema cienkimi przewodami czerwony bialy czarny wnowym sterowniku w tym gniezdzie mam az 5 przewodow.

  9. wojtuś pisze:

    Podziwiam , sam nie umiałbym zmienić dentki bez ściągania koła i to w trakcie jazdy jeszcze polecam filmik.

  10. Tomasz pisze:

    siemka obejrzałem te filmik ze zminą dentki bez wykrecania koła i cóż pełne uznanie polecam

  11. Łukasz pisze:

    Dwa lata minęły a filmiku nie ma. Oj nieładnie. No chyba że go nie widzę to przepraszam. A co myślisz o dętkach z dwoma końcami?

  12. krzysztof pisze:

    ja mam taki problem po przejechaniu około 4 km i zatrzymani sie rower niechce ruszyc po nacisinięciu manetki koło szarpie po doczekaniu 10 minut rower działa normalnie

  13. daniel pisze:

    Mam kolo bionx sam proboje je przerobic i nie bardzo wi3m jak podlaczy w srodku kola mam czarny czerwony i bialu. Czyli niebieski zielony zolty czy jak? Druga spraw czujnik halla ma 3 piny i kolejne dwa tez maja trZY PINY jak to polacYc? Pomocy 531053079

  14. kris pisze:

    lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.Czekam na obiecany filmik pozdrawiam

  15. Piotr pisze:

    „Oczywiście nie ma problemu z wymianą ich na nowe”
    Jasne, szkoda że podchodziłem do tematu dwukrotnie i bezskutecznie:P

    Co miałeś na myśli pisząc o naprawie dętki bez wyjmowania koła?

    • tas pisze:

      No staram się zawsze opisywać najbardziej prawdopodobne scenariusze :P Może Cię po prostu halle nie lubią hehe.

      A co do naprawy dętki w trasie i bez zdejmowania koła – to jest normalna praktyka ebikerów – szkoda ruszać śrub mocujących oś silnika – lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.