Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
31Sie

Wszystko o czujnikach Halla w silniku

IMG_8362Czujniki halla w silniku pomagają sterownikowi w efektywnym sterowaniu. Silnik posiada dodatkowe cienkie przewody, które służą sterownikowi do komunikacji właśnie z tymi elementami. Są one stosunkowo wrażliwe i podczas zabezpieczania termicznego silnika, częstego jego przegrzewania lub  uszkodzenia przewodu zasilającego mogą dozna warii. Najczęściej dzieje się to własnie podczas tego procesu – ulegają uszkodzeniu, ponieważ montując gotowe koło ze zmodyfikowanym (zabezpieczenie termiczne) silnikiem uszkodzi się izolacja kilku kabelków. Może to za skutkować przebiciem na jeden z kabelków halli, a to spowoduje ich uszkodzenie.

 

Główne przyczyny awarii czujników halla

  1. Uszkodzenie (przetarcie) przewodu przez śruby mocujące tarcze hamulcową
  2. Częste przegrzewanie silnika aż do wyłączenia przez wyłącznik termiczny
  3. Woda w silniku
  4. Kręcenie silnikiem i zwarcie nie zaizolowanych przewodów fazowych i halli (kręcąc silnikiem ten zachowuje się jak prądnica i generuje napięcie na przewodach fazowych i one dotykając przewodów halli łatwo je uszkodzą)

Jak sprawdzić, czy czujniki halla działają prawidłowo?

Przygotuj: 
– woltomierz (multimetr) 
– Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp) 
Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu 
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika – niebieskim, żółtym, zielonym. 
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru) 

    
gi66c6q5W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo. 
Prawidłowe zachowanie czujnika – napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).



Czy wszystkie czujniki działają podobnie i zgodnie z powyższym opisem? 

NIE – nie działają tak, jak opisano powyżej 
– nie ma w ogóle napięcia 4V 
– napiecie nie spada do 0V, tylko do np 3V 
– tylko 1 lub 2 czujniki działają, jeden nie działa tak jak te pozostałe 

gjgfc6q5Przykładowe nieprawidłowe działanie czujnika – napięcie nie spada do prawie zera


Diagnoza: Najprawdopodobniej uszkodzony jest czujnik. Należy go wymienić. Operacja nie jest trudna. 
Kup 3 czujniki SS41F. Najlepiej wymienić wszystkie naraz, nawet jeśli awarii uległ 1. 

TAK – wszystkie czujniki działają prawidłowo 
Diagnoza: Silnik jest prawdopodobnie sprawny, a rower nie jeździ z innego powodu. Trzeba diagnozować pozostałe elementy instalacji. 
ez9qBywają pewne awarie, które nie wyjdą w powyższym teście. Przykładem jest zalanie silnika  i jego korozja lub wypadnięcie czujnika halla ze swojego miejsca. Diagnoza nie wykaże problemów, a silnik nadal nie będzie działać prawidłowo. Wtedy najpierw przeprowadza się diagnozę silnika oraz diagnozę sterownika czy manetki, a dopiero gdy te nie ujawnia problemów – można pokusić się o otwarcie silnika.

Mogę jeździć bez halli?

Może się zdarzyć, że w już przerobionym rowerze sterownik straci komunikację z czujnikami halla (np w skutek uszkodzenia kabli wychodzących z osi, zalania silnika lub prostego wypięcia się wtyczki halli ze sterownika, rozlutowania przewodów itp) i przestawi się na pracę bezczujnikową. Z pozoru silnik i rower będzie działać ok, nie mniej jednak pojawią się takie objawy:

  • Rower będzie mieć trudność ze startem od 0km/h – może szarpać między 0-2km/h
  • W sterowniku mogą wyłączyć się takie funkcje jak tryb turbo (120% prędkości) czy hamowanie regeneracyjne silnikiem
  • Silnik będzie mieć trochę mniejszą efektywność podczas pracy i przy małym RPM (np podczas jazdy po lesie) co będzie skutkowało trochę szybszym nagrzewaniem się i większym zużyciem energii

Jak rozpoznać pracę bezczujnikową sterownika?

Niektóre modele sterowników, np popularne sterowniki z serii GT potrafią przestawić się na tryb pracy bez czujników halla jeśli wykryją problem z czujnikami. Łatwo sprawdzić czy taki sterownik działa w trybie czujnikowym lub bez czujnikowym.

  1. Podnieś tylne koło do góry
  2. Daj delikatnie gazu aby koło lekko i powoli ruszyło z miejsca
  3. Obserwuj zachowanie koła. Jeśli koło najpierw delikatnie się cofnie i dopiero potem zacznie obracać w dobrą stronę – oznacza to pracę bezczujnikową i prawdopodobną awarię. Silnik sterowany czujnikowo (ze sprawnymi czujnikami) zawsze startuje od razu kręcąc w dobrym kierunku.

Koło się cofa! Co robić, jak żyć!

Bez paniki 😛 Rower jeździ, więc w sumie aż tak bardzo to się nie zepsuło.

Musisz zdiagnozować problemy. Sprawdź złączki, kabelki, prześledź drogę przewodów halli miedzy silnikiem i sterownikiem. Poszukuj rozlutowanych przewodów, przetartej izolacji, załamań, korozji, luźnych złączek i innych mechanicznych usterek. Szczególną uwagę zwróć na miejsce wejścia kabelków w oś silnika – to tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń (uszkodzona izolacja). Odłącz silnik od instalacji i dokonaj diagnostyki czujników halla. Pozwoli to znaleźć przyczynę problemów.

Czujniki halla da się naprawić?

Naprawić – nie, ale wymienić – owszem. Nie jest to trudne, ale najpierw musisz znaleźć przyczynę, dla której się uszkodziły. Głupio by było wymienić na nowe, włożyć silnik, dać gazu a tu bach znowu się zepsują 🙂 Popraw kabelki, usuń zwarcia, usuń stare czujniki halla (najlepiej je wykruszyć i wyczyścić pozostałości). Później wklej i polutuj nowe. Kabelki zalutuj zgodnie z poprzednimi połączeniami. Pozaginaj i zaizoluj tam wszystko tak, aby nie było zwarć do uzwojeń ani nic nie obcierało od środka pokrywy silnika, skręć silnik i… zrób diagnozę zwarć kabelków, zarówno ze sobą wzajemnie jak i do obudowy silnika. Później po zamontowaniu koła na gotowo – zrób to znowu, aby upewnić się, że nic się nie uszkodziło, zagniotło itp.

komentarzy 11 do wpisu “Wszystko o czujnikach Halla w silniku”

  1. […] Przeczytaj także wpis dotyczący przewodów czujników halla – przewody te są dość wrażliwe i łatwo je […]

  2. Krystian pisze:

    Witam, mam kłopot. A mianowicie koło kreci sie w właściwym, kierunku ale tylko 13,9 klm/h jak kombinuje z gazami i halami to obraca się do tyłu z mocą Full.
    Nie wiem co jest przyczyną. Sterownik sinus kt 36/45 35a silnik bionx 2 gen przerobiony
    Będę wdzięczny za jaką kolwiek pomoc. Pozdrawiam

  3. msciciel pisze:

    mozesz mi powiedziec czy kazdy sterownik do ebike jest wyposazony w ten czujnik bo mam tylko takie trzy przewodu zolty niebieski zielony idace do silnika i dodatkowo jedno gniazdi z trzema cienkimi przewodami czerwony bialy czarny wnowym sterowniku w tym gniezdzie mam az 5 przewodow.

  4. wojtuś pisze:

    Podziwiam , sam nie umiałbym zmienić dentki bez ściągania koła i to w trakcie jazdy jeszcze polecam filmik.

  5. Tomasz pisze:

    siemka obejrzałem te filmik ze zminą dentki bez wykrecania koła i cóż pełne uznanie polecam

  6. Łukasz pisze:

    Dwa lata minęły a filmiku nie ma. Oj nieładnie. No chyba że go nie widzę to przepraszam. A co myślisz o dętkach z dwoma końcami?

  7. krzysztof pisze:

    ja mam taki problem po przejechaniu około 4 km i zatrzymani sie rower niechce ruszyc po nacisinięciu manetki koło szarpie po doczekaniu 10 minut rower działa normalnie

  8. daniel pisze:

    Mam kolo bionx sam proboje je przerobic i nie bardzo wi3m jak podlaczy w srodku kola mam czarny czerwony i bialu. Czyli niebieski zielony zolty czy jak? Druga spraw czujnik halla ma 3 piny i kolejne dwa tez maja trZY PINY jak to polacYc? Pomocy 531053079

  9. kris pisze:

    lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.Czekam na obiecany filmik pozdrawiam

  10. Piotr pisze:

    „Oczywiście nie ma problemu z wymianą ich na nowe”
    Jasne, szkoda że podchodziłem do tematu dwukrotnie i bezskutecznie:P

    Co miałeś na myśli pisząc o naprawie dętki bez wyjmowania koła?

    • tas pisze:

      No staram się zawsze opisywać najbardziej prawdopodobne scenariusze 😛 Może Cię po prostu halle nie lubią hehe.

      A co do naprawy dętki w trasie i bez zdejmowania koła – to jest normalna praktyka ebikerów – szkoda ruszać śrub mocujących oś silnika – lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.