Wszystko o czujnikach Halla w silniku
Czujniki halla w silniku pomagają sterownikowi w efektywnym sterowaniu. Silnik posiada dodatkowe cienkie przewody, które służą sterownikowi do komunikacji właśnie z tymi elementami. Są one stosunkowo wrażliwe i podczas zabezpieczania termicznego silnika, częstego jego przegrzewania lub uszkodzenia przewodu zasilającego mogą dozna warii. Najczęściej dzieje się to własnie podczas tego procesu – ulegają uszkodzeniu, ponieważ montując gotowe koło ze zmodyfikowanym (zabezpieczenie termiczne) silnikiem uszkodzi się izolacja kilku kabelków. Może to za skutkować przebiciem na jeden z kabelków halli, a to spowoduje ich uszkodzenie.
Główne przyczyny awarii czujników halla
- Uszkodzenie (przetarcie) przewodu przez śruby mocujące tarcze hamulcową
- Częste przegrzewanie silnika aż do wyłączenia przez wyłącznik termiczny
- Woda w silniku
- Kręcenie silnikiem i zwarcie nie zaizolowanych przewodów fazowych i halli (kręcąc silnikiem ten zachowuje się jak prądnica i generuje napięcie na przewodach fazowych i one dotykając przewodów halli łatwo je uszkodzą)
Jak sprawdzić, czy czujniki halla działają prawidłowo?
Przygotuj:
– woltomierz (multimetr)
– Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp)
Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika – niebieskim, żółtym, zielonym.
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru)
W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo.
Prawidłowe zachowanie czujnika – napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).
Czy wszystkie czujniki działają podobnie i zgodnie z powyższym opisem?
NIE – nie działają tak, jak opisano powyżej
– nie ma w ogóle napięcia 4V
– napiecie nie spada do 0V, tylko do np 3V
– tylko 1 lub 2 czujniki działają, jeden nie działa tak jak te pozostałe
Diagnoza: Najprawdopodobniej uszkodzony jest czujnik. Należy go wymienić. Operacja nie jest trudna.
Kup 3 czujniki SS41F. Najlepiej wymienić wszystkie naraz, nawet jeśli awarii uległ 1.
TAK – wszystkie czujniki działają prawidłowo
Diagnoza: Silnik jest prawdopodobnie sprawny, a rower nie jeździ z innego powodu. Trzeba diagnozować pozostałe elementy instalacji. Bywają pewne awarie, które nie wyjdą w powyższym teście. Przykładem jest zalanie silnika i jego korozja lub wypadnięcie czujnika halla ze swojego miejsca. Diagnoza nie wykaże problemów, a silnik nadal nie będzie działać prawidłowo. Wtedy najpierw przeprowadza się diagnozę silnika oraz diagnozę sterownika czy manetki, a dopiero gdy te nie ujawnia problemów – można pokusić się o otwarcie silnika.
Mogę jeździć bez halli?
Może się zdarzyć, że w już przerobionym rowerze sterownik straci komunikację z czujnikami halla (np w skutek uszkodzenia kabli wychodzących z osi, zalania silnika lub prostego wypięcia się wtyczki halli ze sterownika, rozlutowania przewodów itp) i przestawi się na pracę bezczujnikową. Z pozoru silnik i rower będzie działać ok, nie mniej jednak pojawią się takie objawy:
- Rower będzie mieć trudność ze startem od 0km/h – może szarpać między 0-2km/h
- W sterowniku mogą wyłączyć się takie funkcje jak tryb turbo (120% prędkości) czy hamowanie regeneracyjne silnikiem
- Silnik będzie mieć trochę mniejszą efektywność podczas pracy i przy małym RPM (np podczas jazdy po lesie) co będzie skutkowało trochę szybszym nagrzewaniem się i większym zużyciem energii
Jak rozpoznać pracę bezczujnikową sterownika?
Niektóre modele sterowników, np popularne sterowniki z serii GT potrafią przestawić się na tryb pracy bez czujników halla jeśli wykryją problem z czujnikami. Łatwo sprawdzić czy taki sterownik działa w trybie czujnikowym lub bez czujnikowym.
- Podnieś tylne koło do góry
- Daj delikatnie gazu aby koło lekko i powoli ruszyło z miejsca
- Obserwuj zachowanie koła. Jeśli koło najpierw delikatnie się cofnie i dopiero potem zacznie obracać w dobrą stronę – oznacza to pracę bezczujnikową i prawdopodobną awarię. Silnik sterowany czujnikowo (ze sprawnymi czujnikami) zawsze startuje od razu kręcąc w dobrym kierunku.
Koło się cofa! Co robić, jak żyć!
Bez paniki :P Rower jeździ, więc w sumie aż tak bardzo to się nie zepsuło.
Musisz zdiagnozować problemy. Sprawdź złączki, kabelki, prześledź drogę przewodów halli miedzy silnikiem i sterownikiem. Poszukuj rozlutowanych przewodów, przetartej izolacji, załamań, korozji, luźnych złączek i innych mechanicznych usterek. Szczególną uwagę zwróć na miejsce wejścia kabelków w oś silnika – to tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń (uszkodzona izolacja). Odłącz silnik od instalacji i dokonaj diagnostyki czujników halla. Pozwoli to znaleźć przyczynę problemów.
Czujniki halla da się naprawić?
Naprawić – nie, ale wymienić – owszem. Nie jest to trudne, ale najpierw musisz znaleźć przyczynę, dla której się uszkodziły. Głupio by było wymienić na nowe, włożyć silnik, dać gazu a tu bach znowu się zepsują :) Popraw kabelki, usuń zwarcia, usuń stare czujniki halla (najlepiej je wykruszyć i wyczyścić pozostałości). Później wklej i polutuj nowe. Kabelki zalutuj zgodnie z poprzednimi połączeniami. Pozaginaj i zaizoluj tam wszystko tak, aby nie było zwarć do uzwojeń ani nic nie obcierało od środka pokrywy silnika, skręć silnik i… zrób diagnozę zwarć kabelków, zarówno ze sobą wzajemnie jak i do obudowy silnika. Później po zamontowaniu koła na gotowo – zrób to znowu, aby upewnić się, że nic się nie uszkodziło, zagniotło itp.


Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
- Video poradnik – Rower 1500W 17 kwietnia 2018
Najnowsze komentarze
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
[…] Przeczytaj także wpis dotyczący przewodów czujników halla – przewody te są dość wrażliwe i łatwo je […]
Witam, mam kłopot. A mianowicie koło kreci sie w właściwym, kierunku ale tylko 13,9 klm/h jak kombinuje z gazami i halami to obraca się do tyłu z mocą Full.
Nie wiem co jest przyczyną. Sterownik sinus kt 36/45 35a silnik bionx 2 gen przerobiony
Będę wdzięczny za jaką kolwiek pomoc. Pozdrawiam
mozesz mi powiedziec czy kazdy sterownik do ebike jest wyposazony w ten czujnik bo mam tylko takie trzy przewodu zolty niebieski zielony idace do silnika i dodatkowo jedno gniazdi z trzema cienkimi przewodami czerwony bialy czarny wnowym sterowniku w tym gniezdzie mam az 5 przewodow.
Podziwiam , sam nie umiałbym zmienić dentki bez ściągania koła i to w trakcie jazdy jeszcze polecam filmik.
siemka obejrzałem te filmik ze zminą dentki bez wykrecania koła i cóż pełne uznanie polecam
Dwa lata minęły a filmiku nie ma. Oj nieładnie. No chyba że go nie widzę to przepraszam. A co myślisz o dętkach z dwoma końcami?
ja mam taki problem po przejechaniu około 4 km i zatrzymani sie rower niechce ruszyc po nacisinięciu manetki koło szarpie po doczekaniu 10 minut rower działa normalnie
Mam kolo bionx sam proboje je przerobic i nie bardzo wi3m jak podlaczy w srodku kola mam czarny czerwony i bialu. Czyli niebieski zielony zolty czy jak? Druga spraw czujnik halla ma 3 piny i kolejne dwa tez maja trZY PINY jak to polacYc? Pomocy 531053079
lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.Czekam na obiecany filmik pozdrawiam
„Oczywiście nie ma problemu z wymianą ich na nowe”
Jasne, szkoda że podchodziłem do tematu dwukrotnie i bezskutecznie:P
Co miałeś na myśli pisząc o naprawie dętki bez wyjmowania koła?
No staram się zawsze opisywać najbardziej prawdopodobne scenariusze :P Może Cię po prostu halle nie lubią hehe.
A co do naprawy dętki w trasie i bez zdejmowania koła – to jest normalna praktyka ebikerów – szkoda ruszać śrub mocujących oś silnika – lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.