Diody led na BMSie
Część BMSów spotykana na rynku posiada moduł diagnostyczny. Są to dodatkowe diody LED zamontowane w sekcji balansującej i informującej o zachowaniu się akumulatora oraz stanie ładowania.
Każda dioda to jeden kanał balansera. Kiedy balanser się uruchamia i zaczyna wyrównywać celę do „napięcia wyrównywania”, np 4.17-4.20V (w zależności od modelu BMSa) zapala się na nim dioda. Po kilku godzinach, kiedy dana sekcja osiągnie to napięcie i balanser się wyłączy – dioda zgaśnie. Diodki po kolei gasną aż wyłącza się wszystkie. Oznacza to zakończenie balansowania akumulatora (zakończenie konserwacji akumulatora).
Świecenie się wszystkich diod jest całkowicie normalne i świadczy o prawidłowym wyrównywaniu akumulatora. Dodatkowo diody te powinny świecić długo po zakończeniu ładowania. Dla nowego akumulatora można się spodziewać nawet kilkunastu godzin, dla takiego użytkowanego czas ten nie powinien być dłuższy niż 5h.
Może się zdarzyć, że zamiast świecenia dioda mruga. Oznacza to, że napięcie na danej sekcji osiągnęło granicę uruchomienia balancera i oznacza, że dana sekcja jest prawie wybalansowana. Mruganie po kilku(nastu) godzinach się zakończy.
A co, jeśli zaraz po wyłączeniu ładowarki:
Zapala się tylko kilka diod, a reszta się nie włącza? Najczęściej oznacza to, że któraś sekcja zbyt szybko osiągnęła swoje napięcie 4.25V i BMS odłączył ładowarkę przedwcześnie. Wskazana jest dalsza diagnoza ponieważ wszystko wskazuje na to, że sekcja, której LED się włączył jest w jakiś sposób nieprawidłowa (ma niepełną pojemność i szybciej ociągnęła stan naładowania lub jest nierówna, przeładowana ) i należy ją wyrównać/sprawdzić.
Zapala się większość diod, ale nie wszystkie, ładowanie się kończy, ale kilka diod się nie zapala? Oznacza to, że te sekcje, które się nie świecą są nadmiernie rozładowane. Na tych sekcjach może być jakiś upływ spowodowany wodą, rozlutowaniem się przewodów itp. Cela o mniejszym napięciu może zaniżać pojemność akumulatora i wskazane jest zbadania sprawy bardziej szczegółowo.
Uwaga: Pamiętaj, że nowo zbudowany i nie do końca wyrównany akumulator może przez pierwsze 10 cykli zachowywać się dziwnie. Mogą nie zapalać się diody lub balansować się nie wszystkie. Jest to normalne, sekcje nie osiągnęły jeszcze ostatecznego wyrównania, stanie się to samo podczas pierwszych wycieczek i pierwszych cykli.
Pamiętaj: budując akumulator staraj się to robić z ogniw naładowanych do pełna (np osobną zewnętrzna ładowarką 18650), dzięki temu akumulator będzie już w miarę równy a sam proces pierwszego balansowania będzie szedł sprawniej. Próba składania akumulatora z ogniw naładowanych inaczej niż do pełna spowoduje, że po jego zmontowaniu i doładowaniu sekcje będą nie równe, a to oznacza dla BMSa dużo niepotrzebnej pracy i nawet kilkanaście cykli w czasie których będzie starał się wyrównywać to co Tobie się nie chciało zrobić w 1 dzień ;)
Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza) 5 marca 2021
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
Najnowsze komentarze
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
Jak jest opisany BMS z diodami? kupilem na aliexpresie 2 BMSy oba bez diod sygnalizujacych balansowanie
Lub Jesli mozna to podaj linki do takich BMS
Bardzo serdecznie dziekuje za Twoj Blog i ogrom wiedzy ktora sie dzielisz z innymi
Szacunek
Pozdrawiam Jan
a jeżeli po ladowaniu na 20 ledow nie zapala się zawsze jedna i ta sama ;aku może 6-7 pelnych cykli
Ładowałem całą noc akumulator potem Bms świecił. Następnie zaczął migać cały dzień. Jak się kładłem spać o 23 to jeszcze migał. Czy to jest normalne? Jak Bms świeci to wiem, że lepiej poczekać aż zgaśnie i dopiero wtedy jeździć. W przypadku gdy Bms miga też jest lepiej nie jeździć i poczekać aż zgaśnie i dopiero wtedy jeździć?
Miganie diod oznacza, że już się zakończyło balansowanie, można jeździć :)
Hej ,Widze ze jest u was w sprzedazy BMS 16s 50a/5a,moj sterownik to:
https://www.aliexpress.com/item/ebike-60V-72V-3000W-Electric-bicycle-Brushless-controller-Dual-Mode-Hall-Sensor-and-Hall-Sensorless-KT/32838732145.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4a3e4c4dMBmxEw
czy ten BMs ktory oferujecie bedzie ok ?
No zobacz, sterownik masz 60A a BMS ma tylko 50A, będzie to działać? ;)
No nie będzie i się zepsuje.
Czy jest potrzeba stosowanie BMS dla baterii NIMH. Wydaje mi się że zjawisko różnych napięć na poszczególnych ogniwach też występuje, chociaż może nie jest tak szkodliwe jak dla baterii Li i LiPoJ do tej pory nie spotkałem BMS-a dla takich baterii. Co o tym sądzisz?
Nie ma BMSów dla akumulatorów niklowych, one mają ciekawą cechę, nie naładują się powyżej pewnego napięcia bo zaczynają się grzać (deltaV) i między innymi na tym efekcie bazują ładowarki
Warto znaleźć taki z diodami do budowy baterii?
No tak, raz się palą, a raz świecą.
Czy rozjazd 0,03V to dużo? miałem najwyższe napięcie w nowym aku 4,21V a najniższe 4,18V. Ładowanie wyłączyło się przy 67,3V.
To nie dużo, BMS w 4h ogarnie to.
Zauważyłem, że podczas świecenia diod (balansowania), nawet po odpięciu ładowarki nie działa rower. Dopiero gdy skończy się balansowanie można jechać. To normalne ?
jeśli akumulator ma duże rozjazdy to tak, póki BMS nie ogarnie to może nie zezwolić na jazdę. Ogólnie to zalecam obadać co i jak :)