Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
05marzec

Sabvoton ML (programowalny)

Zajmijmy się dzisiaj tym ciekawym sterownikiem. Jest to sterownik wektorowy o uproszczonym systemie sterowania. Mały, fajny, programowalny.

Do opisu posłuży nam sterownik zakupiony w NEXUN

Przygotowanie do programowania

  1. Zainstaluj sterowniki do przewodu USB programującego sterownik. Znajdziesz je TUTAJ
  2. Sprawdź w „Menadżerze urządzeń” jaki numer porty COM został przydzielony przez system dla tego przewodu programującego
  3. Zainstaluj program konfiguracyjny: LINK
  4. Uruchom program
  5. Podłącz przewód USB do komputera
  6. Podłącz sterownik do zasilania (najlepiej przed ładowarkę lub akumulator, uruchom stacyjkę aż zacznie migać czerwona dioda), podłącz przewód programujący do sterownika.

Program konfiguracyjny

Uwaga: opisuję tutaj program aktualny na dzień 12.02.2021. Prawdopodobnie w przyszłości zostaną opublikowane nowe wersje tego programu i niektóre funkcje nie będą działać tak jak to opisałem poniżej. Miej na to uwagę. Postaram się aktualizować opis aby funkcje były opisane maksymalnie aktualnie.

Aby zaprogramować:

Otwórz numer portu przypisany do przewodu USB [1] i naciśnij Open Port [2]. Naciśnij pole Read [4] aby wczytać aktualne parametry sterownika. Po wprowadzeniu zmian naciśnij Save Data [6] i zamknij port poprzez przycisk Close Port [7].

Opis funkcji

  • 1: Pole wyboru numeru portu COM przypisanego dla przewodu USB
  • 2: Otwarcie portu i połączenie się ze sterownikiem
  • 3: Zamknięcie portu po zapisaniu ustawień
  • 4: Odczyt parametrów ze sterownika
  • 5: Zapis parametrów i wysłanie ich do sterownika
  • 6: Zapis aktualnych parametrów do pliku
  • 7: Wczytanie pliku z ustawieniami i do późniejszego wysłania do sterownika
  • 8: Ilość par magnesów w silniku (chodzi o ilość par, a nie ilość sztuk, jeśłi silnik ma 46 magnesów to należy wpisać ilość par 23)
  • 9: Konstrukcyjna prędkość maksymalna silnika wyliczana ze wzoru [(Kv * maksymalne napięcie naładowanego akumulatora)/10]. Kv to ilość obrotów na 1V, jest do odczytania z opisu silnika na sklepie. Przykładowe obliczenie w zaokrągleniu bez ułamków: (7.5Kv * 54.6V)/10=41 i tyle wpisujemy w to pole
  • 10: Pierwszy próg poziomu naładowania akumulatora poniżej którego nastąpi limit mocy. Zwyczajowo powinien być ustawiony na około 20% napięcia akumulatora
  • 11: Drugi próg poziomu naładowania akumulatora poniżej którego nastąpi odłączenie napędu. Prawidłowo ustawiony powinien wynosić kilka V więcej niż próg odłączenia przez BMS
  • 12: Próg maksymalnego naładowania akumulatora – powinien być ustawiony około 2V więcej niż maksymalne napięcie naładowanego akumulatora
  • 13: Napięcie powyżej którego nie uruchomi się hamowanie regeneracyjne. UWAGA: Bardzo istotna opcja!. Wartość w tym polu powinna wynosić mniej więcej poziomowi 80% naładowanego akumulatora. Na naładowanym akumulatorze do pełna nie wolno hamować regeneracyjnie – grozi to uszkodzeniem sterownika!
  • 14: Prędkość na 1 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 23
  • 15: Prędkość na 2 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 24
  • 16: Prędkość na 4 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 25
  • 17: Prędkość odpowiadająca aktywacji przewodu „limit do 25km/h” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9)
  • 18: Prędkość na biegu wstecznym
  • 19: Limit prędkości aktywny bezpośrednio po uruchomieniu sterownika. Zostaje wyłączony po upływie 10 sek.
  • 20: Wartość % trybu soft start – łagodzenia startu. Jeśli posiadasz silnik przekładniowy lub napędu łańcuchem/paskiem – możesz złagodzić start sterownika zwieszając tą wartość
  • 21: Odgórny limit prędkości. Ma 2 opcje. „External limit speed” – nie wiem co robi :), „Internal limit speed” to właśnie aktywacja limitu. Limit ten będzie pobierany z pola 22
  • 22: Wartość ograniczenia limitu prędkości jako procent maksymalnej prędkości obrotowej RPM z pola 9
  • 23: Limit prądu (mocy) na 1 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 14
  • 24: Limit prądu (mocy) na 2 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 15
  • 25: Limit prądu (mocy) na 3 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 16
  • 26: Moc odpowiadająca aktywacji przewodu „limit do 25km/h” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 17
  • 27: Sposób przełączania się między trybami prędkości. Opis niebawem
  • 28: Opis niebawem
  • 29: Sposób aktywacji tempomatu. Opis niebawem
  • 30: Pole aktywacji lub wyłączenia funkcji hamowania regeneracyjnego. Jeśli jest aktywne i czujnik hamowania jest podłączony do sterownika to po jego aktywacji prócz wyłączenia manetki (funkcja podstawowa) zostanie także podjęta próba hamowania silnikiem. Jeśli napięcie akumulatora jest poniżej wartości z pola 13 sterownik powinien aktywować hamowanie silnikiem
  • 31: Wartość siły hamowania regeneracyjnego. Im wyższa wartość tym silniej hamuje.

Podłączenie do instalacji

Pamiętaj, że podłączając silnik i sterownik potrzebujesz odnaleźć prawidłową konfigurację połączeń faz i halli. Wcale nie musi to być połączenie kolorami :) Aby sobie ułatwić skorzystaj z tabelki z tego wpisu.

Dioda diagnostyczna – kody błędów

Sterownik posiada czerwoną diodę diagnostyczną migającą kody błędów i statusów. Poniżej znajduje się wykaz kodów w zależności od ilości mignięć diody:

  • 1 – OK, praca w normie
  • 2 – Czujnik hamowania aktywny
  • 4 – Manetka nie jest w położeniu zerowym w chwili włączenia sterownika
  • 5 – Zbyt duży prąd fazowy.
  • 6 – Zbyt niskie napięcie akumulatora
  • 7 – Awaria tranzystorów
  • 8 – Awaria manetki / nieprawidłowy poziom napięcia sygnały manetki
  • 9 – Zła synchronizacja halle/fazy
  • 12 – błąd czujników Halla, awaria jednego z nich lub brak sygnału
  • 17 – zbyt wysokie napięcie akumulatora

11,14,15 – awaria sprzętowa

 

CDN :)

 

komentarzy 9 do wpisu “Sabvoton ML (programowalny)”

  1. Arek pisze:

    Po złożeniu dziś wszystkiego wreszcie do kupy. Na sterowniku miga cały czas czrwona dioda. wszystko działa ale dioda cały czas mruga. podłączyłem tylko manetke do testu. Coś udało mi się zepsuć ??

  2. Jakub pisze:

    Witam,

    Podczas próby połączenia sterownika występuje błąd „Comannder send failed” po otwarciu portu oraz kliknięciu read data. Ma ktoś taki problem?
    Sterowniki były reinstalowane kilkukrotnie

    • tas pisze:

      Wygląda, że adapter nie ma połączenia ze sterownikiem, ale powodu nie znam, trzeba by sprawdzic na innym komputerze.

  3. stanisław pisze:

    Czy ma ktoś program ustawień albo dobry opis
    do sterownika Sabvoton ML 7260
    bardzo proszę podeślijcie
    Bo ten opis który jest na blogu jest nie kompletny.
    Pozdrawiam

  4. Bartek pisze:

    Cześć, na stronie sklepu nexun pod tym linkiem https://nexun.pl/sabvoton-ml45-48v-45a-wektorowy jest informacja, że sterownik nie jest programowalny z komputera. Czy możesz wyjaśnić tę tuację?

    • tas pisze:

      Nie wiem czy jest tu coś do wyjaśniania :) Są wersje programowalne i nie programowalne. Jeśli w opisie jest informacja, że ten model nie jest programowalny to, no cóż, zapewne jest to prawda :)

  5. Cezary pisze:

    Cześć
    Gdzie w sklepie jest ten sterownik?

    • stanisław pisze:

      Chyba nie warto się pakować w ten sterownik
      za dużo nie wiadomych,nie powinien być sprzedawany jest nie kompletny !!! bez oprogramowania.