Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
05mar

Sabvoton ML (programowalny)

Zajmijmy się dzisiaj tym ciekawym sterownikiem. Jest to sterownik wektorowy o uproszczonym systemie sterowania. Mały, fajny, programowalny.

Do opisu posłuży nam sterownik zakupiony w NEXUN

Przygotowanie do programowania

  1. Zainstaluj sterowniki do przewodu USB programującego sterownik. Znajdziesz je TUTAJ
  2. Sprawdź w „Menadżerze urządzeń” jaki numer porty COM został przydzielony przez system dla tego przewodu programującego
  3. Zainstaluj program konfiguracyjny: linki poniżej
  4. Uruchom program, zaznacz odpowiedni port COM
  5. Połóż sterownik obok komputera (luzem), podłącz przewód do USB, podłącz przewód do sterownika. Sterownik powinien zostać zasilony z komputera.
  6. Sprawdź czy czerwona dioda sterownika mruga jednostajnie (oznaka prawidłowej pracy). Dokonaj próbnego odczytu ustawień. Jeśli wszystko działa możesz przystąpić do montażu sterownika w rowerze i późniejszej korekty ustawień już z zamontowanym w instalacji urządzeniem.

Wersje programu

  • 1.0: starsza wersja: LINK
  • 1.1: nowsza wersja: LINK

Program konfiguracyjny (opis na bazie starszej wersji 1.0)

Uwaga: opisuję tutaj program aktualny na dzień 28.03.2022. Prawdopodobnie w przyszłości zostaną opublikowane nowe wersje tego programu i niektóre funkcje nie będą działać tak jak to opisałem poniżej. Miej na to uwagę. Postaram się aktualizować opis aby funkcje były opisane maksymalnie aktualnie.

Aby zaprogramować:

Otwórz numer portu przypisany do przewodu USB [1] i naciśnij Open Port [2]. Naciśnij pole Read [4] aby wczytać aktualne parametry sterownika.

Po wprowadzeniu zmian naciśnij Save Data [6] i zamknij port poprzez przycisk Close Port [7].

Uwaga: jeśli program nie łączy się ze sterownikiem – porady do rozwiązania problemu znajdują się na dole poradnika.

Opis funkcji

  • 1: Pole wyboru numeru portu COM przypisanego dla przewodu USB
  • 2: Otwarcie portu i połączenie się ze sterownikiem
  • 3: Zamknięcie portu po zapisaniu ustawień
  • 4: Odczyt parametrów ze sterownika
  • 5: Zapis parametrów i wysłanie ich do sterownika
  • 6: Zapis aktualnych parametrów do pliku
  • 7: Wczytanie pliku z ustawieniami i do późniejszego wysłania do sterownika
  • 8: Ilość par magnesów w silniku (chodzi o ilość par, a nie ilość sztuk, jeśłi silnik ma 46 magnesów to należy wpisać ilość par 23)
  • 9: Konstrukcyjna prędkość maksymalna silnika wyliczana ze wzoru [(Kv * maksymalne napięcie naładowanego akumulatora)/10]. Kv to ilość obrotów na 1V, jest do odczytania z opisu silnika na sklepie. Przykładowe obliczenie w zaokrągleniu bez ułamków: (7.5Kv * 54.6V)/10=41 i tyle wpisujemy w to pole
  • 10: Pierwszy próg poziomu naładowania akumulatora poniżej którego nastąpi limit mocy. Zwyczajowo powinien być ustawiony na około 20% napięcia akumulatora
  • 11: Drugi próg poziomu naładowania akumulatora poniżej którego nastąpi odłączenie napędu. Prawidłowo ustawiony powinien wynosić kilka V więcej niż próg odłączenia przez BMS
  • 12: Próg maksymalnego naładowania akumulatora – powinien być ustawiony około 2V więcej niż maksymalne napięcie naładowanego akumulatora
  • 13: Napięcie powyżej którego nie uruchomi się hamowanie regeneracyjne. UWAGA: Bardzo istotna opcja!. Wartość w tym polu powinna wynosić mniej więcej poziomowi 80% naładowanego akumulatora. Na naładowanym akumulatorze do pełna nie wolno hamować regeneracyjnie – grozi to uszkodzeniem sterownika!. Funkcja nie działa na wszystkich sterownikach, w sumie nie wiadomo dlaczego. Jeśli masz pomysł dlaczego sterownik może nie przyjmować parametru z tego pola daj mi znać to opiszę na blogu.
  • 14: Prędkość na 1 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 23
  • 15: Prędkość na 2 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 24
  • 16: Prędkość na 3 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 25
  • 17: Prędkość odpowiadająca aktywacji przewodu „limit do 25km/h” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9). Nie działa na niektórych modelach sterowników, w nowszych wersjach oprogramowania PC ta funkcja nie jest już dostęna.
  • 18: Prędkość na biegu wstecznym
  • 19: Limit prędkości aktywny bezpośrednio po uruchomieniu sterownika. Zostaje wyłączony po upływie 10 sek.
  • 20: Wartość % trybu soft start – łagodzenia startu. Jeśli posiadasz silnik przekładniowy lub napędu łańcuchem/paskiem – możesz złagodzić start sterownika zmniejszając tą wartość. Mniej = łagodny start, więcej = dynamiczniejszy start. Dodatkowo ta funkcja współgra z przewodami aktywacji soft start czyli tą nastawę możesz włączać/wyłączać zwierając przewody softstart wyprowadzone ze sterownika.
  • 21: Odgórny limit prędkości. Ma 2 opcje. „External limit speed” – nie wiem co robi :), „Internal limit speed” to właśnie aktywacja limitu. Limit ten będzie pobierany z pola 22
  • 22: Wartość ograniczenia limitu prędkości jako procent maksymalnej prędkości obrotowej RPM z pola 9
  • 23: Limit prądu (mocy) na 1 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 14
  • 24: Limit prądu (mocy) na 2 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 15
  • 25: Limit prądu (mocy) na 3 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 16
  • 26: Moc odpowiadająca aktywacji przewodu „limit do 25km/h” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 17
  • 27: Sposób przełączania się między trybami prędkości. Opis niebawem
  • 28: Opis niebawem
  • 29: Sposób aktywacji tempomatu. „NO” – wyłączony, „MANUAL” – chwilowe zwarcie (użyj przycisku chwilowo zwiernego) przewodów tempomatu wiązki sterownika powoduje aktywacje tempomatu. „AUTO” – przytrzymanie manetki w jednej pozycji przez około 5 sek spowoduje zapamiętanie prędkości i po odpuszczeniu jej prędkość zostanie zachowana. Aby wyłączyć tempomat należy: ponownie użyć manetki gazu, użyć klamek hamulcowych (jeśli masz podłączone czujniki hamowania), nacisnąć ponownie przycisk tempomatu.
  • 30: Pole aktywacji lub wyłączenia funkcji hamowania regeneracyjnego. Jeśli jest aktywne i czujnik hamowania jest podłączony do sterownika to po jego aktywacji prócz wyłączenia manetki (funkcja podstawowa) zostanie także podjęta próba hamowania silnikiem. Jeśli napięcie akumulatora jest poniżej wartości z pola 13 sterownik powinien aktywować hamowanie silnikiem
  • 31: Wartość siły hamowania regeneracyjnego. Im wyższa wartość tym silniej hamuje.

Podłączenie do instalacji

Jeśli twoim silnikiem jest któryś z modeli Mxus to konfiguracja wygląda następująco:

Ustawienie Fazy i Halle ML45 + Mxus
Fazy:
Żółty Żółty
Niebieski Zielony
Zielony Niebieski
Halle:
Żółty Żółty
Niebieski Zielony
Zielony Niebieski

Jeśli twoim silnikiem jest inny model – musisz tą kolorystykę znaleźć samodzielnie wedle tego wpisu.

UWAGA: ZAWSZE poszukuj prawidłowej konfiguracji FAZY i HALLE na sterowniku/rowerze tymczasowo zasilonym z ŁADOWARKI (na krótko). Nie z akumulatora. W przypadku błędnej konfiguracji ładowarka się wyłączy co da znak, że połączenie nie jest prawidłowe i można szukać dalej. Jeśli zasilisz wszystko z akumulatora, to ten ma na tyle dużą wydajność prądową, że sterownik uruchomi koło, nawet jeśli będzie pobierało dziesiątki amper, a to może spowodować spalenie sterownika lub omyłkowo ustawiona zła konfiguracja, która spowoduje grzanie, małą moc i inne problemy.

Prawidłowo skonfigurowany silnik pobiera z kołem w górze i pełnej prędkości obrotowej nie więcej jak 3A (dlatego uruchamianie całości z ładowarki jest polecane)

Nieprawidłowo ustawiony silnik potrafi bez obciążenia kręcąc w powietrzu pobierać nawet 20A (dużo więcej niż prawidłowe do 3A)

Dioda diagnostyczna – kody błędów

Sterownik posiada czerwoną diodę diagnostyczną migającą kody błędów i statusów. Poniżej znajduje się wykaz kodów w zależności od ilości mignięć diody:

  • 1 – OK, praca w normie
  • 2 – Czujnik hamowania aktywny
  • 4 – Manetka nie jest w położeniu zerowym w chwili włączenia sterownika
  • 5 – Zbyt duży prąd fazowy.
  • 6 – Zbyt niskie napięcie akumulatora
  • 7 – Awaria tranzystorów
  • 8 – Awaria manetki / nieprawidłowy poziom napięcia sygnały manetki
  • 9 – Zła synchronizacja halle/fazy
  • 12 – błąd czujników Halla, awaria jednego z nich lub brak sygnału
  • 17 – zbyt wysokie napięcie akumulatora

11,14,15 – awaria sprzętowa

Jak dioda podaje kody? Mruga je w systemie:

KOD [przerwa] KOD [przerwa] KOD… itd

Zatem jeśli błyska:

1x [przerwa] 1x [przerwa] … – OK, praca w normie

1x 1x 1x 1x 1x [przerwa] 1x 1x 1x 1x 1x [przerwa] … – Zbyt duży prąd fazowy

Rozróżnij przerwę miedzy pojedynczym miganiem od przerwy między mignięciami w danej sekwencji. Przerwa między sekwencjami będzie trochę dłuższa i to ona rozdziela numery między sobą. Wyjątkiem stanowi kos 1x błysk, który jest zapętlony i przypomina miganie diody cały czas

Problemy z połączeniem do sterownika?

Jeśli po kliknięciu na przycisk [4] Read data wyskakuje okienko „Commander send faild” i program nie wczytuje danych ze sterownika oznacza to najczęściej problem w komputerze.

Sprawdź te 2 podpowiedzi:

  1. Sprawdź czy podałeś prawidłowy numer COM w programie.
  2. Ustaw inny port COM niż ten, jaki system przydzielił dla przewodu.

ustaw nowy port COM w przedziale 2-4, jeśli system informuje, że te porty są „W użyciu” to zmień mimo to. Następnie zrestartuj komputer.

Ustawienia fabryczne sterownika

Jeśli coś namieszasz w ustawieniach i sterownik nie działa prawidłowo to poniżej masz fabryczne ustawienia, wgraj je do sterownika aby przywrócić mu nastawy do stanu z „nowości”.

Ustawienia fabryczne ML7245 i ML7260: LINK

CDN :)

 

komentarze 23 do wpisu “Sabvoton ML (programowalny)”

  1. Szulc pisze:

    W opisie przewodow pisze ze pomaranczowy z pomaranczowym podanie plusa to stacyjka.A ja mam pomaranczowy polaczony z czerwonym. A chyba czerwony to stacyjka.

  2. Никола pisze:

    Czy mozna do niego podlaczyc wyswietlacz

  3. lukasto pisze:

    Opis parametru nr 20 jest błędny.
    Zwiększanie tego parametru nie powoduje „złagodzenia startu silnika”.
    Ten parametr działa w drugą stronę. Ustawienie go na 100% powoduje, ze silnik dostaje od razu pełną moc od sterownika i żeby jeszcze ciekawiej to działa niezależnie od kabli niebieski-niebieski. Nie próbowałem i połączyć, żeby sprawdzić co się stanie, ale przy rozłączonych i tym parametrze ustawionym na 0% silnik potrzebował ok 2 minut żeby osiągnąć pełną moc.

  4. Sattva pisze:

    Can the „non programmable” controllers be programmed if i have the cable? Is there a difference between the programmable and non programmable controller other than the provision of the cable? (I wanna buy multiple controllers but the programmable sold out.)

  5. Sattva pisze:

    Does it work with cyclone mid? 120 degree hall 4 polepair around 6000 rpm.

    • tas pisze:

      Hard to say, 4 polepair x 6000rom = 24k eRPM, better use regular block controller, no vector. FOC is for motor with less RPM.

  6. Kamil pisze:

    Witam kupiłem u was kontroler ale chce.sie upewnić czy wpisy odnośnie programowania tego sterownika są aktualnene na dzis

  7. Piotr pisze:

    W opisie sterownika Sabvoton ML-45 kabel żółto-czarny w połączeniu z GND aktywuje czwarty bieg 25 km/h, u mnie on nie działa, po podłączeniu tego przewodu do GND silnik nie rusza, przełącznik biegów jest również nieaktywny.
    Kombinowałem ze zmianami szybkości i mocy ale nic to nie dało, czy działa komuś z kolegów ten czwarty bieg? Chciałem wykorzystać go do funkcji pieszego przy podchodzeniu pod górę ustawiając szybkość 6 km

    • tas pisze:

      Może ustawiłeś zbyt niską prędkość i silnik się zatrzymał?

    • Piotr pisze:

      Pisałem wcześniej że kombinowałem z ustawieniami szybkości i mocy, czy dam 50 czy 100 procent silnik nie rusza.

    • Łukasz pisze:

      Mam dokładnie ten sam problem i to samo zachowanie. Po podłączeniu żółto-czarnego kabla do masy silnik sie zatrzymuje. Nie ważne jaką prędkość ustawie mu w programie. Bez znaczenia jest też to na jakim aktualnie jest biegu. Czy ktoś się z czymś takim spotkał?

  8. Arek pisze:

    Po złożeniu dziś wszystkiego wreszcie do kupy. Na sterowniku miga cały czas czrwona dioda. wszystko działa ale dioda cały czas mruga. podłączyłem tylko manetke do testu. Coś udało mi się zepsuć ??

  9. Jakub pisze:

    Witam,

    Podczas próby połączenia sterownika występuje błąd „Comannder send failed” po otwarciu portu oraz kliknięciu read data. Ma ktoś taki problem?
    Sterowniki były reinstalowane kilkukrotnie

    • tas pisze:

      Wygląda, że adapter nie ma połączenia ze sterownikiem, ale powodu nie znam, trzeba by sprawdzic na innym komputerze.

  10. stanisław pisze:

    Czy ma ktoś program ustawień albo dobry opis
    do sterownika Sabvoton ML 7260
    bardzo proszę podeślijcie
    Bo ten opis który jest na blogu jest nie kompletny.
    Pozdrawiam

  11. Bartek pisze:

    Cześć, na stronie sklepu nexun pod tym linkiem https://nexun.pl/sabvoton-ml45-48v-45a-wektorowy jest informacja, że sterownik nie jest programowalny z komputera. Czy możesz wyjaśnić tę tuację?

    • tas pisze:

      Nie wiem czy jest tu coś do wyjaśniania :) Są wersje programowalne i nie programowalne. Jeśli w opisie jest informacja, że ten model nie jest programowalny to, no cóż, zapewne jest to prawda :)

  12. Cezary pisze:

    Cześć
    Gdzie w sklepie jest ten sterownik?

    • stanisław pisze:

      Chyba nie warto się pakować w ten sterownik
      za dużo nie wiadomych,nie powinien być sprzedawany jest nie kompletny !!! bez oprogramowania.