Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
05Mar

Sabvoton ML (programowalny)

Zajmijmy się dzisiaj tym ciekawym sterownikiem. Jest to sterownik wektorowy o uproszczonym systemie sterowania. Mały, fajny, programowalny.

Do opisu posłuży nam sterownik zakupiony w NEXUN

Przygotowanie do programowania

  1. Zainstaluj sterowniki do przewodu USB programującego sterownik. Znajdziesz je TUTAJ
  2. Sprawdź w „Menadżerze urządzeń” jaki numer porty COM został przydzielony przez system dla tego przewodu programującego
  3. Zainstaluj program konfiguracyjny: LINK
  4. Uruchom program
  5. Podłącz przewód USB do komputera
  6. Podłącz przewód do sterownika, sterownik zasili się z przewodu USB i uruchomi. Nie ma potrzeby uruchamiać stacyjki.

Program konfiguracyjny

Uwaga: opisuję tutaj program aktualny na dzień 12.02.2021. Prawdopodobnie w przyszłości zostaną opublikowane nowe wersje tego programu i niektóre funkcje nie będą działać tak jak to opisałem poniżej. Miej na to uwagę. Postaram się aktualizować opis aby funkcje były opisane maksymalnie aktualnie.

Aby zaprogramować:

Otwórz numer portu przypisany do przewodu USB [1] i naciśnij Open Port [2]. Naciśnij pole Read [4] aby wczytać aktualne parametry sterownika. Po wprowadzeniu zmian naciśnij Save Data [6] i zamknij port poprzez przycisk Close Port [7].

Opis funkcji

  • 1: Pole wyboru numeru portu COM przypisanego dla przewodu USB
  • 2: Otwarcie portu i połączenie się ze sterownikiem
  • 3: Zamknięcie portu po zapisaniu ustawień
  • 4: Odczyt parametrów ze sterownika
  • 5: Zapis aktualnych parametrów do pliku
  • 6: Zapis parametrów i wysłanie ich do sterownika
  • 7: Wczytanie pliku z ustawieniami i do późniejszego wysłania do sterownika
  • 8: Ilość par magnesów w silniku (chodzi o ilość par, a nie ilość sztuk, jeśłi silnik ma 46 magnesów to należy wpisać ilość par 23)
  • 9: Konstrukcyjna prędkość maksymalna silnika wyliczana ze wzoru [(Kv * maksymalne napięcie naładowanego akumulatora)/10]. Kv to ilość obrotów na 1V, jest do odczytania z opisu silnika na sklepie. Przykładowe obliczenie w zaokrągleniu bez ułamków: (7.5Kv * 54.6V)/10=41 i tyle wpisujemy w to pole
  • 10: Pierwszy próg poziomu naładowania akumulatora poniżej którego nastąpi limit mocy. Zwyczajowo powinien być ustawiony na około 20% napięcia akumulatora
  • 11: Drugi próg poziomu naładowania akumulatora poniżej którego nastąpi odłączenie napędu. Prawidłowo ustawiony powinien wynosić kilka V więcej niż próg odłączenia przez BMS
  • 12: Próg maksymalnego naładowania akumulatora – powinien być ustawiony około 2V więcej niż maksymalne napięcie naładowanego akumulatora
  • 13: Napięcie powyżej którego nie uruchomi się hamowanie regeneracyjne. UWAGA: Bardzo istotna opcja!. Wartość w tym polu powinna wynosić mniej więcej poziomowi 80% naładowanego akumulatora. Na naładowanym akumulatorze do pełna nie wolno hamować regeneracyjnie – grozi to uszkodzeniem sterownika!
  • 14: Prędkość na 1 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 23
  • 15: Prędkość na 2 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 24
  • 16: Prędkość na 4 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9) – współpracuje z polem 25
  • 17: Prędkość odpowiadająca aktywacji przewodu „limit do 25km/h” (wartość to procent prędkości maksymalnej  z pola 9)
  • 18: Prędkość na biegu wstecznym
  • 19: Limit prędkości aktywny bezpośrednio po uruchomieniu sterownika. Zostaje wyłączony po upływie 10 sek.
  • 20: Wartość % trybu soft start – łagodzenia startu. Jeśli posiadasz silnik przekładniowy lub napędu łańcuchem/paskiem – możesz złagodzić start sterownika zwieszając tą wartość
  • 21: Odgórny limit prędkości. Ma 2 opcje. „External limit speed” – nie wiem co robi :), „Internal limit speed” to właśnie aktywacja limitu. Limit ten będzie pobierany z pola 22
  • 22: Wartość ograniczenia limitu prędkości jako procent maksymalnej prędkości obrotowej RPM z pola 9
  • 23: Limit prądu (mocy) na 1 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 14
  • 24: Limit prądu (mocy) na 2 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 15
  • 25: Limit prądu (mocy) na 3 biegu funkcji „3 speed” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 16
  • 26: Moc odpowiadająca aktywacji przewodu „limit do 25km/h” (wartość to procent mocy maksymalnej sterownika) – współpracuje z polem 17
  • 27: Sposób przełączania się między trybami prędkości. Opis niebawem
  • 28: Opis niebawem
  • 29: Sposób aktywacji tempomatu. Opis niebawem
  • 30: Pole aktywacji lub wyłączenia funkcji hamowania regeneracyjnego. Jeśli jest aktywne i czujnik hamowania jest podłączony do sterownika to po jego aktywacji prócz wyłączenia manetki (funkcja podstawowa) zostanie także podjęta próba hamowania silnikiem. Jeśli napięcie akumulatora jest poniżej wartości z pola 13 sterownik powinien aktywować hamowanie silnikiem
  • 31: Wartość siły hamowania regeneracyjnego. Im wyższa wartość tym silniej hamuje.

Podłączenie do instalacji

Pamiętaj, że podłączając silnik i sterownik potrzebujesz odnaleźć prawidłową konfigurację połączeń faz i halli. Wcale nie musi to być połączenie kolorami :) Aby sobie ułatwić skorzystaj z tabelki z tego wpisu.

Dioda diagnostyczna – kody błędów

Sterownik posiada czerwoną diodę diagnostyczną migającą kody błędów i statusów. Poniżej znajduje się wykaz kodów w zależności od ilości mignięć diody:

  • 1 – OK, praca w normie
  • 2 – Czujnik hamowania aktywny
  • 4 – Manetka nie jest w położeniu zerowym w chwili włączenia sterownika
  • 5 – Zbyt duży prąd fazowy.
  • 6 – Zbyt niskie napięcie akumulatora
  • 7 – Awaria tranzystorów
  • 8 – Awaria manetki / nieprawidłowy poziom napięcia sygnały manetki
  • 9 – Zła synchronizacja halle/fazy
  • 12 – błąd czujników Halla, awaria jednego z nich lub brak sygnału
  • 17 – zbyt wysokie napięcie akumulatora

11,14,15 – awaria sprzętowa

 

CDN :)

 

Jedna odpowiedź do wpisu “Sabvoton ML (programowalny)”

  1. Cezary pisze:

    Cześć
    Gdzie w sklepie jest ten sterownik?