Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
30Lip

Diagnostyka sterownika

Może się zdarzyć, że rower nie rusza i problem nie leży po stronie silnika, bo diagnoza wykazała jego sprawność.
Należy wtedy przeprowadzić diagnozę sterownika. Proces jest prosty i nie wymaga szczególnej wiedzy oraz umiejętności.

original-8e55d1227fd87b9c672137b138f50d59Potrzebne będą:
1. Sterownik do sprawdzenia
2. Zasilanie sterownika wraz z okablowaniem do podłączenia
3. Miernik

——– Krok 1: Diagnoza tranzystorów ———–

Bardzo często trafia się awaria tranzystorów. Nie trzeba rozkręcać sterownika by je sprawdzić. Można to zrobić z zewnątrz.

original-57f59602e50f0b695c1e22463c636b9boriginal-6ba4c7dc7f209cf7f279f411d7e09fbeSprawdź rezystancję między przewodem MINUS zasilania sterownika, a każdą z faz.
Wartości powinny zawierać się w przedziale 6-12kR i być takie same dla każdej z faz
Następnie sprawdź to samo, ale tym razem miedzy PLUS sterownika, a każdą z faz. Tu także rezystancja powinna zawierać się w przedziale 6-12kR. Z tą jednak różnicą, że rezystancja będzie się powolutku zwiększać jeśli podłączymy miernik na dłużej. To jest normalne, tak ma być. Wszystkie pomiary powinny być bardzo zbliżone.

Jeśli zarejestrowana oporność bardzo odbiega od podanej ,np 0R lub 5megaR – tranzystory podłączone do danego koloru fazy należy wymienić na sprawne.

——— Krok 2: Uruchamianie sterownika ———–

original-f1a0716b5563f8dfce63d76618e4db98original-0f49888353c555962ebdb6868329cf3fJeśli to nie tranzystory są powodem awarii – należy sprawdzić, czy sterownik w ogóle się uruchamia.
Fakt prawidłowego uruchamiania sterownika można określić po tym, że w momencie przełączenia stacyjki pojawia się napięcie 5V dla zasilania manetki oraz czujników halla. Należy więc upewnić się, że sterownik się w ogóle włącza.

Podłączamy sterownik do zasilania i sprawdzamy czy pojawia się 5V

Jak widać – po przełączeniu stacyjki pojawia się 5V, czyli sterownik uruchamia się prawidłowo. Jeśli także silnik jest sprawny (bo przeszedł diagnostykę) – musimy szukać przyczyny dalej (a dokładniej w wszelakich urządzeniach peryferyjnych – opis diagnozy w odpowiednich działach).

Jeśli jednak sterownik nie uruchamia się, nie pojawia się 5V na zasilaniu halli czy manetki – wskazuje to na poważną usterkę samego sterownika.

Pytania, sugestie, pomysły?

komentarze 2 do wpisu “Diagnostyka sterownika”

  1. Dariusz napisał(a):

    okazalo sie ze hamulce byly wlaczone caly czas bo mam takie sensory na magnesy

  2. Dariusz napisał(a):

    mam nowy kontroller. Nie robilem zadnej adaptacji. Nie uruchamia silnika. Dziala wyswietlacz. Jak sprawdzilem rezystancje to mam 9 na przewodzie minusowym i nie wskazuje nic na plusowym. Czy mozliwe ze taki pomiar nie dziala na wszystkie sterowniki?

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress