Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
31Lip

KT-LCD i sterowniki sinus KT

Temat obejmuje zagadnienia, opisy i ciekawostki dla sterownika sinus KT oraz wyświetlaczy KT LCD

Jak wejść do MENU wyświetlacza KT-LCD

  1. Uruchom wyświetlacz
  2. W ciągu 3 sek od uruchomienia naciśnij GÓRA-DÓŁ i przytrzymaj aż zaczną migać ustawienia prędkości max, wielkości koła itd
  3. Przewiń kilka razy przyciskiem WŁĄCZ aż wszystkie migające ustawienia przestaną migać
  4. Ponownie naciśnij GÓRA-DÓŁ, tym razem pojawi się wpis P1, oznacza to wejście do menu serwisowego
  5. Naciśnięcie WŁĄCZ przewija dalej, przytrzymanie WŁĄCZ zapisuje wszystkie ustawienia i wychodzi z menu, przyciski GÓRA i DÓŁ przewijają kolejne menu
  6. P1, P2, P3, P4, P5… na końcu po przejściu na P5 to ustawienie przestaje migać. Naciśnij ponownie GÓRA-DÓŁ a przejdziesz do ustawienia C1, C2, C3… C14. Z C14 w chodzisz głębiej na L1, L2, L3 i L4
  7. Przytrzymanie WŁĄCZ w dowolnym momencie zapisuje wszystko i wychodzi.
  8. W razie problemów – dokonaj resetu do ustawień fabrycznych w polu C10

Opis ustawień wyświetlacza KT-LCD

Nie wszystkie funkcje będą działać z opisem. Nie wszystkie też będą dostępne. Poniższy tekst obejmuje wyświetlacz Kt-LCD w najnowszej wersji na dzień publikacji 🙂

 

P1: Przełożenie silnika
Obliczane ze wzoru [ilość magnesów] x [przełożenie]
Dla silników bez przekładniowych przełożenie = 1
Dla silników przekładniowych przełożenie jest większe, np 3 lub 5.
Zatem dla silnika bez przekładniowego (np Mxus 30H) wynosi 46 x 1 = 46
Dla silnika przekładniowego może wynieść: 32 x 3 = 96

P2: Ilość impulsów na 1 obrót koła
Domyślnie: 0 lub 1
Ile impulsów pomiaru prędkości przypada na 1 obrót koła, w większości konstrukcji ustawiamy:
– 0 (sterownik bierze wtedy prędkość z czujników halla)
– 1 (jeden impuls na 1 obrót koła)

P3: Tryb działania czujnika PAS
Domyślnie: 0
Pozwala ustawić jak ma się zachowywać wspomaganie z czujnikiem PAS podczas używania biegów 1-5
– 0: Tryb sterowania poprzez prędkość
– 1: Symulowanie sterowania momentem obrotowym (siłą)

P4: Ruszanie z manetki
Pozwala ustawić, czy można ruszyć rowerem z manetki.
– 0: Można ruszyć od zera z manetki
– 1: Manetka działa dopiero po ruszeniu z PAS/nóg

P5: Sposób obliczania poziomu naładowania akumulatora.
Pozwala zmienić sposób w jaki wyświetlacz pokazuje stan naładowania.
Domyślnie: 0
Zazwyczaj ten parametr powinien być ustawiony na 0, wtedy sterownik robi pomiar na bieżąco na podstawie napięcia na akumulatora. Jeśli wskazanie jest nieprawidłowe lub masz nietypowy akumulator 11s, 12s czy 14s to możesz spróbować innych ustawień
– 4 do 11 dla instalacji około 24V
– 5 do 15 dla instalacji około 36V
– 6 do 20 dla instalacji około 48V
– 7 do 30 dla instalacji około 60V

C1: Typ czujnika PAS
Umożliwia wybór jaki czujnik PAS zamontowany jest rowerze i po której stronie osi suportu się znajduje.
– 0 do 2: Czujnik PRAWY przeznaczony do montażu po prawej stronie przy blatach korby)
– 5 do 7: Czujnik LEWY (przeznaczony do montażu po lewej stronie)
Sprawdź na jakim ustawieniu czujnik będzie działać najlepiej

C2: Próbkowanie faz silnika
Domyślnie: 0
Pozwala dokładniej wyregulować pracę niektórych modeli silników. Większość silników najlepiej działa na ustawieniu 0. Możesz jednak przetestować inne nastawy 1-7. Jeśli silnik pracuje gorzej i mniej płynnie – wróć na 0

C3: Ustawienie początkowe PAS
Pozwala ustawić na jakim biegu ma się uruchamiać rower po włączeniu. Dzięki czemu po uruchomieniu wyświetlacza od razu będzie on ustawiony na wskazany bieg
– 0: wspomaganie 0
– 1: wspomaganie 1

– 5: wspomaganie 5
– 6 i 7 – BRAK DZIAŁANIA
– 8: Taki jak przy wyłączeniu, czyli jeśli wyłączysz rower na biegu 4 to po uruchomieniu będzie bieg 4

C4: Zachowanie manetki i PAS
To ustawienie jest połączone z P4

P4 – 0, C4 – 0: Manetka działa od 0km/h i ma pełną moc
P4 – 0, C4 – 1: Manetka działa od 0km/h ALE ma ograniczenie do 6km/h
P4 – 0, C4 – 2: Manetka działa od 0km/h, na biegu 0 jest wyłączona. Na biegi 1 działa ale ma ograniczoną moc, biegi 2-5 nie zwiększają jej mocy.
P4 – 0, C4 – 3: Manetka działa od 0km/h, działa na nią regulacja mocy tak jak na PAS poprzez przyciski. Na biegu 0 ma pełną moc, na biegach 1-5 ma regulację mocy
P4 – 0, C4 – 4: Manetka działa od 0km/h jednak na biegu 0 jest wyłączona, biegi 1-5 regulują jej moc. Po ustawieniu „4” i zatwierdzeniu pojawia się następna opcja w prawym dolnym rogu ustawialna w zakresie 20-60 służąca do regulacji mocy PAS. Wyższe ustawienie spowoduje, że PAS na kolejnych biegach 1-5 będzie silniejszy lub słabszy

P4 – 1, C4 – 0: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg aby miała pełną moc
P4 – 1, C4 – 1: Manetka ma ograniczenie do 6km/h, po użyciu PAS (kręceniu) ma pełną prędkość i tak pozostaje
P4 – 1, C4 – 2: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg aby działała jednak ma ograniczoną moc na 1 biegu
P4 – 1, C4 – 3: Podczas używania PAS/nóg manetka ma pełną moc, po przestanie kręcenia prędkość na manetce spada do 6km/h
P4 – 1, C4 – 4: Manetka nie działa od 0km/h i trzeba ruszyć z PAS/nóg oraz na biegu 0 jest wyłączona. Jednak po ruszeniu z PAS/nóg biegi 1-5 regulują jej moc

C5: Ograniczanie mocy sterownika i zachowanie podczas ruszania
Ograniczanie maksymalnego prądu sterownika umożliwia zmniejszenie amperażu sterownika w sposób programowy.
Umożliwia także ustawienie poziomu miękkiego startu sterownika w pewnym (nie dużym) zakresie
– 0: Miękki start poziom 3, prąd maksymalny
– 1: Miękki start poziom 2, prąd maksymalny
– 2: Miękki start poziom 1, prąd maksymalny
– 3: prąd sterownika 50%
– 4: prąd sterownika 66%

– 9: prąd sterownika 90%
– 10: prąd sterownika 100%

C6: Jasność podświetlenia ekranu
– 1: Najciemniej

– 5: Najjaśniej

C7: Tempomat
Umożliwia aktywację tempomatu. Po włączeniu podczas jazdy trzymaj manetkę wychyloną przez 3 sek w tej samej pozycji i naciśnij strzałkę w dół na przyciskach.
– 0: Wyłączony
– 1: Włączony

C8: Temperatura silnika
Umożliwia wyświetlanie temperatury silnika na wyświetlaczu podczas jazdy. Uwaga: pokazywanie temperatury nie zwalnia od jej kontroli. Jeśli temperatura przekracza 120-130st należy zrobić przerwę na ostygnięcie.
– 0: Wyłączone pokazywanie
– 1: Włączone pokazywanie

C9: Hasło
Umożliwia ustawienie hasła startowego 3 liczbowego. Uwaga: zapomnienie hasła uniemożliwi uruchomienie roweru. Aby zdjąć zagubione hasło należy klonować ustawienia z wyświetlacza bez blokady.

C10: Ustawienia fabryczne.
Umożliwia przywrócenie ustawień fabrycznych do sterownika i wyświetlacza
– y: resetuj
– n: nie resetuj

C11: Ustawienie serwisowe, nie ruszać

C12: Regulacja minimalnego napięcia wyłączenia sterownika LVC
Umożliwia regulację w niewielkim zakresie minimalnego napięcia odłączenia sterownika. W niektórych sytuacjach pozwala to na lepsze wykorzystanie pojemności akumulatora.
Na przykład sterownik 48V odłącza przy 40V jednak BMS odłącza akumulator przy około 37V zatem można trochę obniżyć próg LVC z fabrycznych 40V na 38V i wykorzystać jeszcze trochę energii z aku.
– 0: -2V
– 1: -1,5V
– 2: -1V
– 3: -0,5V
– 4: domyślne
– 5: +0,5V
– 6: +1V
– 7: +1,5V

C13: Hamowanie regeneracyjne
Umożliwia ustawienie siły hamowania regeneracyjnego, im wyższa nastawa tym silnik hamuje mocniej zwracając energię do akumulatora.
Pamiętaj, że aktywacja hamowania może obluzować oś w silniku dlatego zawsze stosuj 2 blokady obrotu osi.
Ustawienie to działa zarówno na klamki hamulcowe jak i hamowanie manetką.

– 0: hamowanie wyłączone
– 1: najsłabsze hamowanie

– 5: najsilniejsze hamowanie

C14: Dodatkowe ustawienia PAS
Jeśli P3 = 0 to możesz dodatkowo osłabić lub wzmocnić wspomaganie na biegach 1-4 zależnie od potrzeb
– 1: Niski poziom wspomagania przez silnik
– 2: Średni poziom wspomagania przez silnik
– 3: wysoki poziom wspomagania przez silnik

L1: Ustawianie LVC sterownika (minimalne napięcie pracy)
– 0: Minimalne napięcie pracy jest fabryczne, czyli sterownik sam ustawia swoje progi. Np Dla sterownika 60V minimalne napięcie pracy ustawi się na 50V, dla sterownika 36V będzie to 30V
– 1: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 20V
– 2: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 30V
– 3: Wymusza na sterowniku próg wyłączenia 40V

L2: Super szybkie silniki
Domyślnie: 0
Parametr ten dotyczy silników, które rozwijają RPM na poziomie powyżej 5000RPM i jest połączony z P1
Jeśli L2=1 wtedy P1 jest mnożone przez 2

L3: Tryb dual (2 komplety czujników halla)
Sterowniki z funkcją DUAL mogą mieć podłączone 2 komplety czujników halla
– 0: Po awarii czujników halla sterownik sam się przełączy na sprawny komplet
– 1: Po awarii czujników halla sterownik się wyłączy i zasygnalizuje błąd.

L4: Czas automatycznego wyłączenia wyświetlacza
– XX – ilość minut po upływie których podczas postoju wyświetlacz wyłączy się

Ukryte funkcje

Sterowniki mają zazwyczaj więcej funkcji niż kabelków wyprowadzonych z ich wnętrza. W przypadku sterowników serii KT zostały zidentyfikowane następujące funkcje dodatkowe pól o oznaczeniu:

  • XS lub XS1 – ograniczenie prędkości sterowane masą, można używać jako przycisk
  • X4 tem – wejście na czujnik temperatury (jeśli sterownik takiego wejścia nie posiada)
  • … znasz jeszcze coś? napisz w komentarzu

Hamowanie silnikiem

Sterowniki z serii KT mają funkcjonalność hamowania regeneracyjnego z manetki przyśpieszenia. Po aktywacji hamowania w menu C13 manetka przyśpieszenia ma 2 funkcje.

Jeśli szybko zwolnisz manetkę do 0 to ta zachowuje się normalnie – odpuści gaz

Jeśli manetkę zwolnisz powoli to zależnie jak jest ona wychylona to tak za dozuje siłę hamowania silnikiem i zwrotu energii do akumulatora

Rekomendowane nastawy w menu serwisowym

  • P1: 46
  • P2: 0
  • P3: 1
  • P4: 0
  • P5: 0
  • C1: zależnie od posiadanego czujnika PAS (lewy czy prawy)
  • C2: 0
  • C3: 8
  • C4: 3
  • C5: 10
  • C6: 3
  • C7: 0
  • C8: 1
  • C12: 0
  • C13: 0 bez blokad obrotu lub 3 jeśli masz blokady obrotu osi

Kody błędów

Jeśli sterownik wykryje jakiś problem to na wyświetlaczu może pojawić się jeden z poniższych komunikatów:

  • 01_info – Nieprawidłowe zachowanie manetki – Prawdopodobnie manetka nie działa lub uszkodzony został jeden z jej przewodów podłączeniowych. Może też być zimny lut na łączeniu przewodów manetka – sterownik. Zwyczajowa naprawa to wymiana manetki.
  • 03_info – Nieprawidłowy sygnał z czujników halla – Prawdopodobnie awaria czujników halla. Możliwe, że uszkodziłeś je podczas lutowania/montażu. Może też wskazywać na problem z przewodem do silnika tzn jego przetarciem. W silnikach z pewnymi przebiegami może też wskazywać na wodę w silniku. Zwyczajowa naprawa to wymiana czujników halla na nowe.
  • 05_info – Samo diagnoza sterownika wykazała problem z mosfetami, prawdopodobnie są uszkodzone i zwarte. Czasem bywa, że taka awaria wiąże się też z ciężko kręcącym się kołem jeśli pozostaje podłączone do uszkodzonego sterownika. Sterownik się spalił. Naprawa jest możliwa poprzez wymianę mofetów uszkodzonych (zwartych) na nowe zamienniki (nie muszą być takie same jak były) – NPN np IRFB4410. Czasem prócz tranzystorów palą się też drivery tychże, zazwyczaj w formie małych tranzystorów SOT32 montowanych obok.

Jedna odpowiedź do wpisu “KT-LCD i sterowniki sinus KT”

  1. dariusz pisze:

    czołem, nie potrafie jeszcze znalezc zaleznosci, ale ustawiajac pierwszy parametr ogr. predkosci maxymalnej na minimum czyli na „10” rower wcale nie ma tej predkosci ograniczonej, a wrecz przeciwnie jedzie szybciej niz jak ustawialem np na 40, 45 lub 55km/h
    pozdro.d.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress