Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
01Mar

Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja

Kalibracja silnika

Uwaga: NIE WOLNO jeździć jeśli sterownik nie został  z powodzeniem wykalibrowany na dany silnik! Szczegóły poniżej.

W sterownikach wektorowych FOC silnik należy ustawić odpowiednio w sterowniku. Procedura wygląda tak:

Podłącz sterownik do zasilania (PLUS i MINUS) oraz włącz go poprzez podanie +BAT na przewód stacyjki (to ten pomarańczowy E-Lock). Podłącz przewód USB do komputera (duża wtyczka) oraz do sterownika (mała wtyczka), zainstaluj odpowiednie sterowniki i sprawdź w Managerze Urządzeń jaki port COM został przydzielony do komunikacji ze sterownikiem. Ten port wprowadź do programu.

Programowanie przewodowe – USB

Uwaga: Jeśli posiadasz wyświetlacz to aby połączyć się ze sterownikiem poprzez PC lub BT musisz rozłączyć wtyczkę 3 kabelkową w sterowniku aby odłączyć wyświetlacz od urządzenia. Wtedy dopiero da się podłączyć PC poprzez przewód załączony do zestawu. Po zaprogramowaniu ponownie połącz złączkę 3 kabelkową aby sterownik mógł się ponownie komunikować z wyświetlaczem.

Podłącz sterownik do zasilania (PLUS i MINUS) oraz włącz go poprzez podanie +BAT na przewód stacyjki (to ten pomarańczowy E-Lock).

  1. Podłącz adapter USB<->USB do sterownika oraz do komputera (większy wtyk od strony PC).
  2. Zainstaluj sterowniki do adaptera USB, linki znajdziesz poniżej w paczce instalatora programu Sabvoton.
  3. Uruchom program konfiguracyjny, ustaw odpowiedni port COM przypisany do adaptera (COM widoczny jest w managerze urządzeń).
  4. Na ekranie głównym 2 zielone ikony komunikacji powinny migać cyklicznie. Jeśli miga tylko 1 dioda (zamiast obu) to oznacza problem z połączeniem (np zła wersja programu lub źle wpięty przewód)
  5. Naciśnij przycisk SET! z menu górnego – otworzy się okno konfiguracji.
  6. Po dokonaniu zmian parametrów musisz je zapisać – przejdź do ostatniej zakładki DEBUG, ustaw „Parameter Store” i kliknij OK. Zresetuj sterownik.
  7. Uwaga: Jeśli coś namieszasz i sterownik przestanie pracować prawidłowo – użyj przywrócenia ustawień fabrycznych (DEBUG -> Restore factory settings, poczekaj 2 min i odłącz sterownik od zasilania i USB)

WSKAZÓWKA: Sterowniki w wersji z wyświetlaczem posiadają specjalną odłączaną złączkę służącą do komunikacji sterownik – wyświetlacz. Aby podłączyć sterownik do komputera przewodem USB należy rozłączyć te złączki i uruchomić sterownik z przycisków od wyświetlacza. Sam wyświetlacz zgłosi błąd komunikacji ale komputer będzie mógł połączyć się z PC. Tak samo sytuacja wygląda z czujką Bluetooth, albo łączymy się ze sterownikiem poprzez BT aplikacją na telefon albo poprzez wyświetlacz mamy podgląd parametrów jazdy.

Procedura kalibracji silnika

  1. W zakładce MOTOR ustaw odpowiednią ilość par magnesów (patrz niżej), nie sztuk (Pole 2, Motor Pn) w silniku (Jeśli nie znasz ilości par magnesów – otwórz silnik i policz. Kliknij OK. Lista silników z podanymi ilościami par magnesów znajduje się poniżej.
  2. W zakładce DEBUG ustaw w [polu 2] wartość [15] i kliknij OK.
  3. W zakładce DEBUG ustaw w [polu 3] „Hall angle test” i kliknij OK.
  4. W zakładce DEBUG w [polu 4] przestaw na Hall Angle Test ‚enable’ i klik’ OK.
  5. Poczekaj 2 min. Silnik zacznie się obracać bardzo powoli, po chwili powinno wyskoczyć na głównym oknie programu Test OK (pole nr 11).
  6. W zakładce DEBUG ustaw Parameter Store, Kliknik OK, następnie wyłącz i włącz sterownik. Powinno wszystko działać
  • Jeśli nie przechodzi kalibracji i wywala błąd Fail3 lub Fail4 lub kręci kołem dłużej niż 2 min – masz źle ustawione parametry w polu: Motor -> Pole 2 lub masz problem z połączeniem z silnikiem (zmień kolejność połączenia halli lub/i faz, aż przejdzie test). Jeśli kołem szarpie i strzela to możliwe, że masz awarię czujników halla
  • Jeśli silnik kręci dobrze, ale do tyłu – możesz zmienić kierunek jego obrotu w opcjach w zakładce MOTOR->Pole 1

UWAGA: jeśli zmieniasz kolejność faz i halli to MUSISZ to robić na sterowniku odłączonym od zasilania. Wyłącz sterownik na stacyjce, odłącz sterownik od zasilania, zmień kable, podłącz sterownik, testuj. Jeśli przypadkiem dotkniesz jakimś przewodem od halli plusa, minusa czy przewodów fazowych to możesz uszkodzić sterownik. Sterowniki nie lubią grzebania w przewodach, jeśli są podłączone do zasilania.

UWAGA 2: Kalibracja NIE uruchomi się jeśli ustawione napięcie akumulatora w polu BASIC->Pole 1 jest ustawione wyżej niż napięcie zasilania sterownika. Nie uruchomi się także jeśli w polu TEMP->Pole 4 czujnik temperatury silnika jest włączony ale fizycznie nie podłączony lub nie kompatybilny. Sterownik odczyta wtedy temperaturę nieprawidłowo i nie uruchomi kalibracji


Ilości par magnesów w popularnych silnikach

    • Nine Continent RH280x (wolnobieg) – 46 magnesów = 23 pary
    • Nine continent RH280x (kaseta) – 46 magnesów = 23 pary
    • Mxus 30H – 46 magnesów = 23 pary
    • Mxus 3K v2 i v3 – 46 magnesów = 23 pary
    • Mxus 5K – 46 magnesów = 23 pary
    • RHR205-50/40 – 46 magnesów = 23 pary
    • QS 205 3000W 205 – 32 magnesy = 16 par
    • Inne? Otwórz silnik i sprawdź 🙂

Opis programu konfiguracyjnego PC i Android


Link do oprogramowania do ustawiania sterownika Sabvoton duży i MINI: MQCON_V2.1

Link do programu na androida: MQCON 1.2 PL – aby połączyć się ze sterownikiem poprzez telefon – potrzebujesz adapter BT wpinany do sterownika, możesz go zakupić TUTAJ. Opis programowania sterownika bezprzewodowo jest na dole strony.


Link do starych i już nie aktualnych programów, nie używaj ich, chyba, że masz jakąś starą wersję sterownika (np bez drugiej manetki do hamowania): paczka dla starych sabvotonów SVMC


Uwaga: jeśli jakiś program nie działa – wywala komunikat, że brak jakiegoś pliku – zainstaluj najpierw wersję instalacyjną programu konfiguracyjnego. Znajdziesz ją tutaj:

SABVOTON lub SABVOTON inna paczka

Dopiero wtedy zaczną Ci działać pliki EXE innych (nowszych) wersji oprogramowania. Po prostu instalator zainstaluje brakujące biblioteki i już będzie można uruchomić wszystkie wersje programów narzędziowych.


Pamiętaj. Program ma masę opcji. Jak się będziesz bawić bez ładu i składu to zamiast polepszyć pracę to możesz pogorszyć parametry (rób wtedy reset parametrów). Zmieniaj ustawienia po kolei i rób jazdy testowe aby sprawdzić jak dane opcje wpływają na jazdę. Nie podnoś prądu w nieskończoność bo po pierwsze silnik też ma swoją wytrzymałość, a po drugie wystarczy, że namieszasz w innych opcjach (np manetki) i nawet na 6kW rower pojedzie słabiej niż na 500W klasycznym sterowniku (wiele funkcji się przenika, uzupełnia i ma na siebie wzajemnie wpływ). Po prostu nie próbuj poustawiać wszystkiego w 10min, bo się nie da. Powoli i spokojnie ustawiaj i rozgryzaj poszczególne opcje aby ustawić wszystko pod siebie.

Nie proś mnie o „najlepsze ustawienia” bo takie nie istnieją. To zależy od roweru, elementów, silnika, napięcia, masy, stylu jazdy, terenu po którym się jeździ itp itd. Wartości się zawsze ustawia eksperymentalnie i pod siebie.

Sterownik ma pewne mechanizmy chroniące go przed nieumiejętnym zaprogramowaniem, czyli raczej nie uszkodzisz go ustawiając coś źle, np za duży prąd, który go spali.

DIODA DIAGNOSTYCZNA dla sterownika SVMC (duży Sabvoton)

Sterownik posiada zieloną diodę diagnostyczną. W sytuacji awaryjnej urządzenie podaje w ten sposób numer błędu pomagający w ustaleniu i usunięciu problemu. Policz ilość mignięć i sprawdź w tabeli jak rozwiązać dany problem:

Mignięcia typ możliwe rozwiązanie
1  hardware over current  Zresetuj sterownik do ustawień fabrycznych. Jeśli nie pomoże – sterownik jest uszkodzony
 2  overVolt Napięcie akumulatora jest wyższe niż to ustawione w okienku „OverVoltage” w programie
 3  lackVolt  Napięcie akumulatora jest niższe niż to ustawione w okienku „LackVoltage” w programie
 4  reserve  brak
 5  mtOverTemp  Zbyt wysoka temperatura silnika, uszkodzony czujnik temperatury, zły typ czujnika w silniku lub uszkodzenie przewodu/złącza od tego czujnika.
 6  ctOverTemp  Zbyt wysoka temperatura sterownika
 7 reserve  brak
 8  overCurrent Voltage

 1. Jeśli występuje podczas włączenia sterownika – sterownik jest uszkodzony

2. Jeśli występuje podczas jazdy może świadczyć o awarii czujników halla, źle przeprowadzonej kalibracji (za mały prąd podczas testu, zwiększ na 40A) lub zbyt małej wartości opóźnienia przyśpieszenia/zwalniania w zakładce „Manetka” w programie

 9 overload  Zbyt duże obciążenie sterownika utrzymujące się długi czas (>20min)
 10  reserve  brak
 11  store fault Zresetuj sterownik do ustawień fabrycznych. Jeśli nie pomoże – sterownik jest uszkodzony
 12  hall test fault

 Błąd kalibracji podczas testu.

  1. Zwiększ prąd testu na 40A i sprawdź.
  2. Zmień kolejność przewodów halli i/lub faz i sprawdź
  3. Uszkodzone przewody lub brak zasilania halli
  4. Możliwa awaria 1-3 czujników halla
 13  hall fault
  1. Uszkodzenie przewodów/złącza do czujników
  2. Awaria czujników halla
  3. Możliwa woda w silniku
 18  over speed  Wyższa niż maksymalna prędkość silnika jaką może elektronicznie komutować sterownik. Zmniejsz prędkość.
 20  block protect fault  Przeciążenie blokowe. Zbyt duży prąd międzyfazowy podczas ruszania. Zmniejsz obciążenie silnika podczas ruszania z miejsca.
 21  unInitEeprom   Zresetuj sterownik do ustawień fabrycznych. Jeśli nie pomoże – sterownik jest uszkodzony
 25  power up no finished  Podczas włączania sterownik wykrył napięcie akumulatora niższe niż ma ustawione w polu „LackVolt”. Sprawdź napięcie akumulatora, zmniejsz wartość w polu LackVoltage lub zresetuj sterownik do ustawień fabrycznych.
 26  brake  Nie błąd. Informacja, że hamulec jest naciśnięty
 27  anti-theft  Nie błąd. Informacja, że działa zabezpieczenie anti-theft
 28  reverse  Nie błąd. Informacja, że jest aktywowany wsteczny
 29  release throttle error  Zablokowana manetka. Zwolnij ją aby uruchomić sterownik.
 30  throttle error  Podczas uruchomienia sterownika zostało wykryte zbyt wysokie napięcie na przewodzie sygnałowym manetki. Może to oznaczać jej awarię lub, co bardziej prawdopodobne, brak ciągłości przewodu od manetki albo awarię złącza/rozlutowanie złącza.

Uwaga: Paczka z programami, do której link umieściłem powyżej zawiera kilka narzędzi. Opis znajduje się w pliku tekstowym wewnątrz archiwum. Dlatego jest tam kilka programów, ponieważ niektóre jego wersje mają różne ustawienia, tj jeden pozwala programować temperaturę silnika a inny potrafi wyłączyć tempomat i uruchomić w zamian 3 speed.

Na szczególną uwagę zasługuje plik „sterowniki starsze niż 2014 rok” – jest to program przeznaczony do ustawiania sterowników wyprodukowanych i kupionych przed 2014 rokiem. Nie używaj go z nowymi wersjami sterowników


EKRAN GŁÓWNY

  1. Diody sygnalizujące wysyłanie i odbieranie danych z i do sterownika, powinny migać na zmianę. Jeśli miga tylko TX to oznacza brak informacji zwrotnej ze sterownika- np nieprawidłowe połączenie.
  2. W tym miejscu pokazywany jest aktualny stan sterownika
  3. Napięcie akumulatora
  4. Prędkość obrotowa silnika
  5. Sygnał z czujników halla
  6. Poziom napięcia sygnału zwrotnego z manetki
  7. Temperatura sterownika
  8. Temperatura silnika
  9. Tabela błędów, jeśli sterownik zdiagnozuje problem to podświetli jeden z błędów lub stanów pomagając zdiagnozować problem. Tabelka z opisem stanów znajduje się powyżej.
  10. Aktualny stan resetowania do ustawień fabrycznych. Po prawidłowym resecie pojawi się tam prośba o wyłączenie i ponowne włączenie sterownik
  11. Aktualny stan kalibracji silnika, to tam pojawi się TEST OK jeśli ta przejdzie prawidłowo.

UWAGA: Zanim zaczniemy. Każde pole ma swój przycisk [OK]. Służy on do tymczasowego zapisywania ustawień. Wychodząc z danej zakładki i nie zapisując na [OK] dana wartość nie zostanie zapisana. Wartość zapisana na [OK] jest tymczasowa, zastosowana jest do chwili wyłączenia sterownia. Aby zapisać zbiorczo zmiany klikane na każdym ze swoich przycisków [OK] to należy przejść do zakładki DEBUG i nacisnąć przycisk [Pole 7]. Dopiero teraz wszystkie nastawy zapiszą się i będą zapamiętane nawet po wyłączeniu sterownika.

ZAKŁADKA BASIC

 

  1. Jeśli napięcie spadnie poniżej ustawionej tu wartości sterownik się wyłączy. Zazwyczaj ustawia się tutaj próg wedle wzoru „ilość cel * 2.75V” (a dokładniej mówiąc kilka V więcej od spodziewanego progu odłączenia BMSa)
  2. Maksymalne napięcie, powyżej którego sterownik się wyłączy, zazwyczaj ustawia się tutaj 2V więcej od realnej maksymalnego napięcia akumulatora.
  3. Prąd w trybie „ograniczenia mocy”, czyli o ile ma się ograniczyć moc jeśli silnik lub sterownik nadmiernie się nagrzeją. Ograniczenie działa też jeśli akumulator nadmiernie się rozładuje do poziomu z [Pole 1] + 2V, czyli na chwilę przed odłączeniem zasilania sterownik zmniejszy moc aby lżej rozładowywać ostatnie kilka % akumulatora.
  4. Główny prąd i moc sterownika. Powinno wynosić tyle ile maksymalne możliwości silnika i akumulatora.
  5. Znamionowy prąd międzyfazowy – wartość prądu kierowana do silnika w długim okresie 30 min non stop. Znajduje zastosowanie w przypadku zasilania urządzeń stacjonarnych jak np wentylatory.
  6. Maksymalny prąd międzyfazowy to główna moc kierowana do silnika podczas jazdy i ma bezpośrednie przełożenie na przyśpieszanie od 0. Większa moc to wyższe przyśpieszenie ale i większe grzanie silnika itp
  7. Prąd zabezpieczenia nad prądowego, im większy silnik tym wyżej powinno być ustawione. W sytuacji przekroczenia prądu fazowego (np zablokowane koło) sterownik podejmie próbę ochrony samego siebie przed uszkodzeniem

Uwaga: [Pole 2] ustaw 2V powyżej realnego napięcia w pełni naładowanego akumulatora.  Sterownik sam odejmie sobie od tej wartości kilka V i poczeka aż akumulator rozładuje się do tej mniejszej wartości zanim zezwoli na hamowanie regeneracyjne. Jest to niezbędne aby sterownik nie został uszkodzony kiedy ładując regeneracyjne naładowany akumulator, a BMS by mu go odłączył chroniąc przed przeładowaniem. Jeśli BMS odłączy zasilanie podczas hamowania regeneracyjnego to spowoduje to powstanie b. wysokiego napięcia mogącego przebić mosfety sterownika i BMSa


ZAKŁADKA TEMP

  1. Temperatura, powyżej której sterownik zostanie wyłączony
  2. Temperatura, do której musi się wychłodzić sterownik, aby ponowni się uruchomił
  3. Temperatura, powyżej której zadziała ograniczenie prądu z BASIC -> pole 3
  4. Wł/Wył zabezpieczenie temperaturowe silnika.
  5. Temperatura silnika, powyżej której sterownik zostanie wyłączony
  6. Temperatura silnika, do której musi się wychłodzić sterownik, aby ponowni się uruchomił
  7. Temperatura silnika, powyżej której zadziała ograniczenie prądu z BASIC -> pole 3

Wskazówka: Maksymalna temperatura pracy różnych silników są różne.:

  • Silniki przekładniowe: 125st
  • Silniki bez przekładniowe zalewane Ferrofluidem: 130st
  • Silniki bez przekładniowe bez Ferrofluidu: 140st

Uwaga: [Pole 5] Jeśli bazujesz tylko na zabezpieczeniu poprzez czujnik temperatury (nie posiadasz zamontowanego wyłącznika termicznego) to pamiętaj, że jeśli sterownik odłączy zasilanie z powodu przegrzania silnika, a Ty zaczniesz stacyjką restartować sterownik mając nadzieje, że uda się ruszyć to… w pewnych okolicznościach i po restarcie sterownika mimo temperatury granicznej silnika sterownik uruchomi się i zezwoli na dalszą jazdę skutkującą spaleniem silnika. Zetem jeśli sterownik odłączy się chcąc chronić silnik to nie restartuj go tylko poczekaj cierpliwie na ochłodzenie silnika normalnie na włączonym sterowniku.


ZAKŁADKA FUNC

  1. Menu wyboru sposobu aktywacji hamowania regeneracyjnego. [No brake] oznacza brak hamowania regeneracyjnego, [Ebrake-switch] oznacza aktywacje hamowania poprzez klasyczne klamki hamulcowe z zamontowanym odpowiednim czujnikiem nacisku, [Ebrake-throttle] oznacza hamowanie poprzez dodatkową drugą manetkę montowaną po drugiej stronie kierownicy.
  2. Siła hamowania regeneracyjnego wyrażona w amperach prądu międzyfazowego. nie jest to prąd ładujący akumulator ale prąd wychodzący z silnika. Realnie prąd ładujący akumulator stanowi 10-20% tej wartości. Najlepiej ustaw tutaj np 40A i powoli zwiększaj jeśli siła hamowania będzie zbyt niska. Max to około 80A przy którym już powoli blokuje koło. Im wyższy prąd hamowania tym grzanie silnika wyższe na długich zjazdach oraz pewność, że silnik nie wyłamie się z ramy. Stosuj odpowiednie blokady obrotu.
  3. Tryb wyboru działania selektora prędkości, posiada 4 opcje do wyboru. Więcej o nich poniżej.
  4. Wł/wył tempomat. Polecane jest wyłączenie tempomatu aby przestawić jego przewód w tryb działania 3 speed selektora prędkości, dzięki temu będziemy mieć możliwość zaprogramować 3 poziomy mocy i prędkości przestawiane z przycisku 3 pozycyjnego, więcej poniżej.
  5. Ustawianie maksymalnej prędkości jadąc wstecz, optymalnie ustaw 20%
  6. Aktywacja osłabienia strumienia magnetycznego FLUX, umożliwia kosztem dodatkowego prądu i wyższego grzania silnika rozkręcenie go do wyższej prędkości zależnej od tego jak duży prąd przeznaczymy w polu 7. Możliwe jest osiągniecie dodatkowo max 15-20% prędkości. Flux działa dopiero na prędkości maksymalnej, póki jedziesz wolniej flux nie działa. Dlatego dodatkowy kop prędkości poprzedzony jest około 1-2 sek przerwy w przyśpieszaniu w okolicy 100% i dopiero włącza się Flux i przyśpieszamy po sekundzie o kolejne 10%
  7. Wartość prądu międzyfazowego przeznaczonego z pola BASIC->[Pole 6] i przekazana na dodatkowe przyśpieszenie silnika. Im wyższy prąd tym szybciej jedzie silnik ale pobiera więcej energii i grzeje się bardziej. Aby ta funkcja działała silnik musi pracować w trybie 100% prędkości, zakładka MOTOR->[Pole 4]
  8. Aktywacja hamowania regeneracyjnego poprzez manetkę przyśpiesznika. Pierwsze 10% wychylenia to hamowanie, 10-20% to skok jałowy, 20-100 to przyśpieszenie. Zazwyczaj opcja nie jest używana w rowerach.
  9. Prąd międzyfazowy regeneracyjnego hamowania manetką przyśpieszenia
  10. Prędkość powyżej której działa hamowanie klamkami hamulcowymi, manetką hamowania i manetką przyśpieszenia, zwyczajowo ustawia się tutaj około [50], ponieważ ta nastawa ma wpływ (wbrew nazwie w programie) na wszystkie formy hamowania.

——————————————-

Wskazówka: [Pole 3] pozwala ustawić i przełączać się między 3 zdefiniowanymi prędkościami określonymi w:

  • Niska prędkość Zakładka MOTOR->[Pole 5]
  • Średnia prędkość Zakładka MOTOR->[Pole 6]
  • Wysoka prędkość Zakładka MOTOR->[Pole 4]

Pamiętaj, że czas przełączania się miedzy prędkościami nie jest natychmiastowy, sterownikowi zajmuje nawet 2o sek zastosowanie zmian i w tym czasie działa jeszcze chwilę na starych nastawach

——————————————-

[Pole 3] zawiera rozwijaną listę mającą wpływ na sposób wykorzystania przewodów selektora prędkości

  • BoostPodłączenie przycisku chwilowo wziernego miedzy [Różowy] (przewód w wiązce od 3 speed) oraz masą powoduje, że jeśli na 1 sek zewrzesz go do GND to sterownik na 30 sek ustawi prąd międzyfazowy taki jak będzie ustawiony w zakładce BASIC -> Pole „boost dc current”. Ta funkcja nie zawsze jest dostępna, zależy od modelu sterownika, rodzaju wyprowadzonych przewodów sygnałowych czy wersji oprogramowania PC
  • 3 speed (button)selekcja prędkości polega na użyciu 1 przycisku – kilkukrotne naciskanie na niego powoduje przełączanie się prędkości 1-2-3-1-2-3 itd. Przycisk podłącza się pod jeden z przewodów Low lub Highspeed (nie pamiętam który) 🙂 Wtedy ten drugi przewód pełni funkcję np tempomatu
  • 3 speed (switch) – selekcja polega na zwieraniu na stałe przewodów Low i Highspeed na zmianę do masy GND przełącznikiem trój pozycyjnym „Lewo – Prawo”. Tak długo jak przewód jest zwarty do masy tak długo działa limit
  • Boost startZa każdym razem kiedy dajesz gazu i silnik startuje od prędkści 0, na 30 sek aktywuje nastawy prądu międzyfazowego z BASIC -> Pole „boost dc current”. Ta funkcja nie zawsze jest dostępna, zależy od modelu sterownika, rodzaju wyprowadzonych przewodów sygnałowych czy wersji oprogramowania PC

ZAKŁADKA THROTTLE

  1. Minimalne napięcie manetki. Uwaga – ta wartość ma być ustawiona ZAWSZE powyżej wartości fizycznie otrzymywanej z manetki w pozycji neutralnej (na zero) do sterownika. W razie wątpliwości – nie zmieniaj tej opcji.
  2. Maksymalne prawidłowe napięcie sygnału z manetki
  3. Czas narastania przyśpieszania (prądu) ze sterownika na silnik.
  4. Czas zmniejszania przyśpieszania (prądu) ze sterownika na silnik..
  5. Napięcie manetki w połowie jej wychylenia, prawidłowe ustawienie powoduje zwiększenie płynności działania manetki.
  6. Konkretna wartość przyśpieszenia przy sygnale wychylenia połowy manetki z pola zakładki BASIC->[Pole 5]. Umożliwia wirtualny podział  wychylenia manetki na 0-50% i 50%-100% o różnych charakterystykach pracy.

Wskazówka: [Pole 3 i 4] wpływają na zmniejszenie siły przyśpieszenia nie wpływając na moc sterownika. Można ustawić tu wartości wyższe w przypadku używania silników MID lub przekładniowych w celu ochrony ich przekładni. Pamiętaj, że te pola działają zgodnie ze swoją nazwą jeśli w zakładce MOTOR->[Pole 1] ustawione jest [0], jeśli zmienimy kierunek kręcenia kołem w tym polu na [1] wtedy pola [3 i 4] zamieniają się miejscami i Akceleracja z opisu pola działa na spowalnianie, a spowalnianie działa na akceleracje.

Wskazówka: jeśli posiadasz silnik bez przekładniowy to najlepiej w [Pole 3 i 4] ustaw [20ms]


ZAKŁADKA MOTOR

  1. Kierunek obrotu silnika, można wybrać miedzy „0”, a „1”. Dla sterownika obojętne czy kręci kołem w jedną czy w drugą stronę za wyjątkiem zmiany wzajemnej funkcji pól THROTTLE->[Pole 3 i 4]
  2. Ilość par magnesów, jakie posiada silnik. Informacja konieczna dla trybu samonauki. Jeśli silnik posiada 46 magnesów – wprowadzasz wartość „23”
  3. Wybór sposobu ograniczania prędkości silnika, zazwyczaj ustawiamy „no limit”
  4. Ograniczenie prędkości silnika odgórne, jeśli nie używamy selektora 3 speed i żaden z przewodów nie jest zwarty to to pole reguluje prędkość odgórną.
  5. Poziom prędkości kiedy mamy ustawiony limit na niski
  6. Limit prędkości kiedy mamy ustawiony na średni

Wskazówka: [Pole 4,5 i 6] służą do ustawiania limitów dla konkretnych nastaw 3 speed, poeksperymentuj trochę aby ustawić wszystko tak jak chcesz.

Wskazówka: Flux wymaga aby [Pole 4] było 100%, na mniej ta funkcja się nie włączy.

Wskazówka: Sterownikowi zajmuje około 10 sek przestawienie się między konkretnymi nastawami 


ZAKŁADKA DEBUG

  1. Parametr ustawiany na potrzeby konfiguracji silnika ze sterownikiem. Każdy silnik, producent czy model może mieć inną wartość tego współczynnika. Przyjmuje się, że większe silniki (powyżej 190mm średnicy) mają ten parametr na około 299, mniejsze silniki (poniżej 190mm) mogą mieć około 999. Można zmieniać tą wartość, jeśli silnik nie pracuje płynnie. Zazwyczaj nie powinna być większa niż 3000. Jeśli silnik pracuje prawidłowo – nie zmieniaj.
  2. Wartość prądu, jaką pobiera silnik podczas procesu auto konfiguracji. Zaleca się ustawienie 10A i obserwację, czy silnik podczas kalibracji się kręci. Jeśli nie, wartość należy zwiększyć do 15, 20 czy 25A. Nie powinno się ustawiać więcej jak 30. Podczas testu silnik może kręcić do tyłu.
  3. Wybór między normalną pracą sterownika, a przełączeniem go w tryb automatycznej konfiguracji silnika.
  4. Włącznik automatycznego wykrywania i konfiguracji silnika. Należy wprowadzić prawidłową ilość magnesów w zakładce MOTOR->[Pole 2]
  5. Kąt odchylenia czujników Halla odczytany w procesie kalibracji.
  6. Przywracanie ustawień fabrycznych. Po kliknięciu na ekranie głównym w [Pole 10] pojawi się status resetowania. Na koniec zresetuj sterownik czyli wyłącz go na stacyjce oraz odepnij od przewodu USB. Po podłączeniu na nowo sterownik będzie fabrycznie ustawiony.
  7. Zapis wszystkich parametrów do sterownika. Zapis jest na stałe.

PROGRAMOWANIE ANDROID

Sterowniki Samvoton MINI i SVMC programowalne z PC można także programować z poziomu telefonu z androidem. Aby to zrobić należy dokupić do sterownika adapter Bluetooth wpinany do złącz programowania. Od tej chwili sterownik może się komunikować z telefonem. Po zainstalowaniu aplikacji (link na górze strony) możemy otworzyć aplikację.

Programowanie odbywa się tak jak w oprogramowaniu PC z tą różnicą, że nie trzeba potwierdzać każdorazowo zmiany. W górnym lewym rogu ekranu jest ikonka dyskietki i na niej zapisujemy ustawienia do sterownika.

Program nie służy do wyświetlania parametrów jazdy, nie podaje żadnych istotnych danych dla użytkowania codziennego. Jest tylko programem serwisowym. Dlatego dla większości osób ten program ma bardzo niską wartość użytkową.

Wskazówka: Program występuje w wersji Polskiej i Angielskiej. Jeśli nie wiesz do czego służy dana funkcja to przestaw się na Angielską wersję programu i porównaj opis z programem na PC.

Uwaga: Aplikacja na Android nie posiada wszystkich funkcji oprogramowania dostępnego na PC, np nie zaprogramujesz przez nią ograniczenia temperaturowego silnika. I tak musisz mieć komputer do pełnej konfiguracji sterownika.

Uwaga 2: Sterownik nie posiada możliwości autoryzacji połączenia z telefonem. Istnieje zatem możliwość, że ktoś niepowołany połączy się ze sterownikiem swoim telefonem i namiesza w ustawieniach.


STEROWNIK + WYŚWIETLACZ H6

Sterowniki Sabvoton MINI i SVMC występuj także z fabrycznym podstawowym wyświetlaczem na którym możemy podglądać podstawowe parametry pracy jak prędkość czy moc oraz dzięki wbudowanej funkcji wyświetlacza – korzystać z czujnika PAS oraz limitów mocy.

Uwaga: Opis jest do wyświetlacza dostępnego w kwietniu 2020r. W przyszłości na pewno one się zmienią, dodane zostaną nowe funkcje, może jakieś będą usunięte albo zmienione. Pamiętaj też, że nie wszystkie opcje w menu wyświetlacza będą aktywne, niektórych nastaw nie da się zmienić. Uzależnione jest to od modelu sterownika i ekranu.

Po uruchomieniu sterownika przyciskiem [M] od wyświetlacza pojawia się ekran główny

  1. Wskaźnik poziomu naładowani akumulatora. Może mieć formę: procentową lub podawanie konkretnego napięcia
  2. Pole wskaźnika prędkości, możemy ustawić tutaj: aktualną, maksymalną lub średnią prędkość jazdy
  3. Poziom siły wspomagania 0-9
  4. Aktualna moc silnika
  5. Wyświetla jedną z danych: Przejechany dystans całkowity, dystans od uruchomienia lub pokazuje zużycie energii na km [wh/km]
  6. Wyświetla jedną z danych: Ilość Ah odzyskanych z hamowania regeneracyjnego, temperaturę silnika lub zegar 
  7. W tym miejscu pojawi się komunikat z rodzajem błędu zgłaszanego przez sterownik jeśli wystąpi jakiś problem

PRZYCISKI NA KIEROWNICY

Przyciski na kierownicy mają kilka funkcjonalności:

  • Dłuższe naciśniecie [M]: Wł/Wył sterownik
  • Jednocześnie [GÓRA+DÓŁ]: wejście do menu wyświetlacza (opis poniżej)
  • Dłuższe naciśnięcie [GÓRA]: zmiana wyświetlania dzień/noc
  • [GÓRA] i [DÓŁ]: zmiana poziomu wspomagania PAS
  • [M]: zmiana danych wyświetlanych na wyświetlaczu. Naciśnięcie [M] podświetla kolejne sekcje na wyświetlaczu a [GÓRA] i [DÓŁ] pozwala na zmianę pokazywanych informacji (opis powyżej)

MENU GŁÓWNE

  1. System metryczny lub imperialny, w Polsce mamy metryczny 🙂
  2. Jasność wyświetlacza
  3. Auto wyłączanie po okresie bezczynności
  4. Sposób przedstawiania wskaźnika naładowania
  5. Ustawienia zegara
  6. Wejście do MENU ustawień sterownika
  7. Wyjście

 

 

 


MENU BASIC

  1.  Zmiana rozmiaru wielkości koła napędowego
  2. Napięcie znamionowe akumulatora
  3. Menu ustawień ZAAWANSOWANYCH
  4. Reset sterownika do ustawień fabrycznych
  5. Ekran informacji i statystyk

 

 

 

 

 


MENU USTAWIEŃ ZAAWANSOWANYCH

(to menu składa się z 2 ekranów)

  1. Ilość progów wspomagania, można wybrać 3,5 lub 9. Im mniej progów tym większa różnica w mocy między nimi.
  2. Ilu polowy jest silnik. Nie chodzi po pary magnesów (tak jak w programie na PC czy Androida) tylko sztuki magnesów. Jeśli silnik ma 32szt magnesów to wpisujesz 32
  3. Ilość magnesów zamontowanych w czujniku PAS
  4. Sposób aktywacji manetki. [Zero] – manetka działa od 0km/h, [non-zero] – należy najpierw ruszyć z PAS aby działała manetka
  5. Decydujemy o działaniu PAS i Manetki. [0] – działa tylko PAS, [1] – działa tylko manetka, [2] – działa PAS oraz manetka
  6. Ilość sygnałów z czujnika PAS, po którym sterownik ma zacząć wspomagać
  7. Następna strona MENU

Uwaga: W chwili, kiedy zajmowałem się tym opisem opcje 7-13 nie były udokumentowane, a dostępne modele sterowników ignorowały te nastawy. Jeśli poznam funkcje ukryte pod tymi opcjami to dokonam odpowiedniej aktualizacji


MENU INFORMACJI I STATYSTYK

Menu to zawiera różne statystyki systemu, akumulatora, przebiegu dystansów itp

 

 

 

 

 

 

 


INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE

Adapter Bluetooth Sabvoton – zrób to sam

Kiedyś dało się zrobić adapter BT samodzielnie z ogólnie dostępnych uniwersalnych modułów. Przepis na to opublikował użytkownik Bartosh, Czy nadal jest to aktualne, nie wiem, możesz spróbować 🙂

Ahoj. Opiszę tutaj moje przygody z odpaleniem połączenia bluetooth w Sabvotonie SVMC 72V 150A (M).

Zacznę od d* strony, dla niecierpliwych. Przepis, jak na szybko odpalić dziada, nie wgłębiając się (prawie) w szczegóły techniczne:
– Kupujesz to: https://allegro.pl/listing?string=modul%20hc-05
– Ściągasz to: https://realterm.sourceforge.io/ i ustawiasz: baudrate 38400 (default dla HC-05) lub 9600 (default dla HC-06), 8 bitów danych, parzystość none, 1 bit stopu.
– Bierzesz jakiś stary kabel z gniazdem USB i podłączasz do niego moduł w ten sposób: RX – zielony, TX – biały, GND – czarny, VCC – czerwony. Do gniazda wpinasz męski kabel USB, który dostałeś w komplecie z Sabvotonem.
– Podpinasz moduł trzymając wciśnięty mały „guzik” na płytce.
– Odpalasz realterm’a, łączysz się z portem (Open) i konfigurujesz moduł tak (wersja minimum): AT+UART=19200,0,1 Ewentualnie zmieniasz nazwę przez AT+NAME=TWOJA_NAZWA
– Pamiętasz o tym, że po każdym poleceniu ma być jakaś odpowiedź, np. OK. Nie ma? Coś jest nie tak. Sprawdź inne nastawy dla portu.
– Moduł podłączasz teraz do kontrolera tak, jak wcześniej podłączałeś go do komputera, ale zamieniasz ze sobą przewody RX i TX.
– Zabezpieczasz płytkę kaptonem i upychasz ją w obudowie.
– Voila! Możesz konfigurować Sabvotona z telefonu. Jeśli się nie udało za pierwszym razem, czytaj dalej.

Dla tych, którzy są zainteresowani tematem, poniżej kilka szczegółów technicznych.

1. Sprzęt

Na początek moduł BT. Po zdjęciu obudowy z kabla USB od kontrolera widać, że w środku siedzi układzik CH340, prosty konwerter USB-RS. Aby stworzyć sobie link bluetooth, podłączamy po stronie Sabvotona moduł HC-05 lub HC-06 (do kupienia za grosze np. na Allegro). Ja wybrałem HC-05 z racji tego, że obsługuje tryby master oraz slave (o tym później), a cena jest podobna. Zanim podepniemy moduł, trzeba go skonfigurować. Konfiguracja polega na puszczeniu odpowiednich poleceń AT, szczegóły np. tutaj: http://elecfreaks.com/sto…4%20revised.pdf Ja wykorzystałem kabel USB od Sabvotona i stare gniazdo USB. Moduł podłączyłem według schematu: RX – zielony, TX – biały, GND – czarny, VCC – czerwony. Aby zaprogramować moduł, musi odpowiadać na polecenia AT wg. Instrukcji w linku powyżej (zależnie od modelu). W moim przypadku zadziałało przytrzymanie przycisku przy podłączaniu modułu do portu, tudzież okazjonalne jego kliknięcie nawet po podłączeniu. Ważne, aby terminal zwracał jakieś wyjście. Moduł HC-05 według dokumentacji komunikuje się z baud rate 38400, 8 bitów danych, parzystość brak, 1 bit stopu. Dla modułu HC-06 najprawdopodobniej defaultowo będzie ustawione 9600 bodów. Nastawy zwraca polecenie AT+UART.

Gdy mamy podpięty sprzęt i możemy się z nim komunikować, jesteśmy w stanie robić różne ciekawe rzeczy, m.in.:
– AT+NAME=NAZWA – ustawiamy własną nazwę urządzenia
– AT+ROLE=0 lub 1 – ustawiamy rolę na slave lub master, u nas 0 = slave. Jest jeszcze pętla zwrotna, czyli wartość 2, dla nas w tym momencie nieprzydatna.
– AT+ADDR? – zwraca adres sprzętowy modułu
– AT+PSWD=PIN – ustawiamy pin (do parowania)
– AT+UART=19200,0,1 – najważniejsze dla nas polecenie – ustawiamy parametry przesyłu danych na 19200 bodów, 1 bit stopu oraz, co jest BARDZO ważne, kontrolę parzystości na ODD (!). Bez tego nasz moduł nie „pogada” ze sterownikiem i będzie bezużyteczny.
– AT+ORGL – przywraca ustawienia fabryczne. Zacznij od tego, jeśli korzystasz z używanego wcześniej modułu.

Więcej poleceń znajdziesz w dokumentacji, którą linkowałem wyżej. Jest ich sporo. Ważna informacja, jeśli niektóre polecenia nie zwracają żadnego wyjścia (a powinny), to przed wciśnięciem enter (lub wysłaniem polecenia) przytrzymaj mikrostyk na module. Przykładem takiego polecenia w HC-05 jest AT+NAME? Ciekawostka: moduł można skonfigurować w ten sposób, aby komunikował się tylko z wybranym urządzeniem (polecenie AT+BIND).

Po zaprogramowaniu modułu możemy go podłączyć do gniazda Sabvotona. Ważne, aby przewody od pinów RX oraz TX zamienić w tym momencie miejscami. Moduł po podpięciu do kontrolera powinien szybko mrugać diodą. Po sparowaniu z telefonem lub komputerem dioda powinna migać z mniejszą częstotliwością. Część sprzętową mamy za sobą.

2. Soft

Po podpięciu modułu do Sabvotona i parowaniu BT, możemy zrobić kilka rzeczy:

– Korzystać z aplikacji mobilnej na Androida. 

– Korzystać z aplikacji windowsowej po uprzednim sparowaniu urządzenia i utworzeniu profilu SPP (wirtualny port COM). Mamy wówczas dostęp do wszystkich nastaw oraz  aplikacji MQCON. Jeśli zależy Ci na tej opcji, ale nie masz w komputerze wbudowanego modułu BT, możesz zakupić drugi moduł HC-05 i skonfigurować go w trybie master (AT+ROLE=1), po zbindowaniu ze wskazanym slavem (AT+ADDR?) będzie działał i łączył się automatycznie zaraz po podłączeniu.

Tyle z mojej strony. Na zakończenie dodam, że wszystkie informacje zawarte powyżej dotyczą tylko i wyłącznie mojej konfiguracji, mogą zawierać błędy i nie ma gwarancji, że to zadziała u Ciebie. Nie ponoszę odpowiedzialności za ew. szkody

Taka informacja, gdyby ktoś miał kłopoty z trybem poleceń HC-05. Na rynku są różne wersje tego modułu. Trafiły mi się np. 2.0-20100601 i 2.0-20161226. Jeśli moduł nic nie zwraca na defaultowych nastawach portu (38400 bodów, 8 bitów danych, 1 bit stopu, parzystość brak) mimo trzymania „guzika” przy podpinaniu do usb, to spróbuj trzymać tenże guzik w momencie puszczania polecenia – powinno pomóc w przypadku nowszej wersji. Dla starej wersji (na płytce widnieje ZS-040) wystarczy raz zaklikać już po podłączeniu i od tego momentu moduł odpowiada na polecenia AT.

W przypadku zmiany standardowego pinu (1234) za pomocą polecenia AT+PSWD= ważne, aby dalej użyć cudzysłowów „”.

(-;

 


3 speed i tempomat

Od razu powiem, zapomnij o tempomacie w sterownikach wektorowych. Z uwagi na to, że sterowniki te nie posiadają aktywnego tempomatu – stabilizacja prędkości jest nie intuicyjna, a wręcz niebezpieczna w użytkowaniu. W skrajnych przypadkach i braku czujnika hamowania odcinającego tempomat możemy sobie zrobić krzywdę 🙂

Po prawej stronie pokazuję zrzut ekranu z programu. Jest to wersja dla sterowników sprzed 2015r więc nie jest przeznaczony dla nowych urządzeń. Wystrzegaj się mieszania w programie nie dopasowanym dla nowego urządzenia, bo można sobie poprzestawiać nie te opcje co trzeba i zrobić krzywdę 🙂

3speed to funkcja domyślnie włączona zamiast tempomatu. Umożliwia ustawienie 3 prędkości maksymalnych aktywowanych z 3 pozycyjnego przycisku On-OFF-On dostępnego np w panelach z przyciskami na kierownicę 4x. W sterowniku zazwyczaj jest to wtyczka z przewodami RóżowyCzarnyPrzeźroczysty (współdzielony z tempomatem, domyślnie wyłączonym).


3 speed kontra flux

Flux to funkcja poświęcająca cześć energii na rozkręcenie silnika do dodatkowej prędkości. Dzięki temu jesteśmy w stanie uzyskać dodatkowe 10-15% wyższa prędkość maksymalną. Im więcej prądu przekażemy na tą funkcję tym szybciej pojedziemy. Wiąże się jednak z tym kilka poważnych minusów. Po pierwsze silnik nie pracuje optymalnie, grzeje się bardziej, zużywa więcej energii, ma mniejszą moc. Dodawanie prądu nie działa w nieskończoność. Im więcej go przeznaczymy tym efekt będzie słabszy. Powinno unikać się dawać więcej jak 40-45A z uwagi, że ponad to silnik jeszcze 2-3km/h uzyska ale ogromnym kosztem marnowanej energii.

Flux ma tą cechę, że uruchamia się dopiero po osiągnięciu prędkości maksymalnej. Tzn nawet, jeśli flux jest włączony to dodatkowa energia nie będzie marnowana dopóki się nie napędzimy do max prędkości. Jest to ciekawa cecha, bo daje nam możliwości współpracy z funkcją 3 speed.

Rozważmy takie ustawienie, w którym:

  1. Prędkość 1: 25%
  2. Prędkość 2: 99%
  3. Prędkość 3: 100%

Na pierwszym „biegu” pojedziemy np 20km/h

Na drugim pojedziemy 60km/h (maksymalna prędkość przy wysokiej sprawności)

Na trzecim pojedziemy 70km/h (osiągamy 100% prędkości i włączy się flux dzięki czemu osiągniemy wyższa prędkość kosztem energii i wzrostu temperatury )


3 speed i hamowanie regeneracyjne

Jeśli mamy uaktywniony selektor prędkości zaprogramowany na jakieś tam prędkości, np 25, 50, 100% to jadąc na poszczególnych nastawach automatycznie uruchamia się także stabilizacja prędkości na zjazdach.

Chodzi o to, że speed działa tak jakby był aktywnym tempomatem (dlatego ten „stary” tempomat jest domyślnie wyłączony).

No więc załóżmy, że mamy włączone 25%, manetka wychylona na maksymalne ustawienie i sterownik trzyma 20km/h idealnie. Jedziemy sobie, zbliżamy się do pochyłości, robimy podjazd, sterownik sam dozuje wyższą moc, skacze ona z 300W na 1000W ale 20km/h idealnie utrzymuje. Podjazd kończymy, jesteśmy na szczycie, jest równo, zapotrzebowanie na moc spada do 300W, rozpoczyna się zjazd, więc puszczam manetkę… i zaczyna być ciekawie.

Sterownik wie, że ma ograniczenie uruchomione na 20km/h. Bada jednak i stwierdza, że prędkość wzrasta bo jedziemy z górki. 22.. 24.. 26.. 28… 30… Jeśli sterownik wykryje, że prędkość, mimo nie wychylonej manetki wzrosła o 10km/h ponad ustawiony limit – rozpoczyna samoczynne hamowanie i będzie próbować powstrzymywać rozpędzanie samemu hamując silnikiem. Bez naszej ingerencji.

Siła hamowania będzie tym wyższa im bardziej stromy zjazd pokonujemy, sterownik będzie starał się hamować z maksymalną siłą taką, jaką ustawimy mu w ustawieniach siły hamowania prądem międzyfazowym.

Oczywiście, jeśli podczas zjazdu przestawimy selektor prędkości na 50%, czyli ustawi się limit 35km/h to sterownik teraz będzie się starać nie dopuszczać do rozpędzenia ponad limit + 10km/h = 45km/h


Ruski MOD

Ruski MOD to opisany pierwszy raz na rosyjskim forum ElektroTransport sposób na oszukanie sterownika i możliwość otrzymania mocy większej niż została zaprogramowana przez producenta. Umożliwia „przerobienie” sterownika 80 czy 100A na prądy DC (z akumulatora) i międzyfazowe (do silnika) wyższe, typowe dla modeli 150 czy 200A.

Dlaczego to działa?

Sterowniki w wersjach 80, 100, 120, 150A tow istocie te same sterowniki zbudowane w oparciu o te same elementy jednak różnie zaprogramowane na rożną moc. Stosując sposób obejścia, aby sterownikowi 100A wydawało się, że płynie prąd maksymalny 100A, a w rzeczywistości jest 130A daje furtkę do uzyskiwania dodatkowej mocy.

Niebezpieczeństwa:

  • Sterownik jest drogi, zastanów się 2x, przeróbka jest dla świadomych użytkowników
  • Nigdy nie przekraczaj 150A prądu z akumulatora
  • Pamiętaj, że modyfikacja sterownika powoduje, że nastawy w programie musisz korygować o zwiększoną moc. Jeśli np oszukasz sterownik o 50% to wszystkie „dane prądu” z okienek programu musisz sobie w głowie przeliczać na rzeczywiste prądy,a nie to co tam wprowadzasz. Ustawisz np hamowanie regeneracyjne na 70A a w rzeczywistości popłynie 110A i Ci urwie koło p[rzy hamowaniu 🙂 Aby otrzymać 70A prądu hamowania musisz w okienko wpisać np 40A
  • Aby dokonać przeróbki musisz posiadać w instalacji watomierz wskazujący ilość amper płynących w instalacji, bez niego przeróbka nie jest możliwa.

Całość ogranicza się do modyfikacji podobnej jak do zalewania cyną drutów pomiarowych w sterownikach blokowych. Zmniejszamy prąd płynący na przewodach pomiarowych przez układy LEM, dzięki temu sterownik myśli, że płynie mniejszy prąd i odpowiednio go zwiększa.

Przygotowujemy 2 przewody AWG12 lub AWG14/16 (lepiej)

Przygotowuję miejsce do przylutowania przewodów.

I tyle ze strony montażowej, reszta to zabawa w programie.

Teraz czytaj uważnie, zanim zaczniesz:

  1. Przed przystąpieniem do operacji podepnij sterownik do komputera i wszystkie prądy ustaw mu na 20A (WAŻNE)
  2. Dokonaj przeróbki
  3. Podłącz sterownik do roweru wraz z zamontowanym watomierzem, daj gazu, zrób krótką dynamiczną wycieczkę i odczytaj maksymalną wartość prądu.
  4. Przelicz stosunek prądu zapisanego (20A) do stosunku prądu realnego (np 28A) i poznaj wartość o jaką zwiększyłeś moc sterownika (np 28/20=1.4 = moc wzrosła o 40%)
  5. Zmodyfikuj wszystkie pola w sterowniku na prądy i moce wiedząc, że wszystkie dane liczbowe obejmujące prądy (aku, miedzyfazowe, regeneracyjne, manetki i wszystkie inne) w rzeczywistości dadzą wartości o 40% wyższe niż wprowadzone (uważaj, aby nie przesadzić!)

Najczęstsze przyczyny awarii sterowników Sabvoton MINI i Sabvoton SVMC

 

Z mojego doświadczenia najczęstsze przyczyny awarii, kolejność  przypadkowa, wszystkie są istotne

  1. Praca na max możliwych prądach – wtedy nawet chwilowe zablokowanie koła o kamień może spowodować awarię.
  2. Użytkowanie odblokowanych wersji sterowników – nie warto, mało który żyje dłużej niż pól roku.
  3. Uszkodzenie przewodu zasilającego silnik i zwarcie FAZY – HALLE – awaria natychmiastowa i całkowita
  4. Ustawienie OverVolt na węcej jak 2-3V  realnego napięcia naładowanego akumulatora
  5. Jazda bez zabezpieczenia termicznego = spalenie silnika= spalenie sterownika
  6. Akumulator więcej jak 20S, czyli max dla sterownika

Pytania? Sugestie? Uwagi?

komentarze 34 do wpisu “Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja”

  1. Paweł pisze:

    Witam, mam problem Sabvoton przechodzi test halli pozytywnie dodam że silnik lekko strzela (próbowane na 2 silnikach efekt ten sam) potem po zmianie na normal run nie ma reakcji na manetkę lecz volty się na ekranie zmieniają. proszę o pomoc

  2. Adam pisze:

    Cześć, tu Adam z EmotoAGH, w naszym sterowniku wyświetla się błąd motor overheat. Jak można ten błąd skasować w sterowniku? Przywrócenie do ustawień fabrycznych? Podpowiem, że ba drugim mocniejszym nowym sabvotonie ten błąd nie występuje. Pozdrawiam

  3. jan pisze:

    Kiedy pojawi się oprogramowanie na smartfony (możliwie także na tym blogu) pozwalające podłączyć komputer (jakim jest w tym przypadku smartfon) do sterownika Sabvoton i dokonać potrzebnego przeprogramowania w trasie? Wożenie tableta czy czegoś podobnego nie jest wygodne a w pikaczu nie widzę takiej funkcji. Pozdrawiam Janek

  4. Krzysiek pisze:

    Mam takie objawy: skuter ma problemy z ruszaniem z miejsca, moment obrotowy podczas ruszania i przy niskich prędkościach jest wyrażnie niski. Po przyspieszeniu do ok. 30 km/h wyrażnie sie poprawia. Przy robieniu testu hali wyskakuje test fail 4, jest to najlepszy układ przewodów, inne tylko pogarszają sprawę. Poza tym skuter jeżdzi, używam go na co dzień. Proszę o pomoc. Pozdrawiam.

  5. Artur pisze:

    Czy mógłbym prosić o wymiary tego sterownika bez obudowy? Chciałbym go wstawić zamiast Waszego sterownika GT1500 do współpracy z pakietem 13s na 45-60A. Mam trochę nadmiarowego miejsca, ale nie aż tyle aby zmieścił się z obudową, więc zanim kupie muszę się upewnić czy wejdzie.

  6. Krzysiek pisze:

    Witam. Jaki wskażnik naładowania akumulatora i prędkości można zastosować do sabvotona bez zabawy w przeróbki ?

  7. Krzysiek pisze:

    Co oznacza błąd : test fail 4 [w oknie Hall anlge test Status]

  8. Paweł pisze:

    Witam. Rozumiem że przezroczysty przewód to prędkość 1 czyli w tym przykładzie 25 % a różowy to 99 % ? po wyłączeniu, czyli ustawieniu switch’a na OFF ustawi się prędkość 3 czyli 100 % ?

  9. Krzysiek pisze:

    Sterownik do kabla USB znajdziesz : Link do dokumentacji i oprogramowania: tutaj je znajdziesz, następnie SOFTWARE, i masz tam USB DRIVE 64 BIT lub 32 BIT.

  10. Maciej pisze:

    Witam
    Gdzie znajdę sterownik do kabla USB ?

  11. Krzysiek pisze:

    Próbuję zamontować sterownik sabwoton, jednak świeci się czerwona dioda a zielona mruga pięć razy, co może być powodem ? Bo przecież nie zbyt wysoka temperatura silnika. W silniku nie mam czujnika temperatury. Dziękuję za odpowiedź.

    • tas pisze:

      Własnie za wysoka. jeśli nie podłączysz żadnego czujnika to sterownik podaje wtedy 150st, albo dolutuj rezystor zgodnie z opisem albo ustaw w sterowniku granicę na 160, wtedy odpali

  12. Krzysiek pisze:

    Dla skutera elektrycznego E-MAX S90 S110 silnik 4000 W liczba magnesów to 40. Może komuś się przyda. Pozdrawiam.

  13. Krzysiek pisze:

    Czy ilość magnesów w silniku jest taka sama jak ilość cewek ? Mój silnik ma 36 cewek, ale nie wiem ile magnesów i co mam ustawić w sterowniku ?

    • tas pisze:

      ilości magnesów i cewek są różne.
      Jeśli nie znasz ilości magnesów to otwórz silnik i policz, ewentualnie zapytaj o to na forach z rowerami elektrycznymi

  14. Markkar pisze:

    Dzięki za poradnik z ograniczeniem mocy, przyda się. Jedna sprawa, pod „TEN” nie jest podpięty link z programem.

  15. Tomasz pisze:

    Siema!

    Czy dałbyś radę w kilku słowach opisać co to jest rated dc current a rated phase current? Byłbym bardzo wdzięczny :).

    Pozdrawiam
    Tomek

  16. Sebastian pisze:

    Witam. Mam zamiar kupić ten sterownik. Czy mogę zasilić go baterią 24s? /6 pakietów turnigy 5Ah 14.8 4s/ Mam zamiar na silnik puscic 50A a w trybie boost 80A.

  17. Michał pisze:

    Jak to jest z programowaniem prądu fazy? czy jeżeli taki 9 continent ma przyjąć wg producenta 30a, to ma przyjąć 30a na każdą faze, czy po 10a na faze i 30 ogółem z baterii?

  18. Jacek pisze:

    kiedy coś o połączeniu blue tooth?

  19. Krzysztof pisze:

    Uzupełnimy małe nieścisłości dla wszystkich innych żeby było mniej pytań jeśli ktoś zacznie się zastanawiać. Dopatrzyłem się pewnym braków. Pomogę je uzupełnić.

    Kalibracja punk 6. Wyłączenie sterownika odbywać się ma przy pomocy locka a nie odłączenie baterii.

    teraz parametry SET.
    BASIC
    7. Tutaj warto dodać informacje jaki prąd fazy ustawić by nie był ustawiony za mały dla w stosunku do 4.czyli prądu stałego.

    Teraz FUNC
    punk 1 jest ok natomiast 2. po opisie wygląda tak samo czyli jest jakiś błąd. Włączone 2 punk uniemożliwia włączenie sterownika bo za każdym razem będzie trzeba zacisnąć hamulec żeby go włączyć. Tak można zrozumieć ten wpis ale rozwiązuje tutaj sprawę wyłączenie tej opcji. Wystarczy ta 1.
    5. Warto dodać że jeśli ma się treespeed to nie ma kabelka od BOOST więc czy włączone czy wyłączone nic to nie da. No chyba że współgra to z sygnałem treespeed. Nie wiem jak to będzie działać bo zero informacji jest o tym. No i co się dzieje gdy jest włączony lub wyłączony i jaki ma wpływ na treespeed. Czyli do wyjaśnienia.
    6. 3 sekundy. Kierownice trzeba trzymać. Teraz pytanie. Czy krótkie naciśnięcie klik tego nie uruchomi ? Jeśli nie mimo włączenia tej opcji to może być kłopot z obsługą tego ale trudno.
    7. flux. Warto dodać informacji że włączenie tej opcji powoduje wyłączenie FOC czyli włączając tą opcję zamieniamy FOC na zwykły sterownik tyle że chyba nadal jest regulacja prądem a nie napięciem tyle że włącza się napęd trapezowy.
    9. Jeśli mam ostawione aktualnie 80a mocy normalnej ale gdy włączę flux i napisze tam 50a to co ? Czy mam teraz magicznie 130a mocy do silnika czy po prostu ta 80a się wyłącza na rzecz tych 50a fluxa? Do wyjaśnienia.
    No i punkt 10. ustawienie np 5a hamowanie oraz punkt 12. max prąd hamowania 15a. No i manetka 11. jej podział, tutaj napisałeś że można regulować prąd ładowania ale pisałem z tobą o tym i jednak nie można jego regulować >>>???<<< Wyjaśniając tym że te 20% manetki będzie służyć tylko do włączenia regen. Czyli albo hamujesz stałym prądem ustawionym albo nie. Manetką nie regulujesz prądu hamowania ale tylko go włączasz. Czyli albo hamujesz mocą ustawioną w prog albo nie on/off. Brak regulacji.
    THROTTLE
    4. Tutaj literówka. "pola nr 4" a raczej '3'. Ale natomiast co do wartości można ją ustawić inną niż w BASIC co nie ?
    5 i 6. Chyba odczuwalnie. Czas reakcji manetki na silnik. opóźnienie działania. brak informacji czy lepiej zostawić tak jak jest no i jaki można ustawić najmniejszy czas i jaki ma wpływ na działanie prócz lepszej reakcji.
    MOTOR
    3. Mimo że nie ruszamy może warto wiedzieć do czego to służy.
    4. Dość mało informacji w szczególności dla tych co mają treespeed. Są 2 opcje limitu. Warto napisać jak który działa i jaki mają wpływ na pracę z przyciskiem treespeed. Teraz włączyłem program i widać dodatkowe pola co do procentów prędkości. "Motor limit speed set" jak na foto oraz 2 dodatkowe pola z wartością %. Pozostałe pola to "Low speed set" oraz "Middle speed set" Czyli mamy treespeed. Na to wygląda że BOOST i jego opcje można olać. Bo i tak się nie przydadzą. A co do opcji "Speed Limit mode select" to ja wspominałem do wyjaśnienia.
    DEBUG
    1.Tutaj możesz podać wartości dla poszczególnych modeli jak producent podał dla mxus czy 28xx no i jakiś opis co jeśli i dlaczego poszczególnych wartości.
    2. Mimo że nie ruszamy warto go opisać jaki ma wpływ. W moim programie nie ma tej opcji. Opis tutaj jest do starszej wersji tego programu.

    Pozdrawiam mam nadzieje że komuś pomogłem. Jednak braki trzeba uzupełnić.

  20. Krzysiek pisze:

    Ja również chciałem zastosować sterownik Sabvoton, ale trochę zraża mnie jego waga i wymiary. Coraz bardziej zastanawiam się nad sterownikiem gorszym ale i mniejszym. Pozdrawiam.

  21. Tomek pisze:

    Witam, super blog! Planuje zrobić e-bajka na silniku RH2806, aku 16s 3p Lipo (67.2v / 15ah) i mam problem z doborem sterownika. Dowiedziałem się, że wektorowy jest dużo bardziej efektywny od klasycznego. Chciałbym takiego zastosować w moim bajku. Czy Sabvoton SVMC072080
    będzie odpowiedni ? Jak się zaprogramuje go odpowiednio to nie będzie żadnych przeciwwskazań (jest nie zalecany do tego typu silników)w uzytkowaniu ? A może jest jakiś inny zalecany do tego silnika sterownik wektorowy (może o bardziej dobranej mocy, mniejszy gabarytowo)? Przepraszam za tyle pytań ale nie chcę się rozczarować po inwestycji za ponad 5 tys. 🙂
    Serdecznie pozdrawiam!

    • tas pisze:

      sterowniki dowodzą swojej użyteczności w sterowaniu każdym silnikiem. Po prostu do niektórych konstrukcji ciężko uzasadniać wydatek tych 900zł. Do pojazdu ze zużyciem 30A taki sterownik to marnotrawstwo. Do pojazdu ze zużyciem 60A to obowiązek.
      Czy mając na to środki warto zainwestować w taki sterownik? Bardzo warto.

  22. Krzysiek pisze:

    Będę chciał korzystać z hamowania odzyskowego, choćby dla oszczędzania hamulców, czy prąd z odzysku ma jedno określone napięcie, czy można go dostosować do napięcia akumulatora ?Czy akumulator trzeba dopasować do niezmiennego napięcia odzyskowego ? Serdecznie pozdrawiam.

    • tas pisze:

      Sterownik nie ładuje do napięcia tylko prądem. W teorii może przeładować akumulator. W praktyce jest to niemożliwe, bo stosunek energii zużytej do odzyskanej to jest jakieś 1:50 😉

  23. Krzysiek pisze:

    Czy opisany tu Sabvoton współpracuje z czujnikiem PAS ? Bez innych dodatkowych manetek ? Pozdrawia.

    • tas pisze:

      Nie ma czegoś takiego jak PAS w sterownikach powyżej 800W. Od takich wymysłów można sobie zrobić krzywdę 🙂
      Nawet producenci (najczęściej) nie dają PASu w takich kontrolerach.
      PAS to wymysł na potrzeby rowerów 250W i nie sprawdza się w mocniejszych konstrukcjach. Jedynym wskazanym, intuicyjnym i bezpiecznym sposobem wspomagania podczas jazdy jest manetka i taki wniosek wyciąga każdy ebajker.
      PAS powoduje, że to rower nadaje tempo a rowerzysta musi się podporządkować rowerowi. Jest to niedopuszczalne w konstrukcjach o dużej mocy. To MY mamy nadawać tempo rowerowi i MY decydować o tym kiedy i ile mocy potrzebują nasze nogi, nie odwrotnie.

  24. Patyk pisze:

    Będzie w przyszłości jakieś porównanie zwykłego sterownika do sabvoton’a?

  25. rysiek pisze:

    Super- tak trzymać