Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
Moc (prąd) sterownika BLDC da się dość prosto zwiększać w pewnych rozsądnych granicach.
Poniżej przykładowa modyfikacja sterownika 40A na 50A.
Jak tego dokonać:
1. Wyjmij płytkę sterownika z obudowy i wyczyść wszystko ze starej pasty termo (później nałożysz większa ilość nowej – jeśli posiadasz).
2. Zlokalizuj rezystory pomiarowe, przy pomocy których sterownik sprawdza prąd pobierany z baterii. Rezystory te najczęściej mają postać „drutów” zamontowanych na płytce. W zależności od mocy sterownika mogą być 1,2,3 lub 4 druty.
3. To jest kluczowa procedura. Należy nadlać cyną druty pomiarowe aby zmniejszyć ich rezystancję. Spowoduje to mniejszy spadek napięcia na tych rezystorach. Sterownik zmierzy ten spadek i uzna, że płynie mniejszy prąd niż w rzeczywistości. Dlatego zezwoli na płynięcie większego prądu, który w przekroczy wartość fabryczną zależnie od stopnia „nadlania” rezystorów pomiarowych.
Na powyższym zdjęciu dokonałem modyfikacji zalewając około 10% szerokości drutów. Przełoży się to na większy prąd uzyskiwany ze sterownika.
Pamiętaj!: Nie można zwiększać mocy bez limitu!.
Jest szereg czynników które należy brać pod uwagę:
– Nie podnoś prądu sterownika o więcej jak 40% – w przeciwnym wypadku sterownik przy ruszaniu może się wyłączać wykrywając skrajne przeciążenie
– 25% zalania nie równa się 25% większy prąd! Dokonuj modyfikacji powoli i małymi kroczkami aby trafić w maksymalną wartość i nie przesadzić.
– Wymień przewody zasilające oraz fazowe na grubsze – polecane AWG12
– Zadbaj o chłodzenie sterownika – będzie się bardziej grzał niż fabryczny.
– Upewnij się, że silnik jest w stanie znieść dodatkowe ampery i nie zostanie przegrzany długotrwałym zwiększonym obciążeniem
Najlepszą praktyką jest podniesienie prądu o wartość od 25% do 40% maksymalnie.
Najlepiej robić to małymi kroczkami zwiększając prąd w kilku podejściach aż do otrzymania docelowej mocy.
UWAGA: Druty pomiarowe łatwo zalać cyną – przylepia się ona i oblewa je zmniejszając rezystancję i podnosząc prąd ponad bezpieczne 40%. Dlatego postępuj delikatnie. Jeśli przesadzisz z prądem, lub cyna zaleje za dużą cześć drutów – nie da się ich wyczyścić zmniejszając prąd. W przypadku potrzeby zmniejszenia prądu – należy wylutować te druty i pilnikiem delikatnie zetrzeć z ich powierzchni cynę. Rezystancja na powrót się podniesie, a prąd sterownika zmniejszy.
4. Po modyfikacji wykonaj dodatkowe czynności:
– Zweryfikuj, czy przewody zasilające i fazowe są wystarczająco grube by sprostać zadaniu – minimum AWG12 (mowa także o przewodach do silnika!)
– Usuń starą pastę termo przewodzącą i nałóż nową warstwę w rozsądnej ilości.
– Podklej kondensatory silikonem, aby nie ruszały się od wstrząsów, w przeciwnym wypadku odpadną.
Jak zmniejszyć moc sterownika
Taka procedura jest o wiele prostsza. Zamiast zalewać cyną druty – to wlutuj jeden :)
Dla przykładu – mamy sterownik 45A mający 3 druty pomiarowe. Czyli na jeden drut przypada 15A. Jeśli usuniemy 1, to pozostałe dwa zmniejszą moc sterownika do 30A. Jest to odwracalny proces. Pamiętaj tylko, aby podczas późniejszego wlutowania drutów zbytnio ich cyną nie oblepić, bo zamiast przywrócenia fabrycznej mocy zrobisz jakąś wyższą :)
Pytania, sugestie, pomysły?
Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza) 5 marca 2021
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
Najnowsze komentarze
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
Witam mam pytanie dotyczące zwiększenia mocy w sterowniku
Bolt 500 basic 36/48V z silnikiem 500 wat
czy da sie to zrobić?
czy rower zwiększy swoją predkosc lub przyspieszenie
i czy da sie to zrobić bezpiecznie
aktualnie jego maksymanlna predkosc to 39km/h
czy po zwiększeniu mocy sterownika pojedzie wiecej?
Aby zwiększyć moc trzeba wymienić sterownik, silnik, baterię czyli właściwie cały rower. Przykro mi, ale to jest bardziej skomplikowane i droższe niż się wydaje :)
Co do zwiększenia nie siły a prędkości – czasem wystarczy wymienić silnik na taki o szybszym nawoju. Coś jak wrzucenie 4 biegu w aucie. Rower będzie słaby albo napędzi się bez wiatru do wyższej prędkości.
czy przerobka bedzie pokazywac moc na wyś lcd3 . czy moc realna wzrosnie a wyswietlana sie zmniejszy
Witam, mam sterownik w szynie baterii.Jest to sterownik s1100 22A sinusoidalny.Czy w takim sterowniki jest możliwość zwiększenia jego mocy?
Witam mam pytanie czysto teoretyczne. Czy można zwiększyć moc silnika yamaha pw st 250w w heybaik
Czysto praktyczna odpowiedź: nie da się tego zrobić łatwo :)
Czy jak w rowerze z silnikiem 350W zamienię sterownik na identyczny ale o mniejszej mocy czyli z 350W na 250W ( będzie podawał mniejszy prąď do silnika 350W to max moc tego silnika po przeróbce będzie 250W?
Tak, moc roweru = moc sterownika, wiec zastosowanie słabszego sterownika spowoduje, że moc się mniejszy
Dlaczego na każdym blogu ebike pojawiaja się pytania jak usunąć blokadę prędkości lub w inny sposób zwiększyć moc Czy po takiej zmianie właściciele nie korzystają już więcej ze ścieżek rowerowych i pędzą zarestrować swój sprzęt jako skuter, kupują lusterka, kask itd? Czy generalnie nikt tego nie egzekwuje?
Na pewno sporo ludzi nie jeździ po ścieżkach rowerowych.
Np ja baaardzo sporadycznie. W moich okolicach nie ma infrastruktury rowerowej.
Nie znam przypadku aby ktoś miał problem jadąc na mocniejszym rowerze 25km/h po ścieżce rowerowej.
Czy można w panelu sterowania wyłączyć calkowicie dzialanie manetki? Chcę jeździć na legalu.
Może wystarczy ją fizycznie odłączyć?
Czy zmniejszenie mocy oznacza też zwiększenie zasięgu? Czy tutaj pomoże tylko dołożenie ogniw z 13s6p do 7-8p? Muszę zmieniać BMS gdy dołożę równolegle?
Pozdrawiam!
Osłabiając sterownik na pewno zwiększymy zasięg ale nie będzie to duży wzrost. Głównie za zasięg odpowiadają Wh akumulatora.
W sumie nie wiem czy tutaj można dodawać jakieś fotki , łatwiej było by mi przemejlować je komuś kto był by w stanie coś poradzić :) tomkus1@op.pl Pozdrawiam :)
Witam, mam nietypowy problem. Kolega podpuścił mnie aby pobawić się w zwiększenie mocy w sterowniku aby rower szybciej jeździł. Oczywiście bez pojęcia odpiąłem biały kabelek ze sterownika który spięty był razem z czarnym na stałe i dodaliśmy manetką gazu. Nie było żadnej reakcji, po połączeniu ich rower umarł. Przestał reagować na manetkę, oświetlenie działało, wybór trybów tak ,że ale koło się nie kręciło . Rozkręciłem sterownik i przy LM317 spalił się rezystor tak jak by 5W ale nie mam pojęcia jakiej wartości mógł być. Jest to sterownik z wodoodpornymi wtyczkami, znalazłem go na stronie szwedzkiej ale cena mnie przeraża. Ogólnie jest to rower marki EcoRide model Summit z silnikiem 8Fun 250w 36v 26″. Czy mógł by mi ktoś w stanie pomóc zdiagnozować co mogło się uszkodzić? SW1108-5-2 X1406003486 / 36V / 15A max/ 7A rated current/ low voltage protection 31,5v/ throttle adjustment voltage 1,2-4,4v
Czy w sterownikach,, sinus ” procedura jest taka sama?
Pozdrawiam :)
Witam mam pytanie posiadam instalacje 16s przy sterowniku 45a silnik 9c 6×10 czy jeżeli zmienię instalacje na 20s przy tym samym prądzie to czy przyspieszenie się zwiększy czy tylko sama prędkość maksymalna ?
Mam sterownik kupiony u Ciebie Tas. Zastanawiam się nad innym rozwiązaniem ograniczenia mocy – takim, w którym przełącznikiem można zmienić maksymalny prąd, aby spełniał wymogi formalne road i offroad.
Pierwsza moja myśl pobiegła w kierunku stycznika, który załączałby 2 druty oporowe. Ale nie jest to dobre rozwiązanie. Przy tak niskich rezystancjach styk przekaźnika będzie zmieniał znacząco opór obowodu, a prądy będą go wypalać.
Skoro jednak układ mierzy napięcie na owych drutach, to można wstawić dzielnik tego napięcia. Można by wtedy wyregulować dokładnie ograniczenie prądowe w pozycji „low”. Przełącznik zwierał by ten dzielnik i byłoby „max”.
Mielibyśmy wtedy dokładnie wyregulowaną moc. Np dla instalacji 60V maks prąd około 5A, co daje 300W. Przyy tej mocy rower rozpędzał by się po płaskim do do 25-30 km/h
Witam. Posiadam przerobiony Romet Ramblera 6.0 na elektryczny i czytając wasze temat zastanawiam się czy da radę w ten sam sposób dodać trochę mocy mojemu w bikeowo. O to dane mojego sterownika
Sterownik GT500, 36V – 48V, 30A Napięcie pracy: 38V-48V (Akumulatory LiPo/LiIon 10s-13s, Akumulatory żelowe 3-4szt). Maksymalne napiecie wejściowe 60V
Prąd maksymalny: 30A
Moc nominalna: 600W
Moc maksymalna: 1450W
Odcięcie zasilania: 31V +-1V
Wymiary: 45x85x150mm
Dziękuję i pozdrawiam
Da radę dać więcej mocy sterownikowi Sabvoton?
Wiem ze w ustawieniach można zmieniać Prądy, ale tylko do zaprogramowanego progu?
I tak i nie.
Sterownik ma zaprogramowane ograniczenia i nie da się zwiększyć mocy ale ludzie robią tzw „ruski mod” czyli coś na wzór podlewania drutów pomiarowych w sterownikach blokowych. Zwiększa to moc okłamując sterownik, np mamy ustawione 80A, a idzie 160A. Nie mam jednak tego opisanego i raczej nie mam w planach ponieważ to są tak wielkie moce, że dają widma spalenia sterownika i widma pożaru akumulatora od nadmiernego prądu, więc to zabawa dla zaawansowanych. A blog jest dla początkujących :)
Dzięki. Zgadzam się. Sterownik musiałby być chłodzony dodatkowym obiegiem, chociaż pack z lipo pewnie by z łatwością oddał takie prądy bez większego wysiłku. Gdzieś na necie spotkałem się z Sabvoton 72150 który był podkręcony na 200, oczywiście gwarancja producenta nie obejmuje tego produktu. Myślałem że to jakoś programowo bardziej. Czy w trybie boost max prądy między fazowe idą do 400A przez kilka sekund? Standard to 350 tego kontrolera.
przy przyspieszaniu spada napięcie baterii do 42V i sterownik się wyłącza. co zrobić żeby miał niższe Low protect-V
Za kilka dni będzie wpis mówiący jak to zrobić.
Tas co do usuniecia nadmiernej ilosci cyny, to mysle ze mozna spokojnie uzyc plecionki do „odessania” nadmiaru, jakby ktos przedobrzyl. Polecam japonska do BGA, uzywam takiej w pracy jest rewelacyjna w polaczeniu z markowym topnikiem
no właśnie, coś mi ta plecionka nie chciała pomóc, za to pilnik owszem :)
Czy masz sposób na rozpuszczenie (chyba tylko chemiczne) zalewy jaką zalewane sa sterowniki, mam taki jeden, prawdopodobnie „poszły” w nim tranzystory mocy
Są rozpuszczalniki do tych żywic. Poszukaj w sklepach chemicznych.