Zasilacz „uruchomieniowy”
Kiedy wszystkie elementy ebajka są już na miejscu, gniazda zamontowane, kabelki polutowane i lada chwila zostanie przeprowadzone finalne połączenie akumulatora (z BMSem) do sterownika… wstrzymaj się :)
Profesjonalne warsztaty zajmujące się konwersjami czy naprawami nigdy nie podłączają akumulatora do sterownika podczas pierwszego uruchomienia zestawu. Dlaczegóż to? A dlatego, gdyż iż wiąże się z tym pewne ryzyko. Nawet fachowcowi może przydarzyć się problem. Kabelek będzie źle zalutowany, na odwrót, czy też pomylimy łączenia watomierza, może być 100 różnych problemów z instalacją, które nie zauważone w porę i podłączone od razu pod akumulator narobią szkód. Dlatego podczas wszelakich diagnoz oraz pierwszych uruchomień używa się zasilaczy z ograniczeniem prądu. Działa to tak, że w przypadku gwałtownego wzrostu prądu w instalacji w chwili podłączenia akumulatora lub uruchomienia instalacji manetką taki zasilacz ograniczy prąd i uchroni nas przed spaleniem elementów. Powodów występowania takiej sytuacji może być wiele, błędy w lutowaniu, pomylone przewody, zwarcia, uszkodzone izolacje przewodów fazowych, potencjały na ramie pojazdu, na obudowie sterownika i wiele innych).
Oczywistym jest, że nikt nie będzie kupować czy budować specjalnego zasilacza aby odpalać swojego bajka więc warto pamiętać, że rolę takiego „urządzenia startowego” z powodzeniem pełni… ładowarka. Tak, można odpalić rower na ładowarce. Ładowarka to nic innego jak taki zasilacz z ograniczeniem prądu do poziomu kilku amper. W przypadku zwarcia lub innych problemów „da z siebie” raptem te 3A, a to prawie na pewno, o ile zareagujemy, nie spowoduje żadnych negatywnych skutków. Akumulator w tym czasie dałby 2000A i już negatywne skutki by były :)
Przed finalnym połączeniem akumulatora do instalacji warto najpierw w jego miejsce podłączyć ładowarkę i na niej odpalić konstrukcję. Jeśli wystąpi jakiekolwiek usterka, która normalnie spowodowałaby zwarcie to ładowarka prawie na pewno uchroni nas przed takim zdarzeniem.
Ładowarki nie są jakieś szczególnie wydajne, na pewno nie pozwoli nam pojeździć po warsztacie. Ale już sama możliwość zakręcenia kołem i przetestowania wszystkich ustawień podczas pierwszego uruchomienia, aby mieć pewność, że podłączenie akumulatora nie spowoduje usterki jest cenna.
Diagnoza „coś jest nie tak”
No dobra, a jak wygląda takie pierwsze uruchomienie i jak sprawdzić, czy wszystko jest ok? Jest pewna zasada na to. Jeśli wraz z ładowarką podłączysz woltomierz to będziesz mieć podgląd jakie napięcie ładowarka podaje na sterownik.
Załóżmy, że masz instalację 16s LiIon i pasującą do tego ładowarkę 67.2V.
- Patrz na woltomierz podczas podłączania ładowarki do sterownika.
- Jeśli na ładowarce spadnie napięcie poniżej jej fabrycznego (cały czas ma dawać takie napięcie jak powinna, dla nas 67,2V) i po 1sek nie wróci – odłącz ładowarkę – jest problem, mamy zwarcie! Jeśli ładowarka ciągle daje takie napięcie jak powinna, w naszym przypadku około 67.2V – jest dobrze, tak ma być.
- Przygotuj się do uruchomienia stacyjki, patrząc na woltomierz włącz ją. Wykonaj punkt 2
- Przygotuj się to delikatnego ruszenia manetką aby koło powoli i delikatnie zakręciło się. Wykonaj punkt 2.
Jeśli wszystko przebiegło bez problemów – odepnij ładowarkę, podepnij akumulator. Nic się nie zepsuje :)
Pamiętaj, że pierwsze zakręcenie kołem poprzez manetkę (Pinkt 4) może się nie udać, ponieważ możemy mieć nie ustawiony sterownik, tj będzie on wymagał wykonania kalibracji z silnikiem czy innych ustawień fazy i halli. Możesz je jednak przeprowadzić na podłączonej ładowarce.
Niektóre lepsze ładowarki same wyłączają się po pewnym czasie wiec jeśli uruchomiłeś swoją konstrukcję na ładowarce i popracuje ona kilka minut to sama może wyłączyć zasilanie
Stanowisko testowe sterownika i silnika zasilone ładowarką z tego kompletu. Plątanina przewodów ale wszystko jest pod kontrolą :)
Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza) 5 marca 2021
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
Najnowsze komentarze
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
Można też wpiąć żarówkę szeregowo ze sterownikiem. Jak żarówka się zaświeci to jest gdzieś zwarcie ;)
Ten koziołek do mocowania koła, to na każdy rodzaj koła? przerobiłeś widelec tylni z jakiegoś e-bike? pokazałbyś zdjęcie?
Pospawałem ze złomu :D
Świetny pomyśł. A już miałem kupić zasilacz :)