Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
30Lip

Diagnoza silnika

9htcPoniżej krótki poradnik jak zdiagnozować usterkę silnika BLDC. Jest tak opracowany, by nawet osoba bez szczególnego obycia w elektryce i dysponująca typowym domowym zapleczem mogła go wykonać. 
Oczywiście najprościej by było wrzucić silnik na specjalistyczny tester i by nam wyszło wszystko w kilka sekund, ale raczej mało kto dysponuje takim sprzętem :) 

Poradnik będzie pomocny, jeśli nasz rower prześladuje jedna z poniższych awarii: 
– Rower nie rusza z miejsca, nie ma reakcji na użycie manetki 
– Silnik szarpie, przeskakuje, drga 
– Silnik działa dopiero po rozpędzeniu się 
– Silnik raz działa, raz nie itp 

Diagnostyka składa się z 3 kroków 
1. Diagnoza zwarć 
2. Diagnoza przerw w przewodach 
3. Diagnoza czujników halla 

———- KROK 1 ————– 
1. ZWARCIA

Odłącz silnik od sterownika i sprawdź, czy koło ciężko się toczy lub szarpie. 

TAK – Koło nadal ciężko się toczy 
Diagnoza: Przewody zasilające silnik są zwarte 
Sposób naprawy: Zwarcie się przewodów zasilających może mieć 2 główne przyczyny. 
a) Temperatura – przewody stopiły się ze sobą wzajemnie w skutek działania wysokiej temperatury. Dzieje się tak, gdy zmuszamy silnik do pracy w nieoptymalnym dla niego zakresie, np dajemy pełny gaz gdy silni jedzie pod stromą górę bardzo powoli. 
b) Uszkodzenie mechaniczne – jeśli izolacja przewodu zostanie uszkodzona w skutek zerwania, naciągnięcia, przetarcia itp 
W obu przypadkach naprawa polega na rozpleceniu wiązki przewodów silnika i inspekcji jego stanu. Jeśli odcinek przewodów na zewnątrz silnika nie da skutku – należy otworzyć silnik i sprawdzić przewody wewnątrz. Jeśli wewnątrz też wygląda ok to należy wyjąć przewody także z osi silnika. Być może usterka ma swoje miejsce wewnątrz niej lub blisko któregoś z wlotów do przelotki wewnątrz osi. 
Profilaktyka: 
a) należy pogrubić przewody zasilające, by sprostały Twojemu stylowi jazdy. W przeciwnym wypadku awaria wróci. 
b) należy lepiej zabezpieczyć przewody przed uszkodzeniem. Zastosuj opaski zaciskowe, koszulki i inne zabezpieczenia by uniemożliwić ponowne uszkodzenie przewodu 

Uwaga końcowa – OBOWIĄZKOWYM krokiem jest sprawdzenie omomierzem (popularne „przepikanie”) czy oby na pewno nie ma zwarcia między obudową silnika, a poszczególnymi przewodami zasilającymi oraz czujników halla. 
W przypadku stwierdzenia zwarcia – powyższy krok wykonałeś nierzetelnie i należy go powtórzyć. 

NIE – Koło toczy się normalnie, ale po podpięciu do sterownika znów obraca się ciężko. 
Diagnoza – prawdopodobne uszkodzenie sterownika. Należy przeprowadzić jego diagnostykę. 

———- KROK 2 ————– 
2. PRZERWANY PRZEWÓD

Odłącz silnik od sterownika i ułóż go tak, by móc nim swobodnie obracać. 

Przygotuj jakiś zasilacz 12V minimum 500mA (najlepiej jakiś 1A) porądu stałego. 
Przyłóż do każdej z par przewodów zasilanie z zasilacza 
NIEBIESKI-ZIELONY 
NIEBIESKI- ŻÓŁTY 
ZIELONY-ŻÓŁTY 
i obserwuj zachowanie silnika. Każdorazowo w momencie przyłożenia zasilania z silnika powinno być słychać „tyknięcie”, a sam silnik powinien się nieznacznie przekręcić w krórąs ze stron. 
Sprawdź wielokrotnie każdą z par obserwując, czy wszystkie zachowują się podobnie. 

NIE – niektóre pary nie mają reakcji na podłączenie zasilacza 
Diagnoza – jakiś przewód jest urwany. 
Sposób naprawy – analogiczny z punktem 1. Przepatrzeć przewód na całej długości (także w osi i wewnątrz silnika) i usunąć usterkę 
Profilaktyka – analogiczna jak z punktem 1. 

TAK – wszystkie pary działają tak samo i prawidłowo 
Silnik nie ma przerwanych przewodów, przejdź do kolejnego punktu. 

———- KROK 3 ————– 
3. TEST CZUJNIKÓW HALLa

Przygotuj: 
– woltomierz (multimetr) 
– Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp) 

Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu 
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika – niebieskim, żółtym, zielonym. 
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru) 

    
gi66c6q5W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo. 
Prawidłowe zachowanie czujnika – napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).



Czy wszystkie czujniki działają podobnie i zgodnie z powyższym opisem? 

NIE – nie działają tak, jak opisano powyżej 
– nie ma w ogóle napięcia 4V 
– napiecie nie spada do 0V, tylko do np 3V 
– tylko 1 lub 2 czujniki działają, jeden nie działa tak jak te pozostałe 

gjgfc6q5Przykładowe nieprawidłowe działanie czujnika – napięcie nie spada do prawie zera



Diagnoza: Najprawdopodobniej uszkodzony jest czujnik. Należy go wymienić. Operacja nie jest trudna. 
Kup 3 czujniki jednego z podanych typów: A3144, SS40, SS41. Najlepiej wymienić wszystkie naraz, nawet jeśli awarii uległ 1. 
Profilaktyka: 
Awaria czujników występuje zazwyczaj z 3 powodów. 
– Przegrzanie silnika – powyżej temperatury 150st czujniki ulegają uszkodzeniu. 
– Uszkodzenie przewodu zasilającego czujnik i zwarcie się go z innym, np zasilającym silnik. 
– Zalanie silnika, korozja, grzyb 

TAK – wszystkie czujniki działają prawidłowo 
Diagnoza: Silnik jest prawdopodobnie sprawny, a rower nie jeździ z innego powodu. Trzeba diagnozować pozostałe elementy instalacji. 

ez9qBywają pewne awarie, które nie wyjdą w powyższym teście. Przykładem jest zalanie silnika  i jego korozja lub wypadnięcie czujnika halla ze swojego miejsca. Diagnoza nie wykaże problemów, a silnik nadal nie będzie działać prawidłowo. Wtedy najpierw przeprowadza się diagnozę silnika oraz diagnozę sterownika czy manetki, a dopiero gdy te nie ujawnia problemów – można pokusić się o otwarcie silnika.

 

Pytania, sugestie, pomysły?

komentarze 2 do wpisu “Diagnoza silnika”

  1. munio napisał(a):

    A jak odszukać poszczególne przewody hallotronów kiedy kolory zostały pozmienianie przy wymianie kabla do silnika ? Zakładamy sprawne hallotrony, tz jak odszukać zasilanie hallo posostałe przewody?

  2. Rafał napisał(a):

    Witam posiadam rower a2b ultra motor i nie wiem jak rozebrac
    silnik.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress