Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
30lip

Diagnoza silnika

9htcPoniżej krótki poradnik jak zdiagnozować usterkę silnika BLDC. Jest tak opracowany, by nawet osoba bez szczególnego obycia w elektryce i dysponująca typowym domowym zapleczem mogła go wykonać. 
Oczywiście najprościej by było wrzucić silnik na specjalistyczny tester i by nam wyszło wszystko w kilka sekund, ale raczej mało kto dysponuje takim sprzętem :) 

Poradnik będzie pomocny, jeśli nasz rower prześladuje jedna z poniższych awarii: 
– Rower nie rusza z miejsca, nie ma reakcji na użycie manetki 
– Silnik szarpie, przeskakuje, drga 
– Silnik działa dopiero po rozpędzeniu się 
– Silnik raz działa, raz nie itp 

Diagnostyka składa się z 3 kroków 
1. Diagnoza zwarć 
2. Diagnoza przerw w przewodach 
3. Diagnoza czujników halla 

———- KROK 1 ————– 
1. ZWARCIA

Odłącz silnik od sterownika i sprawdź, czy koło ciężko się toczy lub szarpie. 

TAK – Koło nadal ciężko się toczy 
Diagnoza: Przewody zasilające silnik są zwarte 
Sposób naprawy: Zwarcie się przewodów zasilających może mieć 2 główne przyczyny. 
a) Temperatura – przewody stopiły się ze sobą wzajemnie w skutek działania wysokiej temperatury. Dzieje się tak, gdy zmuszamy silnik do pracy w nieoptymalnym dla niego zakresie, np dajemy pełny gaz gdy silni jedzie pod stromą górę bardzo powoli. 
b) Uszkodzenie mechaniczne – jeśli izolacja przewodu zostanie uszkodzona w skutek zerwania, naciągnięcia, przetarcia itp 
W obu przypadkach naprawa polega na rozpleceniu wiązki przewodów silnika i inspekcji jego stanu. Jeśli odcinek przewodów na zewnątrz silnika nie da skutku – należy otworzyć silnik i sprawdzić przewody wewnątrz. Jeśli wewnątrz też wygląda ok to należy wyjąć przewody także z osi silnika. Być może usterka ma swoje miejsce wewnątrz niej lub blisko któregoś z wlotów do przelotki wewnątrz osi. 
Profilaktyka: 
a) należy pogrubić przewody zasilające, by sprostały Twojemu stylowi jazdy. W przeciwnym wypadku awaria wróci. 
b) należy lepiej zabezpieczyć przewody przed uszkodzeniem. Zastosuj opaski zaciskowe, koszulki i inne zabezpieczenia by uniemożliwić ponowne uszkodzenie przewodu 

Uwaga końcowa – OBOWIĄZKOWYM krokiem jest sprawdzenie omomierzem (popularne „przepikanie”) czy oby na pewno nie ma zwarcia między obudową silnika, a poszczególnymi przewodami zasilającymi oraz czujników halla. 
W przypadku stwierdzenia zwarcia – powyższy krok wykonałeś nierzetelnie i należy go powtórzyć. 

NIE – Koło toczy się normalnie, ale po podpięciu do sterownika znów obraca się ciężko. 
Diagnoza – prawdopodobne uszkodzenie sterownika. Należy przeprowadzić jego diagnostykę. 

———- KROK 2 ————– 
2. PRZERWANY PRZEWÓD

Odłącz silnik od sterownika i ułóż go tak, by móc nim swobodnie obracać. 

Przygotuj jakiś zasilacz 12V minimum 500mA (najlepiej jakiś 1A) porądu stałego. 
Przyłóż do każdej z par przewodów zasilanie z zasilacza 
NIEBIESKI-ZIELONY 
NIEBIESKI- ŻÓŁTY 
ZIELONY-ŻÓŁTY 
i obserwuj zachowanie silnika. Każdorazowo w momencie przyłożenia zasilania z silnika powinno być słychać „tyknięcie”, a sam silnik powinien się nieznacznie przekręcić w krórąs ze stron. 
Sprawdź wielokrotnie każdą z par obserwując, czy wszystkie zachowują się podobnie. 

NIE – niektóre pary nie mają reakcji na podłączenie zasilacza 
Diagnoza – jakiś przewód jest urwany. 
Sposób naprawy – analogiczny z punktem 1. Przepatrzeć przewód na całej długości (także w osi i wewnątrz silnika) i usunąć usterkę 
Profilaktyka – analogiczna jak z punktem 1. 

TAK – wszystkie pary działają tak samo i prawidłowo 
Silnik nie ma przerwanych przewodów, przejdź do kolejnego punktu. 

———- KROK 3 ————– 
3. TEST CZUJNIKÓW HALLa

Przygotuj: 
– woltomierz (multimetr) 
– Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp) 

Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu 
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika – niebieskim, żółtym, zielonym. 
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru) 

    
gi66c6q5W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo. 
Prawidłowe zachowanie czujnika – napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).



Czy wszystkie czujniki działają podobnie i zgodnie z powyższym opisem? 

NIE – nie działają tak, jak opisano powyżej 
– nie ma w ogóle napięcia 4V 
– napiecie nie spada do 0V, tylko do np 3V 
– tylko 1 lub 2 czujniki działają, jeden nie działa tak jak te pozostałe 

gjgfc6q5Przykładowe nieprawidłowe działanie czujnika – napięcie nie spada do prawie zera



Diagnoza: Najprawdopodobniej uszkodzony jest czujnik. Należy go wymienić. Operacja nie jest trudna. 
Kup 3 czujniki jednego z podanych typów: A3144, SS40, SS41. Najlepiej wymienić wszystkie naraz, nawet jeśli awarii uległ 1. 
Profilaktyka: 
Awaria czujników występuje zazwyczaj z 3 powodów. 
– Przegrzanie silnika – powyżej temperatury 150st czujniki ulegają uszkodzeniu. 
– Uszkodzenie przewodu zasilającego czujnik i zwarcie się go z innym, np zasilającym silnik. 
– Zalanie silnika, korozja, grzyb 

TAK – wszystkie czujniki działają prawidłowo 
Diagnoza: Silnik jest prawdopodobnie sprawny, a rower nie jeździ z innego powodu. Trzeba diagnozować pozostałe elementy instalacji. 

ez9qBywają pewne awarie, które nie wyjdą w powyższym teście. Przykładem jest zalanie silnika  i jego korozja lub wypadnięcie czujnika halla ze swojego miejsca. Diagnoza nie wykaże problemów, a silnik nadal nie będzie działać prawidłowo. Wtedy najpierw przeprowadza się diagnozę silnika oraz diagnozę sterownika czy manetki, a dopiero gdy te nie ujawnia problemów – można pokusić się o otwarcie silnika.

 

Pytania, sugestie, pomysły?

komentarzy 29 do wpisu “Diagnoza silnika”

  1. Piotr pisze:

    witam u mnie jest dziwna sprawa mam sterownik KT prostokąt nie sinus 21A
    na mojej baterii 58,8V silnik pod gore ciągnie max 1200W.
    rower jezdzi ale czasem na począdku pierwsze zdarzenie miał miejsce przy przebiegu 300 km t3raz dzieje sie tak raz na 20 km mianowicie podczas jazdy zdaża sie ze gaśnie sterownik a koło jest elektrycznie zablokowane tak jakby na bieg wsteczny a rower nagle chamuje ostatnio stało się tak podczas zmiany poziomu asysty sam nie wiem czego szukać bo zwarcia nie ma ale podejżewam tranztstory mocy sterownika ce poprostu tak jakbym je chwilami przebijał napięciem . zmieniłem więc bateria z 14s na 13 s i dalej tak samo i nie mam pojecia czego szukać

  2. Marcin pisze:

    Witam mam problem z silnikiem bldc a dokładniej z hallami czasami podczas jazdy halle przestają mi działać po dłuższym znowu działają będę musiał rozebrać silnik żeby sprawdzić co się stało?

  3. Paweł pisze:

    Cześć. Będę wymieniał halle. Masz jakiś patent na wydłubanie starych? Podgrzać zapalniczką? Rozwiercić? Klej Trzyma mocno.

  4. Seb pisze:

    Witam!

    Sterownik KT36/48 SVPRL silnik 1000W

    uszkodzeniu uległy czujniki Halla
    po wymianie czujników rower działa ale hałasuje szarpie i jest słabszy. Sprawdziłem silnik, sterownik, halle. Wszystko jest w porządku.
    Czego to może być przyczyna??

    • tas pisze:

      Prawdopodobnie podczas lutowania zmieniła się kolejność kolorów faz i halli, sprawdź pozostałe kombinacje czy na jednej z nich się polepszy

  5. Marcin pisze:

    Witam, mam problem z rowerem elektrycznym. Usterka zaczęła się od jakiegoś czasu gdy napęd potrafił się nie załączyć, wtedy poruszałem stykami i zaczął dalej jechać. Ostatnio objaw zaczął się pojawiać częściej. Teraz włącza się tylko okazjonalnie w momencie jak chwilę postoi – pochodzi maksymalnie minutę po czym wyłączy się, czasem włączy ponownie na chwilkę, aż całkowicie nie będzie się załączął. Sprawdziłem wszystkie wtyczki, przepsikałem kontaktem. Odkręciałem czujnik PAS w momencie jak go sprawdzałem obracając po tarczy z magnesami rower załapał. Ucieszony, że znalazłem przyczynę przykręciłem czujnik tym razem przybliżyłem go minimalnie do koła z magnesami, rower pd razu ruszył i jechał minutę po czym znowu się wyłączył napęd. Z powyższych objawów powinienem szukać przyczyny w silniku? Pozdrawiam Marcin

  6. Dariusz pisze:

    Posiadam silnik NC. 6×9 z tego co pamietam. Jak bez rozbierania zdiagnozowac halle? tzn poprzez wyczkę.

  7. Jacek pisze:

    Posiadam rower Fischer z silnikem 250W bez czujników Halla, w tylnej piaście. Od nowości napęd posiada następująca usterkę. Przy ruszaniu muszę wyłączać wspomaganie, bo często napęd samoczynnie odłącza się w podobny sposób jak przy przeciążeniu na niskich obrotach. Czasami odłącza się przy normalnej jeździe i wstrząsie tylnego koła. Poza tym jeździ normalnie. Zacząć diagnozę od silnika, sterownika czy połączeń? Sterownik jest całkowicie zalany żywicą.

    • tas pisze:

      Jeśli wyłącza się na wstrząsie to raczej wina złączek, możliwe, że jakieś złącze w rowerze ma wodę i od wstrząsów przerywa

  8. […] to tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń (uszkodzona izolacja). Odłącz silnik od instalacji i dokonaj diagnostyki czujników halla. Pozwoli to znaleźć przyczynę […]

  9. Łukasz pisze:

    Witam,

    Po pomiarze napięć wg procedury powyżej odczyty z czujników skaczą od +5V do -5V lub od +5V do -3V. Gdy sonda plusowa miernika podłączona jest do GND halli odczyty wyglądają inaczej i skaczą od 0V do 4V lub od 0V do 6V. Zasilanie hali z ładowarki do telefonu. Czy powyższe odczyty mieszczą się w normie? Wg mnie są dziwne. Co o tym sądzicie. Silnik MXUS 3k3 Turbo. Sterownik Sabvoton ML60 – po wymianie mosfetów na jednej fazie.

  10. Mariusz pisze:

    Witam
    Czy zwarcie przewodów zasilających lub czujników halla jest raczej równoznaczne z uszkodzeniem sterownika?

    • tas pisze:

      Zwarcie halli raczej uszkodzi sterownik, zwarcie zasilania sterownika raczej mu nie szkodzi. Będzie co prawda zwarcie ale to tylko na przewodach, sterownik jest dalej.

  11. robert pisze:

    w moim sterowniku kt na przewodach od PAS na czerwonym i czarnym jest ok 4v i na czarnym i zoltym tez ok 4v. pas nie dziala. czy to normalne ze na sygnalowym tez jest napiecie?

  12. Anonim pisze:

    Dobry, rzeczowy, konkretny, bez przysłowiowego lania wody.
    Nie cierpię artykułów które nic nie wnoszą i są pisane chyba dla samego pisania.
    Tutaj mamy ewidentne przeciwieństwo tego. I to mnie niezmiernie cieszy.

    Pozdrawiam autora i czekam na więcej

  13. Jacek pisze:

    Witam, mam problem w KTM e race podczas jazdy gdy silnik pracuje daje odgłos brzęczenia szorowania coś takiego, a ostatnio doszły jeszcze jakieś odczuwalne przeskoki silnika podczas startu z miejsca.Wiecie co to może być i czy da radę samemu naprawić czy tylko serwis?
    Z góry dziękuje za odpowiedzi.

  14. msciciel pisze:

    witam mam kolo z silnikiem bafang swxh 250 tylne chodzi mi o to ze jak przekrece manetke gazu i uniose kolo do gory to kolo sie dosc szybko kreci problem jest gdy znajdzie sie ono na ziemi po prostu sie zatrzymuje a jak jade i dam gazu to ledwo co misie kolo kreci :???:

  15. Adam pisze:

    mam zwore na fazach z osia silnika i czeka mnie rozbiorka silnika, dla pewnosci diagnozuje hale bo ich nigdy nie sprawdzalem i selektor predkosci mi nie dziala, podpinam +5V i sprawdzam 3 kolorki, wszystkie rowno ladnie skacza pomiedzy 0,0V a 4,9V, a nie 4,0V,
    czy to oznaczaloby defekt czujnikow?

    50% 100% 120% nie dziala mi, raz tak raz nie, wsztstkie styki polutowane,
    samonauka poprawnie ustawia kolo
    kolo ruszało bez szarpania

    U mnie usterka okazalo sie lekki obrot osi i mam gdzies lekka zwore z osia, objawialo sie ze podczas jazdy silnik zaczal szarpac mocniej i mocniej, ledwo dojechalem do domu, silnik stracil moc do 20%, a jak przysiadlem do niego to probuje ruszyc ale cos go blokuje… przepikalem fazy i o dziwo 2 wykazuja przebicie dziwne ze trzecia nie

  16. Kamil pisze:

    Cześć. Tas tak jak mówiłem przez telefon po zimie jak wszystko się podłączyłem i wcisnąłem manetkę gazu to słychać tylko delikatne cyknięcie i nic się nie dzieje. W obiawach zwarcia piszesz że koło się ciężko się obraca, u mnie praktycznie nie da się obrócić (Mxus 3000W) czy takie objawy to dalej zwarcie, czy uszkodzenie silnika?

    • tas pisze:

      Może to tylko sterownik, odłącz go i sprawdź czy opór ustąpił to będziesz wiedzieć

    • Kamil pisze:

      Od sterownika LH1500 odciałem 1. Zółty, Zielony, Niebieski – 3 fazy – podłączenie silnika i odciąłem 2. Gruby czerwony (+BAT), Gruby czarny (GND) – zasilanie sterownika. Koło dalej zablokowane. Podczas zdejmowania koszulek 2. Gruby czerwony (+BAT) albo łatwo się przerwał, albo „latał” w koszulce dość luźno. Nie wiem czy to ma znaczenie.
      Zrobiłem Diagnozę tranzystorów tj. Na 2. Grubym czarnym ze wszystkimi fazami 1. Żółty, zielony, niebieski jest wartość 9.14
      Który z kroków doradzasz następny?

  17. munio pisze:

    A jak odszukać poszczególne przewody hallotronów kiedy kolory zostały pozmienianie przy wymianie kabla do silnika ? Zakładamy sprawne hallotrony, tz jak odszukać zasilanie hallo posostałe przewody?

  18. Rafał pisze:

    Witam posiadam rower a2b ultra motor i nie wiem jak rozebrac
    silnik.