Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
29Lip

Wymiana lub naprawa przewodu zasilającego silnik

Wymiana i naprawa przewodów silnika

Głównym powodem awarii przewodu zasilającego jest uszkodzenie go przez obracający się silnik. W szczególności uszkodzenie takie spowodowane jest przez luzujące się śruby mocujące tarcze.

Pamiętaj:

  1. Jeśli stosujesz podkładki dystansujące tarcze to musisz dobrać dłuższe śruby mocujące aby wchodziły w silnik na pełną głębokość otworów
  2. Zawsze zabezpieczaj śruby klejem do gwintów
  3. Zawsze unieruchamiaj przewód zasilający silnik dociągając go do ramy poprzez opaski zaciskowe aby maksymalnie odsunąć go od silnika

 

komentarzy 15 do wpisu “Wymiana lub naprawa przewodu zasilającego silnik”

  1. […] otworzyć silnik oraz podwoić przewody zasilające w silniku korzystając z odpowiednich opisów. Dodatkowo oprócz kompletu przewodów powinieneś […]

  2. Adrian pisze:

    Witam mam silnik mxus H30 wymieniam przewody ponieważ w miejscu zgięcia wypracowały się czy jeśli mam sterownik 45A starczą przewody 1.5mm2 czy 2.5mm2 te drugie nie chcą wejść zbytnio a te orginalne mają dziwny przekrój

  3. Piotrek pisze:

    Witam

    Mam pytanie odnośnie pogrubiania przewodów. Mianowicie zalecasz wyprowadzenie grubych przewodów z akumulatora oraz z silnika. Jednak przewody fazowe w sterowniku i drut na zwojach silnika pozostaje ten sam. Jeśli się nie mylę spowoduje to, że wyżej wymienione elementy będą się bardziej grzały ponieważ opór płynącego przez nie prądu będzie większy. Rozumiem że duże prądy nie mogą płynąć w byle jakim kabelku bo się w końcu przepali, ale chyba lepiej żeby to się stało na zewnątrz niż w środku.
    Chyba że są jakieś inne pozytywne aspekty takiej wymiany. Podkreślam, że jestem laikiem i nie krytykuje tylko chciałem pogłębić wiedzę.

    P.S.

    Według zamieszczonych na blogu opisów zbudowałem samodzielnie rowerek 3kW. Jest to zdecydowanie najlepsza zabawka jaką miałem i daje niesamowitą frajdę z jazdy. Dzięki 🙂

    Pozdrawiam

    Piotrek

  4. Janek pisze:

    Jak mam 250-350 Watt i chcę podnieść napięcie z 24 na 36 to podwajać przewody? jeśli tak to linka czy może być drut? Co wkładacie linki? i ile 0,75 x 2 czy 1,5×2 (ten chyba nie wejdzie w oś.

  5. Artur pisze:

    Zakupiłem u was silnik RH2806 i sterownik 1500W 45A. Akumulator mam zbudowany z 13s (54,6V) i na 45A. Podczas gwałtownego przyspieszenia silnik często wpada przez 1-2s w rezonans (nieprzyjemnie zabuczy) ale przyspiesza płynie. Jeżeli chodzi o osiągi to jak porównywałem z innym rowerem na 48V@30A to różnica jest niewielka. Ponadto sterownik ma wybór prędkości 50/100/120 to na 50% jest niewiele słabiej a na 120% nie czuć żadnej różnicy na plus. I tu się pojawia pytanie – czy ograniczaniem mogą być wspomniane zbyt cienkie przewody w tym silniku czy sam sterownik jest zbyt słaby? W całej instalacji mam przewody grubsze niż te co wychodzą z silnika. Będę wdzięczny za porady bo nie wiem czy jest sens wymieniać te przewody, czy lepiej poszukać lepszego sterownika.

    • tas pisze:

      Powoli, masz u siebie wiele zagadnień w jednym temacie 🙂
      1. Ten rezonans to nie silnik tylko rama. Wpada w rezonans zawsze przy tej samej prędkości, np 17-19km/k. Jest to cecha ramy, wiele przeróbek tak ma
      2. Różnica jest niewielka na korzyść 45A ponieważ z prawa Ohma, napięcie daje prąd 🙂 Silnik po prostu nie jest w stanie na prostej drodze wygenerować aż takiego prądu na sterowniku jeśli ten zasila go z niedużego napiecia. Zmień instalację na 60V i poczuj moc.
      3. Miedzy 100 a 120% jest bardzo duża różnica. Jeśli u Ciebie jej nie widać powinieneś sprawdzić czy sterownik korzysta z czujników halla w silniku. Jeśli one nie działają to oznacza brak 120%. Poczytaj na blogu, jest tu opisane jak sprawdzić czy silnik działa czujnikowo czy bezczujnikowo
      4. Zbyt cienkie przewody w silniku nie są powodem mniejszych osiągów niż spodziewane. Czytaj wyżej. Poza tym nie testuje się osiągów na płaskiej drodze tylko pod górkę.
      5. Masz bardzo dobry sterownik, nie ma potrzeby wymiany, najpierw doprowadź swoją instalację rowerową do perfekcji 🙂
      6. Podwojenie przewodów robi się przy okazji zabezpieczenia termicznego. Jeśli przewody ani silnik się nie grzeją (np nie mieszkasz w górach) to możesz rozważyć nie robienie tego

      • Artur pisze:

        Faktycznie to może być zależne od prędkości i może rezonansować rama lub koło – czy znasz z praktyki sposoby na tłumienie tego nieprzyjemnego dźwięku?

        Halle sprawdzałem przy montażu (silnik zawsze startuje w dobrą stronę) i instalacja jest zrobiona bardzo starannie. Czy tryb 120% w tym sterowniku objawia się wzrostem prędkości maksymalnej i momentu (przyspieszenia) czy tylko jednego z nich? Może być tak że na płaskim nie czuć różnicy (tylko pod dużym obciążeniem pod górę) ? Chyba muszę zainwestować w jakiś amperomierz i woltomierz na kierownice ale nie chciałem robić choinki z roweru… 😉

        • tas pisze:

          120% działa trochę inaczej, po osiągnięciu prędkości maksymalnej 100% przez kilka sekund jedziesz ze stałą prędkością aż nagle fruuu takie dodatkowe przyśpieszenie, zastrzyk momentu i prędkości

  6. walery pisze:

    Jakie najgrubsze kable da rade upchnac?
    Dzieki!

  7. Tomek pisze:

    Jakiej mocy lutownice polecasz do przylutowania przewodów do uzwojeń ? Trasformatorowa 100w da rade ?

  8. Arek pisze:

    Budując akku patrzysz jakie batki mają Discharge C. Taka batka z turnigy ma 20C więc z pakietu 16s3p teoretycznie może nawet oddać 100A.
    Patrząc inaczej odda tyle ile sterownik weźmie. Taki zwykły chiński np. da 45A po tuningu około 65A a sabvoton nawet 80 i więcej w zależności od modelu.

    • tas pisze:

      Zgadza się, to sterownik determinuje jaka moc idzie do silnika i ile amper jest brane z akumulatora. DLatego ważne, by sterownik nie był za mocny zarówno dla akumulatora jak i dla silnika.
      Akumulatory LiPo mają zdolność do oddawania wysokich prądów, ponieważ mają wysoki parametr „C”. Np Turnigy to 20C ciągłego prądu. Czylo 20x pojemność. Mając pakiet 16s3p – ma on 15Ah, czyli 15×20=300A. Tyle może dać akumulator maksymalnie. Dla LiIon ten parametr jest wielokrotnie mniejszy i zazwyczaj oscyluje w okolicy 3C. Oczywiscie użytkowanie akumulatora rozładowując go prądem bliskim maksymalnemu szybko go zużyje 🙂

  9. Marcin pisze:

    ….”Nie trzeba tego robić, jeśli korzystamy z silnika przy mocach bliskich znamionowych. Jeśli jednak zamiast 30A…”
    Czy dobrze rozumiem, że akumulator (zbudowany w poście LiPo – jak zbudować akumulator) 16s3p 15Ah pcha w silnik 15 amperów czy inną wartość?