Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
05sie

Brake High – hamulec i światła stopu

W ogromnej większości sterowników znajdziemy niepozorny pojedynczy przewód oznaczony jako Brake HIGH. Jest to sygnał używany na potrzeby podawania sygnału z klamek hamulcowych. Nie działa on jednak tak jak większość wyjść sterownika zwieranych do masy. Ten przewód należy przyłożyć do 12V, aby aktywować funkcje przypisane klamce hamulcowej.

Dlaczego akurat 12V i jak to wykorzystać?

Jest to częścią instalacji oświetleniowej. Po prostu możemy sobie zamontować w rowerze pełnoprawne i pełnosprawne światła STOPu. Poniższy schemat powinien wszystko wyjaśnić.

Untitled

 

Pytania, sugestie, pomysły?

komentarzy 15 do wpisu “Brake High – hamulec i światła stopu”

  1. Dawid pisze:

    Witam. Mam sterownik Sabvoton ML60. On posiada sterowanie klamki +12V i GND. Chciałbym zrobić sterowanie z klamki +12V a zabezpieczenie termiczne dać pod GND gdyż mam akurat czujnik otwarty. Będzie to działać?

  2. wojciech pisze:

    mam chiński sterownik 48v 18A, pomyliłem kable i zwarłem przewód hamulec low czarny z przewodem luźnym licznika brązowy. Po zetknięciu silnik trzymał hamulec ale jak dałem gazu to zrobiło zwarcie między tymi kablami i teraz cały czas silnik nie kręci i cały czas hamuje. można to jakoś naprawić?
    uszkodził się silnik czy sterownik?

  3. Jarek pisze:

    Hej
    Mam elektryka z tarczówkami mechanicznymi.
    Chcę zamontować hydrauliczne. Jak zamontować odcięcie silnika podczas hamowania w hydraulice?

  4. Cezary pisze:

    Może głupie pytanie?
    Klamka hamulcowa ze stycznikiem podczas hamowania zamyka, czy otwiera obwód?

  5. Michał pisze:

    czy konieczność podłączenia brake high przez przetwornice 12v leży tylko w możliwości podłączenia lampy stopu, czy sterownik nie będzie/będzie nie poprawnie reagował na sygnał jeżeli podłączymy brake high przez stycznik w hamulcu do +baterii i czy mamy tu potencjał uszkodzenia sterownika?

    • tas pisze:

      Sterowniki są różne, niektóre wymagają konkretnie 12V, a inne działają 12V aż do +BAT, więc lepiej użyć 12V z uwagi, że działa zawsze, jest bezawaryjne i działa z każdym sterownikiem

  6. Wojtek pisze:

    Witam, Więc zadam pytania:
    -Czy w momencie podania napięcia 12v na we brake HI sterownik odłącza zasilanie na silnik? (bo jeśli nie odłącza to po co przewody wchodzą do sterownika na wej brake HI?)

    -Czy w klamkach muszą być podwójne styki dla światła stopu oraz do hamowania silnikiem?

    -Czy aby móc hamować silnikiem należy zewrzeć przewody „sygnał hamulca gnd” (przewody wł/wył hamowanie silnikiem zwarte) oraz wyłączenie pracy silnika-zwarte przewody „sygnał hamulca gnd” (przewody wł/wył hamowanie silnikiem rozwarte) ?

    • tas pisze:

      1. Tak, sterownik odłącza silnik (oraz ewentualnie uruchamia hamowanie silnikiem) i jednocześnie mogą zapalać się światła stop
      2. Nie muszą, to jest jeden obwód. Pojawienie się 12V włącza obie rzeczy jednocześnie. Na schemacie to pokazałem.
      3. Wykrycie przez sterownik naciśnięcia klamek hamulcowych powoduje odłączenie silnika. I tyle. Jeśli jednak mamy w sterowniku aktywowaną funkcję hamowania regencyjnego (czy to poprzez połączenie odpowiednich kabelków, czy to zaprogramowania przez komputer) to sterownik wyłączy napęd i przestawi go w tryb prądnicy. Będzie wtedy hamować silnikiem.

      Przykładowo – popularne sterowniki GT1500 mają odzysk przy hamowaniu ustawiony fabrycznie dla akumulatora 48V (odzysk w sterownikach nie działa z każdym akumulatorem). Nie będą hamować z akumulatorem 60V i należy dokonać modyfikacji celem przestawienia ten opcji w środku sterownika.