Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
31sie

Wszystko o czujnikach Halla w silniku

IMG_8362Czujniki halla w silniku pomagają sterownikowi w efektywnym sterowaniu. Silnik posiada dodatkowe cienkie przewody, które służą sterownikowi do komunikacji właśnie z tymi elementami. Są one stosunkowo wrażliwe i podczas zabezpieczania termicznego silnika, częstego jego przegrzewania lub  uszkodzenia przewodu zasilającego mogą dozna warii. Najczęściej dzieje się to własnie podczas tego procesu – ulegają uszkodzeniu, ponieważ montując gotowe koło ze zmodyfikowanym (zabezpieczenie termiczne) silnikiem uszkodzi się izolacja kilku kabelków. Może to za skutkować przebiciem na jeden z kabelków halli, a to spowoduje ich uszkodzenie.

 

Główne przyczyny awarii czujników halla

  1. Uszkodzenie (przetarcie) przewodu przez śruby mocujące tarcze hamulcową
  2. Częste przegrzewanie silnika aż do wyłączenia przez wyłącznik termiczny
  3. Woda w silniku
  4. Kręcenie silnikiem i zwarcie nie zaizolowanych przewodów fazowych i halli (kręcąc silnikiem ten zachowuje się jak prądnica i generuje napięcie na przewodach fazowych i one dotykając przewodów halli łatwo je uszkodzą)

Jak sprawdzić, czy czujniki halla działają prawidłowo?

Przygotuj: 
– woltomierz (multimetr) 
– Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp) 
Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu 
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika – niebieskim, żółtym, zielonym. 
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru) 

    
gi66c6q5W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo. 
Prawidłowe zachowanie czujnika – napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).



Czy wszystkie czujniki działają podobnie i zgodnie z powyższym opisem? 

NIE – nie działają tak, jak opisano powyżej 
– nie ma w ogóle napięcia 4V 
– napiecie nie spada do 0V, tylko do np 3V 
– tylko 1 lub 2 czujniki działają, jeden nie działa tak jak te pozostałe 

gjgfc6q5Przykładowe nieprawidłowe działanie czujnika – napięcie nie spada do prawie zera


Diagnoza: Najprawdopodobniej uszkodzony jest czujnik. Należy go wymienić. Operacja nie jest trudna. 
Kup 3 czujniki SS41F. Najlepiej wymienić wszystkie naraz, nawet jeśli awarii uległ 1. 

TAK – wszystkie czujniki działają prawidłowo 
Diagnoza: Silnik jest prawdopodobnie sprawny, a rower nie jeździ z innego powodu. Trzeba diagnozować pozostałe elementy instalacji. 
ez9qBywają pewne awarie, które nie wyjdą w powyższym teście. Przykładem jest zalanie silnika  i jego korozja lub wypadnięcie czujnika halla ze swojego miejsca. Diagnoza nie wykaże problemów, a silnik nadal nie będzie działać prawidłowo. Wtedy najpierw przeprowadza się diagnozę silnika oraz diagnozę sterownika czy manetki, a dopiero gdy te nie ujawnia problemów – można pokusić się o otwarcie silnika.

Mogę jeździć bez halli?

Może się zdarzyć, że w już przerobionym rowerze sterownik straci komunikację z czujnikami halla (np w skutek uszkodzenia kabli wychodzących z osi, zalania silnika lub prostego wypięcia się wtyczki halli ze sterownika, rozlutowania przewodów itp) i przestawi się na pracę bezczujnikową. Z pozoru silnik i rower będzie działać ok, nie mniej jednak pojawią się takie objawy:

  • Rower będzie mieć trudność ze startem od 0km/h – może szarpać między 0-2km/h
  • W sterowniku mogą wyłączyć się takie funkcje jak tryb turbo (120% prędkości) czy hamowanie regeneracyjne silnikiem
  • Silnik będzie mieć trochę mniejszą efektywność podczas pracy i przy małym RPM (np podczas jazdy po lesie) co będzie skutkowało trochę szybszym nagrzewaniem się i większym zużyciem energii

Jak rozpoznać pracę bezczujnikową sterownika?

Niektóre modele sterowników, np popularne sterowniki z serii GT potrafią przestawić się na tryb pracy bez czujników halla jeśli wykryją problem z czujnikami. Łatwo sprawdzić czy taki sterownik działa w trybie czujnikowym lub bez czujnikowym.

  1. Podnieś tylne koło do góry
  2. Daj delikatnie gazu aby koło lekko i powoli ruszyło z miejsca
  3. Obserwuj zachowanie koła. Jeśli koło najpierw delikatnie się cofnie i dopiero potem zacznie obracać w dobrą stronę – oznacza to pracę bezczujnikową i prawdopodobną awarię. Silnik sterowany czujnikowo (ze sprawnymi czujnikami) zawsze startuje od razu kręcąc w dobrym kierunku.

Koło się cofa! Co robić, jak żyć!

Bez paniki :P Rower jeździ, więc w sumie aż tak bardzo to się nie zepsuło.

Musisz zdiagnozować problemy. Sprawdź złączki, kabelki, prześledź drogę przewodów halli miedzy silnikiem i sterownikiem. Poszukuj rozlutowanych przewodów, przetartej izolacji, załamań, korozji, luźnych złączek i innych mechanicznych usterek. Szczególną uwagę zwróć na miejsce wejścia kabelków w oś silnika – to tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń (uszkodzona izolacja). Odłącz silnik od instalacji i dokonaj diagnostyki czujników halla. Pozwoli to znaleźć przyczynę problemów.

Czujniki halla da się naprawić?

Naprawić – nie, ale wymienić – owszem. Nie jest to trudne, ale najpierw musisz znaleźć przyczynę, dla której się uszkodziły. Głupio by było wymienić na nowe, włożyć silnik, dać gazu a tu bach znowu się zepsują :) Popraw kabelki, usuń zwarcia, usuń stare czujniki halla (najlepiej je wykruszyć i wyczyścić pozostałości). Później wklej i polutuj nowe. Kabelki zalutuj zgodnie z poprzednimi połączeniami. Pozaginaj i zaizoluj tam wszystko tak, aby nie było zwarć do uzwojeń ani nic nie obcierało od środka pokrywy silnika, skręć silnik i… zrób diagnozę zwarć kabelków, zarówno ze sobą wzajemnie jak i do obudowy silnika. Później po zamontowaniu koła na gotowo – zrób to znowu, aby upewnić się, że nic się nie uszkodziło, zagniotło itp.

komentarzy 59 do wpisu “Wszystko o czujnikach Halla w silniku”

  1. Tomasz pisze:

    Cześć, zmontowałem ebika 3000w w nominale i dzisiaj jeżdżąc po baardzo wymagającym terenie całkowicie poza szlakami nagle w trakcie bardzo trudnego podjazdu silnik osłabł przynajmniej 60% i zacza blokować lekko ruch kola czego efektem było wypychanie rowera ponad 2h z głębokiej doliny. Po wypchaniu rowera i próbie startu przy mocniejszym odkręceniu manetki bądź obciążenia w postaci staru pod górę że środka silnika słychać jakby się obracała zębatka a jest to hub bezprzekladniowy. Po otworzeniu zorientowałem się że nie zadziałał czujnik temperatury. Na uzwojeniach nie ma śladu przypalenia jednak jest lekki aromat podgrzanego lastiku. Rower jeździ jeśli lekko się używa manetki natomiast przy odkręceniu słychać jakby zębatka się obracała w silniku. Czy spotkałeś się z taką sytuacją? Jest coś co mogę więcej sprawdzić? W silniku w wew nie widać żadnych nieprawidłowości

  2. przemek pisze:

    Witam Jaki klej stosujecie do przyklejania czujników halla w silniku???

  3. Paweł pisze:

    Cześć Tas, czy spadek napięcia na hallach do 0.1-0.3V jest prawidłowy? Dwie sztuki z trzech mi tak pokazują natomiast na trzeciej sztuce spada do 0.02-0.05V.

  4. Zbigniew pisze:

    Witam.obracajac kołem do tyłu czuje przeskakujący opór.jakas podpowiedź bym prosił

    • tas pisze:

      Może to wskazywać na awarię przekładni lub zwarcie na sterowniku, trzeba go odłączyć i opór zniknie jeśli to problem ze sterownikiem

  5. Marcin pisze:

    A ja potrzebuję fachowca, który naprawi mój rower. Spięcie jednego z trzech faz powoduje, że silnik ma opór (tylko w jedną stronę). Drga czasami na początku na manetce a czasami nie. Miejsce zagniecenia kabli przez ramę przeciąłem i spróbowałem połączyć ale nic nie dało, Proszę o pomoc w naprawie. Moim zdaniem to sterownik!

  6. Grzegorz pisze:

    Mam problem z ml60 .Po naciśnięciu manetki wzrasta dioda na sterowniku miga co sek ale zero zeakcji silnika .Jakieś pomysły ?

  7. Pat pisze:

    Witam. Skromne pytanie. Podłączając pierwszy raz silnik 3k turbo. Zmierzyłem w której wiązce kabli mam czujnik temperatury do kt. Tą wiązkę podłączyłem prawidłowo do wtyczki sterownika. Niestety z pośpiechu zapomniałem w drugiej wiązce zaizolować każdy pin z osobna tylko leżały wszystkie razem w tej origalnej termokurczce. Podłączyłem baterie sterownik odpaliłem, skonfigurowałem go i przejechałem się kilkaset metrów. Po czym dopiero przypomniało mi się o tych nie zaizolowanych pinach z drugiej wiązki halla. Czy w ten sposób mogłem uszkodzić któraś z dwóch wiązek halla ?
    Pozdrawiam serdecznie

  8. Rafał pisze:

    Witam mam pytanie mierzylem poszczegolne czuniki halla przy zasileniu ich 5v zasilaczem i wskazania na poszczegolnych podczas lekkiego krecenia kolem byly 0V-0.8V-0V-0,8v . Skoki sa jak najbardziej zauwazalne ale czemu tak niskie napiecie na wyjsciu ??? Zauwazylem rowniez mierzac przejscia na zwarcie miedzy poszczegolnymi fazami i przewodami czujnikow ze jest przejscie miedzy trzema fazami jak rowniez miedzy fazami i czarnym minusowym kablem od zasilania czujnikow halla
    Jest to normalne ze jest tam przejscie ??

    • tas pisze:

      Oj, wygląda jak problem ze zwarciem, nie może być przejścia miezy masą hali a fazami, trzeba otworzyć silnik i zbadać

  9. Krystek pisze:

    Ostatnio spalił mi się pin w kablu od silnika, potem się okazało, też przypaliło pin w baterii i listwie. Wymieniłem te kable, ale w momencie załączania silnika w tytaniej piaście, silnik od razu hamuje i przy każdym lekkim obrocie, zaraz z impetem hamuje. Bateria i listwa są w pełni sprawne, więc jedynie co mi przychodzi na myśl, to sterownik lub silnik. Nie mam jak tego osobiście sprawdzić, a do ewentualnego serwisu, serwisu chciałbym wysłać tę część, która najprawdopodobniej jest winowajcą.

    • tas pisze:

      Tak, hamowanie silnika przy próbie kręcenia to najpewniej oznaka problemu ze sterownikiem, na pewno jest on głównym winnym

  10. Leszek pisze:

    Przy kręceniu kołem manetka silnik obraca koło lecz w silniku słychać trzaski ,jak koło jest na stojaku nie podłączone wyraźnie w jednym miejscu czuje się opór przy obracaniu go ręką

  11. Rafal pisze:

    Witam. Odkupiłem rower taki z carefura. Ale nie działa dobrze. Jak by nie chciał się włączyć silnik jak pedałuje nawet na największej sile wspomagania. Koło jak nim kręcę ręcznie to jak by z oporem się kręciło. Jak pedałuje to trzeba bardzo szybko pedałować żeby się załączył silnik, a i tak potrafi się wyłączyć. Wspomaganie jazdy te z guzika działa i koło po przytrzymaniu przycisku się ładnie kręci i rower jedzie. Gdzie szukać problemu?

    • tas pisze:

      Prawdopodobnie problemem jest czujnik PAS, możliwe, że on działa słabo np tarczka z magnesami się odsunęła od czujnika

  12. Mariusz pisze:

    Witam, przy próbie z zasilaniem 5v u mnie są trochę dziwne objawy. Koło stoi, nie obracam, mierze poszczególne czujniki i tak na dwóch jest napięcie 5v a na trzecim minus 2v. Po obróceniu kołem i zatrzymaniu w innej pozycji dalej na dwóch ale już innych jest 5v a na trzecim minus 2v. Przy różnych położeniach koła zawsze na jednym jest wartość minus 2v a na pozostałych dwóch 5v. Proszę o podpowiedź co jest nie tak?

    • tas pisze:

      Wygląda ok, ale lepiej jest zmierzyć Halle po jednym na raz czyli obserwować te wahania napięcia 5V – 0V.
      Może być -2V z uwagi na to, że multimetr może być kiepski i źle mierzyć napięcia bliskie 0V. Z pomiaru to nie wygląda źle, chyba jest sprawny silnik (halle)

  13. Piotr pisze:

    Witam, jaką może być przyczyną, że silnik zaczyna pracować po przekreceniu stacyjki na on? Na manetkę gazu wogule noe reaguje.
    Pytam o silnik w rowerze pollana.

  14. Tadeusz pisze:

    Zamontowałem nowe czujniki halla w silniku bezszczotkowym roweru elektrycznego i przy próbie z zasilaniem 5V prwidlowowo zmieniają napięci na wyjściu ale gdy kręcę kkolem w kierunku przeciwnym do jazdy czyli do tylu dlaczego . Jak zmienić otrzymać sygnały na kierunek jazdy .

    • tas pisze:

      Możliwe, że masz silnik przekładniowy ze sprzęgłem, wtedy test trzeba prowadzić kręcąc silnikiem do tyłu bo do przodu działa sprzęgło bezoporowe i wyłącza kręcenie silnika

  15. Piotr pisze:

    witam .
    potrzebuje ten silnik BIONX przerobić na zewnętrzny sterownik i zapleść jest opcja znależć gdzieć jakieś dane na temat typu i generacji oraz mocy

    foto silnik na dysku google wklejam link ponizej
    https://drive.google.com/file/d/1V4bF9tTVVX_-gzWjnm7rCFegI1edNQny/view?usp=sharing

    • tas pisze:

      Proponuję unikać silników bionx, stara konstrukcja, słabe, niepodatne na podnoszenie mocy jak inne silniki współczesne, loteria ze sprawnością, nie wszystkie działają na sterownikach sinus, trzeba stosować stare blokowe sterowniki bez wyświetlaczy czy PAS, trzeba przerabiać na zewnętrzne kontrolery. Ja nie wiem czy to jest warte zachodu.

  16. Krystian pisze:

    Kupiłem silnik bionx 2 gen. Przy ruszeniu do przodu lekko koło się cofa- sprawdziłem wszystkie czujniki pokazuje 4 i spada do -0.7 V są uszkodzone ? Przy około 30km/h silnik wydaję dziwne dźwięki to może też być powodem ?

    • tas pisze:

      Cofanie koła oznacza błąd czujników halla wiec od tego trzeba by zacząć diagnozę. Niektóre sterowniki nie mogą być używane z bionxami, np KT

  17. Jan pisze:

    Mam mały problem. Kupiłem używany rower w stanie do regeneracji.
    Manetka włącza silnik tylko na kilka sekund a potem muszę ją obkręcić od nowa co nie zawsze działa. Poza tym napęd bardzo głośno pracuje.
    Sprawdziłem czujniki Halla i jeden nie zmienia napięcia przy kręceniu. I teraz moje pytanie. Czy hałas i zatrzymywanie to wina czujnika?
    Próbowałem uruchomić napęd bez podłączenia czujników, ale wtedy nie chce działać. Ani jak odepnę całą kostkę 5-pin ani jak odepnę z kostki tylko 3 piny odpowiedzialne za czujniki.
    Czy jest możliwe że sterownik lub napęd nie będzie działał bez podłączenia czujników? Chyba że jest inny sposób.

  18. Krzysiek pisze:

    Jeżeli w silniku mam tylko 1 czujnik halla to mogę podłączyć sterownik który ma wyjście na 3 czujniki halka? Czy wystarczy wybrać jeden przewód sygnałowy a dwa kolejne ominąć lub wyciąć????

  19. Mikolaj pisze:

    Siemka mam taką sprawę czy ma znaczenie połączenie przewodów hall mi chodzi mi o + – tylko o te 3 w 3 różnych kolorach czy to ma znaczenie bo silnik pracuje bez halli po podniesieniu koło się cofa i leci do przodu (dowiedziałem się tego dzięki tb )

  20. Stan pisze:

    Hi. I recently build my bike and took extra caution to properly connect all cables. 2 functions are not working: I am getting wrong speed values and engine temperature above 100°C when not using the bike. (Obviously erroneous). Is this possibly a hall sensor issue?

  21. Marcin pisze:

    Silnik od hulajnogi według testu halli mam napięcie 5v i spada do 2.4v i niewiem czy przezto sterownik wywala błąd silnika

  22. Seb pisze:

    Mam uszkodzony 1 z czujników Halla tzn przy teście napięcie spada do 0,6V a nie do zera. Czy napęd będzie pracował, nie uszkodzi to sterownika??

  23. Alojzy pisze:

    Witam. Mam rower elektryczny „Longwise chiński i od jakiegoś czasu nie idzie włłączyć wyswietlacza. Po krótkim czasie zadziałał a teraz znowu nie diała. W czasie zadzialania silnik pracuje normalnie.Proszę o wskazowki od czego zacząc sprawdzanie. Zory bardzo dziękuję i pozdrawiam serdecznie.Alojzy

  24. marek pisze:

    Mam w naprawie dwa rowery 36v 250w . Spalone silniki i czujniki halla też.Silniki przezwoiłem (mam w tym doświadczenie). Czujniki A3144 wlutowałem nowe, przedtem były dwie sztuki 422A743 i jedna sztuka 422am743.Niestety silnik szarpie i brakuje mu mocy.Sterowniki, kable , manetka sprawdzone i jest ok.Jakie zamienniki zastosować?

    • tas pisze:

      Czujniki halla łatwo sprawdzić czy działają. Natomiast może wynikł np błąd w przezwajaniu, objawem jest właśnie brak mocy i nierówna praca

    • marek pisze:

      Silniki przezwoiłem prawidłowo. Z ocalałych czujników poskładałem jeden silnik i działa prawidłowo. Skrajne czujniki na płytce można zamienić na A3144, lecz środkowy (był 420AM743 koloru białego) jest niezamienialny. Proszę o radę czym można go zastąpić.

      ELMAR 504 285 739

  25. Mariusz pisze:

    Czy kolejność podłączenia czujników halla ma znaczenie? Nie pamiętam dokładnie który kabel z którego czujnika, przerabiałem silnik na zewnętrzny sterownik, na oscyloskopie halle rysują zmianę napięcia, silnik mam wrażenie że chodzi płynniej niż poprzednio, niestety rower nie jeździ na czujniku PAS, tylko manetka, nie wiem czy ma to jakiś związek.

  26. BluesWings pisze:

    Tas,
    Kiedy film o wymianie halli ? ;)

  27. […] Przeczytaj także wpis dotyczący przewodów czujników halla – przewody te są dość wrażliwe i łatwo je […]

  28. Krystian pisze:

    Witam, mam kłopot. A mianowicie koło kreci sie w właściwym, kierunku ale tylko 13,9 klm/h jak kombinuje z gazami i halami to obraca się do tyłu z mocą Full.
    Nie wiem co jest przyczyną. Sterownik sinus kt 36/45 35a silnik bionx 2 gen przerobiony
    Będę wdzięczny za jaką kolwiek pomoc. Pozdrawiam

  29. msciciel pisze:

    mozesz mi powiedziec czy kazdy sterownik do ebike jest wyposazony w ten czujnik bo mam tylko takie trzy przewodu zolty niebieski zielony idace do silnika i dodatkowo jedno gniazdi z trzema cienkimi przewodami czerwony bialy czarny wnowym sterowniku w tym gniezdzie mam az 5 przewodow.

  30. wojtuś pisze:

    Podziwiam , sam nie umiałbym zmienić dentki bez ściągania koła i to w trakcie jazdy jeszcze polecam filmik.

  31. Tomasz pisze:

    siemka obejrzałem te filmik ze zminą dentki bez wykrecania koła i cóż pełne uznanie polecam

  32. Łukasz pisze:

    Dwa lata minęły a filmiku nie ma. Oj nieładnie. No chyba że go nie widzę to przepraszam. A co myślisz o dętkach z dwoma końcami?

  33. krzysztof pisze:

    ja mam taki problem po przejechaniu około 4 km i zatrzymani sie rower niechce ruszyc po nacisinięciu manetki koło szarpie po doczekaniu 10 minut rower działa normalnie

  34. daniel pisze:

    Mam kolo bionx sam proboje je przerobic i nie bardzo wi3m jak podlaczy w srodku kola mam czarny czerwony i bialu. Czyli niebieski zielony zolty czy jak? Druga spraw czujnik halla ma 3 piny i kolejne dwa tez maja trZY PINY jak to polacYc? Pomocy 531053079

  35. kris pisze:

    lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.Czekam na obiecany filmik pozdrawiam

  36. Piotr pisze:

    „Oczywiście nie ma problemu z wymianą ich na nowe”
    Jasne, szkoda że podchodziłem do tematu dwukrotnie i bezskutecznie:P

    Co miałeś na myśli pisząc o naprawie dętki bez wyjmowania koła?

    • tas pisze:

      No staram się zawsze opisywać najbardziej prawdopodobne scenariusze :P Może Cię po prostu halle nie lubią hehe.

      A co do naprawy dętki w trasie i bez zdejmowania koła – to jest normalna praktyka ebikerów – szkoda ruszać śrub mocujących oś silnika – lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.