Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
31Sie

Czujniki Halla – jak uniknąć awarii

IMG_8362Czujniki halla w silniku pomagają sterownikowi w efektywnym sterowaniu. Silnik posiada dodatkowe cienkie przewody, które służą sterownikowi do komunikacji właśnie z tymi elementami. Są one stosunkowo wrażliwe i podczas zabezpieczania termicznego silnika lub pogrubiania przewodów zasilających łatwo można je uszkodzić. Najczęściej dzieje się to własnie podczas tego procesu – ulegają uszkodzeniu, ponieważ montując gotowe koło ze zmodyfikowanym (podwojenie przewodów fazowych, zabezpieczenie termiczne) silnikiem uszkodzi się izolacja kilku kabelków. Może to za skutkować przebiciem na jeden z kabelków halli, a to spowoduje ich uszkodzenie.

Oczywiście nie ma problemu z wymianą ich na nowe, ale lepiej dmuchać na zimne i przeczytać garść poniższych rad.

  1. Po wyjęciu i przeczyszczeniu osi silnika sprawdź, czy krawędzie otworu nie mają zadziorów i ostrych brzegów. Wyczyść dokładnie wnętrze osi. Wypiłuj delikatnie podejrzane miejsca.
  2. Przeciągaj przewody przez oś powoli. Stosuj jakiś lubrykant, wazelinę, smar, cokolwiek.
  3. Najlepiej przeciągać przewody z zewnątrz do wewnątrz wspomagając się pęsetą. Najpierw przewody od halli (5szt), następnie fazowe, potem przewody do zabezpieczenia termicznego (2-4szt). Jako dodatkowe przewody do zabezpieczenia zastosuj żyły przewodu telefonicznego lub drut typu Kynar (mają bardzo małą średnicę).
  4. Po przeprowadzeniu przewodów przez oś i polutowaniu z fazami, hallami i zabezpieczeniem termicznym – sprawdź omomierzem, czy nie występuje jakieś przebicie miedzy przewodami (każdy z każdym) oraz miedzy przewodami, a obudową silnika. Zdarza się, że zbyt energiczne przeciąganie przewodów zedrze izolację o krawędź otworu. Pamiętaj, że fazy są z natury „Zwarte” miedzy sobą, więc bez obaw, tak ma być 🙂 (sterownik ma uzwojenia połączone w tzw gwiazdę)
  5. IMG_8365Po skręceniu silnika zabezpiecz przewody wychodzące z osi. Kup taśmę typu Kapton lub zastosuj koszulkę termokurczliwą. Ważne, by zabezpieczenie lekko wchodziło do osi aby izolowało przewody od krawędzi otworu.
  6. Wyszlifuj podkładkę z uchem robiąc w niej miejsce na przewody. Będą mieć więcej miejsca i podkładka nie będzie ich zgniatała. Usuń z podkładki ostre krawędzie.
  7. IMG_8363Po montażu koła należy opaską zaciskową lub taśmą odsunąć przewody od silnika i dociągnąć je do ramy. Unikniesz problemu z przetarciem ich przez simering lub śruby mocujące tarcze hamulcową.

  8. Nie podłączaj silnika do sterownika!
    Po zakończonym montażu kola należy ponownie sprawdzić wszystkie przewody na okoliczność zwarć między sobą oraz zwarć do obudowy silnika.
  9. Dopiero teraz można podłączyć silnik do sterownika, odpalić i sprawdzić czy kręci poprawnie kołem. Jeśli nie kręci, skacze, buczy, kręci w złą stronę itp – nie martw się – musisz ustawić kolejność przewodów fazowych (gruby niebieski, żółty, zielony) oraz halli (cienki niebieski, żółty, zielony). Nie zawsze połączenie zgodnie z kolorami umożliwi jazdę 🙂

Uwaga: często kabelki na wyjściu z osi silnika uszkadza się podczas zdejmowania koła (np wymiana opony). Rób to ostrożnie. Pamiętaj, że ebajkerzy łatają dziury w dętce bez zdejmowania koła. Więcej informacji znajdziesz na blogu.

Mogę jeździć bez halli?

Może się zdarzyć, że w już przerobionym rowerze sterownik straci komunikację z czujnikami halla (np w skutek uszkodzenia kabli wychodzących z osi, zalania silnika lub prostego wypięcia się wtyczki halli ze sterownika, rozlutowania przewodów itp) i przestawi się na pracę bezczujnikową. Z pozoru silnik i rower będzie działać ok, nie mniej jednak pojawią się takie objawy:

  • Rower będzie mieć trudność ze startem od 0km/h – może szarpać między 0-2km/h
  • W sterowniku mogą wyłączyć się takie funkcje jak tryb turbo (120% prędkości) czy hamowanie regeneracyjne silnikiem
  • Silnik będzie mieć trochę mniejszą efektywność podczas pracy i przy małym RPM (np podczas jazdy po lesie) co będzie skutkowało trochę szybszym nagrzewaniem się i większym zużyciem energii

Jak rozpoznać pracę bezczujnikową sterownika?

Łatwo sprawdzić czy sterownik działa w trybie czujnikowym lub bez czujnikowym.

  1. Podnieś tylne koło do góry
  2. Daj delikatnie gazu aby koło lekko i powoli ruszyło z miejsca
  3. Obserwuj zachowanie koła. Jeśli koło najpierw delikatnie się cofnie i dopiero potem zacznie obracać w dobrą stronę – oznacza to pracę bezczujnikową i prawdopodobną awarię. Silnik sterowany czujnikowo (ze sprawnymi czujnikami) zawsze startuje od razu kręcąc w dobrym kierunku.

Koło się cofa! Co robić, jak żyć!

Bez paniki 😛 Rower jeździ, więc w sumie aż tak bardzo to się nie zepsuło.

Musisz zdiagnozować problemy. Sprawdź złączki, kabelki, prześledź drogę przewodów halli miedzy silnikiem i sterownikiem. Poszukuj rozlutowanych przewodów, przetartej izolacji, załamań, korozji, luźnych złączek i innych mechanicznych usterek. Szczególną uwagę zwróć na miejsce wejścia kabelków w oś silnika – to tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń (uszkodzona izolacja). Odłącz silnik od instalacji i dokonaj diagnostyki czujników halla. Pozwoli to znaleźć przyczynę problemów.

Czujniki halla da się naprawić?

Naprawić – nie, ale wymienić – owszem. Nie jest to trudne, ale najpierw musisz znaleźć przyczynę, dla której się uszkodziły. Głupio by było wymienić na nowe, włożyć silnik, dać gazu a tu bach znowu się zepsują 🙂 Popraw kabelki, usuń zwarcia, usuń stare czujniki halla (najlepiej je wykruszyć i wyczyścić pozostałości). Później wklej i polutuj nowe. Kabelki zalutuj zgodnie z poprzednimi połączeniami. Pozaginaj i zaizoluj tam wszystko tak, aby nie było zwarć do uzwojeń ani nic nie obcierało od środka pokrywy silnika, skręć silnik i… zrób diagnozę zwarć kabelków, zarówno ze sobą wzajemnie jak i do obudowy silnika. Później po zamontowaniu koła na gotowo – zrób to znowu, aby upewnić się, że nic się nie uszkodziło, zagniotło itp.

komentarzy 5 do wpisu “Czujniki Halla – jak uniknąć awarii”

  1. krzysztof napisał(a):

    ja mam taki problem po przejechaniu około 4 km i zatrzymani sie rower niechce ruszyc po nacisinięciu manetki koło szarpie po doczekaniu 10 minut rower działa normalnie

  2. daniel napisał(a):

    Mam kolo bionx sam proboje je przerobic i nie bardzo wi3m jak podlaczy w srodku kola mam czarny czerwony i bialu. Czyli niebieski zielony zolty czy jak? Druga spraw czujnik halla ma 3 piny i kolejne dwa tez maja trZY PINY jak to polacYc? Pomocy 531053079

  3. kris napisał(a):

    lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.Czekam na obiecany filmik pozdrawiam

  4. Piotr napisał(a):

    „Oczywiście nie ma problemu z wymianą ich na nowe”
    Jasne, szkoda że podchodziłem do tematu dwukrotnie i bezskutecznie:P

    Co miałeś na myśli pisząc o naprawie dętki bez wyjmowania koła?

    • tas napisał(a):

      No staram się zawsze opisywać najbardziej prawdopodobne scenariusze 😛 Może Cię po prostu halle nie lubią hehe.

      A co do naprawy dętki w trasie i bez zdejmowania koła – to jest normalna praktyka ebikerów – szkoda ruszać śrub mocujących oś silnika – lepiej załatać dętkę bez ruszania koła. Zrobię filmik z całą procedurą, bo prosta jest.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress