Zasilacz „uruchomieniowy”
Kiedy wszystkie elementy ebajka są już na miejscu, gniazda zamontowane, kabelki polutowane i lada chwila zostanie przeprowadzone finalne połączenie akumulatora (z BMSem) do sterownika… wstrzymaj się :)
Profesjonalne warsztaty zajmujące się konwersjami czy naprawami nigdy nie podłączają akumulatora do sterownika podczas pierwszego uruchomienia zestawu. Dlaczegóż to? A dlatego, gdyż iż wiąże się z tym pewne ryzyko. Nawet fachowcowi może przydarzyć się problem. Kabelek będzie źle zalutowany, na odwrót, czy też pomylimy łączenia watomierza, może być 100 różnych problemów z instalacją, które nie zauważone w porę i podłączone od razu pod akumulator narobią szkód. Dlatego podczas wszelakich diagnoz oraz pierwszych uruchomień używa się zasilaczy z ograniczeniem prądu. Działa to tak, że w przypadku gwałtownego wzrostu prądu w instalacji w chwili podłączenia akumulatora lub uruchomienia instalacji manetką taki zasilacz ograniczy prąd i uchroni nas przed spaleniem elementów. Powodów występowania takiej sytuacji może być wiele, błędy w lutowaniu, pomylone przewody, zwarcia, uszkodzone izolacje przewodów fazowych, potencjały na ramie pojazdu, na obudowie sterownika i wiele innych).
Oczywistym jest, że nikt nie będzie kupować czy budować specjalnego zasilacza aby odpalać swojego bajka więc warto pamiętać, że rolę takiego „urządzenia startowego” z powodzeniem pełni… ładowarka. Tak, można odpalić rower na ładowarce. Ładowarka to nic innego jak taki zasilacz z ograniczeniem prądu do poziomu kilku amper. W przypadku zwarcia lub innych problemów „da z siebie” raptem te 3A, a to prawie na pewno, o ile zareagujemy, nie spowoduje żadnych negatywnych skutków. Akumulator w tym czasie dałby 2000A i już negatywne skutki by były :)
Przed finalnym połączeniem akumulatora do instalacji warto najpierw w jego miejsce podłączyć ładowarkę i na niej odpalić konstrukcję. Jeśli wystąpi jakiekolwiek usterka, która normalnie spowodowałaby zwarcie to ładowarka prawie na pewno uchroni nas przed takim zdarzeniem.
Ładowarki nie są jakieś szczególnie wydajne, na pewno nie pozwoli nam pojeździć po warsztacie. Ale już sama możliwość zakręcenia kołem i przetestowania wszystkich ustawień podczas pierwszego uruchomienia, aby mieć pewność, że podłączenie akumulatora nie spowoduje usterki jest cenna.
Diagnoza „coś jest nie tak”
No dobra, a jak wygląda takie pierwsze uruchomienie i jak sprawdzić, czy wszystko jest ok? Jest pewna zasada na to. Jeśli wraz z ładowarką podłączysz woltomierz to będziesz mieć podgląd jakie napięcie ładowarka podaje na sterownik.
Załóżmy, że masz instalację 16s LiIon i pasującą do tego ładowarkę 67.2V.
- Patrz na woltomierz podczas podłączania ładowarki do sterownika.
- Jeśli na ładowarce spadnie napięcie poniżej jej fabrycznego (cały czas ma dawać takie napięcie jak powinna, dla nas 67,2V) i po 1sek nie wróci – odłącz ładowarkę – jest problem, mamy zwarcie! Jeśli ładowarka ciągle daje takie napięcie jak powinna, w naszym przypadku około 67.2V – jest dobrze, tak ma być.
- Przygotuj się do uruchomienia stacyjki, patrząc na woltomierz włącz ją. Wykonaj punkt 2
- Przygotuj się to delikatnego ruszenia manetką aby koło powoli i delikatnie zakręciło się. Wykonaj punkt 2.
Jeśli wszystko przebiegło bez problemów – odepnij ładowarkę, podepnij akumulator. Nic się nie zepsuje :)
Pamiętaj, że pierwsze zakręcenie kołem poprzez manetkę (Pinkt 4) może się nie udać, ponieważ możemy mieć nie ustawiony sterownik, tj będzie on wymagał wykonania kalibracji z silnikiem czy innych ustawień fazy i halli. Możesz je jednak przeprowadzić na podłączonej ładowarce.
Niektóre lepsze ładowarki same wyłączają się po pewnym czasie wiec jeśli uruchomiłeś swoją konstrukcję na ładowarce i popracuje ona kilka minut to sama może wyłączyć zasilanie
Stanowisko testowe sterownika i silnika zasilone ładowarką z tego kompletu. Plątanina przewodów ale wszystko jest pod kontrolą :)


Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- Watomierz TK i TR
- Budujemy Falcona dla dziewczyny!
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Video poradnik – Rower 1500W
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Diody led na BMSie
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Zmiana LVC sterownika
- Kamera termowizyjna FLIR
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Budujemy elektryka od 0 (Electra NEUTRON – 6000W)
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Tani GPS na rower :)
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Budujemy elektryka od 0 (CARVER – 1500W)
- Mrozy i zima – Rower elektryczny
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Napełniana puszka (spray)
- LiIon – jak zbudować akumulator
- Wszystko o czujnikach Halla w silniku
- BMS (zasada działania)
- Przeróbka stacji lutowniczej :)
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Lista elementów do budowy ebajka
- Blokada obrotu koła
- Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Jak otworzyć silnik?
- Jaką manetkę wybrać?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Budujemy elektryka od 0 (Electra A9 2600W)
- Infineon EB3xx – programowanie PC i konfiguracja
- Brake High – hamulec i światła stopu
- … moje własne (stare)
- BMS (podstawy)
- LiPo – jak zbudować akumulator
- Montaż silnika – wskazówki
- Diagnoza silnika
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Wymiana lub naprawa przewodu zasilającego silnik
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
- Wstęp…
- … przy których pomagałem
Czytelnicy
Można też wpiąć żarówkę szeregowo ze sterownikiem. Jak żarówka się zaświeci to jest gdzieś zwarcie ;)
Ten koziołek do mocowania koła, to na każdy rodzaj koła? przerobiłeś widelec tylni z jakiegoś e-bike? pokazałbyś zdjęcie?
Pospawałem ze złomu :D
Świetny pomyśł. A już miałem kupić zasilacz :)