Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
04paź

Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)

UntitledSilnik i sterownik posiadają po 8 przewodów podłączeniowych – 3 grube przewody fazowe zasilające (żółty, zielony, niebieski) i 5 przewodów od sygnałów z czujników Halla (czerwony +5V, czarny masa i 3 sygnałowe – żółty, zielony, niebieski). I tu jest mały niuans, ile jest producentów, tyle jest kombinacji tych połączeń. O ile zasilanie i masa dla czujników (czerwony i czarny) są jasne, to pozostałe kombinacje trzeba jakoś rozpracować. Rzadko się zdarza, że podłączenie kolorów zgodnie pozwoli działać silnikowi. Zazwyczaj po takim podłączeniu silnik szarpie lub wręcz nie kręci się. Dlatego musimy rozpracować kolejność. Silnik będzie działać prawidłowo tylko na jednej konkretnej kombinacji. Na bazie informacji znalezionych na internecie zrobiłem taki prosty schemat krok po kroku.

Jeśli z jakiegoś powodu postępowanie zgodnie z tabelką nie przynosi sukcesu – to pozostaje zrobić to tradycyjną metodą, czy należy sprawdzić wszystkie możliwe kombinacje halli i przewodów fazowych. Jedna z nich na pewno będzie dobra :D

Dużo tego nie ma, można wszystko ogarnąć w 30min.

komentarze 23 do wpisu “Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)”

  1. Serhii pisze:

    Mam pytanie zamówiłem qs205 4t, i mam obecnie kt72v 60A, jak podłączyć, chce potestowac na swoim ebike

  2. Jacek pisze:

    Jeżeli chodzi o kolejność przewodów to chodzi o to, żeby sparować halle z fazami.
    W większości przypadków te kolory się pokrywają – tak samo w sterownikach.
    Głównym problemem może być obracanie się silnika w odwrotnym kierunku – wtedy trzeba zamienić parami fazy i halle.
    Większe wyzwanie jest np. przy przeróbce Bionxa, gdzie kolory przewodów faz i halli się nie powtarzają.
    Wtedy zgodnie poradnikiem możemy testować różne kombinacje przewodów. Albo faz, albo Halli – nie wolno mieszać, że najpierw zamienimy przewody fazowe a potem sygnałowe.

  3. Piotr pisze:

    Witam Jest ktoś wstanie mi pomóc mam problem
    Po złożeniu roweru i uruchomieniu silnik na podniesionym luźno kole kręci się bardzo dobrze cicho i swobodnie ale jak już położę rower na ziemi i dam gaz delikatnie na manetce to słychać stukot w silniku i podczas jazdy tez jest o wiele głośniej po przejechani 5km wszystko zgasło. Okazało się ze spaliły się mosfety na 1 fazie i sprawdziłem czujniki halla tam tez 1 szt odbiegała znacząco od pozostałych więc wymieniłem wszystkie 3 na nowe nie naprawiałem sterownika kupiłem nowy i efekt jest taki sam zabawa z fazami nie daje rezultatu wręcz przeciwnie pogarsza sprawę silnik wogóle nie chce się kręcić tylko drży jedyne co mi przychodzi do głowy to jeszcze czujniki Halla że ktoś pomylił przewody i wpioł je inaczej w kostkę i sterownik ma problem z wysterowaniem silnika czy bez problemu mogę mieszać w tych czujnikach tzn zmieniać kolejność kabli sygnałowych czy coś w ten sposób mogę zepsuć nie chciał bym spalić kolejnego kontrolera i jakie mogą być objawy złej kolejności czujników halla
    Dodam że rozebrałem silnik i nie znalazłem uszkodzonych przewodów Fazowych i czujników halla co może być z tym silnikiem że tak stuka pod nawet delikatnym obciążeniu ?

  4. Jarek pisze:

    Witam cie Tas wymieniałem kable i czujniki halla w kole znalazłem 2 kombinacje przewodów do przodu ale w obydwu nie ma takiej mocy jak powinien w jednej rozpędza się do 72 km/h w drugiej do 26 km/h. Zato do tyłu znalazłem fazę taką że nie mogę utrzymać roweru w miejscu(pali gumę). Czy coś mogłem zrobić nie tak? Sterownik kt36/48 ,koło chińskie 36v800w.prosze o jakąś informację.

    • tas pisze:

      Odpowiedź jest prosta, znalazłeś do tyłu, ale do przodu nie, trzeba szukać dalej. Te 2 prawie działające do przodu – cóż, prawie ale to nie to jeszcze, szukaj dalej :)

  5. Jacek pisze:

    Witam. Panowie szukam pomocy. Wymieniłem regulator w swoim e-biku. Niestety silnik kręci w drugą stronę. Jak mogę zmienić obroty? Pozdrawiam

    • tas pisze:

      Obroty zmienia się poprzez podłączenie przewodów fazowych i hall i innej konfiguracji kolorów (najlepiej losowo zmieniać aż ruszy w dobrą stronę) :)

      • Łukasz pisze:

        Silnik nie kręcił się w prawidłową stronę , zamieniłem stronami fazy i kręcił się prawidłowo , z waszych uwag czułam że również należy zmienić przewód na halla , czy moja opcja jest nieprawidłowa ?

      • Łukasz pisze:

        Silnik nie kręcił się w prawidłową stronę , zamieniłem stronami fazy i kręcił się prawidłowo , z waszych uwag czułam że również należy zmienić przewód na halla , czy moja opcja jest nieprawidłowa ?

  6. robert pisze:

    panowie badz panie TAS czy da sie jakims sposobem podlaczyc halle? czy tylko metoda prob i błędów do poprawnego dzialania silnika? na rysunku jest pokazane jak mozna zmieniac przewodu fazowe. ale jak dojsc jeszcze kolejnosc halli. mam silnik w ktorym ktos wymienil przewody i ciezko mi go uruchomic 😐

    • tas pisze:

      Wystarczy chybił trafił mieszać hallami i fazami aż się trafi, to trwa mac 15 min :) To jest jedyna oficjalna metoda.

  7. Marek pisze:

    Witam
    Posiadam silnik tranzx 36v 250w i mam problem z podłączeniem bo u mnie jest 6 cienkich przewodów a nie 5 (+ 3 grube)

  8. lukas10007 pisze:

    bardzo pomogło silnik mxus 3k turbo, sterownik sabvoton ML60 55A.

    • Krzysztof pisze:

      Mam taki sam zestaw, tzn. MXUS 3K Turbo i SABVOTON ML60 55A przy konfiguracji baterii 16s16p.
      Która kombinacja fazy/halle ostatecznie Tobie zadziałała, bo u mnie po sprawdzeniu wszystkich 36 kombinacji, ostatecznie pozostały 3 praktycznie wygladające w działaniu – a kolejność podłączeń wyprowadzeń jest taka, jakby każda z nich była przesunięta w stosunku do kolejnej o 1/3 pełnego obrotu (120 stopni) fazy i halle – co jest logiczne i sensowne, ale być są jeszcze jakieś czynniki, które powodują, że tylko jedna z nich jest prawidłowa (a może jednak dowolna z nich?)
      Na każdej z tych kombinacji prąd na biegu jałowym (koło obraca się swobodnie) wynosi ok. 1,4A (a na wstecznym ok. 0,3A).
      Tas poradził, żebym jeszcze sprawdził każdą z tych trzech – przy normalym obciążeniu, ale być może znalazłeś już tę „najlepszą” kombinację, a może każda z nich jest akceptowalna i zapewnia prawidłowe działanie zestawu sterownik – silnik?
      Jakie są Twoje lub innych doświadczenia? :)

      • Krzysztof pisze:

        Błąd na początku mojego tekstu!
        jest:
        „3 praktycznie wyglądające w działaniu”
        powinno być:
        „3 praktycznie wyglądające identycznie w działaniu”

  9. Krzysiek pisze:

    U mnie silnik kręci sie płynnie tylko wstecz, a w przeód skacze, żadna konfiguracja nie pomaga co może być przyczyną?

  10. Paweł pisze:

    Super, pomoglo przy podlaczaniu sterownika sinus 60v45a. Rower lata jak rakieta.

  11. mateusz pisze:

    Witam, jak podłączyć 3 speed ze sterownika sabvoton?

  12. ,arko pisze:

    Wydaje mi się, że całą procedurę dopasowania przewodów można pominąć, ponieważ nowe sterowniki mają tryb samonauki