LiIon – jak zbudować akumulator
Temat rzeka, ale jakoś trzeba się przegryźć, wiec zaczynamy :)
Pakiet czyli część do budowy gotowego akumulatora?
Czym jest pakiet? Pakiet to półprodukt, to jedna z części służąca do budowy gotowego akumulatora. Pakiet zamawia się w specjalistycznych warsztatach dysponujących odpowiednim sprzętem i wiedzą do jego wykonania. Jest to najtańsza i jednocześnie najlepsza w/g mnie droga do zdobycia akumulatora. Dysponując pakietem, kilkoma dodatkowymi mniejszymi elementami i około 2h wolnego czasu akumulator możesz zbudować sam. Cenowo wychodzi to niesłychanie korzystnie, oszczędność budżetu może sięgać nawet 50% ceny gotowego akumulatora. I tym właśnie zajmiemy się w tym wpisie. Pokażę wam jak zbudować akumulator na bazie pakietu w sposób bezpieczny i oszczędny. Zdobędziecie też trochę wiedzy praktycznej w zakresie elektryki elektroniki czy obsługi ogólnej instalacji rowerowej oraz poznacie troszkę tajemnic branżowych w dziedziny akumulatorów litowych :)
Przydatne linki:
- Warsztat wykonujący pakiety: pakiety@nexun.pl Tel: 720 705 849
- Sklep z częściami do budowy akumulatora: https://nexun.pl
Skrócona lista kroków w drodze do akumulatora
- KROK 1: Oszacować mniej więcej z ilu ogniw minimum będzie się składać akumulator.
- KROK 2: Oszacować możliwości ramy – Ile ogniw mniej więcej zmieści się w skrzynce? Czy planowany akumulator się w niej zmieści?
- KROK 3: Oszacować szerokość skrzynki
- KROK 4: Zamówić lub wykonać skrzynkę oraz zamontować ją w rowerze, np wedle poradnika
- KROK 5: Zdjąć z wnętrza skrzynki szablon do wykonania pakietu
- KROK 6: Zamówić pakiet + elementy do dokończenia akumulatora
- KROK 7: Zmontować akumulator w całość i zamontować w skrzynce
KROK 1: Oszacować mniej więcej z ilu ogniw minimum będzie się składać akumulator.
Przy budowie trzyma nas coś takiego jak minimalna ilość ogniw. Jest to dolna granica wielkości akumulatora poniżej której nie można zejść ponieważ taki mały akumulator będzie przeciążany mocą sterownika i szybko się zużyje, uszkodzi lub nawet zapali. Wielkość ta ( a co za tym idzie ilość ogniw z jakiej się składa) jest w pewny stopniu standaryzowana i do wstępnych szacowań możesz użyć tabelki widocznej poniżej.
W opisie kolejno jest to:
- [napięcie znamionowe]
- [prąd sterownika pojazdu z jakim będzie działać akumulator po zmontowaniu]
- [minimalna ilość ogniw]
- [minimalna konfiguracja ogniw]
- [o ile ogniw można zwiększać pojemność akumulatora]
- [napięcie w pełni naładowanego akumulatora]
- [pojemność znamionowa gotowego akumulatora*]
- [moc maksymalna teoretyczna jaką będzie rozwijać silnik w takim zestawie napędowym, realnie będzie to około 10% mniej niż z wyliczeń teoretycznych]
- [spodziewany dystans do przejechania przy 25-27km/h po płaskim asfalcie, bez wiatru i z delikatnym wspomaganiem]
Na potrzeby kalkulacji przyjmijmy że pakiet będzie składać się z ogniw o pojemności około 2900mAh. Takie ogniwa zazwyczaj mają najlepszy stosunek CENA/POJEMNOŚĆ i umożliwiają budowę pakietu o najwyższych pojemnościach z najniższą cenę.
Nas interesują zielone dane, w szczególności kolumna 3, reszta informacji wynika z 3 pierwszych kolumn.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
36V | 15A | 40szt | 10s4p | 10szt | 42V | 11.6Ah | 630W | 35km |
36V | 30A | 60szt | 10s6p | 10szt | 42V | 17.4Ah | 1260W | 52km |
48V | 15A | 52sz | 13s4p | 13szt | 54.6V | 11.6Ah | 819W | 46km |
48V | 30A | 78szt | 13s6p | 13szt | 54.6V | 17.4Ah | 1638W | 69km |
48V | 45A | 104szt | 13s8p | 13szt | 54.6V | 23.2Ah | 2457W | 92km |
48V | 60A | 143szt | 13s11p | 13szt | 54.6V | 31.9Ah | 3276W | 127km |
60V | 45A | 128szt | 16s8p | 16szt | 67.2V | 23.2Ah | 3024W | 116km |
60V | 60A | 176szt | 16s11p | 16szt | 67.2V | 31.9Ah | 4032W | 159km |
72V | 45A | 160szt | 20s8p | 20szt | 84V | 23.2Ah | 3780W | 139km |
72V | 60A | 220szt | 20s11p | 20szt | 84V | 31.9Ah | 5040W | 164km |
72V | 100A | 340szt | 20s17p | 20szt | 84V | 50.0Ah | 8400W | 257km |
72V | 120A | 400szt | 20s20p | 20szt | 84V | 58.0Ah | 10080W | 278km |
72V | 150A | 480szt | 20s24p | 20szt | 84V | 69.6Ah | 12600W | 313km |
Podstawiamy zatem w kolumnie 1 napięcie znamionowe instalacji, w naszym wypadku np 48V, oraz moc sterownika, w naszym wypadku w rowerze bedzie zamontowane 30A i wychodzi nam…78szt ogniw. Tyle MINIMUM musi się zmieścić do skrzynki aby w ogóle myśleć o budowie roweru.
Zatem sprawdzamy, czy się to uda.
KROK 2: Oszacować możliwości ramy – Ile ogniw mniej więcej zmieści się w skrzynce? Czy planowany akumulator się w niej zmieści?
Potrzebne materiały PDF: szablon plaster miodu
Aby w ogóle myśleć o przeróbce roweru i budowie akumulatora musimy najpierw dowiedzieć się czy rama w ogóle umożliwia montaż takiego akumulatora. W tym celu musimy wykonać przymiarkę aby odczytać możliwości ramy. W tym celu wykonujemy z kartonu obrys spodziewanego kształtu przyszłej skrzynki. Przy zdejmowaniu wymiaru należy odjąć z każdej strony około 1cm aby nasz tekturowy szablon z luzem mieścił się w świetle ramy. Następnie nanosimy wycięty trójkąt na szablon koszyków plaster miodu wydrukowany z kilku połączonych kartek A4. Po nałożeniu i obrysie zaznaczamy obwódką pełne koszyki wewnątrz obrysu przyszłej skrzynki. Otrzymana liczna koszyków to pewną przybliżona ilość ogniw jaka zmieści się w przyszłą skrzynkę.
KROK 3: Oszacować szerokość skrzynki
Mamy 2 możliwości
- Moja spodziewana skrzynka pomieści spodziewany akumulator, czyli z pomiaru wychodzi, że rama pomieści więcej niż minimalna ilość ogniw
- Moja skrzynia nie pomieści spodziewanego akumulatora, da się do niej upchnąć mniej ogniw niż minimum
Wskazówka: Sam pakiet ma grubość 65mm, po dodaniu BMSa, przewodów i izolacji jego szerokość zwiększy się do około 90mm
- Jeśli akumulator z taką ilością ogniw się zmieści i wypełni całą skrzynkę ale zostało jeszcze dużo miejsca od góry skrzynki, wtedy sterownik i cała elektronika może leżeć na nim od góry, wtedy szerokość skrzynki determinuje szerokość samego sterownika lub gotowego akumulatora jeśli sterownik będzie podobnej szerokości. Sprawdź z opisie sterownika jakie ma on wymiary. Np ze sterownikami sinus szerokość skrzynki z akumulatorem i sterownikiem położonym na górze powinna wynosić około 12cm szerokości wewnętrznej.
- Jeśli akumulator z taką ilością ogniw się zmieści i wypełni całą skrzynkę i zostało mało miejsca w skrzynce, wtedy sterownik i inne elementy będą przysunięte do czoła akumulatora. Szerokość skrzynki w takim wypadku będzie sumą grubości gotowego akumulatora (90mm) + sterownika (np 40mm) + 1cm miejsca = 14cm szerokości wewnętrznej. Jest to najczęściej wybierana szerokość skrzynki.
- Jeśli akumulator się nie zmieści, nawet ten minimalnie mały wtedy są 2 opcje. Albo wymienisz ramę na inną, dopasowaną do elektryfikacji albo musisz zrobić szerszą skrzynkę i dzielisz pakiet na 2 części. np budujesz pakiet 16s10p złożony z 160 ogniw ale do skrzynki może zmieścić się tylko 112szt. Zatem zamawiasz 2 pakiety 8s10p i 8s10p, każdy po 80szt ogniw. Takiej wielkości połówka wejdzie w skrzynkę tylko sam akumulator będzie szerszy bo na grubość będzie mieć nie jedną warstwę ogniw, tylko dwie. Robi się tak czasem z ramami typu FULL, te mają nieduże trójkąty. Szerokość takiej skrzynki powinna wynosić tyle ile mniej więcej rozstaw korb aby nie wadzić, tutaj każdy rower ma to różnie, ale n pewno będzie to około 16cm wewnątrz.
Wskazówka: Jeśli w skrzynce jest nadmiar miejsca i zmieści się tam więcej ogniw to możesz podnieść zasięg pojazdu dokładając ogniw do pakietu. W kolumnie 5 tabelki powyżej masz
Uwaga: Pamiętaj, że sterownik to urządzenie grzejące się, musisz mu zostawić MINIMUM 1cm dookoła wolnego miejsca oraz (najlepiej) zamontować zabezpieczenie termiczne (jeśli sam takiego nie posiada).
Uwaga 2: Pamiętaj, jeśli dysponujesz za małą ilością miejsca w skrzynce i sterownik musisz zamontować na zewnątrz, np pod skrzynką to zawsze montuj sterownik przewodami w dół aby woda się po nich zlewała w dół a nie wlewała po nich do sterownika.
KROK 4: Zamówić lub wykonać skrzynkę oraz zamontować ją w rowerze
Skrzynkę możesz zrobić samodzielnie z dowolnego materiału zapewniającego wodoszczelność i odporność mechaniczną. Odsyłam do przykładowego poradnika na blogu.
KROK 5: Zdjąć z wnętrza skrzynki szablon do wykonania pakietu
Po zamontowaniu pustej skrzynki do roweru należy ponownie zdjąć z niej wymiar, tym razem będzie to już dokładny wymiar wykonywanego pakietu. Po naniesieniu i odrysowaniu wymiarów skrzynki zaznaczamy na nim obrys przyszłego akumulatora zawierający ilość ogniw zgodną z naszym planem. Pamiętaj, że pakiet jest około 1cm mniejszy niż finalny akumulator i zostaw 5-10mm miejsca w każdej strony na wygodne włożenie wszystkiego do skrzynki.
KROK 6: Zamówić pakiet + elementy do dokończenia akumulatora
Następnie zbieramy wszystkie informacje do kupy:
- zdjęcie telefonem szablonu pakiety
- napięcie
- na jaki prąd sterownika
i wysyłamy do warsztatu robiącego pakiety do wyceny i zamówienia: Email: pakiety@nexun.pl Tel: +48 720 705 849 i zmawiamy wykonanie półproduktu jakim jest gotowy pakiet na wymiar skrzynki.
Dodatkowo do skończenia akumulatora potrzebujemy elementów:
- Zestaw części montowych – KLIK w link
- BMS – KLIK w link
Jak dobrać BMSa? Są 2 główne kryteria doboru:
- Na ile „s” potrzebuję BMSa? Akumulator 36V to 10s, 48V to 13s, 60V to 16s i tyle własnie musi obsługowa BMS. Zwiększyć BMSów obsługuje tylko tyle „s” na ile zostały zbudowane. Istnieją jednak modele, które potrafią obsługiwać akumulatory w zakresie np 4-16s. Każdy BMS wymaga swojego sposobu podłączenia sekcji wiec musisz zaznajomić się z opisem lub schematami.
- Jaki prąd ładowania obsługuje BMS. Takie urządzenia posiadają pewien maksymalny prąd na jaki są przeznaczone. Np mamy sterownik 45A. Musimy użyć BMSa o prądzie minimum takim, najlepiej troszkę większym. Nie trzeba kupować BMSa z jakimś ogromnym zapasem prądu, wystarczy na styk. Czyli budując akumulator na 30A nie trzeba BMSa 60A, wystarczy 30A :) BMSa warto tak montować, aby nadmiernie go nie owijać izolacją i zapewnić mu minimum chłodzenia.
KROK 7: Zmontować akumulator w całość i zamontować w skrzynce
Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza) 5 marca 2021
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
Najnowsze komentarze
- tas - KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- tas - Diagnostyka sterownika
- tas - Kontakt
- tas - Szprychy – co, jak, gdzie
- tas - Diagnostyka sterownika
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
Bardzo fajny blog dużo informacji.
Pozdrawiam wszystkich
W jaki sposób dobrze odizolować baterię od czynników takich jak mróz? Sporo mam rower na dworze zimą a chciałbym się jakoś od tego zabezpieczyć.
Wystarczy, że skrzynka jest hermetycznie zamknięta (np wieczko ma uszczelkę), to wystarczy :)
Mam pytanie na które nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi.
Jak objawia się „starzenie się”, „zużycie” akumulatora:
a) czy dla bardziej zużytego aku proces ładowania kończy się na niższej wartości napięcia i akumulator po naładowaniu (odłączeniu się ładowarki) wykazuje coraz niższe napięcie?
czy może:
b) napięcie po naładowaniu jest cały czas (prawie) takie samo, ale szybciej ono spada pod takim samym obciążeniem (czyli zmniejsza się „pojemność” akumulatora?
Czy może a) oraz b) – ale który efekt jest wyraźniej zauważalny?
Pzw K.
W idealnym przypadku aku ma pod koniec ładowania podobne napięcie przez całe życie tylko pod obciążeniem coraz tobar4dziej to napięcie będzie spadać. Na mocno zużytym aku już po przejechaniu np połowy nowego dystansu już się będzie napięcie tak mocno przysiadać, że BMS to odłączy. To degradacja spowodowana ilością cykli
Witam! Gdzie podział się poradnik : Jak zbudować baterie ???
Były tam bardzo ważne inforamcje dotyczące budowy pakietu. Po wejściu na stronę : http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/ Pokazuje BŁĄD 404 nic nie znaleziono, można prosić o jej przywrócenie ? Pozdrawiam, Adrian z Dublina
Znikł bo informacje tam się bardzo zdezaktualizowały
Czy to właśnie na „znikniętej” stronie „jak zbudować baterię” był opisany dobór pojemności ogniw pod kątem prądu rozładowania? Wartość „c” ogniwa. Chciałbym odświeżyć tą wiedzę. Ewentualnie można prosić o podrzucenie strony, na której jest to łopatologicznie rozpisane?
W tej chwili akumulatory od chińczyków są w takich cenach, że chyba gra nie warta świeczki.
Chińczycy dają bardzo słabe jakościowo ogniwa, dlatego cena jest kusząca. Nie wszyscy jednak chcą mieć gotowy słaby akumulator tylko starają się zbudować coś dla siebie lepiej. Stąd taka popularność samoróbek, są tańsze, pojemniejsze, żywotniejsze i nie kupuje się kota w worku.
Czy to dobra kombinacja? Silnik 250A 36V sterownik 25A max 12 znam. 8p13s ogniwa lg mj1 3500A, 3,6V, 10A (104ogniwa)
36V to instalacja 10s :)
Witam.który prąd rozładowania akumulatora bierzemy po uwagę, prąd maksymalny np.25A czy prąd znamionowy np. 12A.
Akumulator zbudowany 2 lata temu, ogniwa zgrzewane 13s5p
Po naladowniu do 54,6V i odlaczeniu od zasilacza i odbiornikow oprocz BMS po 6 godzinach napiecie spada do 54,1V . Jakas porada, bylbym wdzieczny.
Porady są na blogu i na kanale na YT :)
Pytanko..
ładowarkę podłączam do akumulatora plus do plusa, minus do minus?
mam tak przylutowane i jak wkładam ładowarkę (ładowarki jeszcze nie podłaczałem do prądu) do akumulatora to mi za każdym razem strzela iskrami. Mogę tak połączoną podłączyć do prądu?
Chodzi o to, że wyłączony zasilacz ma na swoim wyjsciu nienaładowane kondensatory. Zatem jak podpinasz go do akumulatora, to laduja sie duzym pradem, stad iskrzenie. Czyli powinno się najpierw właczyć zasilacz do prądu, a dopiero potem zasilacz do baterii.
Oczywiscie zasilacz powinien byc przed tego sytuacja zabezpieczony, zeby prąd płynął tylko w jedną strone… no ale nie jest najwidoczniej.
Witam. A jak dobieramy pojedyńcze akumulatorki jeżeli chodzi o rezystancję i pojemność przy np 9S 6P ?
witam a drut miedziany dobry jest do łączenia ogniw czy lepsza taśma niklowa
Witam
Tym razem zrobiłem sobie baterię do roweru ,, na lutowanie”
Bateria 36-42V 60 sztuk 18650 li-ion z rozpakietowania
poj. deklarowana niecałe 2,2 A. (chyba 2,17)
Tym razem pobielałem cyną ,,+” i ,,-” używając kwasu – odrdzewiacza.
Do łączenia drut miedziany 2,5 milim. sklepany trochę na płasko. Wiadomo starałem się jak najmniej nagrzewać ogniwo. Lutownica transformat. 50W. Grot odpowiednio wyprofilowany.
Cyba się udało gdyż: Przy jeździe w taki sposób, aby najmniej pedałować przejechałem 52km. Rower osłabł trochę przy 35km co można było zauważyć, przy 45km znów był słabszy, 50km zupełnie słaby. Sterownik wyłącza przy 30V z tego tytułu, że oryginalnie były ogniwa chyba li pol. ( takie saszetki bez żadnego napisu) Rower fabryczny 250 Wat. nieprzerabiany, ładowarka ładuje do 41,5V.
Po drugim ładowaniu przejechałem 67km, z tym, że więcej pedałowałem nie męcząc się zupełnie i nie starając się przejechać jak najwięcej kilometrów. Teren nizinny. Wydaje się zatem,że lutowanie ogniwom nie zaszkodziło.
Pozdrawiam
Właściwe lutowanie to absolutna podstawa, dobrze że powstają tego typu poradniki. Umożliwiają naukę z daleka przez internet. Zawsze można się czegoś ciekawego dowiedzieć. Dziękuje za wpis.
Witam.
Przepraszam nie przywitałem się w poprzednim poście, za szybko mi się klikło.
Bardzo fajny blog dużo informacji.
Pozdrawiam wszystkich
Dobrze się lutuje przy użyciu odrdzewiacza z kwasem fosforowym. Wystarczy delikatnie przetrzeć ogniwo za pomocą jakiegoś patyczka umoczonego właśnie w owym kwasie. Lutownicą trnsformat. Nawet nie potrzeba dotykać grotem ogniwa a tylko roztopioną cyną na nim. Po lutowaniu zobojętnić kwas sodą spożywczą, aby nie korodowały ew zabezpieczyć jeszcze jakimś tłuszczem (może wyparuje), albo czymś innym. Lutowałem tak, ale bez taśmy na przewód linkę bez problemu.
[…] LiIon – jak zbudować akumulator […]
Cześć
Na wstępie jestem totalnym laikiem :) i próbuję zgłębić wiedzę aby spróbować przerobić swój rower.
Na zdjęciu na którym pokazujesz cały zlutowany akumulator
http://ebike.nexun.pl/wp-content/uploads/2015/10/IMG_8653.jpg
patrząc od głównego plusa, powiedzmy ze rozumiem 10 ogniw połączonych równolegle, ale nie widzę tej równoległości w pozostałych dwóch a w szczególności tam gdzie jest oznaczony główny minus. Patrząc literalnie na zdjęcie to tam gdzie jest główny minus widzę 3 sekcje po 3 ogniwa. Nie powinno to być połączone w kształcie litery „S”. Tak samo sekcja 11 tam jakby wszystko było połączone ze wszystkim. Nie potrafię złapać tu logiki. Z góry dzięki za wyjaśnienie
Troszkę się pogubiłem, szczególnie że w nocie katalogowej vtc6 nic nie rozumiem.
Gdybym chciał uzyskać 6000w z sabvotona na 72v z pakietu 20s11p opartego o vtc6, to zabiję aku?
To jest na granicy możliwości ogniw, na pewno będą mieć mniejszą żywotność niż np z 14p
Witam wszystkich :)
Mimo tych wszystkich instrukcji trochę nadal się gubię w temacie ogniw. Np. chciałbym stworzyć rower na silniku Mxus v3 3000 przy 60V (ew. 65V) i sterowniku 72100 Jakich ogniw w takim przypadku użyć? Gubię się dlatego, że te parametry poj/moc rozł./max są tak rozstrzelone, że ciężko w tym sens uchwycić. Bo np jedne mają 3400/0.68/10 a inne 2500/20/100. To jak to z tych drugich starcza z dwóch ogniw amperażu na taki zestaw? W postach operuje się max moc rozładowania a czemu nie oblicza się to raczej wg. ciągłej mocy rozł?
Proszę koledzy o poradę w przypadku takiej konstrukcji :)
Przede wszystkim napisz na ile ogniw masz miejsca w skrzynce…
Witam wszystkich :)
Mimo tych wszystkich trochę nadal się gubię z ogniwami. Np. chciałbym stworzyć rower na silniku Mxus v3 3000 przy 60 (ew. 65V) i sterowniku 72100 Jakich ogniw w takim przypadku użyć? Gubię się dlatego, że te parametry poj/moc rozł./max są tak rozstrzelone, że ciężko w tym sens uchwycić. Bo np jedne mają 3400/0.68/10 a inne 2500/20/100. To jak to z tych drugich z dwóch ogniw starcza amperażu na taki zestaw? W postach operuje się max moc rozładowania a czemu nie oblicza się to raczej wg. ciągłej mocy rozł?
Proszę koledzy o poradę w przypadku takiej konstrukcji :)
Zastanawia mnie dlaczego tak bardzo się skupiacie na minimalnej ilości szeregowych i równoległych połączeń jak już robicie tego rodzaju sprzęt nieważne czy z nowych akumulatorów czy z odzyskanych to dajcie w projekt maksymalna możliwa ilość akomulatorkow w pakiet a odczujecie rusznice w eksploatowaniu Pozdrawiam.
Wykonałem 10 pakietów P-56 ogniw Li-ion każdy zamontowany w obudowie komputerowego zasilacza ATX z dużym oryginalnym wentylatorem przykręcony od zewnątrz obudowy pierwotny cel projektu miał służyć jako akumulatory do paneli solarnych efekt końcowy tak mnie zaskoczył że aku. znalazły zastosowanie w przerobionym kładzie obecnie przerabiam skuter kimko na elektryczny
Mam do sprzedania duża ilość okularków około 1000sztuk dla zainteresowanych pozdrawiam BOLERjAN z Pucka
Lutowanie rozpoczynam od przewodu nr 1, czyli skrajnego od minusa BMSa i akumulatora
czy nie powinno być
Lutowanie rozpoczynam od przewodu nr 0 czyli skrajnego od minusa BMSa i akumulatora
na podstawie Twoich artykułów planuje zbudować ebike, do budowy chciałbym użyć ogniw Samsung INR18650-29E 2900mAh, które zresztą występują w ofercie nexun. Na bazie wspomnianych wyżej ogniw chciałbym złożyć baterię 13s9p, z tego co zrozumiałem da mi to 48V (54V przy full naładowany) i około 26Ah (sterownik 30A) czy to bezpieczna kombinacja, bo z artykułu zrozumiałem, że powinienem to przeliczyć tak: 30/8.25 (maksymalny prąd rozładowania)=3.66 powiedzmy, że 4 +50%= co mi daje minimum 6P (ja planuje dać 9 aby zwiększyć pojemność akumulatora) czy dobrze zrozumiałem ten przelicznik?
Bardzo dobrze :)
Niezwykle ważne jest, aby nie projektować akumulatora w taki sposób, że ogniwa zmuszamy do pracy z maksymalnymi możliwymi prądami. Dzięki temu, że akumulator pracuje na 50% „mocy prądowej” (ponieważ damy więcej równolegle niż by to wynikało z matematycznych obliczeń) zapewni mu to żywotność i dużą pojemność.
Czy nie trzeba by zabezpieczyć takiego akumulatora jakimiś jeszcze wyłącznikami termicznymi? Chodzi mi o ładowanie. Wiem, że powinno się być w pobliżu przy ładowaniu li… ale wiadomo. Nawet w laptopach każda bateria 3s2p ma ze dwa termistory. A nie chciałbym sobie domu spalić. Czy może BMS ma już takie zabezpieczenia. I czy nie powinno się jeszcze jakiegoś wył. bezpieczeństwa zainstalować (na przykład przy wywrotce walniemy w kamień który wgniecie i zewrze nam cele w baterii i rower krótko mówiąc stanie w płomieniach a tak bach czerwony przycisk…) Howhg
Bez obaw, prawidłowo zbudowany akumulator nie bezie się grzać ani przy rozładowaniu ani przy ładowaniu. Dlatego standardowo nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń. Nie mniej jednak dobre BMSy mają fabrycznie wyłącznik termiczny albo w sobie albo na kawałku przewodu i można go wprowadzić do środka akumulatora.
Akumulator laptopowy to złe porównanie. On wymaga kontroli temperatury ponieważ grzeje go laptop, a nie on sam się grzeje przez się :)
Mamy w takim razie pytanko.
Będę budował pakiet 16s8p – czyli pakiet 128 ogniw to jest Max jaki zamieszczę.
Chce zastosować ogniwa Sanyo Ga z prądem rozładowania 10A.
Czy bezpiecznym będzie podłączenie sterownika 45A? czyli wychodzi 5,625A na ogniwo, czy lepiej ograniczyć sterownik na 30A?
Zgodnie z tym co napisałeś:
2-4A dla standardowych ogniw
5-6A dla ogniw „wysoko prądowych”
Powinno być ok. Czy może jest to już górna granica i mocno spadnie żywotność pakietu?
Mimo, że Sanyo GA to nie są jakoś szczególnie wysoko prądowe ogniwa, to 5-6A dla nich mieści się w zakresie możliwości.
Zatem 45A z 8p jest jak najbardziej prawidłowe (8p to minimalna ilość ogniw na taki pobór prądu)
Witam.
1. Jakie akumulatory 18650 są lepsze jeśli chodzi o wydajność prądową od Sanyo GA?
2. Można zastosować akumulatory Li-Ion 26650? Jeśli tak to jakie mają dobrą wydajność i pojemność?
BOLERjAN
PODEŚLIJ JAKIŚ NAMIAR NA SIEBIE. POTRZEBUJĘ POMOCY PRZY ZŁOŻENIU AKU A MIESZKAM W POBLIŻU.
DZIĘKI
Pracochłonność budowy akumulatora metodą lutowania to jakaś masakra. Zrobiłem z 80% ale bawiłem się z miesiąc. Głównie przez to że postęp jest tak powolny że ręce opadają. Jedną sztukę już teraz muszę skończyć ale nigdy już więcej w ten sposób.
Są warsztaty, które za opłatą zgrzeją dostarczone akumulatorki w gotowy pakiet, nam pozostaje tylko podłączyć BMSa i owinąć wszystko jakąś taśmą.
Hej…świetny poradnik.Buduję baterię według Twoich wskazówek.W nocie katalogowej moich baterii jest napisane, że max prąd jaki mogą oddać to 25A.Sa to Samsungi 2500mAh 25R do narzędzi.Czyli jak dam 13S7P to będę miał w sumie 48V oraz 175A z jednej celi 7P?…czy tak to się liczy?
Żle.
Owszem, masz 7 ogniw w sekcji, w nocie pisze, że max 25A na ogniwo. Niby daje to 7×25=175. Ale to jest źle policzone.
Nota mówi o 1 ogniwie, tego się nie mnoży. Jeśli masz pakiet to maksymalnego prądu nie wolno mnożyć razy ilosc ogniw w pakiecie. Jeśli masz 2,3,5 itd ogniw to przy obliczaniu maksymalnej wydajności prądowej bierzesz połowę prądu maksymalnego, czyli 10-12A/ogniwo. Czyli w pakiecie prawidłowo policzony prąd to 7x12A=84A.
Próba rozładowywania wyższym prądem spowoduje mocne nagrzewanie się akumulatora, tym mocniejsze im więcej cykli będzie mieć za sobą i któregoś dnia może się nawet zapalić/wybuchnąć.
Połowa tego tematu o tym mówi, lepiej czytać ze zrozumieniem aby sobie nie narobić problemów ;)
Dzięki za sprostowanie.Jeszcze nie zgrzewałem ogniw.Czyli im więcej „P” tym więcej amperogodzin ma bateria oraz więcej amper mogę pociągnąć z baterii,tzn większy zasięg.Planuję zbudować dwie takie i łączyć je szeregowo,aby zwiększyć napięcie.silnik min 3000W lub 5000W.Zasięg okolo 100km.Teren do jazdy to praktycznie zero płaskiego,same podjazdy i zjazdy dośc długie.Zastanawiam się w co pójść?Czy w „P” czy w „S”.Silnik będzie miał albo b.ciężko albo lekko.
Wszystko się zgadza poza informacjami o akumulatorach wysokoprądowych. Wysokoprądowe to takie z których można pobrać więcej A bez żadnej szkody dla nich od pełnego naładowania do rozładowania. Większość ogniw ma podane w danych katalogowych max prąd ciągły (są takie co 20A wytrzymają bez żadnego problemu) i chwilowy zazwyczaj na ileś sekund albo jakiś wykres/tabelka z większą ilością danych. I wtedy się okazuje to chwilowo czyli tam np do 3 sekund to można pobrać 80A lub nawet więcej z jednego ogniwa a artykuł sugeruje 10x mniejsze wartości. 10A ciągłego poboru to są nawet w stanie zapewnić sonyo które mają 3250 pojemność. A jak wiadomo im wyższa pojemność tym mniejszy maksymalny prąd możliwy do uzyskania. (to nie znaczy że tanie ogniwa pozwalają na większy prąd – one są po prostu gorsze i nie wykorzystują całego potencjału technologii).
Czy te ogniwa będą dobre??
bo nie wiem za ile mogę znaleść dobre
http://allegro.pl/testowane-org-ogniwo-18650-3-7v-sanyo-lg-panasoni-i6868409435.html
Niestety nie są dobre. Niska pojemność niezgodna z tym co mają nowe ogniwa wskazuje na uszkodzone ogniwa z wysoką rezystancją wewnętrzna. Sprzedawca celowo nie podaje ten informacji. Wszystko wskazuje (łącznie z ceną), że to jest szrot
A jakie są dobre i tanie mógłbyś podać link ??
Dzięki za odpowiedź :)
Tas a co myślisz o takim łączeniu akumulatorków https://youtu.be/Gumwh8P-FUU?list=PLe9c8bIsT9R_cQN4gcrWDpyLLWZXR1qCD
Masakra :P
Na pewno jest to coś prostego, dodatkowo zgrzewarki oparte na akumulatorach ołowiowych istnieją i mają się dobrze, ale ten wynalazek nie nadaje się do rowerowego akumulatora. Zobacz ile prób trzeba aby przygrzać blaszkę, nie ma powtarzalności. A tak nie może być :)
nie podano tutaj żaqdnych informacji o oporności wewnętrznej danego aku a to jest najważniejszy paramter .
Dla początkującego konstruktora jest bez znaczenia.
Wybór dobrego źródła ogniw gwarantuje dobrą ich jakość i Rw. A wybór złych ogniw to nie uratuje nawet najlepiej napisany poradnik.
Jak na moje oko to kierunki są niezgodne ze zdjęciem.
„Oznacza to, że minus jest na B0 po lewej, plus jest na B12 po prawej. Czyli na złączu balansującym minus ma być po lewej i plus po prawej.”
Już poprawiłem, dzięki.
Przy okazji uzupełniłem wpis o czytelne schematy podłączeniowe BMSa i ogniw
tam niżej jest pomyłka z mojej strony nie 13 komór a 13 kabli wyjściowych z akumulatora komór jest oczywiście 12
mój BMS ma 14 kabli wyjściowych i nie wiem jak go podłączyć
czy to zły BMS czy moze ja czegoś nie wiem ?
Dzień dobry mam dwa BMS jeden 20A drugi 30A ale oba mają po 14 kabli wyjściowych nie 12 czy 13 tylko 14 nie wiem jak to podłączyć numeracja zaczyna sie od B1- B1+ i reszta do 13 łącznie 14 ;)
mój akumulator jest 48vol na 13 komór
mam zignorować jeden z kabelków podłączyć dwa razem ,proszę o pomoc czy moze to złe BMSY ??
Ale akumulator z 13 sekcjami ma właśnie 14 przewodów, tyle samo co BMS 13s, takze ma 14 przewodów. Nie powinno być problemów z połączeniem
Pisałem, pisałem ale coś sknocilem przy wysyłaniu wiadomości, no właśnie aby zbudować taki akumulator trzeba być prezyzyjnym i cierpliwym a efekty dopiero będą w ilości przejechanych km-chyba dobrze to ująłem
Witam
ogniwa 18650 różnią się parametrem „End Voltage” (np. 2,7V) rozumiem że wartość tego parametru dla BMS powinna byc taka sama ?
witam a jak dobierać BMSa
BMSy mają 2 główne parametry – ilość obsługiwanych „s” sekcji ogniw i maksymalny prąd ciągły podawany na sterownik. Dla przykładu BMS 7-16s 80A ma możliwość pracy z akumulatorami w przedziale 7-16s, czyli 24-60V i sterownikiem o poborze prądu nie wyższym niż 80A.
Czyli jak mam silnik 500W i 24v to:
Bms 7s 22a można np.zastosować więcej np 7s 50a
Czy mozna zrobic taki akumulator na 24v
Można. Wystarczy polączyć dwa ogniwa np: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5000mah-4s1p-14-8v-20c-hardcase-pack.html szeregowo i jest. Zostaje tylko ustalić pojemność dolączając kolejne pary ( polączone szeregowo ) równolegle.
Czy ogniwa można połączyć ze sobą za pomocą taśmy miedzianej?
Jasne, miedź jest najlepszym materiałem do tego celu :)
A pakietu nie powinno się czasem składać z ogniw rozładowanych? W przypadku zwarcia prądy będą dużo niższe i nie wyrządzą dużych szkód
Paradoksalnie bezpieczniej jest operować na naładowanym aku, a nie na rozładowanym. CHodzi o to, że podczas zgrzewania grozi nam jedynie jeden problem – zwarcie miedzysekcyjne, tj przygrzanie blaszki nie tam gdzie trzeba. I teraz występuje ciekawa hipotetyczna sytuacja. Naładowane ogniwo wygeneruje ogromny prąd zwarciowy, który przy odrobinie szczęścia przepali blaszkę i usunie przyczynę zwarcia. Analogiczne zwarcie nie naładowanych akumulatorów może nie mieć mocy do wyparowania blaszki i ta zewrze, zrobi się czerwona, ale nie podda się. A to już się na pewno skończy zniszczeniami.
A co myślisz o takich ogniwach http://allegro.pl/testowane-org-ogniwo-18650-3-7v-sanyo-lg-panasonic-i5941985296.html
Czy to może mieć jakiś sens?
To jest złom :)
NIE DA SIĘ kupić dobrego i nadającego się ogniwa za mniej niż 7-9zł (nowe z demontażu handlowane po forach). No nie da się.
Przecież nowe ogniwo w sklepie to koszt 20-30zł/szt. Skoro da się kupić to samo ogniwo za 7-9zł, 4-5x taniej to już jest tanio.
Tanie mięso psy jedzą i biedny 2x płaci.
Witaj, czy łączyłeś kiedyś ogniwa 18650 bez koszyków ? Można wtedy zbudować akumulator o większej gęstości. Należało by zwrócić szczególną uwagę na miejsce styku pomiędzy sąsiednimi sekcjami łączonymi szeregowo aby z czasem nie powstało zwarcie. Czy zauważyłeś aby Twój akumulator zwiększał swoją temperaturę podczas pracy?
Nie powinno się budować akumulatora bez koszyków. Koszyki zostały wymyślone w konkretnym celu i mają wiele zadań. To, że powiększają akumulator o jakieś marne 10% jest żadną ceną za podniesienie bezpieczeństwa i wydłużenie żywotności.
Akumulatory jakie użytkuję grzeją się minimalnie ponieważ akumulator robiony zgodnie z zasadami budowy nie jest przeciążany, a to gwarantuje długą żywotność i brak problemów podczas jego użytkowania.
” Wszystkie 3 PLUSY” – myślałem, że są tylko albo aż 2.
To nie jest błąd???
Plus z akumulatora, sterownika i ładowarki to są 3 plusy :)
Jakim cudem głowny plus i minus się nie łączy skoro są z drugiej strony akumulatora podłączone?
Dało by rade zalutować ogniwa lutownicą kolbową 80w? Coś takiego, tylko że z płaskim miedzianym grotem (średnica 6.8mm) ze 100% miedzi z kabli http://allegro.pl/lutownica-oporowa-80w-yato-kolba-kolbowa-sm-grot-i5963651031.html.
mam takie małe pytanie (totalnie sie nie znam), czyli jeżeli dobrze rozumiem im wiecej „Maksymalny prąd, jaki jest w stanie dać z siebie ogniwo (wyrażone w amperach lub symboli „C”)” tym lepiej ?? czyli np 10P(1,500mAh 23A 3V) = 15Ah 230A i jak połączę szeregowo z 5P(2,500mAh 5A 4V) = 12,5Ah 25A to uzyskam 12,5Ah 25A 6V ?? są jakieś maksymalne odchylenia których trzeba się trzymać pomiedzy celami ??
Powoli. Nie mylić łączenia szeregowego i równoległego.
Jeśli mamy ogniwo 3.7V, 1.5Ah, max 25A, to faktycznie, zrobienie 10p (10 równolegle) da sekcję 3.7V, 15Ah o teoretycznym prądzie 250A. Z tym, że nie moż rozładowywać akumulatora maksymalnym prądem dłużej niż kilka sekund bo go zniszczymy.
Z opisu ogniwa (mała pojemność, duży prąd rozładowania) wnioskuję, że to są ogniwa do wkrętarek. One mają stosunkowo małą żywotność, na poziomie 150 ładowań, dlatego trzeba ostrożnie dobierać akumulatorki litowe tego typu.
dzięki za odpowiedź, poszukam z odzysku innych ogniw w takim razie o parametrach zbliżonych do w/w
i ciągle nie uzyskałem odpowiedzi czy mogę łączyć cele(ogniwa równolegle połączone) szeregowo z innym pakietem składającym się z innych ogniw. Ciężko mi trafić na taką dużą ilość jednakowych ogniw, dlaego chciałem zbudować akumulator z różnych typów ogniw. Dlatego pytam jak najlepiej je łączyć
pozdrawiam
To jest skomplikowany temat, dlatego nie poruszałem go w tekście powyżej.
Można łączyć różne akumulatory ale pod jednym bardzo ważnym warunkiem. Poszczególne sekcje muszą być identyczne. Czyli mając 50szt ogniw model „A” i 50szt ogniw model „B” (w sumie 100szt) można je połączyć w 10s10p ALE tak, aby sekcje „p” były IDENTYCZNE, czyli każda zawierała 5szt A i 5szt B. Nie dopuszczalne jest inne połączenie. Nie może być np pierwsza sekcja 10xA, druga 8xA, 2xB itp itd
„Minimalną ilość szeregowo łączonych akumulatorków 18650 dobierz tak, aby maksymalny prąd ze sterownika wynosił około 50-60% maksymalnego prądu ogniwa z dokumentacji.”
Chyba pomyłka? Nie powinno być równolegle?
Racja, dzięki za wyłapanie babola :)