Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
04paź

Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)

Untitled

Poniższy schemat to pomoc w przypadku podłączania silnika bez przekładniowego, jeśli posiadasz silnik przekładniowy to musisz dokonać ręcznego sprawdzenia wszystkich kilkunastu kombinacji i wybraniu tej, na której silnik obraca się najciszej i pobiera najmniejszy prąd. Jeśli podłączysz silnik nieprawidłowo to może być mniej efektywny, a nawet szybko się przegrzać.

Silnik i sterownik posiadają po 8 przewodów podłączeniowych – 3 grube przewody fazowe zasilające (żółty, zielony, niebieski) i 5 przewodów od sygnałów z czujników Halla (czerwony +5V, czarny masa i 3 sygnałowe – żółty, zielony, niebieski). I tu jest mały niuans, ile jest producentów, tyle jest kombinacji tych połączeń. O ile zasilanie i masa dla czujników (czerwony i czarny) są jasne, to pozostałe kombinacje trzeba jakoś rozpracować. Rzadko się zdarza, że podłączenie kolorów zgodnie pozwoli działać silnikowi. Zazwyczaj po takim podłączeniu silnik szarpie lub wręcz nie kręci się, pobiera dużo prądu i mocno się grzeje. Dlatego musimy rozpracować kolejność. Silnik będzie działać prawidłowo tylko na jednej konkretnej kombinacji. Na bazie informacji znalezionych na internecie zrobiłem taki prosty schemat krok po kroku.

Jeśli z jakiegoś powodu postępowanie zgodnie z tabelką nie przynosi sukcesu – to pozostaje zrobić to tradycyjną metodą, czyli należy sprawdzić wszystkie możliwe kombinacje halli i przewodów fazowych. Jedna z nich na pewno będzie dobra, ta najpłynniejsza i o najmniejszym zużyciu energii podczas jałowego kręcenia :D

Dużo tego nie ma, można wszystko ogarnąć w 30min.

komentarze 24 do wpisu “Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)”

  1. Adrian pisze:

    Witam mam problem, silnik który mam to XF08, sterownik kt36v jadąc wczoraj silnik zaczął nagle głośno hałasować odstawiłem rower na troche odczekałem ponownie włączyłem i dalej to samo a do tego znacznie stracił na mocy najbardziej czuc to przy ruszaniu, odstawiłem rower i następnego dnia chce ruszyć z manetki a kolo stoi w miejscu i, słychać tylko w nim cichutkie cykniecie, zacząłem mierzyc kable idące ze sterownika do silnika i przy dwóch kablach fazowych (zolty i niebieski) napięcie wynosi 4.09 a przy zielonym pokazuje równe 1, jakiś pomysl co mogło się zepsuć i jak to naprawić? Prosze o pomoc

  2. Serhii pisze:

    Mam pytanie zamówiłem qs205 4t, i mam obecnie kt72v 60A, jak podłączyć, chce potestowac na swoim ebike

  3. Jacek pisze:

    Jeżeli chodzi o kolejność przewodów to chodzi o to, żeby sparować halle z fazami.
    W większości przypadków te kolory się pokrywają – tak samo w sterownikach.
    Głównym problemem może być obracanie się silnika w odwrotnym kierunku – wtedy trzeba zamienić parami fazy i halle.
    Większe wyzwanie jest np. przy przeróbce Bionxa, gdzie kolory przewodów faz i halli się nie powtarzają.
    Wtedy zgodnie poradnikiem możemy testować różne kombinacje przewodów. Albo faz, albo Halli – nie wolno mieszać, że najpierw zamienimy przewody fazowe a potem sygnałowe.

  4. Piotr pisze:

    Witam Jest ktoś wstanie mi pomóc mam problem
    Po złożeniu roweru i uruchomieniu silnik na podniesionym luźno kole kręci się bardzo dobrze cicho i swobodnie ale jak już położę rower na ziemi i dam gaz delikatnie na manetce to słychać stukot w silniku i podczas jazdy tez jest o wiele głośniej po przejechani 5km wszystko zgasło. Okazało się ze spaliły się mosfety na 1 fazie i sprawdziłem czujniki halla tam tez 1 szt odbiegała znacząco od pozostałych więc wymieniłem wszystkie 3 na nowe nie naprawiałem sterownika kupiłem nowy i efekt jest taki sam zabawa z fazami nie daje rezultatu wręcz przeciwnie pogarsza sprawę silnik wogóle nie chce się kręcić tylko drży jedyne co mi przychodzi do głowy to jeszcze czujniki Halla że ktoś pomylił przewody i wpioł je inaczej w kostkę i sterownik ma problem z wysterowaniem silnika czy bez problemu mogę mieszać w tych czujnikach tzn zmieniać kolejność kabli sygnałowych czy coś w ten sposób mogę zepsuć nie chciał bym spalić kolejnego kontrolera i jakie mogą być objawy złej kolejności czujników halla
    Dodam że rozebrałem silnik i nie znalazłem uszkodzonych przewodów Fazowych i czujników halla co może być z tym silnikiem że tak stuka pod nawet delikatnym obciążeniu ?

  5. Jarek pisze:

    Witam cie Tas wymieniałem kable i czujniki halla w kole znalazłem 2 kombinacje przewodów do przodu ale w obydwu nie ma takiej mocy jak powinien w jednej rozpędza się do 72 km/h w drugiej do 26 km/h. Zato do tyłu znalazłem fazę taką że nie mogę utrzymać roweru w miejscu(pali gumę). Czy coś mogłem zrobić nie tak? Sterownik kt36/48 ,koło chińskie 36v800w.prosze o jakąś informację.

    • tas pisze:

      Odpowiedź jest prosta, znalazłeś do tyłu, ale do przodu nie, trzeba szukać dalej. Te 2 prawie działające do przodu – cóż, prawie ale to nie to jeszcze, szukaj dalej :)

  6. Jacek pisze:

    Witam. Panowie szukam pomocy. Wymieniłem regulator w swoim e-biku. Niestety silnik kręci w drugą stronę. Jak mogę zmienić obroty? Pozdrawiam

    • tas pisze:

      Obroty zmienia się poprzez podłączenie przewodów fazowych i hall i innej konfiguracji kolorów (najlepiej losowo zmieniać aż ruszy w dobrą stronę) :)

      • Łukasz pisze:

        Silnik nie kręcił się w prawidłową stronę , zamieniłem stronami fazy i kręcił się prawidłowo , z waszych uwag czułam że również należy zmienić przewód na halla , czy moja opcja jest nieprawidłowa ?

      • Łukasz pisze:

        Silnik nie kręcił się w prawidłową stronę , zamieniłem stronami fazy i kręcił się prawidłowo , z waszych uwag czułam że również należy zmienić przewód na halla , czy moja opcja jest nieprawidłowa ?

  7. robert pisze:

    panowie badz panie TAS czy da sie jakims sposobem podlaczyc halle? czy tylko metoda prob i błędów do poprawnego dzialania silnika? na rysunku jest pokazane jak mozna zmieniac przewodu fazowe. ale jak dojsc jeszcze kolejnosc halli. mam silnik w ktorym ktos wymienil przewody i ciezko mi go uruchomic 😐

    • tas pisze:

      Wystarczy chybił trafił mieszać hallami i fazami aż się trafi, to trwa mac 15 min :) To jest jedyna oficjalna metoda.

  8. Marek pisze:

    Witam
    Posiadam silnik tranzx 36v 250w i mam problem z podłączeniem bo u mnie jest 6 cienkich przewodów a nie 5 (+ 3 grube)

  9. lukas10007 pisze:

    bardzo pomogło silnik mxus 3k turbo, sterownik sabvoton ML60 55A.

    • Krzysztof pisze:

      Mam taki sam zestaw, tzn. MXUS 3K Turbo i SABVOTON ML60 55A przy konfiguracji baterii 16s16p.
      Która kombinacja fazy/halle ostatecznie Tobie zadziałała, bo u mnie po sprawdzeniu wszystkich 36 kombinacji, ostatecznie pozostały 3 praktycznie wygladające w działaniu – a kolejność podłączeń wyprowadzeń jest taka, jakby każda z nich była przesunięta w stosunku do kolejnej o 1/3 pełnego obrotu (120 stopni) fazy i halle – co jest logiczne i sensowne, ale być są jeszcze jakieś czynniki, które powodują, że tylko jedna z nich jest prawidłowa (a może jednak dowolna z nich?)
      Na każdej z tych kombinacji prąd na biegu jałowym (koło obraca się swobodnie) wynosi ok. 1,4A (a na wstecznym ok. 0,3A).
      Tas poradził, żebym jeszcze sprawdził każdą z tych trzech – przy normalym obciążeniu, ale być może znalazłeś już tę „najlepszą” kombinację, a może każda z nich jest akceptowalna i zapewnia prawidłowe działanie zestawu sterownik – silnik?
      Jakie są Twoje lub innych doświadczenia? :)

      • Krzysztof pisze:

        Błąd na początku mojego tekstu!
        jest:
        „3 praktycznie wyglądające w działaniu”
        powinno być:
        „3 praktycznie wyglądające identycznie w działaniu”

  10. Krzysiek pisze:

    U mnie silnik kręci sie płynnie tylko wstecz, a w przeód skacze, żadna konfiguracja nie pomaga co może być przyczyną?

  11. Paweł pisze:

    Super, pomoglo przy podlaczaniu sterownika sinus 60v45a. Rower lata jak rakieta.

  12. mateusz pisze:

    Witam, jak podłączyć 3 speed ze sterownika sabvoton?

  13. ,arko pisze:

    Wydaje mi się, że całą procedurę dopasowania przewodów można pominąć, ponieważ nowe sterowniki mają tryb samonauki