Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
24mar

Zmiana LVC sterownika

LVC – Low Voltage Cut-off – wielkość napięcia, poniżej którego sterownik się wyłącza.

Jest to mechanizm zintegrowany w każdym sterowniku. Wartość tego napięcia jest wyskalowana dla akumulatorów ołowiowych, przykładowo sterowniki 24V mają minimalne napięcie pracy 21V i jeśli na akumulatorze napięcie spadnie poniżej tej wartości to sterownik się wyłączy. Dla sterownika 48V wartość graniczna wynosi 42V. Czasem jednak napięcie wyskalowane na akumulatory ołowiowe nijak się ma do napięcia minimalnego akumulatora LiIon lub LiPo i dobrze by było ustawić go na innym poziomie.

W sterownikach programowalnych z komputera wartość LVC można dowolnie zmieniać. W klasycznych sterownikach jest ona ustawiona fabrycznie i trzeba ja zmieniać ręcznie.

Kiedy jest potrzeba zmiany LVC?

Ewentualną zmianę LVC sterownika przeprowadza się w 2 sytuacjach:

  1. Jeśli napięcie wyłączenia sterownika nie przypada na napięcie wyładowanego akumulatora.
  2. Jeśli wartość LVC nie jest odpowiednia dla instalacji i przez to sterownik nie zezwala na uruchomienie specjalnych możliwości i opcji.

Opcja 1:

Załóżmy, że posiadasz sterownik na instalację 60V i chcesz go podłączyć do instalacji 48V (lub sterownik 48V i chcesz go podłaczyć do 36V). Sterownik 60V ma LVC na poziomie 52V czyli w środku zakresu pracy instalacji 48V i trzeba ten próg obniżyć o 10V

Opcja 2:

Załóżmy, że masz sterownik pracujący w zakresie pracy 48-84V z LVC ustawionym na 42V, czyli dla instalacji 48V. Jeśli podłączysz instalację 48V, wszystko będzie ok i sterownik pozwoli korzystać z hamowania regeneracyjnego. Jeśli jednak masz instalację 60 czy 72V sterownik wyłączy możliwość hamowania silnikiem, ponieważ próg LVC nie będzie dopasowany do instalacji 60 czy 72V i ta opcja będzie nieaktywna.

Jak zmienić LVC?

Wariant 1

Niektóre sterowniki posiadają w swoim wnętrzu, na płycie PCB wydzielone przez producenta miejsce na wykonanie zwory z cyny, tj połączenie odpowiednich pól aby sterownik przestawił się na odpowiednią instalację.

Wariant 2

Większość sterowników nie posiada jednak tych pól i modyfikacja progu LVC polega na zmianie rezystora na płytce sterownika.

Oczywiście całą trudność jest w znalezieniu który rezystor jest za to odpowiedzialny :) Nie dysponując wiedzą na temat budowy konkretnego sterownika można skorzystać ze wskazówki, tj rezystor taki zawsze znajduje się przy przewodzie stacyjki.

Z pola, gdzie przylutowany jest przewód stacyjki idą 2 ścieżki. Jedna przez diodę idzie do zasilania sterownika, druga przez rezystor idzie dalej do układu pomiaru napięcia LVC. I własnie ta druga opcja nas interesuje.

Na przykładzie 2 sterowników pokażę jak zmienić rezystor modyfikując próg zadziałania LVC

Sterownik GT 1500 48-84V 45A

Widzimy pole z fioletowym przewodem stacyjki i 2 drogi, w górę przez czarną diodę zasilanie oraz w prawo przez kolejno 2 rezystory obwód pomiaru LVC. W sumie mają 4.3kR + 15kR = 19.3kR. Więc usuwamy te 2 element i zastępujemy je potencjometrem 50kR precyzyjnym. Nastawiamy na nim wcześniej 19.3kR aby mieć bazę do dalszych modyfikacji.

Sterownik GT 500 36-48V 30A

Od przewodu stacyjki wychodzą 2 ścieżki, do góry przez diodę na sterownik i w lewo przez rezystor 15kR na układ pomiarowy. Zastępujemy ten rezystor potencjometrem precyzyjnym 50kR wcześniej ustawionym na 15kR

Regulacja poziomu LVC

Zwiększając rezystancję = zwiększamy próg podnosząc granicę napięcia wyłączenia. To nie są wielkie różnice w rezystancji, np zmniejszając oporność potencjometru o 3kR zmniejszymy próg o 10V, dlatego potrzebny jest potencjometr precyzyjny.

Najlepszym sposobem aby regulować próg LVC jest test w instalacji, tj jeśli regulacja odniosła skutek to sterownik powinien się wyłączyć, koło przestanie kręcić. Można także sprawdzać napięcie 5V podawane np na czujniki halla i jego zanim w sytuacji wyłączenia się sterownika, ale z tym pomiarem wiąże się ryzyko. że akurat mamy sterownik, który tego napięcia nie odłącza mimo zaprzestania kręcenia silnikiem.

Ile powinna wynosić optymalna wartość progu LVC?

LVC zazwyczaj zmienia się na potrzeby lepszego dopasowania do napięć akumulatora Litowo-Jonowego. W związku z czym można skorzystać z uniwersalnego przelicznika:

2.9V * ilość sekcji (cel) akumulatora = LVC

Dlaczego 2.9V? Chodzi o to, aby sterownik miał próg wyłączenia w okolicy progu odłączenia BMSa dla wzorcowo rozładowanego akumulatora.

Jak ustawić LVC

Najłatwiej jest posiadać zasilacz regulowany. Ustawiamy na nim wartość napięcie LVC jaka nas interesuje.

Dla przykładu mamy sterownik GT 1500, chcemy mu zmienić próg LVC z 41V na wyższy aby nasza instalacja 16s LiIon miała możliwość używania hamowania silnikiem (próg 42V fabryczny pozwala używać regeneracji tylko dla instalacji 48V).

16s * 2.9V = 46,5V minimum

Ustawiamy więc na zasilaczu regulowanym 47V i włączamy sterownik. Sterownik się uruchamia, poznajemy to po tym, że podaje on 5V na zasilanie manetki czy czujników halla. Teraz powoli kręcimy potencjometrem zwiększając mu rezystancję. Próg LVC powoli podnosi się z 41V na 47V i w chwili jak mija i wskakuje na 48V sterownik się wyłącza. Już. Próg ustawiony. Teraz za każdym razem jak napięcie na akumulatorze spadnie do poziomu 47-48V – sterownik się wyłączy.

Jeśli nie masz zasilacza regulowanego to musisz znaleźć skądś napięcie takie, jaki próg chcesz ustawić na sterowniku aby tenże sterownik zasilić.

  • Możesz wyładować akumulator w rowerze do poziomu szukanego LVC (to jest trudne, bo może zadziałać BMS i odetnie zasilanie)
  • Możesz na krótko podłączyć sterownik do mniej cel, np w akumulatorze 16s możesz podłączyć sterownik na chwilę do odczepu 14s
  • Możesz połączyć szeregowo kilka zasilaczy 12V

Niebezpieczeństwa zmiany LVC

Pamiętaj, że zmiana LVC w pewnych sytuacjach jest ryzykowna. Jeśli posiadasz sterownik mogący pracować w pewnym zakresie napięć, np 48-84V i ustawisz LVC na instalację 72V (np 20s) to uruchomisz hamowanie regeneracyjne. I teraz wyobraź sobie taką sytuację:

  1. Masz akumulator naładowany w 90%, czyli ma kilka V mniej niż max
  2. Uruchamiasz hamowanie regeneracyjne po zmianie LVC
  3. Silnik zaczyna ładować akumulator i podnosi mu napięcie
  4. Na jednej z sekcji przekroczone zostaje 4.2V z uwagi na duży prąd ładowania
  5. BMS odcina obciążenie w chwili gdy sterownik chce hamować
  6. Sterownik nie wie, że obciążenie znikło i dalej stara się wymusić prąd ładowania dlatego lawinowo podnosi się napięcie wyjściowe na zablokowany BMS
  7. Przekroczone zostaje napięcie przebicia mosfetów sterownika lub/i BMSa i te elementy zostają uszkodzone

Dlatego zmiany LVC wykonuj jeśli wiesz co robisz i rozumiesz jakie zjawiska występują w Twojej instalacji rowerowej.

Więcej informacji znajdziesz pod tym linkiem: https://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=18&t=4888

komentarzy 20 do wpisu “Zmiana LVC sterownika”

  1. Michał pisze:

    Cześć odgrzeje trochę temat. U mnie to trochę inaczej wygląda. Sterownik KT48 20 lub 22A(KTE9S5-J2) bidonowy schowany w szynie od baterii. U mnie to trochę inaczej wygląda nie mam takich oznaczeń jak wy ale idąc tym tropem że wyłącza mi napięcie przy 42V to będzie taki sam rezystor jak u was 1502 i jest tylko jedno miejsce gdzie się on znajduje. Są tak jak by 2 obok siebie 1502 i 1201 myślicie że to właśnie o niego chodzi? Nie mogę tu wstawić zdjęć żeby wam pokazać. Chciałem obniżyć LVC do 38V to jak rozumiem z zasilacz podać taką wartość w miejsce gdzie idzie + i – z baterii tak? Tylko nie wiem jak sprawdzić czy już się wyłączy sterownik jak zmienię oporność na tym 50kr regulowanym. Na razie jeszcze nic w nim nie robię bo najpierw chce zaczerpnąć trochę wiedzy i upewnić się że to o niego właśnie chodzi.

  2. jacek pisze:

    pytanie laika …moge podlaczyc sterownik kt 48 voltowy pod baterie 52 volty?

    • tas pisze:

      Trudno powiedzieć, nie wszystkie sterowniki będą działać prawidłowo.
      Np sinusy KT źle działają na wyższym napięciu. Tak samo niektóre modele wektorowe w stylu ML nie programowalnych.
      Więc zależy od sterownika

  3. Marek pisze:

    Witajcie.zastanawiam sie nad wyborem silnika 1000w i wlasnie czy lepsze bedzie 48v czy moze lepsze 52v.Czym sie roznia zesawy 48 i 52 v oprocz oczywiscie voltow.Ktory lepszy?Dziekuje za pomoc.pozdrawiam.

  4. marcin pisze:

    a w którą stronę kręcić żeby zmniejszyć. bo ja zapomniałem a nie mam źródła prądu żeby to sprawdzić

  5. mariusz178 pisze:

    Od tygodnia testuje i podzielę się swoimi spostrzeżeniami. Mój sterownik to GT 1500W, 48-84V, 45A a akumulatory to 13s (54.6v) przy pełnym naładowaniu. ustaliłem że powinien wyłączyć się przy około 2,9v na celkę więc 13×2,9 daje 37-38V, a sterownik ma fabrycznie ustawione fabrycznie 42V. I też postanowiłem zmienić VLC. Popełniłem błąd. gdy zaczęło działać VLC to bateria była już całkiem rozładowana i nie dało się jechać nawet przy małym obciążeniu. Dokonałem kolejnych zmian.Obecnie sterownik wyłącz się prawie przy fabrycznym ustawieniu. Gdy mam 44V i jadę pod górkę to się wyłączy bo pod obciążeniem spada do 42V. jest to dla mnie informacją o rezerwie. mogę jeszcze zrobić np 10km, a gdy wjazd jest pod górkę muszę zmniejszyć moc aby się sterownik nie wyłączył. Wniosek!. nie warto rozładować cel poniżej 3,38V. potem już bateria ma tak małą pojemność że nic nie jesteśmy z niej wyciągnąć.Mam zdjęcia przerabiania sterownika w związku ze zmianą VLC. jeżeli ktoś ma inne napięcia to pomogę jak to zrobić. jednak zmiany przy 13 celach jest to nie wskazane.

  6. Yareq pisze:

    Witam.
    Mój kontroler 48V ma min. voltage na 40+-0.5, ale LCD SW-900 ma nastawę, parametr 15 na 42 volt. Parametr ten jest niezmienny. Czy spotkałeś się z takim mykiem? Myślisz, że da się to ominąć? Dzięki

  7. Ledo pisze:

    Zatrzymałem się na… ale doczytałem na forum
    Uciekła ci ze strony wzmianka o przelutowaniu stacyjki w gt1500 z VCC na VDD, tak samo diody.
    https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3828&postdays=0&postorder=asc&highlight=lvc&start=0

  8. ARQ pisze:

    Jakiemu napieciu LVC odpowiada wartosc 19,3kOhm? Przelozylem tylko diode i kable jak bylo to opisane w poprzedniej wersji tego tekstu, a hamulec i tempomat nie dzialaja dalej. Moj akumulator to liion 16s, sterownik gt1500.

  9. Adam pisze:

    Jaki sens ma blokowanie zaznaczania tekstu? Utrudnia to tylko korzystanie ze strony (zwykle zaznaczam sobie tekst żeby zaznaczyć gdzie skończyłem czytać). To tylko utrudnienie dla normalnych czytelników bloga, a jak ktoś będzie chciał skopiować zawartość to i tak skopiuje…

  10. Tomek pisze:

    W moim przypadku też sterownik odcina i wyłącza się przed BMSem. Czy można po prostu wylutowac ten rezystor 15kR bez wstawiania tego potencjometru żeby BMS odcinał zasilanie ? Sterownik GT500 na 12s.

  11. Sławomir pisze:

    Czy ktoś wie jakim prądem można obciążyć na popularnych sterownikach BLDC wyjście zasilania manetki lub hali?

    • tas pisze:

      Żadnym, zasilacz wewnątrz sterownika ma wydajność kilka mA i próba jego przeciążenia spowoduje awarię sterownika