Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
07maj

BMS (zasada działania)

Wstęp

Nie zrozum mnie źle po przeczytaniu tego tekstu. W praktyce użytkowej akumulatora z BMSem prawdopodobnie akumulatory aż do swojej „śmierci” nigdy się „same” nie rozjadą, nie będzie różnic w napięciach, nie będziesz musieć sprawdzać ich systematycznie ani wyrównywać ich ręcznie, rower będzie jeździć idealnie ku twojej uciesze. Opisałem to co poniżej, żebyś wiedział czym jest BMS, co tak właściwe robi, jak i dlaczego. Wiedza jest ważna, nawet, jeśli w większości nie będzie nigdy zastosowana :)

 

BMS to szalenie ułatwiający życie wynalazek. Nie zwalnia on jednak z myślenia i świadomości/znajomości procesów jakie automatyzuje.

Poniżej znajduje się kilka mniej i bardziej ważnych wskazówek, rad, wytycznych itp, które warto wziąć pod uwagę, ponieważ bazują na dużych pokładach praktyki, a nie przeczytasz o tym w żadnym innym miejscu :)

  • Aby BMS prawidłowo pracował potrzebuje między wyłączeniem się ładowarki, a rozpoczęciem jazdy przynajmniej 2-3h czasu „dla siebie” na rozpoczęcie procesu konserwacji/balansowania. Jeśli naładujesz rower i od razu ruszysz to skutecznie uniemożliwisz mu pracę nad wyrównywaniem akumulatorów. On to robi zaraz po zakończeniu ładowania, nawet jeśli rower stoi głuchy i ciemny, to BMS pracuje pełną parą :). Oczywiście, abyś zrozumiał mnie właściwie, nic nie zabrania Ci jechać zaraz po naładowaniu. Ale jeśli będziesz tak robić ciągle, to z biegiem czasu będzie to niewłaściwe zachowanie i potencjalnie szkodliwe. Ja preferuję ładowanie roweru przez noc. Włączam ładowarkę o 21, o 1 w nocy sobie skończy ładować i do rana ma duuużo czasu na to co potrzebuje. Oczywiście w weekendy nie czekam i jak tylko ładowanie się skończy to rower już jest w trasie :)
  • Pamiętaj, aby po zbudowaniu akumulatora i po połączeniu go z BMSem i rowerem podczas pierwszej jazdy dokonać sprawdzenia poprawności jego działania.
  • Nie umieszczaj miedzy BMSem, a baterią żadnych urządzeń, w szczególności boczników watomierzy czy przetwornic. BMS chroni akumulator przed rozładowaniem i zniszczeniem, ale tylko przed źródłami rozładowania podłączonymi za nim, a nie przed nim.
  • Nie mierz napięć cel w rozładowanym akumulatorze. To, że im mniej ma energii tym bardziej ma rozjechane cele to jest normalne. Znacznie więcej o stanie akumulatora powie Ci pomiar na naładowanym do pełna.
  • W dobrym zwyczaju jest raz na jakiś czas (powiedzmy raz na 2-4 tyg lub np co 25 cykli ładowania) zmierzyć na gnieździe ładowarki roweru przy jakim napięciu ładowarka kończy ładowanie. Powinna przy takim, jakie posiada napięcie, czyli dla akumulatora 13s napięcie mierzone powinno wynosić około 53.6V. Jeśli jest niższe, np 49V to oznacza rozjazd akumulatora i wskazane jest przeprowadzić procedurę wyrównywania akumulatorów (patrz niżej).

Diagnoza problemów z akumulatorem.

Bardzo prosto jest nadzorować akumulator z BMSem. Jak już wspomniałem, polega to na pomiarze napięcia zakończenia ładowania na gnieździe ładowarki po odczekaniu koło 3h po zakończeniu pracy ładowarki (czyli po czasie potrzebnym BMSowi na balansowanie).

Wyrównywanie akumulatorów przy pomocy BMSa

Jeśli stwierdzimy nieprawidłowości w napięciach poszczególnych cel (których to oznaką jest zaniżone napięcie końca ładowania przez ładowarkę) to wskazane jest wyrównanie ich do właściwych poziomów. Musisz mnie dobrze zrozumieć. Nie ma potrzeby wyrównywania nic nie znaczących mini rozjazdów. Jeśli ładowarka powinna zakończyć ładowanie przy np 50.4V, a zakończyła przy 50.1V to nie trzeba nic robić. Ale jeśli zauważysz, że różnica to już 2V to warto już przeprowadzić konserwację.

Oczywiście ktoś posiadający ładowarkę modelarską może po prostu wypiąć złączkę balansującą i sobie przez nią doładować każdą celę pojedynczo. Jest jednak prosty sposób zrobienia tego „gołymi rękami”.

  1. Naładuj akumulator do pełna, aż ładowarka się wyłączy. 
  2. Odczekaj 2-3h i zanotuj napięcie, do jakiego ładowarka naładowała akumulator.
  3. Włącz rower, przejedź na nim 2km, wróć do domu
  4. Powtarzaj kroki 1-3 aż BMS wyrówna wszystkie cele/sekcje i napięcie końca ładowania po 2-3h bardziej zbliży się do prawidłowego.

Jak działa BMS (teoria od srodka)

W przypadku rozjechanego akumulatora (np takiego, co ma 200 cykli) niektóre cele szybciej osiągną 4.2V niż inne. Oczywiście ładowarka sama nie wie które cele mają jakie napięcie i ładuje je hurtem. I teraz następuje najciekawsza część.

Pierwsze ładowanie: 4.15/4.25/4.17/…

Pierwsza cela, na której BMS wykryje 4.25V spowoduje odcięcie ładowarki (punkt 1) i uruchomienie zmniejszania napięcia dla tej celi. Pozostałe mniej naładowane cele nie są rozładowane i czekają. Po 2-3h pracy (punkt 2) balancer zmniejszy napięcie przeładowanej celi do bezpiecznego poziomu 4.20V

  • Pierwsze ładowanie: 4.15/4.25/4.17/…
  • Po 3h: 4.15/4.20/4.17/… (napięcie na gnieździe ładowania: 49.1V)

Teraz siadamy na rower i jedziemy 2km delikatnie rozładowując akumulator i wszystkie cele razem, wracamy i…

  • Pierwsze ładowanie: 4.15/4.25/4.17/…
  • Po 3h: 4.15/4.20/4.17/…
  • Po 2km: 4.05/4.10/4.07/… (-0.1V)

… widzimy, że wszystkim celom napięcie spadło o tyle samo, czyli o 0.1V, wpinamy więc do ładowarki, a ta znów ładując przeładuje jedną celę, a BMS znów ją odłączy, ale tym razem…

  • Pierwsze ładowanie: 4.15/4.25/4.17/…
  • Po 3h: 4.15/4.20/4.17/… (napięcie na gnieździe ładowania:np. 49.1V)
  • Po 2km: 4.05/4.10/4.07/… (-0.1V)
  • Drugie ładowanie: 4.20/4.25/4.22/…
  • Po 3h: 4.20/4.20/4.20/… (napięcie na gnieździe ładowania: np.  50.1V)

Gotowe :) Oczywiście może to wymagać np 5 takich „cykli” (szczególnie dla bardzo pojemnych akumulatorów) ale jest to jak najbardziej skuteczna metoda.

Jak działa BMS (praktyka od środka)

IMG_8127Specjalnie dokonałem rozjazdu akumulatora na 4 pierwszych celach aż o 0.2V aby pokazać zasadę działania wyrównywania za pomocą BMSa. Oczywiście Ty nie będziesz mierzyć napięć na poszczególnych celach – wystarczy Ci pomiar na gnieździe ładowarki po 3h. Zauważysz, że z biegiem czasu i którymś już ładowaniu w krokach 1-3 napięcie końca ładowania będzie się powoli podnosić, na przykład o 0.1V aż zbliży się w końcu do tego prawidłowego. Jest to jednoznaczne z prawidłowo przebiegającym procesem.

IMG_8133IMG_8134Wróćmy jednak do praktyki od kuchni. Ładowarka kończy pracę, po minimum 3h dokonuję pomiaru i zamiast ~50.4V (czyli tyle ile powinien mieć akumulator 12s LiPo) mam 49V. Jest to mniej niż się spodziewam i wskazuje na jakieś rozjazdy w akumulatorze, a one powodują zmniejszenie zasięgu roweru. Dla pewności dokonuję pomiaru napięć i faktycznie. Ładowarka podczas ładowania przeładowała pierwsze 4 cele, BMS to wykrył, wyłączył przedwcześnie ładowarkę (inne cele jeszcze się nie naładowały) i zbił im napięcie do bezpiecznego poziomu (po 3h).

IMG_8137IMG_8139Siadam więc na rower i przejeżdżam 2km, aby delikatnie rozładować akumulator i zrobić „miejsce w napięciu” BMSowi na pracę. Po powrocie do domu podpinam ładowarkę, ona doładowuje chwilę akumulator, po 3h dokonuję pomiaru.. i się okazuje, że tym razem dobiło napięcie do… 49.3V, czyli o 0.3V więcej jak poprzednio. Oznacza to, że BMSowi udało się zrobić cześć pracy.

 IMG_8140IMG_8141Ponawiam więc całą procedurę jeszcze raz, co po raz kolejny poprawia sytuację i po 3h napięcie zakończenia ładowania po raz kolejny się podniosło, tym razem do 49.6V. Gdyby zmierzyć napięcia na celach to zauważymy, że różnice miedzy najbardziej i najmniej naładowanymi została już znacznie zredukowana.

Pozostaje więc zrobić kolejną, tym razem ostatnią sesję wyrównywania, po której cele się już całkiem wyrównują, a napięcie zakończenia ładowania po 3h jest prawie idealne :)

Jak użytkować akumulator aby pracował jak najdłużej?

Skoro sami widzicie, że do prawidłowej pracy BMS wymaga zakończenia ładowania do 100% aby on sam mógł rozpocząć wyrównywanie (konserwowanie) sekcji – należy dać BMSowi jak najwięcej okazji do tego aby mógł działać.

  1. Doładowuj akumulator po każdej jeździe, nawet jeśli zużyłeś 20% – doładuj i daj BMSowi kolejną okazję aby zadbać o aku
  2. Podczas zimowej przerwy, kiedy to akumulator nie jest używany – NIE POZOSTAWIAJ GO WYŁADOWANEGO tylko doładowuj do 100% co 3-4 tyg pozwalając BMSowi na wyrównywanie naturalnych spadków napiec na sekcjach i wynikających z tego nierówności. Pozwoli to mieć w pełni sprawny i równy akumulator na nowy sezon.

O ile nowy akumulator lub tai mający 1 sezon jest na tyle nowy, że nie wykazuje dużych spadków napięć i doładowywanie akumulatora, bądźmy szczerzy, powoduje, że BMS nie bezie mieć dużo do roboty (ale zawsze!) to im pakiet jest starszy tym owe doładowywanie jest coraz bardziej pilne i obowiązkowe jeśli myślimy o tym aby maksymalizować czas pracy pakietu.

komentarzy 46 do wpisu “BMS (zasada działania)”

  1. Olo pisze:

    Witam chce zamontować przycisk odłączający bms na czas jazdy ,włączany będzie podczas ładowania, moje pytanie w którym miejscu wstawić takowy wył?proszę o shemat

  2. Paweł pisze:

    Posiadam baterię GURU BATTERY jest to polska bateria 16S12P. Na ogniwach SAMSUNG INR 18650-29E. O napięciu 59,2 V max 67,2 V, 34,8 Ah. Pojemność 2060 Wh.Czy też muszę za każdym razem ładować do 100% żeby czy co pewien czas, czy trzymać się przedziału 20-80%. Bardzo proszę o odpowiedź. Skuter BLINKEE.

  3. Zenek pisze:

    Witam, dlaczego niektórzy producenci, a za nimi niektóre portale ostrzegają przed „ładowaniem przez całą noc”?Niektórzy producenci nawet grożą anulowaniem gwarancji, jeśli nie odłączymy ładowarki tuż po zakończeniu ładowania.

    • tas pisze:

      Ponieważ mogą dawać do zestawu bardzo tanie ładowarki, które same z siebie nie odłączają prądu i cały czas delikatne podładowują i przeszkadzają BMSowi w jego wyrównywaniu sekcji w pakiecie, wtedy taka ładowarka wpięta na noc jest problemem. Ale to w dzisiejszych czasach jest raczej wyjątkiem.

  4. Kamil pisze:

    Cześć,
    mam problem z moim akumulatorem 48 V, 15Ah.
    Ładuje się do pełna 53,4 V ale przy napięciu 47,5 odcina baterię – spada do 0. Przedtem rower jechał i przy 40 V. Nie wiem, czy już tę baterię reklamować, bo ma 4 miesiące, czy też porządnie naładować i zostawić dłużej w ładowarce?

  5. przemolec pisze:

    Witam!
    Miałem awarię akumulatora – był w serwisie – okazało się, że padł nasz bohater BMS. Wymienili, działa. Ale do rzeczy – przed awarią zaraz po ładowaniu miał ok. 54,5V. Po awarii wszystko działa jak dawniej, tylko że po ładowaniu było 52,5V. Przeszedłem kilka razy powyższą ścieżkę zdrowia i początkowo było bez efektu lub z efektem minimalnym. Teraz, po tygodniu normalnego użytkowania różnie bywa – od 52,9 do 53,5. Jakby powoli wracał do normy, ale niezbyt konsekwentnie ;)
    Wrócić do ładowania co 2km do skutku, czy jeździć normalnie i podpinać na nocki?

  6. Robert pisze:

    Witam. Czy na BMS nawyjściu -P oraz + bezpośrednio od pakietu powinno być jakieś napiecie? Bo generalnie wszystko u mnie dziala normalnie. Na wyjsciach pod ładowarkę mam napiecie 48 v natomiastnie mam tego napiecia na wyjściach pod sterownik. Jednak wszystko dziala i załącza sie po uruchomieniu.

  7. Andrzej pisze:

    Czy zamiast 2km przejażdżki można rozładowac akumulator do końca przy wyrównywaniu?

  8. Wito pisze:

    Bardzo dziękuję za dokładny opis tematu. Tego mi brakowało. Ale zwracam uwagę na wpis Grega z 20-04-2016r i podbijam pytanie: A jak się ma ładowarkę z wbudowanym balanserem? Rozumiem że to niepotrzebna komplikacja dla użytkownika, bo on ma mieć prostą wtyczkę, wetknąć i zapomnieć. To w ramach odmóżdżania. Ale wg mnie lepszym kompromisem byłoby połączenie w baterii funkcji BMS i balansera. Wtedy przy ładowaniu każda sekcja byłaby ładowana od razu do 4,2V i nie trzeba by było robić sztuk magicznych z równoważeniem ogniw. BMS pilnował by tylko rozładowania. Z tego co wiem to są już układy łączące obie funkcje. Nie kończę pytaniem, ale jak by ktoś znalazł błąd w moim rozumowaniu to będę bardzo wdzięczny za sprostowanie. Pozdrawiam e-rowerzystów.

    • tas pisze:

      BMS ma swój balancer i nie można mu podłączać kolejnego ponieważ może to doprowadzić do nieprawidłowego działania obydwu. Nie kombinujmy, ktoś to tak wymyślił żeby było dobrze, bezpiecznie, szybko mając BMS + ładowarka :)

  9. Michał pisze:

    Cześć, mam pytanko, choć może odrobinę nie w temacie. Będę wdzięczny za pomoc, bo mocno się martwię. Kupiłem Ebike. Na instrukcji napisali, żeby naładować baterie po raz pierwszy przez 12 h, a potem już normalnie 5-10 h. Tak też uczyniłem, podłączyłem baterie na całą noc plus jeszcze kilka godzin. I pojechałem w miasto, rozładowując ją na maksa przez cały dzień. Zdziwiło mnie, że z deklarowanych 50 km przejechal 25 km. Niestety, jak się okazało, ładowarka była zepsuta i w ogóle nie naładowała roweru przez noc, a więc energii było tyle ile przy dostawie od producenta. Teraz już ładowarka działa i za drugim razem bateria już się poprawnie naładowała na full. I tu moje pytanie – czy de facto pominięcie pierwszego ładowania wpłynie na żywotność lub wydajność mojej baterii? Czy powinienem się bardzo niepokoić? Dzięki!

    • tas pisze:

      BMSy czyli to urządzenie które dba o akumulator nie wymaga 1 ładowania do pełna, można naładować za 2 razem, 3 itd. I tak musisz ładować po każdej jeździe i BMS będzie mieć wiele okazji do tej konserwacji akumulatora. Jazda przez kilka dni i ładowanie raz w tygodniu aku to prosta droga do jego szybkiego zużycia.

  10. Mateusz pisze:

    Witaj, nigdzie w Twoim opisie nie znalazłem, ani też na żadnej innej stronie odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Mianowicie czy jeśli do akumulatora mamy na stałe podłączone np. zasilacz step down, który używany jest do zasilania elektroniki w rowerze (niestety musi być cały czas włączony, gdyż jest to zasilanie lokalizatora) czy takie urządzenie po prostu „skraca” czas jaki bms ma na równanie ogniw, czy może w ogóle nie pozwala na pracę BMSa. Konwerter ten w pracy przy najniższym obciążeniu gdy zasila tylko lokalizator pobiera 0,05A.

    • tas pisze:

      Ładowarki wyłączają się przy 150mA, więc te 50mA nie wpłynie znacząco na zakończenie ładowania, natomiast gdy włączy się BMS ze swoim balanserem to teraz będzie mieć 2x mniej czasu zanim napięcie spadnie do poziomu zakończenia balansowania więc tak, takie urządzenie skraca czas balansowania o około połowę, wiec co za tym idzie w jakimś stopniu niekorzystnie wpływa na akumulator. O ile jest on nowy to złego efektu nie widać. Ale po roku… nie wiadomo, ale spodziewałbym się problemów po pewnym czasie.

  11. gosc pisze:

    Mam pytanie, dajmy na to mam baterie 36V ładuje do 42V, jest to napięcie osiągnięte, zmierzone multimetrem, czy teraz powinno się zostawić ładowarkę podpiętą mimo że już nie ładuje żeby BMS pracował nad wyrównaniem ogniw czy to się dzieje bez ładowarki.

    • tas pisze:

      Ładowarki LiIon wyłączają się po zakończeniu ładowania, więc można zostawić, można odłączyć, dla samego procesu jest to zazwyczaj obojętne

  12. Grzegorz pisze:

    Witam i zastanawiam się jak gwałtownie zmieni się zasięg
    roweru np. mając pakiet 13s5p i z jednej piątki równoległej cztery szt się rozłączą (np.puścił zgrzew)
    Na końcu mamy 54.6v ale moc chyba spada i do jakiego stopnia tak naprawdę naładuje się akumulator.I o ile zmniejszy się zasięg ???. Pozdrawiam.

    • tas pisze:

      Jeśli odłączą się 4 z 5 ogniw z sekcji to przez jedno ogniwo idzie cały prąd, często 30A. Zasięg będzie wynosić 0km :) Każde danie gazu spowoduje spadek napięcia na ogniwie i odłączenie przez BMS

  13. Stanisław pisze:

    Hej!
    Mam pytanko – może ktoś będzie w stanie pomóc

    Czy to naturalne, że bms po spadku napięcia do okolic 44V w pakiecie 13S rozpina rozładowywanie zupełnie, tak że nie da się włączyć LCD? Mam taki problem ze sprzętem, że wraca mu życie po podpięciu ładowarki i dalej mozna go uzytkowac

    • tas pisze:

      Tak, naturalne ALE w przypadku jeśli jakaś sekcja jest nierówna i przez niskie napięcie na jednej z sekcji BMS odłącza cały akumulator. Być może pakiet wymaga tylko konserwacji i odzyska pełną sprawność.

  14. Marcin pisze:

    Tas, a dlaczego bms balansuje tylko na zakonczonym ladowaniu ?

    Czy jak rower ( bms ) jest uruchomiony i poprostu nic nie robi , nie jest takze przeprowadzane balansowanie ?

  15. Artur pisze:

    Tas szukam BMS-a na 13s 45A,taki mam controller i znalazłem BMS opisany jako „13s for 46.8V 48V 54V 45A”, ale ma tylko „C-” i „B-„.Nie ma „P-„.
    C- charge/discharge negative
    B- battery –
    + na 13-ej baterii na zlączu balansującym jest opisany jako charge/discharge positive
    Czy to jest odpowiedni BMS?Czy będą z nim problemy?Czy może poszukać innego?

  16. Konrad pisze:

    Ten wpis mnie mocno zaskoczył. Wyobrażałem sobie coś zupełnie innego.

    Z opisu wynika o że BMS jest bardzo „toporny” :)

    Czy wszystkie BMSy „odłączają ładowarkę” przy wykryciu przeładowania pojedynczej celi ?

    Dlaczego logika BMSa nie odłącza przeładowanej celi i nie kontynuuje ładowania pozostałych ?
    W takim przypadku wszystkie cele miały by szanse dojść do 4.2V i nie trzeba by wtedy wykorzystywać procesu wyrównywania.

    Czy jest jakiś rodzaj inteligentnego BMSa z którym można by się skomunikować poprzez i2C/SPI/RS i wyciągnąć informacjęena temat procesu ładowania/rozładowywania/napięcia cel ?

    ps.
    Bardzo dziękuję za wiedzę i sposób jej przekazywania.
    Prawdziwe „Mistrzostwo” :)

    • Hip pisze:

      Tak jak Konrad powyżej, mam te same spostrzeżenia, na które Tas jeszcze nie odpowiedział Konradowi, więc podbijam pytanie. Czy to aby na pewno tak jest z tymi balanserami jak piszesz Tas? Bo gdzie indziej wyczytałem że balanser gdy wykryje przeładowanie jednej celi, to ją stopuje ładować, ale reszta cel NADAL JEST ŁADOWANA. Więc która wersja jest prawidłowa??? Balanser byłby całkiem mało użyteczny gdyby tylko odcinał całkiem ładowarkę. Logiczne wydaje się że ładuje niedoładowane cele dalej. Czyż nie?

      • tas pisze:

        Przecież Macie na zdjęciach jak działa BMS :)
        Przykro mi ale to co wyczytałeś nie jest prawdą, a osoba to pisząca nie rozumie jak działa BMS. BMS co najwyżej próbuje zastopować ładowanie przykładając na sekcje dodatkowe obciążenie w postaci rezystorów. Jeśli ten prąd przewyższa prąd ładowania ładowarki pod koniec fazy CV – ładowanie dla sekcji się zatrzyma. Jeśli nie przekracza – ładowanie zostanie spowolnione ale NIE zatrzymane. Dlatego tak ważne jest aby doładowywać akumulator jak często się da aby trzymać jak najmniejsze rozjazdy. To też powód, dla którego na zimę się nie rozładowuje aku do połowy jak mówią nie do końca rozumiejący zagadnienia akumulatorów różni specjaliści z YT tylko trzymać naładowany i doładowywać po 3 tyg :)
        Nie ma BMSów stopujących jedną sekcję bo jak sobie wyobrażacie działanie takiego BMSa skoro on nie ma możliwości rozpinania Wam tego akumulatora :)
        Nie, nie stopuje bo nie ma takiej fizycznie możliwości.
        Ładowarkę także odłącza tylko w ostateczności jeśli tylko przeładowanie jest duże, większe niż naturalne możliwości BMSa do wybalansowania jeszcze podczas ostatniej fazy ładowania.

        Każdy BMS z RS232 pluje ramkami z parametrami ładowania, danymi o prądach, sekcjach itp, jest sporo takich BMSów. Zazwyczaj mają LCD, mają moduły BT.
        Osobiście jestem przeciwnikiem takich BMSów. Niepotrzebnie skomplikowane, wymagają dużej wiedzy aby je poustawiać prawidłowo i w rękach normalnego użytkownika są szkodliwe i zazwyczaj nie skracają życie aku

  17. ARQ pisze:

    Brakuje odpowiedzi na pytanie: co sygnalizują LEDy na płytce BMS?

  18. Paweł pisze:

    Gdzie można znaleźć opis potencjometrów ładowarki z nexuna? Potrzebuję wyregulować napięcie max.

  19. Yareq pisze:

    Witam.
    Do paczki bateri li po z bms 3×14,8 czyli 48V max 50,4V
    potrzebuje jakiejkolwiek ładowarki 48V (max 50,4V), czy musi być specjalistyczna. Czy gdy mam ładowark 56V to BMS odetnię ładowanie jak będzie taka potrzeba?

    • tas pisze:

      Uogólniając – może być zasilacz ze stabilizacją prądu, ale lepsza jest ładowarka. Oba urządzenia to w gruncie rzeczy to samo, ale ładowarka dodatkowo wyłączy się, jeśli prąd ładowania spadnie poniżej 150mA, a zasilacz się nie wyłączy i pod koniec ładowania będzie pchał np 100mA, a BMS jednocześnie będzie się starał 100mA balansować i oba urządzenia sobie będą przeszkadzać. Konserwacja w takich warunkach jest mało skuteczna.
      Tak samo się tyczy doboru ładowarki, MUSI być na dokładnie takie napięcie jakie potrzeba. Oczywiście przez jakiś czas inna łądowarka bedzie działąć i BMS będzie odcinać, ale pamiętaj, że mechanizm odcinania napiecia jest dla celów awaryjnych, a nie „do użycia codziennego”. Spowoduje to notoryczne przeładowywanie ogniw (próg awaryjnego odłączenia ładowarki jest dość wysoko, nawet 4.27V i wyżej) i nie nadaje się do normalnego użytkowania.
      Drodzy czytelnicy – naprawdę, ale to naprawdę nie opłaca się Wam oszczędzać 200zł na akumulatorze i jego użytkowaniu. Akumulatory są drogie, wielokrotnie droższe niż BMSy i ładowarki do nich przeznaczone. Kompletnie nie opłaca się wam kombinować i szukać oszczędności w tych miejscach. Teraz zarobicie 200zł, a za 6 miesięcy albo rok stracicie 1000 albo i więcej. To naprawdę się nie kalkuluje.

  20. romek pisze:

    Jaka jest róznica miedzy BMS a PCM a PCB ?

    • Zbigniew pisze:

      PCM: Protection Circuit Module
      PCB: Printed Circuit Board
      BMS: Battery Management System
      CMB: Cell Measurement Board
      UPS: Uninterrupted Power Supply
      Donc ces termes comme tu le vois sont pour certains des constituants d’une batterie Lithium, indispensables.
      L’UPS fonctionne avec cette batterie.
      „Le temps met tout en lumière.” Thalès
      Non il n’y a pas doublon, chaque appelation correspond à un mode différent de niveau d’utilisation et de protection dans le cadre d’une batterie.
      Par exemple un PCM désigne une carte qui va simplement protéger un accu Lithium en sous tension, surtension, surcharge en courant et court-circuit, sans aucune possibilité de mettre ON/OFF le pack ou de fournir un état de charge précis de la batterie, c’est usuellement des cartes très bon marché qui équipent les jouets et autres produits grand public tels que l’outillage portatif, ce sont ce qu’on appelle des potections „stand alone”, elles sont simplement autonomes.
      Un BMS est différent et bien plus évolué, puisqu’il embarque de l’intelligence qui va permettre à un µC hôte de prendre la main sur bon nombre d’actions du circuit stand alone, faire et interpréter des mesures, avoir différents niveaux de protections comme par exemple savoir distinguer un évènement acceptable d’un évènement anormal en fonction du temps, communiquer avec le monde extérieur par l’intermédiaire d’un bus (I2C, CAN, HDQ, MODBUS, etc) réaliser une mesure de SOC (state of charge) évaluer l’état de santé (SOH), se mettre en sommeil profond pour optimiser les consommations, etc.
      C’est ce qui va équiper des produits plus évolués tels que robots, ebike, véhicules électrique, etc
      Un UPS n’a rien à voir dans cette liste, c’est juste une application comme une autre qui utilise des batteries, il n’y a pas systématiquement un UPS sur une batterie…
      pour un pack 4S4P (peut-être même un 4S6P)avec des piles à 3100mAh
      je pourrais prendre n’importe laquelle de ces cartes (qui sont fait pour du 4S) provenant de bestechpower?
      Part Number Overcharge Overdischarge Continuous
      HCX-D208 4.2V-4.35V 2.3V-3.0V 15A
      HCX-D190 4.20V–4.35V 2.3V–3.0V 10A
      HCX-D191 4.20V–4.35V 2.3V–3.0V 30A
      HCX-D180 4.20V–4.35V 2.3V–3.0V 25A
      HCX-D169 4.20V–4.35V 2.3V–3.0V 15A
      HCX-D108 4.20V–4.35V 2.3V–3.0V 10A
      HCX-D123 4.20V–4.35V 2.3V–3.0V 20A
      *
      ****###$$$&&&@@… i teraz do tłumacza googla ( Uwaga to jest kataloński trochę jak francuski )

    • tas pisze:

      Z grubsza te wszystkie nazwy to jest to samo, powiedzmy, że takie uogólniające synonimy :)
      BMS jest jednak najbardziej trafny w naszym przypadku, bo jednoznacznie wskazuje na rodzaj urządzenia.

  21. Zbigniew pisze:

    szalenie ułatwiający życie wynalazek. Nie zwalnia…itd.
    to jest cytat z tego poradnika o BMS i względem tego mam pytanie: bo ten wynalazek jest chyba dość nowym rozwiązaniem, gdyż wcześniej o nim nie słyszałem a żyję już 58 lat. Naprawiam właśnie rower elektryczny oznakowany przez producenta trzema literami ;DJL ;w kilku miejscach a także wytłoczone są one na pojemniku dla baterii. Rower ten był sprzedawany w Hiszpanii (skąd właśnie piszę) w latach 2010 do 2012 . Nie udało mi się ustalić w internecie producenta przez co nie posiadam żadnej dokumentacji lub specyfikacji elektroniki . Stąd wynika moje pytanie czy już w tych latach mogły być stosowane te moduły BMS. Jak widać z opisu działania podanego przez autora tego tematu jest to bardzo przydatna funkcja podczas ładowania akumulatorów. Jak rozpoznać że taki moduł jest obecny w elektronice rowerka ?? np. jako oddzielny element lub w puszce sterownika na płytce jako sekcja. Dodam że płytka po wyjęciu z puszki sterownika wygląda podobnie jak ta zaprezentowana na zdjęciu przez autora tego poradnika, multum drobniutkich elementów elektronicznych coś jak oporniki lutowane powierzchniowo w równych kilku szeregach a od spodu kilkanaście tranzystorów na szynie chłodzącej , układ scalony i cała reszta. Podczas ładowania żadna kontrolka nie wskazuje że taki bms działa ale w puszce sterownika zapala się mała czerwona dioda której nie widać z zewnątrz ..
    .Może to jest to ! że bms pracuje.

    • tas pisze:

      Wskazówką co do obecności BMSa jest to, że akumulator jest Litowy. Ale nie może to być pewnik, ponieważ nawet w litowych akumulatorach producenci nie dają BMSa. Jest to spowodowane troską producenta o to, aby akumulator przypadkiem nie przetrwał dłużej niż 2 lata gwarancji, a po tym okresie się zniszczył i aby użytkownik wrócił po nowy, drogi i tak samo „przygotowany” na 2 lata. Pewne są natomiast to, że BMS zawsze jest kilka centymetrów od ogniw jakie chroni, więc po prostu rozkręca się akumulator i patrzy co w środku jest :)

      • Zbigniew pisze:

        cyt. z txtu Tasa ,” ponieważ nawet w litowych akumulatorach producenci nie dają BMSa. Jest to spowodowane troską producenta o” … jego pieniądze i jak mu je wyciągnąć z kieszeni ( dopisek własny)
        Planned obsolescence, brzmi tak ładnie jak Discovery Planet ale jest to najgorsza zaraza ludzkości obecnego wieku wymyślona przez niejakiego
        inż. Brooksa Stevensa. Jak on sam tłumaczył, miało to być „zaszczepienie w kliencie potrzeby posiadania czegoś trochę mniejszego, trochę nowszego i trochę szybciej niż jest to mu potrzebne”.
        Tu w Hiszpanii każda gmina ma obowiązek prowadzenia tak zwanych Dejallerias (tłum.dosłowne = zostawialni) gdzie ludzie przywożą i zostawiają różne rzeczy które rok wcześniej lub 2 kupili a obecnie pan serwisant powiedział że tego nie da się naprawić. To właśnie z tego miejsca gdy pewnego dnia je odwiedziłem wraz z wnuczką, wyjechała ona na pięknym rowerku elektrycznym – zabudowanym estetycznie kształtkami plastikowymi coś na kształt damskiego skuterka/ motoroweru z kluczykami w stacyjce z napisem Suzuki.
        Rowerek jeszcze samodzielnie elektryczny nie jeździ ale dzisiaj skończyłem diagnostyka silnika w kole i sterownika według poradników zamieszczonych na tym blogu i znalazłem prawdopodobną przyczyny nie działania silnika. Wszystkie kontrolki diody zapalały się działały zgodnie potrzebą, temperatura 18°C, i było napięcie w manetce ale silnik nie kręci koła po dzisiejszym o tworzeniu sterownika badanie tranzystorów Bingo !!! miernik nie wskazywał niczego dobrego czyli żadnej wartości , nawet przy różnych nastawienia pokrętła. To moje bimgo szacuje na 95% bo Czy jest możliwe że przy pomiarach po przyłożeniu do różnych faz miernik pokazywał zawsze to samo wielkie nic !? czyli że wszystkie tranzystory wysiadły i ani jeden nie ostał się żywy ?

  22. Greg pisze:

    A jak ma się ładowarke z wbudowanym balanserem? Xakup dodatkowego kest chba zbedny

  23. Tomek pisze:

    Super blog. Gratuluje wiedzy no i jej zastosowania. Korci mnie zeby zrobic huba do pomykania po gorkach. Mam rame Scott alus lekka 1,6 kg bez osprzetu. Czy rama nada na silnik o mocy 2000W -Serdecznie pozdrawiam Tomek z Sosnowca.

  24. Witek pisze:

    Mam batavs monaco 36v. Gdzie mam mierzyć napięcie cel

    • tas pisze:

      Nie ma potrzeby mierzyć każdej celi osobno. Wystarczy pomiar na gnieździe ładowania wszystkich cel naraz po ich uprzednim naładowaniu. Jeśli rower ma akumulatory litowe (10s) to powinno być 42V +-powiedzmy 0.5V