Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
31Lip

BMS (podstawy)

Akumulatory litowe (litowo jonowe, litowo polimerowe i inne) są obsługowe i wymagają troski oraz uwagi. Nie mogą być ładowane powyżej 4.2V na celę oraz rozładowywane poniżej 3V na celę. Aby je nadzorować w codziennym użytkowaniu wymyślono urządzenie zwane BMSem.

bms-16s-lipoliion-80a20abms-16s-lipoliion-80a20aBattery management system (BMS) – jest to urządzenie automatyzujące cały proces użytkowania akumulatorów. Po podłączeniu do BMSa odpowiedniej ładowarki ten nadzoruje jego prawidłowe ładowanie i rozładowanie. Jest to integralna część prawidłowo zbudowanego ebajka.

Zadania, które wykonuje BMS:

  • Podczas ładowania balansuje i wyrównuje poszczególne sekcje, aby nie przekroczyły maksymalnego bezpiecznego napiecia 4.2v/celę. Automatycznie odcina ładowarkę, jeśli jakaś z cel będzie bliska przeładowania
  • Podczas rozładowania pilnuje, abyśmy zbyt głęboko nie rozładowali akumulatora. W przypadku, jeśli jakaś z cel będzie już rozładowana – BMS odetnie zasilanie w rowerze aby nie uszkodzić akumulatorów.
  • Stara się wyrównywać cele, aby zawsze miały takie same napięcia. Wydłuża to żywotność i bezawaryjność całego zasilania.

Kilka słów poświęcę tej ostatniej funkcji – balansowaniu. Każdy BMS posiada wieloprzewodowe złącze balancera. Każdy z kabelków idzie do osobnej celi/sekcji w akumulatorze, dzięki temu urządzenie wie jakie napięcia mają poszczególne ogniwa lub sekcje ogniw. Jeśli podczas ładowania jakaś sekcja wyjdzie poza bezpieczne 4.2V to BMS odetnie ładowarkę od akumulatora i przerwie ładowanie. Następnie załączy dla tej celi mały rezystor, który nagrzewając się zacznie powoli rozładowywać tą przeładowaną celę. Powoli napięcie na niej spadnie z np 4.25V na prawidłowe 4.2V i sytuacja wróci do normy. Ładowarka jest „głupia”. Ona ładuje wszystkie cele naraz i nie wie jakie napięcie jest na każdej celi. Zatem niezbędne są jakieś mechanizmy zabezpieczające.

BMSy mają także szereg zabezpieczeń przed zwarciem, przeciążeniem itp.

Użytkowanie w praktyce czyni ebajka bardzo wygodnym w obsłudze – podłączamy do ładowarki – ładuje się, odłączamy – możemy jechać.

Jeśli zbudowałeś baterię wedle tego poradnika, sprawę podłączenia do BMSa masz załatwioną. Z akumulatora wypuszczone są już gotowe przewody. 

Kolejność podłączania BMSa do instalacji:

  1. Podłącz główny przewód MINUS od akumulatora do złącza -B w BMSie
  2. Podłącz MINUS ze sterownika do złącza -P w BMSie
  3. Podłącz MINUS z gniazda ładowarki do pola -C w BMSie
  4. Połącz ze sobą wszystkie przewody PLUS z ładowarki, sterownika i akumulatora  (może zaiskrzyć – to normalne, więc bez nerwów) 🙂
  5. Na końcu podłącz wtyki 16s od akumulatora do złącza balansującego BMSa
  6. Prawdopodobnie po wykonaniu tych czynności BMSa będzie trzeba „aktywować”. Robi się to ładowarką, podpięcie jej na kilka sekund uruchomi urządzenie.

Oczywiście opisy złącz mogą się różnić w poszczególnych modelach, ale zasada i kolejność podłaczania jest taka sama.

Pamiętaj, że stosując BMSa nie montujesz żadnych bezpieczników nad prądowych, żadnych softstartów. Nie odłączasz też BMSa od akumulatorów. Raz podłączony pozostaje tak na stałe.

Pamiętaj też, aby miedzy baterią, a BMSem nie podłączać żadnych urządzeń. Wszystko MUSI być podłączane za BMSem.

 

Poczytaj także dobre rady odnośnie późniejszego użytkowania BMSa i akumulatorów przez niego chronionych.

C.D.N.

komentarzy 11 do wpisu “BMS (podstawy)”

  1. Marcin napisał(a):

    Czy mając sterownik, który maksymalnie bierze prąd 50A powinienem mieć BMSa o maksymalnym prądzie powyżej wartości prądu maksymalnego sterownika? Na przykład 60A?
    Zakładając, że ogniwa jakie tu stosuję (wysokoprądowe) przy 50A na sterowniku oddaje każde po 5,5A. Czyli sama bateria złożona według Twojego poradnika.

  2. Mateusz napisał(a):

    Witam mam zamiar kupić bms 6s 15a
    mam li ion 6s ok 11000mah
    po 1 czy będzie ok
    po 2 jaką ładowarkę do tego bms ?

  3. Ola napisał(a):

    Hej, mam pytanie: na jakiej zasadzie dobiera się BMS do baterii? Jakie parametry trzeba wziąć pod uwagę i co jest najważniejsze?

    • tas napisał(a):

      BMSy charakteryzują 3 główne cechy:
      1. Typ akumulatora jaki obsługują: LiIon/LiPo lub LiFe
      2. Ilość sekcji jakie obsługują 12s, 16s, 20s itp
      5. Maksymalny prąd jaki może przez nie przepłynąć.

  4. piotr napisał(a):

    Witam wszystkich mam dosc duzy problem z synchronizowaniem bms i ladowarki mianowicie moja ladowarka laduje na poczatku baterie 36 /37v 2a nastepnie po kilkudziesieciu kilkunastu minutach rosnie 40v 41v 1.1/1.7a i teraz zaczynaja sie schody nagle na ladowarce dochodzi do 43/44v i bms rozlancza ladowarke a mierzac ile V ma bateria pokazuje 38/39v ktos cos poradzi podpowie wymian ladowarki jest nowa i bylem z nia na gwarancji a facet powiedzia mi ze to normalne ze ladowarka ma troszke wieksze napiecie i jej nie wymieni bo jest sprawna

  5. Paweł napisał(a):

    witam a jak się dobiera BMSa

  6. Paweł napisał(a):

    Cześć.
    Mam tego bmsa 7-16S
    Mierząc omomierzem mam zwarcie miedzy -P i -C po drugiej stronie płytki. Tak ma być?

    • tas napisał(a):

      Masz chyba egzemplarz z błędnie nadrukowanym oznaczeniem, sterownik podpina się do pola -P znajdującego się na krótszym boku BMSa, a nie pod -C. Tam, gdzie jest -C po drugiej stronie także powinieneś mieć -C, a nadrukowane jest -P, nie wiadomo dlaczego.

  7. Cinas napisał(a):

    Czy jest taka możliwość abyś zrobił poradnik „jak podłączyć ładowarkę do BMS” – taki poradnik krok po kroku ze zdjęciami jak przy budowie lipo. Chodzi mi głownie o modyfikowanie ładowarki np.LiIon/LiPoly 16s – 67.2V 3A 200W. Z jednej strony ma wejście na kabel od kompa. Z drugiej jakąś wtyczkę. Czy tą wtyczkę trzeba modyfikować i jak wygląda proces ładowania.Czy można jakoś kabel wypuścić poza skrzynkę Lipo aby jej nie otwierać przy każdym ładowaniu ?

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress