Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
30Lip

Montaż silnika – wskazówki

Czy będę potrzebować dystansu tarczy hamulcowej?


Jeśli posiadasz w rowerze hamulce tarczowe to po montażu silnika może się okazać, że zacisk hamulca nie zmieści się między tarczą, a obudową silnika. Zobacz na rysunek obok.

iuqpIMG_9445 IMG_9447Zauważ, że w silniku miedzy tarczą, a obudową jest 15.5mm wolnego miejsca (wymiar zaznaczony na czerwono). Musisz upewnić się, że twój zacisk się tam zmieści. Zmierz to u siebie suwmiarką. Zazwyczaj lepsze hamulce są szersze, a wtedy należy z zastosować taki dystans. Można użyć do tego podkładek M6 lub zrobić dystans wycinając środek ze starych/tanich tarcz hamulcowych.

Dzięki temu tarcza oddali się o brakujące kilka milimetrów od obudowy silnika i zacisk zmieści się bez kłopotu.

Pamiętaj, że tarcza na dystansach potrzebuje nowych, dłuższych śrub. Nie można użyć tych z kompletu, kup dłuższe i wkręć je na kleju do gwintów. Dodatkowo pamiętaj, że przewód zasilający silnik należy zabezpieczyć aby nie został uszkodzony przez obracające się elementy silnika, śrub czy tarczy. Użyj do tego celu opasek zaciskowych, aby oddalić i unieruchomić przewód z dala od silnika.

Montaż wolnobiegu – co muszę wiedzieć?

Zaplatanie:

W zależności czy chcesz zamontować wolnobieg do 7 rzędów czy powyżej 7 rzędów – inaczej wygląda proces zaplatania i pozycjonowania obręczy na środku osi. Musisz to uwzględnić przy zaplataniu lub poinformować osobę zaplatającą o tym. Jeśli zlecasz nam zaplatanie silnika – musisz powiedzieć jaki wolnobieg (ile rzędów) planujesz użytkować.

dystans-wolnobieguNiektóre modele wolnobiegów są nietypowe. Zbyt głęboko nakręcają się na silnik i największa tarcza zębatki przysuwa się bardzo blisko silnika. Na tyle blisko, że wózek przerzutki nie ma miejsca by wrzucić łańcuch na ten najniższy bieg. Na taką okoliczność należy zaopatrzyć się w specjalny pierścień odsuwający wolnobieg od obudowy silnika:

Jeśli planujesz montaż wolnobiegu firmy SunRace (dowolnej ilości rzędów) – musisz zaopatrzyć się w ten dystans. Producent ma nietypowo rozwiązaną budowę wolnobiegu i wkręca się bardzo głęboko dosuwając do obudowy silnika. Powoduje to zablokowanie się wolnobiegu i uniemożliwi jego użytkowanie. Dlatego powyższa podkładka jest konieczna.

Wolnobiegi 8 i 9 rzędów:

Nowoczesne rowery często posiadają 8 lub 9 przerzutek z tyłu. Możemy zaopatrzyć się w taki wolnobieg celem montażu do silnika. Przykładowo 9 rzędowe produkują takie firmy jak SunRace czy DMP

WIęszosć silników umożliwia montaż takich wolnobiegów, ale będziesz potrzebować do kompletu kilku dodatkowych podkładek M14. Kupisz je w sklepie metalowym. Potrzebne są aby zrekompensować szerokość wolnobiegu, aby po założeniu rama nie tarła o najmniejszą zębatkę (więcej o tym w punkcie poniżej).

Fabryczne podkładki i blokady obrotu – jak poprawnie zamontować.

Końcowy montaż koła w ramie wymaga omówienia i przedstawienia kilku wskazówek. Dzięki nim nie spotkają Cię niespodzianki z wyskakującym kołem i cały zestaw będzie pracował bezawaryjnie nawet przy dużych mocach. Kolejność montażu podkładek ma kluczowe znaczenie.     


Jeśli zamontujesz wolnobieg 8 lub 9 rzędowy – zauważysz, że jest szerszy niż oś w silniku, co uniemożliwia montaż w ramie. Należy najpierw nałożyć 1 lub 2 podkładki M14 i wsunąć je  do środka wolnobiegu uzyskując konieczny dystans. Podkładki te sa już w komplecie razem z silnikiem. Dzięki temu główna podkładka blokująca nie wpadnie do środka i będzie dystansować ramę.qlm8pywe

Tak wygląda prawidłowo przygotowany silnik do montażu w ramę. Ucho podkładki skierowane w dół i na zewnątrz. Oczywiście w przypadku wolnobiegu 5-7 rzędów – nie trzeba dawać podkładek m14 i można nasunąć podkładkę z uchem bezpośrednio na oś – będzie wystarczająco dużo miejsca.

IMG_7559Pamiętaj: Podkładka z uchem ma być zamontowana między ramą, a silnikiem. To ona odsuwa ramę od silnika jednocześnie pełniąc funkcje zabezpieczające. Ta zasada dotyczy obu stron silnika.

  1. Podkładka blokująca z „uchem”
  2. Oś odpowiednio i w całości wsunięta w ramę
  3. Opcjonalna podkładka
  4. Nakrętka

Wskazówka: Nakrętka osi silnika ma specjalne wyżłobienia – jest to podkładka samo kontrującą. Część osób nie używa pod nią podkładek – pozwala by nakrętka wgryzła się w ramę po nią i dzięki temu dodatkowo otrzymała siłę trzymającą. Jest to dobra praktyka.

IMG_7537Pamiętaj, że w mocniejszych konstrukcjach należy także pod szlifować ucho ramy aby oś głębiej wchodziła do środka. Bez tego mocowanie ramy jest niewystarczające (nawet z podkładką blokującą). Dodatkowym minusem, prócz ryzyka awarii, jest to, że oś nie wchodząc głęboko w hak spowoduje obniżenie tarczy hamulcowej, co spowoduje, że zacisk nie będzie łapał całej jej szerokości tarczy, a to z kolei pogarsza siłę hamowania oraz powoduje szybsze zużywanie się okładzin.

Co więcej, większość ram ma kołnierz dystansujący od wewnętrznej strony haka. Widać go na zdjęciu powyżej (to ze strzałkami). Przyuważ ten kołnierz między podkładką z uchem (1) a ramą. Widać, że ucho ramy i podkładkę dzieli około 1mm – to właśnie ten kołnierz – należy go zeszlifować do 0, bo w przeciwnym wypadku będzie przekrzywiać podkładkę z uchem i całe mocowanie będzie miało tendencję do wysuwania się z ramy!

Szprychy i śruby

fuclSzprychy i śruby mocujące silnik należy okresowo kontrolować i dociągać. To jest tak oczywista sprawa, że czasem aż dziw, że bywają ludzie, którzy nawet o tym nie pomyślą. I potem silnik (a raczej luźna oś) wyrabia ramę, czy też szprychy pękają bo każda inaczej naciągnięta. Szczególnie dla szprych jest to widoczne – po zapleceniu należy dokonać ponownego dociągu szprych po przejechaniu 50km, 150 i 300km. Dopiero po 2-3 naciągu szprychy uzyskują swoją ostateczną wytrzymałość. Pamiętaj też, że szprychy w kole z silnikiem układa się inaczej niż szprychy w kole klasycznym. Aby maksymalizować wytrzymałość stosuje się zaplot „z przeplotem” czyli szprychy wyginają się od siebie wzajemnie. Dzięki temu siła zrywająca najpierw rozchodzi się na prostowanie szprychy, a nie jej zerwanie.

Pamiętaj: dokręcaj śrubę mocującą oś silnika podczas pierwszych 50km jazdy CAŁY CZAS aż uzyska docelowy dociąg!

Pamiętaj: przez pierwsze 300km odwiedź serwis rowerowy co najmniej 3 razy aby podciągali szprychy nawet, jeśli nie mają oznak luzu. Zrobią to bez zdejmowania koła.

Pytania, sugestie, pomysły?

komentarzy 8 do wpisu “Montaż silnika – wskazówki”

  1. Marcin napisał(a):

    A ten plastikowy dystans dołączany do RH2806 D to ma być użyty podczas montażu tarczy czy nie?

  2. Adam napisał(a):

    Hejka, studiuję tutaj wszystkie informacje w celu skompletowania potrzebnych mi rzeczy do przeróbki i już widzę problem:

    Mam piaste z ham. tarczowym Shimano – osobny system tarcz hamulcowych Central Lock.
    1. Da radę dystansować ten system?
    2. A może Zamiast tego, lepiej wpleść silnik w piastę w InternationStandart tarcz hamulcowych (opisane na zdjęciach w tym artykule), ale czy wtedy mój zacisk hamulcowy bedzie zgodny z IS ?
    Bo napewno będę kupywał nową piastę, obręcz, szprychy… pełen zestaw pod koło el. i nie wiem które wybrać aby w jak najmniejsze koszta się wbić – jednocześnie aby wszystko było kompatybilne.

    3. W przypadku zmiany tarczy z 160 na większą, po za adapterem, czy muszę również też zmieniać mechanizm szczękowy przeznaczony na większą tarczę? Mam 160mm i myślę nad większą tarczą.

    Z góry dziękuję.

    • Adam napisał(a):

      aktualizacja poprzedniego pytania:
      trochę się zapędziłem w poprzednim pytaniu:
      -wpleciony silnik ma otwory pod tarcze hamulcowe IS więc będę musiał wstawić taką tarczę, i pytanie nr 1 odpada
      Ale pytanie nr2 o zgodności systemów pozostaje
      jak również nr3 czy przy zmianie na większą tarczę muszę zmieniać cały mechanizm zaciskowy

  3. Jarek napisał(a):

    Cześć,
    Czy spotkałeś się kiedyś z potrzeba spilowania czesci haka przerzutki by weszla ona na os silnika?

    Czy przy silniku 9c 10×6 niezbędne jest spilowanie ucha ramy? Bez pilowania ucho podkładki wystaje ponad szczelinę ucha ramy i nie pełni funkcji dodatkowej blokady

    • tas napisał(a):

      spotkałem się – młotkiem zbiłem to ucho tak, aby wypust był pod kątem 90szt do podkładki, później poprawiłem pilnikiem otwór i tak zostawiłem. Ucho nie ma zadania blokowania ale zabezpieczania przed obróceniem osi w haku. Jeśli oś będzie chcieć się obrócić to zrobi 1/4 obrotu i wszystko się zaklinuje.

  4. Włodek napisał(a):

    Hej,
    mam zamiar zelektryzować swój Kross A2. Cel – dojazdy do pracy w dużym mieście. Tyle tylko że mam już mocno obciążone tylne koło. Mam tam ciężki plecak i syna zawożę do żłobka. Widać to też, bo szybciej tam spada ciśnienie i zużywa się bieżnik.

    Chcę dlatego zamontować silnik w przednim kole. Znalazłem tylko jeden krótki komentarz na ten temat. Proszę o podzielenie się doświadczeniami takiego montażu.

    Prawie wszystkie opisane w tym blogu modele – z silnikiem w tylnym kole…

    • tas napisał(a):

      Nie chcę się rozpisywać, ponieważ to temat rzeka, ale tak w skrócie to pewnie z 95% konstrukcji samoróbek o mocy >500W to jest napęd na tył. I proponuję się trzymać sprawdzonych rozwiązań. Będzie łatwiej, taniej, mniej awaryjnie, bezpiecznie i o większych możliwościach.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress