Tani GPS na rower :)
Jeśli, tak jak ja, lubisz jeździć po górach, lasach czy wybierać się na długie wypady terenowe – być może myślałeś już nad jakimś GPSem. Niestety ceny urządzeń typowo rowerowych są odstraszające. A tymczasem jest ciekawa opcja – na serwisach aukcyjnych jest cała masa nawigacji samochodowych Garmina. Można upolować sprawne urządzenie za 30-50zł :) Wystarczy dodać na kierownicę jakieś mocowanie i gotowe. Polecam mocowanie do kierownicy na latarki.
Wydawać by się mogło, że nawigacja samochodowa na rower to kiepski pomysł, ale bądźmy szczerzy, 50zł za pełnoprawny działający GPS z mapami turystycznymi? Przecież takiego urządzenia nawet nie szkoda użytkować w takich warunkach. Ja ze swoim zrobiłem już kilka tysięcy km po szlakach, lasach, górach, deszczu, błocie, pyle… i działa doskonale :)
Dlaczego GPS firmy Garmin?
Jest cała masa map turystycznych na te urządzenia. Płatnych i bezpłatnych. Do tego mapa pasuje na prawie wszystkie urządzenie, stare i nowe, tanie i drogie. Dzięki czemu mamy pewność, że jakiekolwiek urządzenie nie kupimy – mapa będzie działać. Odradzam zakup urządzeń z WinCE, mapy turystyczne na te systemy są niewygodne w użytkowaniu dla rowerzysty na szlaku. Niby jest OziExplorer itp, ale to są nawigacje raczej na piesze wycieczki.
Urządzenia samochodowe mają tylko 1 problem – zazwyczaj wyposażone są w baterię o niewielkiej pojemności. Na rower potrzebujemy czegoś działającego kilka, a nawet kilkanaście godzin. Są 3 sposoby na tak długie działanie urządzenia.
Zwiększ pojemność fabrycznej baterii.
Najgenialniejsze w swojej prostocie rozwiązanie. Otwórz GPSa i dolutuj mu dodatkowe baterie równolegle. W przypadku mojego GPS – w środku siedział 1 stary fabryczny akumulatorek 18650. Więc kupiłem 2 nowe o dużej pojemności i oba włożyłem do dość dużej obudowy do środka. Dzięki temu na 50% podświetleniu GPS działa 10h. Dłużej niż nie jeden turystyczny :P
No ale mając zwyczajny samochodowy? Te GPSy są cieniutkie i nie zmieści się do środka żadna inna bateria.
Więc robimy tak – otwieramy GPSa, wyjmujemy baterię, a w jej miejsce lutujemy kabelek, wyprowadzamy go poza obudowę i lutujemy mu złączkę. I już. GPS zasilany zewnętrznie – teraz możemy podłączyć pakiet zrobiony z jakichś 18650, które każdy z nas ma i gotowe. Zauważ, że GPS nadal może ładować taki akumulatorek. Zajmie to dłużej, bo jest pojemniejszy, ale całość nadal zachowuje 100% funkcjonalności.
Power Bank
Są urządzenia mogące doładowywać telefon/GPS/MP3 czy inne w trasie zasilając się z baterii AA czy 18650. Możemy wtedy przedłużyć działanie urządzenia ładując go w trasie. Nie jest to może najwygodniejsze ani najtańsze rozwiązanie, ale nie wymaga wiedzy na żaden temat, prócz podłączenia wtyczki do ładowanego urządzenia. Taki Power Bank zazwyczaj ma niedużą wydajność, więc najlepiej wybrać model, w którym można wymieniać baterie w środku, aby po ich wyczerpaniu móc dalej ładować GPSa.
Zasilanie 5V z akumulatora głównego
Najwygodniejsza opcja, to budowa instalacji 5V w rowerze i używanie jej do zasilania wszelakiej elektroniki dodatkowej. Taka instalacja składa się z 2 elementów. Przetwornica obniżająca napięcie do 12V oraz ładowarka samochodowa do GPSa. Wszystkie akcesoria samochodowe są zasilane z 12V i najłatwiej je używać, po prostu są gotowe.
Mapy
A jakie mapy wgrać na urządzenie?
Darmowe:
Płatne do wygooglania (nie koniecznie lepsze!):
- Garmin GPMapa Polska Poland Topo 2009 (v.3.03)
- Garmin GPMapa TOPO 2011.10
- GPMapa Topo 2009 box
Możesz mieć wiele map na nawigacji, ale musisz je spakować wszystkie do 1 pliku. Służy do tego program GmapTool. Potrawi zmienić kilka obrazów map (np mapy UMP i OSMapa + nakładki) w jeden plik „gmapsupp.img” widoczny dla nawigacji samochodowej. Później wchodzisz do menu urządzenia, znajdujesz opcję wczytywania map i zaznaczasz jakie mapy i nakładki mają się załadować.
Pytania, sugestie, pomysły?
Edit: uzupełniłem o aktualne linki do map na nawigację


Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- Watomierz TK i TR
- Budujemy Falcona dla dziewczyny!
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Video poradnik – Rower 1500W
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Diody led na BMSie
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Zmiana LVC sterownika
- Kamera termowizyjna FLIR
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Budujemy elektryka od 0 (Electra NEUTRON – 6000W)
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Tani GPS na rower :)
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Budujemy elektryka od 0 (CARVER – 1500W)
- Mrozy i zima – Rower elektryczny
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Napełniana puszka (spray)
- LiIon – jak zbudować akumulator
- Wszystko o czujnikach Halla w silniku
- BMS (zasada działania)
- Przeróbka stacji lutowniczej :)
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Lista elementów do budowy ebajka
- Blokada obrotu koła
- Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Jak otworzyć silnik?
- Jaką manetkę wybrać?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Budujemy elektryka od 0 (Electra A9 2600W)
- Infineon EB3xx – programowanie PC i konfiguracja
- Brake High – hamulec i światła stopu
- … moje własne (stare)
- BMS (podstawy)
- LiPo – jak zbudować akumulator
- Montaż silnika – wskazówki
- Diagnoza silnika
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Wymiana lub naprawa przewodu zasilającego silnik
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
- Wstęp…
- … przy których pomagałem
Czytelnicy
Jak sobie poradziłeś z problemem zasilania garmina przez USB ? On by to działało wymaga oryg ładowarki USB. Muszą być swarte piny rezystorem. Inna opcja przez powerbank czy zasilacz usb od komórki wprowadza GPS w stan dysku do podłączenia komputera. Jest na to sposób a menu seriwsowym ale to upierdliwe.
Witam, jak wpakowałeś te dwie baterie? Jestem zainteresowany zakup w najblizszym czasie takiego gps, nie wiem wlasnie jak z tymi bateriami :/
Praktycznie każda ładowarka sieciowa działa już przy napięciu 40-50V prosto z akku. Sprawdzałem dwie – obie ładowały komórkę. Wprawdzie prądem nieco mniejszym, ale wystarczającym do podświetlenia i lekkiego ładowania. Podpiąłem do instalacji 16s i ładuje przy każdym stanie baterii. Ładowarka w skrzynce, kabelek przy kierownicy, komórka w etui wodoodpornym kupionym w Dekathlonie za 30 zł na kierownicę/mostek.
Moim zdaniem szkoda pieniędzy na nawigację, kłopot z ładowaniem i niepotrzebny ciężar.
Możesz pokazać screeny mapy topo (np. UMP-pcPL) na garminie? albo jakiś filmik jak Cie nawiguje po lasach / szutrach?
Jest jeszcze płatna mapa PL Topo – o wiele lepsza od tych Garminowskich i regularnie uaktualniana (w przeciwienstwie od GP Garmina)
troche slaba ta mapa topo.lepsza navik przynajmniej w gdansku
Możesz podać model nawigacji Garmina, który posiadasz ?
Uzupełniłem artykuł o fotki tego GPSa jaki aktualnie mam. Kupiłem za 50zł na alledrogo. Garmin nuvi 255