Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
Z różnych powodów możemy chcieć posiadać w rowerze ogranicznik prędkości oraz mocy na przycisk. Jest to dość proste do zrobienia i wymaga od nas zakupu potencjometru 10kR oraz jakiegoś przełącznika ON/OFF. Przełącznik może być ukryty lub np na kierownicy.
Jak to działa?
Tak właściwie nie jest to ograniczenie na przycisk, bo przycisk służy do zdjęcia blokady mocy/prędkości, a sam rower ma ją założoną cały czas.
Cała sztuka polega na tłumieniu mocy manetki na kierownicy. Dzięki zastosowaniu potencjometru wpiętego na stałe w przewody SYGNAŁ manetki – możemy obciąć moc reagowania manetki. Działa to tak, że ustawienie na potencjometrze około 50% spowoduje, że przez pierwsze 50% ruchu manetki sterownik nie bezie dawać gazu. Dopiero za połową rower będzie przyśpieszać. Wychylenie manetki na 100% spowoduje, że manetka „wychyli” się tylko o 50%. No i analogicznie, ustawienie ograniczenia na 90% spowoduje, że dopiero ostatnie 10% ruchu manetki spowoduje jakąkolwiek reakcję sterownika. Jest to dość skuteczna i bardzo prosta metoda blokady.
Natomiast przycisk/przełącznik zwiera wyjścia z potencjometru powodując, że sygnał zaczyna iść bez przeszkód co zdejmie blokadę. Oczywiście można zastosować jakiś rezystor ustawiając blokadę na stałe, ale potencjometr ma większe możliwości. Prócz typowego ograniczenia do małej mocy można ją ustawić na dowolną wartość, dzięki czemu zmniejszamy moc i zwiększamy zasięgi.
Na pewno wiele osób znajdzie odpowiednie zastosowanie dla takiego mechanizmu ograniczania mocy i prędkości :)
Uwaga: Tej formy ograniczania mocy nie stosuje się w sterownikach wektorowych. Takie sterowniki mają inny system sterowania silnikiem i nawet z manetką ograniczoną do zaledwie 10% bazowej mocy mogą rozpędzać rower do prędkości maksymalnej (manetka reguluje moment obrotowy, a nie prędkość jak w zwykłych kontrolerach) i taki ogranicznik nie będzie skuteczny.


Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- Watomierz TK i TR
- Budujemy Falcona dla dziewczyny!
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Video poradnik – Rower 1500W
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Diody led na BMSie
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Zmiana LVC sterownika
- Kamera termowizyjna FLIR
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Budujemy elektryka od 0 (Electra NEUTRON – 6000W)
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Tani GPS na rower :)
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Budujemy elektryka od 0 (CARVER – 1500W)
- Mrozy i zima – Rower elektryczny
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Napełniana puszka (spray)
- LiIon – jak zbudować akumulator
- Wszystko o czujnikach Halla w silniku
- BMS (zasada działania)
- Przeróbka stacji lutowniczej :)
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Lista elementów do budowy ebajka
- Blokada obrotu koła
- Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Jak otworzyć silnik?
- Jaką manetkę wybrać?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Budujemy elektryka od 0 (Electra A9 2600W)
- Infineon EB3xx – programowanie PC i konfiguracja
- Brake High – hamulec i światła stopu
- … moje własne (stare)
- BMS (podstawy)
- LiPo – jak zbudować akumulator
- Montaż silnika – wskazówki
- Diagnoza silnika
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Wymiana lub naprawa przewodu zasilającego silnik
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
- Wstęp…
- … przy których pomagałem
Czytelnicy
Witam,posiadam elektryka Ridstar q20pro wyłączyłem w nim manetkę ( ponieważ w Holandii jest zabroniona ) ale nadal rower jedzie przy wspomaganiu 50 km/h.Moje pytanie brzmi : czy jest możliwość ograniczenia prędkości do 25 km/h przy wspomaganiu pedałowania i jak to zrobić ? Pozdrawiam
Uwaga: Tej formy ograniczania mocy nie stosuje się w sterownikach wektorowych. Takie sterowniki mają inny system sterowania silnikiem i nawet z manetką ograniczoną do zaledwie 10% bazowej mocy mogą rozpędzać rower do prędkości maksymalnej (manetka reguluje moment obrotowy, a nie prędkość jak w zwykłych kontrolerach) i taki ogranicznik nie będzie skuteczny.
a jak nam dęba staje i chcemy dać komuś polatać to może warto zmniejszyć moment obrotowy hehe
Po drugie od kiedy wychylając manetkę np do połowy w sterowniku wektorowym mamy prędkość maksymalną ?
Od początku tak mamy
Należy użyć programowego ograniczenia mocy przez funkcję „3 speed”
A przy zastosowaniu takiego potencjometru przy czujniku PAS też to zadziała? Zależy mi aby podczas pedałowania mieć takie ograniczenie a na manetce 100%. Ewentualnie jak to zrobić? Dodam że nie posiadam wyświetlacza.
Witam.
Mam sterownik z wyjściem do manetki, ale nie mam i nie potrzebuję manetki.
Jak uruchomić silnik z maksymalną prędkością ,bez manetki?
Pozdrawiam.
Będzie ciężko, trzeba by ustawić najpierw na wyświetlaczu najwyższą moc wspomagania i liczyć na to, że to się nie przestawi samo za jakiś czas.
Potencjometr ma trzy piny jak podlczyc do bialego przewodu manetki
Bardzo ciekawe i pomocne rozwiązanie ,schemat na rys jest dla ,nie malo czytelny
Czy takie ograniczenie będzie też działało przy jeździe ze wspomaganiem czujnikiem PAS, czy tylko na manetce?
Tylko manetka :)
A mam pytanie jak u mnie z manetki z czujnika halla wychadzą 3 przewody czerwony niebieski biały to jak sprawdzić który to sygnałowy bo chce założyć potencjometr do rowerka dziecka amped a16. Są tam 2 prędkości 12 i 20km/h a chciałbym to płynie zwiększać jak syn bedzie sie uczył?
Zazwyczaj czarny to GND, czerwony to 5V ten 3 przewód i jakimś tam kolorze to sygnał.
Wydaje się, że prawidłowy dzielnik napięcia powinien mieć jedno odprowadzenie do masy układu.
Zgadza się, tak jest najwłaściwiej :)
Witam dobry pomysł ale jak zrobić taki ogranicznik jeśli nie posiadam manetki ? xD
U mnie niestety prawo zabrania posiadania manetki (bynajmniej aktywnej podczas kontroli).
Pozdrawiam i dziękuje za wiedzę którą dzielisz się z innymi!
Nie da się :)
Hej slabo znam sie na elektronice a bardzo potrzebuje taki guziczek jak ten niemiaszek ma https://m.youtube.com/watch?t=47s&v=uLLFGH91dcs sec 0:40 ma ustawione ze po nacisnieciu zaklada sie blokada 25km/h plus max 6km/h na manetce takie jest poprostu prawo w niemczech… Czy wie ktos moze jak takie cos zmajstrowac ? Bardzo mi potrzebna ta wiedza panowie. Z gory dzieki i pozdrawiam z Bawari
Świetne rozwiązanie dla funkcji slide w sabvoton. ustawienie potencjometu na np 35% spowoduje że wychylenie manetki lekko będzie można chamować silnikiem przy włączonym przycisku potencjometru jest aktywny regen a przy wyłączeniu nie. W ustawieniach manetki trzeba ustawić min napięcie. Przy włączonym przycisku manetka powinna działać normalnie bez fukcji slide. Tak mi się wydaje ale jest to do sprawdzenia
Czy na schemacie nie ma błędu? Chodzi mi o podłączenie sygnałów do potencjometru – chyba jeden z nich powinien być podłączony do „strzałki” – suwaka potencjometru..?
Tak wiem, zapożyczyłem schemat z innego źródła, później zrobię dokaładniejszy.
Jaka jest różnica między sterownikami Infineon a GT? Nie chodzi mi o moc tylko o kulturę obsługi silnika (hałas, ruszanie, przyspieszenie itp.). Brakuje mi informacji o różnicach między różnymi sterownikami. Może jakiś mały artykuł o wadach i zaletach popularnych modeli dostępnych w kraju.
Nie za bardzo widzę sens takiego porównania. Oba są sterownikami blokowymi, działają identycznie, zachowują się identycznie, sterują identycznie silnikiem, są identyczne od strony użytkowej.
A to, że jeden ma jakąś tam dodatkową funkcję typu tempomat, a drugi ma inną funkcję np wsteczny, a jeszcze inny ma możliwość zmian podstawowych parametrów z PC, a w drugim te zmiany trzeba robić ręcznie to są tak naprawdę kosmetyczne różnice.
Upraszczając:
– wszystkie blokowe są takie same
– wszystkie wektorowe są takie same
itd
Czy to nie wychodzi na jedno albo podobnie z 3 stopniowa regulacja prędkości se sterownika? wiem ze sam prosiłem o takie coś ale takie mam wyrażenie
3 stopniowa regulacja to tylko 60-80-100%. Zazwyczaj jest ok, ale co, jeśli chcemy np tylko 20% mocy? Niby taki potencjometr działa tak samo, a jednak daje dodatkowe możliwości.
Potrzebny jest tryb miejski i bez limitów, żeby gliny się nie czepiały?! To taki ogranicznik jest potrzebny.
Chyba, że ktoś jeździ tylko w polu.. :)