Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
23lut

Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk

Z różnych powodów możemy chcieć posiadać w rowerze ogranicznik prędkości oraz mocy na przycisk. Jest to dość proste do zrobienia i wymaga od nas zakupu potencjometru 10kR oraz jakiegoś przełącznika ON/OFF. Przełącznik może być ukryty lub np na kierownicy.

Jak to działa?

Tak właściwie nie jest to ograniczenie na przycisk, bo przycisk służy do zdjęcia blokady mocy/prędkości, a sam rower ma ją założoną cały czas.

Cała sztuka polega na tłumieniu mocy manetki na kierownicy. Dzięki zastosowaniu potencjometru wpiętego na stałe w przewody SYGNAŁ manetki – możemy obciąć moc reagowania manetki. Działa to tak, że ustawienie na potencjometrze około 50% spowoduje, że przez pierwsze 50% ruchu manetki sterownik nie bezie dawać gazu. Dopiero za połową rower będzie przyśpieszać. Wychylenie manetki na 100% spowoduje, że manetka „wychyli” się tylko o 50%. No i analogicznie, ustawienie ograniczenia na 90% spowoduje, że dopiero ostatnie 10% ruchu manetki spowoduje jakąkolwiek reakcję sterownika. Jest to dość skuteczna i bardzo prosta metoda blokady.

91a594604b13e1384a47334cd557c223Natomiast przycisk/przełącznik zwiera wyjścia z potencjometru powodując, że sygnał zaczyna iść bez przeszkód co zdejmie blokadę. Oczywiście można zastosować jakiś rezystor ustawiając blokadę na stałe, ale potencjometr ma większe możliwości. Prócz typowego ograniczenia do małej mocy można ją ustawić na dowolną wartość, dzięki czemu zmniejszamy moc i zwiększamy zasięgi.

Na pewno wiele osób znajdzie odpowiednie zastosowanie dla takiego mechanizmu ograniczania mocy i prędkości :)

Uwaga: Tej formy ograniczania mocy nie stosuje się w sterownikach wektorowych. Takie sterowniki mają inny system sterowania silnikiem i nawet z manetką ograniczoną do zaledwie 10% bazowej mocy mogą rozpędzać rower do prędkości maksymalnej (manetka reguluje moment obrotowy, a nie prędkość jak w zwykłych kontrolerach) i taki ogranicznik nie będzie skuteczny.

komentarzy 25 do wpisu “Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk”

  1. Miłosz pisze:

    Uwaga: Tej formy ograniczania mocy nie stosuje się w sterownikach wektorowych. Takie sterowniki mają inny system sterowania silnikiem i nawet z manetką ograniczoną do zaledwie 10% bazowej mocy mogą rozpędzać rower do prędkości maksymalnej (manetka reguluje moment obrotowy, a nie prędkość jak w zwykłych kontrolerach) i taki ogranicznik nie będzie skuteczny.

    a jak nam dęba staje i chcemy dać komuś polatać to może warto zmniejszyć moment obrotowy hehe

  2. Adrian pisze:

    A przy zastosowaniu takiego potencjometru przy czujniku PAS też to zadziała? Zależy mi aby podczas pedałowania mieć takie ograniczenie a na manetce 100%. Ewentualnie jak to zrobić? Dodam że nie posiadam wyświetlacza.

  3. Vadym pisze:

    Witam.

    Mam sterownik z wyjściem do manetki, ale nie mam i nie potrzebuję manetki.

    Jak uruchomić silnik z maksymalną prędkością ,bez manetki?

    Pozdrawiam.

    • tas pisze:

      Będzie ciężko, trzeba by ustawić najpierw na wyświetlaczu najwyższą moc wspomagania i liczyć na to, że to się nie przestawi samo za jakiś czas.

  4. Kazimierz pisze:

    Potencjometr ma trzy piny jak podlczyc do bialego przewodu manetki
    Bardzo ciekawe i pomocne rozwiązanie ,schemat na rys jest dla ,nie malo czytelny

  5. Konrad pisze:

    Czy takie ograniczenie będzie też działało przy jeździe ze wspomaganiem czujnikiem PAS, czy tylko na manetce?

  6. Gawel888 pisze:

    A mam pytanie jak u mnie z manetki z czujnika halla wychadzą 3 przewody czerwony niebieski biały to jak sprawdzić który to sygnałowy bo chce założyć potencjometr do rowerka dziecka amped a16. Są tam 2 prędkości 12 i 20km/h a chciałbym to płynie zwiększać jak syn bedzie sie uczył?

  7. miki pisze:

    Wydaje się, że prawidłowy dzielnik napięcia powinien mieć jedno odprowadzenie do masy układu.

  8. Mateusz pisze:

    Witam dobry pomysł ale jak zrobić taki ogranicznik jeśli nie posiadam manetki ? xD
    U mnie niestety prawo zabrania posiadania manetki (bynajmniej aktywnej podczas kontroli).
    Pozdrawiam i dziękuje za wiedzę którą dzielisz się z innymi!

  9. Bartek pisze:

    Hej slabo znam sie na elektronice a bardzo potrzebuje taki guziczek jak ten niemiaszek ma https://m.youtube.com/watch?t=47s&v=uLLFGH91dcs sec 0:40 ma ustawione ze po nacisnieciu zaklada sie blokada 25km/h plus max 6km/h na manetce takie jest poprostu prawo w niemczech… Czy wie ktos moze jak takie cos zmajstrowac ? Bardzo mi potrzebna ta wiedza panowie. Z gory dzieki i pozdrawiam z Bawari

  10. Krzysztof pisze:

    Świetne rozwiązanie dla funkcji slide w sabvoton. ustawienie potencjometu na np 35% spowoduje że wychylenie manetki lekko będzie można chamować silnikiem przy włączonym przycisku potencjometru jest aktywny regen a przy wyłączeniu nie. W ustawieniach manetki trzeba ustawić min napięcie. Przy włączonym przycisku manetka powinna działać normalnie bez fukcji slide. Tak mi się wydaje ale jest to do sprawdzenia

  11. Szwagier pisze:

    Czy na schemacie nie ma błędu? Chodzi mi o podłączenie sygnałów do potencjometru – chyba jeden z nich powinien być podłączony do „strzałki” – suwaka potencjometru..?

  12. Michał pisze:

    Jaka jest różnica między sterownikami Infineon a GT? Nie chodzi mi o moc tylko o kulturę obsługi silnika (hałas, ruszanie, przyspieszenie itp.). Brakuje mi informacji o różnicach między różnymi sterownikami. Może jakiś mały artykuł o wadach i zaletach popularnych modeli dostępnych w kraju.

    • tas pisze:

      Nie za bardzo widzę sens takiego porównania. Oba są sterownikami blokowymi, działają identycznie, zachowują się identycznie, sterują identycznie silnikiem, są identyczne od strony użytkowej.
      A to, że jeden ma jakąś tam dodatkową funkcję typu tempomat, a drugi ma inną funkcję np wsteczny, a jeszcze inny ma możliwość zmian podstawowych parametrów z PC, a w drugim te zmiany trzeba robić ręcznie to są tak naprawdę kosmetyczne różnice.
      Upraszczając:
      – wszystkie blokowe są takie same
      – wszystkie wektorowe są takie same
      itd

  13. Grzegorz pisze:

    Czy to nie wychodzi na jedno albo podobnie z 3 stopniowa regulacja prędkości se sterownika? wiem ze sam prosiłem o takie coś ale takie mam wyrażenie

    • tas pisze:

      3 stopniowa regulacja to tylko 60-80-100%. Zazwyczaj jest ok, ale co, jeśli chcemy np tylko 20% mocy? Niby taki potencjometr działa tak samo, a jednak daje dodatkowe możliwości.

      • Gienadimon pisze:

        Potrzebny jest tryb miejski i bez limitów, żeby gliny się nie czepiały?! To taki ogranicznik jest potrzebny.
        Chyba, że ktoś jeździ tylko w polu.. :)