Jaką manetkę wybrać?
Manetki (przyśpieszniki) do rowerów elektrycznych dzielimy na 3 główne grupy:
W teorii nie ma znaczenia jaką manetkę wybierzemy – wszystkie działają tak samo – przyśpieszają rower :) W praktyce są między nimi kolosalne różnice. Ogólny wybór jest uzależniony od przeznaczenia roweru. Dla rowerów sportowych i terenowych polecane są manetki kciukowe, dla rowerów miejskich i 'asfaltowych’ manetki połówkowe i pełne. Ma to swoje uzasadnienie praktyczne.
Manetki pełne są wygodne w użyciu, poruszamy całym chwytem tak, jak w motocyklu. Możemy długi czas trzymać ją wychyloną w jednej pozycji. Takie manetki montowane są w rowerach miejskich 250W i ten fakt nie dziwi. Jeśli nasz rower jest budowany z myślą o asfaltowych drogach – jest to bardzo dobry wybór. Sprawa komplikuje się w przypadku, gdy nasz rower służy do jazdy w terenie i to tam mamy największą frajdę z użytkowania. Nagle to co jest zaletami manetki staje się jej ogromnymi wadami. Po pierwsze aby zamontować pełną manetkę musisz zdjąć chwyty. Te dobre, sportowe, wytrzymałe chwyty z antypoślizgowego tworzywa i zastąpić je plastikowym chwytem bez żadnej przyczepności. Siły działające na kierownicę podczas trudnych technicznie odcinków są tak ogromne, że potrafią wyrwać ją z rąk i to przy pewnym trzymaniu za dobre chwyty, a co dopiero za śliski plastik. Mnie się tak zdarzyło raz co za skutkowało zerwaniem ścięgna od kciuka, fajne to nie było, a chwyty miałem odpowiednie. Tak więc do terenowej i ostrzejszej jazdy musimy mieć pewny chwyt za dobre chwyty. Po drugie manetka pełna chodzi bardzo lekko. Za lekko jak na jazdę w terenie. Rower skacze po wybojach, kamieniach, korzeniach, amor pracuje, kierownicą rzuca góra dół a nam ręka na gazie goni. Można sobie to zignorować w rowerze 250W, bo tam danie gazu prawie nic nie zmienia :) ale wyobraź sobie że masz 2500W i dajesz przypadkiem gazu w złym momencie…. ;) Dlatego do takich maszyn rozsądnie jest wybrać kciukową. Owszem, jest najmniej wygodna z 3, ale i najbezpieczniejsza oraz umożliwia najdokładniejsze dozowanie mocy w każdych warunkach. Do manetki kciukowej trzeba się przyzwyczaić.
Reasumując – im bardziej szosowy rower tym bardziej polecana pełna, jeśli rower ma służyć na asfalt i czasem na jakieś łaskie odcinku szutrowe – można rozważyć zakup manetki połówkowej dającej większą pewność chwytu kosztem minimalnie mniejszego komfortu. Jeśli jednak naszym rowerem pomykamy w terenie to powinniśmy wybrać manetkę kciukową, gdyż możemy zachować nasze chwyty montując ją obok (między chwytami, a manetką zmiany przerzutki).


Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- Watomierz TK i TR
- Budujemy Falcona dla dziewczyny!
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Video poradnik – Rower 1500W
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Diody led na BMSie
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Zmiana LVC sterownika
- Kamera termowizyjna FLIR
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Budujemy elektryka od 0 (Electra NEUTRON – 6000W)
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Tani GPS na rower :)
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Budujemy elektryka od 0 (CARVER – 1500W)
- Mrozy i zima – Rower elektryczny
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Napełniana puszka (spray)
- LiIon – jak zbudować akumulator
- Wszystko o czujnikach Halla w silniku
- BMS (zasada działania)
- Przeróbka stacji lutowniczej :)
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Lista elementów do budowy ebajka
- Blokada obrotu koła
- Silnik <-> Sterownik (kolejność przewodów)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Jak otworzyć silnik?
- Jaką manetkę wybrać?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Budujemy elektryka od 0 (Electra A9 2600W)
- Infineon EB3xx – programowanie PC i konfiguracja
- Brake High – hamulec i światła stopu
- … moje własne (stare)
- BMS (podstawy)
- LiPo – jak zbudować akumulator
- Montaż silnika – wskazówki
- Diagnoza silnika
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Wymiana lub naprawa przewodu zasilającego silnik
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
- Wstęp…
- … przy których pomagałem
Czytelnicy
czy manetka hamulca z hulajnogi typu skymaster itp moze byc uzyta jako manetka gazu, czu jest ona jakos odwrotnie okablowana. Ma ona w srodku czujnik magnetyczny i 3 przewody, wiec w teorii powinna dzialac, chyba że jeszcze kwestia położenia magnesu?
Powinna działać jak każda inna manetka
Nigdzie nie znalazłem podstawowej informacji na jaką średnicę rury pasują wszystkie manetki…
Chyba wszystkie standardowo mają otwór 22mm na kierownicę rowerową.
22,2mm taki rozmiar jest standardowy i wszechobecny :)
osobiście polecam Shimano SL RS35 Tourney https://www.rowertour.com/p/65794/shimano-sl-rs35-tourney-manetki-dzwignie-przerzutki-obrotowe
Dobry artykuł. Ciekawy jestem czy są jakieś manetki, które pozwalają włączyć hamowanie silnikiem. Wyobrażam sobie to tak że manetka byłaby domyślnie w pozycji 0. Wtedy silnik by ani nie hamował ani nie wspomagał. Wychylenie manetki (mam na myśli raczej manetki pełne i połówkowe) w jedną ze stron powodowałoby dodanie gazu a przeciwnie hamowanie silnikiem i ładowanie baterii. Czy tego rodzaju manetki są dostępne? A może realizuje się to jakoś inaczej?
A może jednak kontrolę takiego hamowania należałoby dodać do klamek hamulca?