Budujemy Falcona dla dziewczyny!
Uwaga: ten wpis będzie rozwijany równocześnie z publikacją kolejnych odcinków z budowy. Jeśli masz jakieś pytania lub coś nie jest jasne to pisz w komentarzach na tej stronie, postaram się na nie dowiedzieć. Warto tu zaglądać co jakiś czas gdyż iż na pewno będzie tutaj bardzo dużo wiedzy uzupełniającej, takiej jakiej nie udało mi się umieścić na filmie.
Aha, wiem, że przez 85% czasu na poniższych filmach wieje nudą ale to nie są filmy rozrywkowe tylko szkoleniowe i bierzcie też na to poprawkę :)
Część 1: Wprowadzenie + budowa akumulatora
Część 2: Silnik
Część 3: Montaż ramy
Część 4: Instalacja elektryczna i uruchomienie
Budujemy Falcona dla dziewczyny
Dawno nie było jakiegoś większego poradnika no to zaczynamy :) Z uwagi na to, że temat jest rozległy to ten wpis będę aktualizował w takt wychodzenia nowych odcinków serii dlatego zaglądaj tu raz na tydzień i bądź na bieżąco :)
„Falcon dla dziewczyny” co to niby ma być hehe A no to, że drodzy Panowie, najwspanialsze hobby to takie, które się z kimś współdzieli. Zróbcie coś dla dobra sprawy i zainteresujcie swoje lepsze połowy tym wspaniałym sportem. Oczywiście nie koniecznie musi to być Falcon, nawet wskazane byłoby na początek zbudować coś o wiele słabszego i bardziej cywilizowanego, coś o mocy 1000-1500W i dużym akumulatorze ale jeśli temat zaszczepiony w wasze dziewczyny wykiełkuje to może i kiedyś w rodzinie będziecie mieć 2 Falcony :)
No więc, my podejdziemy do tematu od tej trudniejszej strony, budujemy Falcona, wersję dla kobiety, czym powinna się charakteryzować taka wersja? Oczywiście rower taki powinien być lżejszy kosztem wytrzymałości ogólnej, nie będziecie raczej jeździć w ciężkim enduro. Powinien być też niższy jeśli wasza wybranka jest niską osobą.
W moim przypadku przyszła szczęśliwa ebikerka mająca 54kg i 158cm wzrostu dawała dość duże wyzwanie dla konstrukcji. Wybór padł na koła 24″ jako proporcjonalne dla jej wzrostu. Ramę jaką wybrałem to Falcon V3 Lite, czyli wąska wersja normalnej ramy Falcon. Przy szerokości 10cm z powodzeniem sprawdziła się w lżejszej konstrukcji. Następnym wyborem to silnik. Tutaj właściwie nie mogło być inaczej i wybór padł na Mxusa 3K Turbo. Idealny, lekki, mocny, zasilany ze sterownika 45A na koło nie podnosi ale dysponuje na kole 24″ aż nadto dobrym momentem. Dodatkowo prąd 45A nie powoduje znacznego grzania silnika i możemy wjechać dosłownie pod każdą górę. Dam też do tego czujnik PAS bo dla osoby nie nabytej w jeździe na elektryku wspomaganie turystyczne z nóg pozwoli lepiej panować nad maszyną.
Przydatne linki dotyczące budowy:
- sklep z częściami: http://nexun.pl
- kontakt do Tasa Tasowskiego: serwis@nexun.pl
- kontakt do warsztatu który robi pakiety ogniw na zamówienie: pakiety@nexun.pl
Przydatne linki ogólne:
- Producent ram Falcon: https://falconroweryelektryczne.pl/
- Pakiety: gotowe i na zamówienie
- Ogniwa litowo-jonowe: sklep
- Jak dobrać obręcz i szprychy do silnika: Zobacz
Elementy elektryczne użyte do budowy (lista w budowie):
- Pakiet na zamówienie 16s16p = 3050zł
- Silnik Mxus v3: 1220zł
- Sterownik KT60V 45A + Wyświetlacz KT-LCD3: 530zł
- BMS 100A 20s: 260zł
- Ładowarka 16s 8A: 350zł
- Manetka kciukowa: 49zł
- Gniazdo XLR do ładowania: 10zł
- 6x komplet wtyków XT60: 30zł
- Wyłącznik termiczny 140st NO, 80st NC i 50st NO + klej termoprzewodzący: 45zł
- Przetwornica DC/DC 72->12V: 65zł
- 2x uchwyt do ladowania telefonu: 45zł
- 2x czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym: 280zł
- Czujnik PAS – oś na kwadrat: 40zł
- inne jak sobie przypomnę co :D
Elementy mechaniczne (lista w budowie)::
- Rama Falcon v3 LITE: 2800zł
- 2x obręcz 24″: 270zł
- Piasta na oś 20mm: – 175zł
- Szprychy do koła przedniego: 35zł (lokalny serwis rowerowy)
- Szprychy 2.5mm do koła z silnikiem: 85zł
- Zaplatanie koła przód + tył: 120zł (lokalny serwis rowerowy)
- 2x dętka 24″ 3.0″ + 2x opaski: 60zł (lokalny serwis rowerowy)
- 2x opona (24×3.0″) DURO: 140zł (lokalny serwis rowerowy)
- Mostek (wspornik kierownicy): 125zł
- Kierownica 760mm,: 80zł
- Chwyty na imbus z podpórką dłoni: 35zł
- 2x tarcze hamulcowe SM-RT86: 310zł
- Zestaw hamulcowy Shimano SLX + metaliczne okładziny: 645zł
- Korba Shimano Alivio FC-M430 (na kwadrat): 120zł
- Pedały platformy z pinami: 88zł
- Amortyzator używany Marzocchi Bomber 888s: 1400zł
- Damper używany FOX Van R: 440zł
- Tulejki montażowe do dampera: 70zł
- Malowanie elementów rowerowych pod kolor ramy: 100zł
- Wolnobieg DNP 11-28T, 7s: 130zł
- Łańcuch: 50zł
- Przerzutki: 150zł
- inne jak sobie przypomnę co :)
Instalacja
Jak widzisz, trochę to zagmatwane ale zaraz wszystko wyjaśnię :)
Na schemacie widzimy 4 główne instalacje:
- czerwona! – w niej występuje napięcie akumulatorowe +BAT
- niebieska – to jest masa (GND) i jest wspólna dla wszystkich urządzeń
- pomarańczowa – jest to instalacja niskonapięciowa 12V na potrzeby dodatkowych akcesoriów jak wentylatorek czy ładowarka do telefonu
- zielona – jest to instalacja sygnałowa hamowania, jest podłączona do przewodu sygnałowego hamulca aby sterownik wiedział kiedy rozpoczynamy hamowanie.
Instalacja zabezpieczenia termicznego
Jak zapewne widzisz na schemacie widnieją aż 3 wyłączniki termiczne, opiszmy je:
- 50st NO – ten wyłącznik termiczny naklejony jest na sterownik i posiada próg aktywacji 50st. Ma na celu uruchomienie wentylatorka wymuszającego obieg powietrza przy sterowniku w sytuacji, jeśli ten zamknięty w skrzynce nagrzałby się do temperatury powyżej 50st. Takie zabezpieczenie stosuje się w sytuacji jeśli mamy rower terenowy i obawiamy się, że sterownik może ulec przegrzaniu. Moja maszyna będzie używana głównie w ternie i do tego raczej dynamicznie dlatego takie zabezpieczenie uważam za potrzebne. Jeśli masz sterownik który potrafi sam zadbać o swoją temperaturę, np jakiegoś Sabvotona to taki wentylatorek może nie być potrzebny. Zastosowany w projekcie sinus KT nie umie sam siebie zabezpieczyć.
- 80st NC – ten wyłącznik ma próg aktywacji 80st. Jeśli mimo włączonego wentylatorka w powyższym obwodzie temperatura sterownika rośnie nadal – wyłącznik ten odetnie przechodzący przez niego obwód +BAT podawany na przewód stacyjki sterownika („mostek” na przewodzie do wyświetlacza). Jeśli temperatura przekroczy 80st – obwód się otworzy i zniknie napięcie podawane na stacyjkę co skutkuje zwyczajnym wyłączeniem sterownika oraz roweru aż do ponownego ostygnięcia.
- 140st NO – najważniejsze zabezpieczenie w elektryku jeżdżącym (nawet okazjonalnie) po terenie. Jego budowa jet bardzo prosta. Będąc zamontowanym wewnątrz silnika, w sytuacji przegrzewania poda masę (GND) na przewód sygnałowy klamki hamulcowej. Sterownikowi wyda się, że zaciągamy hamulec i rower się zatrzyma. Z uwagi, że GND jest już wewnątrz silnika i możemy podłączyć się pod masę halli wyłącznikiem termicznym to aby wyprowadzić ten sygnał z silnika wystarczy nam tylko 1 wolny przewód. Jest to obecnie najlepsza forma zabezpieczenia termicznego
Instalacja stacyjki
Tutaj trochę zmodyfikowałem typową instalację stacyjki, nie polecam takiego rozwiązania ponieważ zwiększa ono awaryjność. W normalnej przeróbce przewodów stacyjki jest podłączony do PLUS akumulatora przez jakiś przycisk lub kluczyk. Dzięki temu po naciśnięciu PLUS jest podawany dalej na sterownik na jego przewód uruchomieniowy i wszystko się włącza. Ja to lekko zmodyfikowałem. W sterownikach KT uruchamianiem zajmuje się przycisk na wyświetlaczu. To on powoduje, że wyświetlacz podaj zasilanie na sterownik i ten się uruchamia. Obecność kluczyka w ramie Falcon powodowałaby jednak to, ze po przekręceniu kluczyka ten podawałby zasilanie na stacyjkę (przewód) sterownika a ten nadal by czekał na kolejne włączenie tym razem z przycisku na wyświetlaczu. Dlatego zmieniłem to tak, aby kluczyk podawał zasilanie już od razu na sterownik i wyświetlacz. Przekręcam i wsio działa. W przewodzie idącym do wyświetlacza idzie 5 przewodów, w śród nich jest czerwony i niebieski. czerwony to przewód stacyjki idący najpierw d wyświetlacza a tam po naciśnięciu przycisku podawany jest dalej niebieskim na sterownik. Na schemacie modyfikacja jest oznaczona jako „mostek”. Zwarłem czerwony z niebieskim przewodem w tej złączce i taki mostek podłączyłem pod wyjście ze stacyjki na kluczyk. Dzięki temu jak tylko kluczyk poda zasilanie to ono od razu trafi na niebieski (z pominięciem przycisku na wyświetlaczu) u od razu uruchomi oba urządzenia.
Szczególną uwagę zwracam na zastosowanie rezystora tzw „softstart”. Jest to rezystor między 1R a 3R oraz między 3W a 5W (dokładne parametry nie są ważne, może być w tym zakresie). Pełni on BARDZO ważną funkcję ochrony przeciw „iskrowej” instalacji stacyjki. Dzięki temu minimalizuje usterki spowodowane iskrzeniem stacyjki podczas włączania. Bez tego elementy szybko uszkodzeniu ulegnie np wyświetlacz.
Uszczelki bocznych paneli ramy
Sporo osób pyta czy lepszy silikon czy uszczelki co boczków. Uważam, że uszczelki są lepsze. Dokładny model jaki użyłem widać na zdjęciu po prawej. Z 1m takiej uszczelki można pozyskać 4 paski po 1m. Uszczelka trzyma się bardzo dobrze, jest elastyczna i dobrze przywiera do powierzchni, można zdjąć boczek bez rozcinania. Polecam.
Prowadnica łańcucha
Taka prowadnica jest niezbędnym elementem, niestety podczas dynamicznej jazdy łańcuch lubi spaść tak jak w innych rowerach MTB używanych do terenu. Dlatego kupujemy prowadnicę i przykręcamy ją bezpośrednio do wahacza. Otwór + gwintownik i mamy dobre miejsce do przykręcenia tego elementu. Uwaga, prowadnicę najczęściej kupuje się wraz z mocowaniem do ramy rowerowej. Nam ten uchwyt nie jest potrzebny więc poszukaj w sklepie takiej bez uchwytu.
Zmiany wynikłe po zbudowaniu konstrukcji
- Zamontowałem dodatkowy termik 50st NO na sterowniku oraz mały wentylator aby chłodził sterownik sinus – co jak co ale konstrukcja to kawał maszyny i bywało, że 10km podjazd pod górę potrafił przegrzać ten element.
- i chyb tyle :)
Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza) 5 marca 2021
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
Najnowsze komentarze
- tas - KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- tas - Diagnostyka sterownika
- tas - Kontakt
- tas - Szprychy – co, jak, gdzie
- tas - Diagnostyka sterownika
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
Jaki najlepiej amortyzator polecasz bo ja myślę o foksie czy to dobra decyzja
Bdb amorki!
Budowa roweru elektrycznego kosztuje 1300 0
Jak ja chcę złożyć rower ale ramy niema dostępnej do Falcon V3 co mam zrobić
Ale tą ramę się zamawia u producenta :)
Nie rozumiem tej prowadnicy, przerzutki MTB sa wyposarzone w sprzeglo . Lancuch nie wpada w wibraje .
Jak nie wpada jak wpada :) Zresztą prowadnica trzyma łańcuch na boki
Proszę podać link do wentylatora
Proszę podać link do k u pną prowadnicy łańcucha
Dodałem do opisu taki link :)
Dałem do opisu :)
Witam
Jaka waga jest tego roweru
Cz można zastosować baterie 48v i sterownik ml60 i 3k turbo
Jeszcze nie wiem, nie mam dobrej wagi :)
To sterownik podaje zasilanie na wyświetlacz, a nie wyświetlacz na sterownik… Wyświetlacz jedynie zwraca sygnał +BAT niebieskim przewodem do sterownika, powodując włączenie sterownika. Oczywiście czerwony przewód (+BAT) idący ze sterownika do wyświetlacza w białej kostce powinien być odcięty, a zamiast niego powinien być dolutowany do kostki przewód (+BAT) idący ze stacyjki (w ogóle nie ma tego na schemacie, ani w eseju). Ogółem sugeruję robić dokładniejsze schematy, zamiast tworzyć eseje, które można interpretować na 10x sposobów. Tak samo te opisy w sklepie, czasem zupełnie można zbaranieć… co autor miał na myśli. W głowę zachodzę jak można połączyć przetwornicę między sterownik a wyświetlacz co miałoby skutkować upaleniem wyświetlacza… ;) Chyba, że ktoś by próbował zasilać przetwornicę niebieskim przewodem z wyświetlacza…
Przetwornica (po stacyjce) i niebieski ze sterownika połączone razem nie spowodują upalenia wyświetlacza?
I czemu nie ma przed stacyjką rezystora? Przecież w ten sposób kilkanaście razy i będzie do wymiany.
Póki przetwornica jest zasilana przez stacyjkę na przycisk to nie upalą choć oczywiście niezbędny jest rezystor zmniejszający iskrzenie
Witam, czy ten rezystor przy stacyjce to po prostu wlutowany szeregowo opornik, np. taki?
https://sklep.avt.pl/rezystor-2-2om-3w-5.html
Jeśli chodzi tu jednak o złożone urządzenie/układ, to poproszę o wyjaśnienie.
Tak, to sam rezystor, najlepiej właśnie około 1-2R
Jest możliwość zamówienia u ciebie takiego roweru ? Parametry pojazdu i użytkowniczki te same.😉
Nie można, ale pomóc merytorycznie w budowie pomogę! :)
Trochę zdziwiłem się stroną mocowania PAS bo w opisie KT 12 ze strony sklepu było że powinien być z przeciwnej strony niż blaty. Co do czujnika ciśnienia tylnego hamulca w pierwszej wersji miałem w ramie ale przy wymianie hamulców na 4 tłoczkowe przeniosłem go koło kierownicy tak jak przedni. Chętnie zobaczyłbym jak mocowałeś prowadnicę łańcucha do wahacza.
Wrzucę tu do wpisu informacje o montażu prowadnicy
Czy do ramy Falcon V3 też potrzeba suportu 127-133mm?
Tak
Witam, mam takie pytanko czy tam jak jest czujnik ciśnienia nie powinno być zapodane 12V (żółty) z przetwornicy zamiast niebieskiego gnd?. :)
To zależy czy sterownik ma wyjście GND do sterowania klamką. Jeśli ma to lepiej zrobić to zwierając kabelek do masy. Jednak niekiedy sterowniki nie mają, np starsza wersja sterownika Sabvoton. Wtedy trzeba użyć przewodu sterowanego 12V i podawać na niego napięcie z przetwornicy przez klamki.
Dziewczyna Cię rzuci, tyle ma czekać na falcona ;-)
W mojej ramie największą jazdę miałem z czujnikiem PAS. Wahacz w okolicy osi mocującej jest zakończony kwadratowo. Nie dawało się włożyć czujnika bo blokował go wahacz. Ruch wahacza = destrukcja PAS. Musiałem zeszlifować do 3mm rogu wahacza i go zaokrąglić, tam gdzie jest imbusowa śruba zaciskająca. Teraz pasuje. Ogólnie składanie Falcona wymaga pozytywnego nastawienia na majsterkowanie w dużej ilości. ;-)
Czekam na ciąg dalszy. Robię Falcona na równiny w podobnej specyfikacji :-)
Hej
Kiedy zapodajesz dalszy film
Chciałbym już coś zamawiać ale tez posłuchać o tym jaki silnik sterownik itd
Pozdrawiam
Niebawem będzie :D