Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
30Lip

Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika

Poradnik dla bardziej zaawansowanych konstruktorów. Wszelkie modyfikacje przeprowadzasz na własną odpowiedzialność. Zwiększasz ryzyko awarii sterownika lub silnika.
Jak zwiększyć moc sterownika

Moc (prąd) sterownika BLDC da się dość prosto zwiększać w pewnych rozsądnych granicach. 

Poniżej przykładowa modyfikacja sterownika 40A na 50A. 

Jak tego dokonać: 

original-cfd180786b086e1dd6e185a3641513eboriginal-eeea2e2a2f11fc0211e7170f93e8bc511. Wyjmij płytkę sterownika z obudowy i wyczyść wszystko ze starej pasty termo (później nałożysz większa ilość nowej – jeśli posiadasz).

 

original-5f87fe0f4c66bb77eed1463d8807d8c52. Zlokalizuj rezystory pomiarowe, przy pomocy których sterownik sprawdza prąd pobierany z baterii. Rezystory te najczęściej mają postać „drutów” zamontowanych na płytce. W zależności od mocy sterownika mogą być 1,2,3 lub 4 druty. 
 
original-7e0c1c5d7f649cc66665e86d45b443883. To jest kluczowa procedura. Należy nadlać cyną druty pomiarowe aby zmniejszyć ich rezystancję. Spowoduje to mniejszy spadek napięcia na tych rezystorach. Sterownik zmierzy ten spadek i uzna, że płynie mniejszy prąd niż w rzeczywistości. Dlatego zezwoli na płynięcie większego prądu, który w przekroczy wartość fabryczną zależnie od stopnia „nadlania” rezystorów pomiarowych. 
 
Na powyższym zdjęciu dokonałem modyfikacji zalewając około 10% szerokości drutów. Przełoży się to na większy prąd uzyskiwany ze sterownika. 

Pamiętaj!: Nie można zwiększać mocy bez limitu!
Jest szereg czynników które należy brać pod uwagę: 
– Nie podnoś prądu sterownika o więcej jak 40% – w przeciwnym wypadku sterownik przy ruszaniu może się wyłączać wykrywając skrajne przeciążenie 
– 25% zalania nie równa się 25% większy prąd! Dokonuj modyfikacji powoli i małymi kroczkami aby trafić w maksymalną wartość i nie przesadzić. 
– Wymień przewody zasilające oraz fazowe na grubsze – polecane AWG12 
– Zadbaj o chłodzenie sterownika – będzie się bardziej grzał niż fabryczny. 
– Upewnij się, że silnik jest w stanie znieść dodatkowe ampery i nie zostanie przegrzany długotrwałym zwiększonym obciążeniem 

Najlepszą praktyką jest podniesienie prądu o wartość od 25% do 40% maksymalnie. 
Najlepiej robić to małymi kroczkami zwiększając prąd w kilku podejściach aż do otrzymania docelowej mocy. 

UWAGA: Druty pomiarowe łatwo zalać cyną – przylepia się ona i oblewa je zmniejszając rezystancję i podnosząc prąd ponad bezpieczne 40%. Dlatego postępuj delikatnie. Jeśli przesadzisz z prądem, lub cyna zaleje za dużą cześć drutów – nie da się ich wyczyścić zmniejszając prąd. W przypadku potrzeby zmniejszenia prądu – należy wylutować te druty i pilnikiem delikatnie zetrzeć z ich powierzchni cynę. Rezystancja na powrót się podniesie, a prąd sterownika zmniejszy. 

original-ae85a6b3c6482d1c135afdaf10ad10874. Po modyfikacji wykonaj dodatkowe czynności: 
– Zweryfikuj, czy przewody zasilające i fazowe są wystarczająco grube by sprostać zadaniu – minimum AWG12 (mowa także o przewodach do silnika!) 
– Usuń starą pastę termo przewodzącą i nałóż nową warstwę w rozsądnej ilości. 
– Podklej kondensatory silikonem, aby nie ruszały się od wstrząsów, w przeciwnym wypadku odpadną. 

Jak zmniejszyć moc sterownika

Taka procedura jest o wiele prostsza. Zamiast zalewać cyną druty – to wlutuj jeden 🙂

Dla przykładu – mamy sterownik 45A mający 3 druty pomiarowe. Czyli na jeden drut przypada 15A. Jeśli usuniemy 1, to pozostałe dwa zmniejszą moc sterownika do 30A. Jest to odwracalny proces. Pamiętaj tylko, aby podczas późniejszego wlutowania drutów zbytnio ich cyną nie oblepić, bo zamiast przywrócenia fabrycznej mocy zrobisz jakąś wyższą 🙂

Pytania, sugestie, pomysły?

komentarzy 11 do wpisu “Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika”

  1. sambor napisał(a):

    Mam sterownik kupiony u Ciebie Tas. Zastanawiam się nad innym rozwiązaniem ograniczenia mocy – takim, w którym przełącznikiem można zmienić maksymalny prąd, aby spełniał wymogi formalne road i offroad.

    Pierwsza moja myśl pobiegła w kierunku stycznika, który załączałby 2 druty oporowe. Ale nie jest to dobre rozwiązanie. Przy tak niskich rezystancjach styk przekaźnika będzie zmieniał znacząco opór obowodu, a prądy będą go wypalać.

    Skoro jednak układ mierzy napięcie na owych drutach, to można wstawić dzielnik tego napięcia. Można by wtedy wyregulować dokładnie ograniczenie prądowe w pozycji „low”. Przełącznik zwierał by ten dzielnik i byłoby „max”.

    Mielibyśmy wtedy dokładnie wyregulowaną moc. Np dla instalacji 60V maks prąd około 5A, co daje 300W. Przyy tej mocy rower rozpędzał by się po płaskim do do 25-30 km/h

  2. Fazi napisał(a):

    Witam. Posiadam przerobiony Romet Ramblera 6.0 na elektryczny i czytając wasze temat zastanawiam się czy da radę w ten sam sposób dodać trochę mocy mojemu w bikeowo. O to dane mojego sterownika

    Sterownik GT500, 36V – 48V, 30A Napięcie pracy: 38V-48V (Akumulatory LiPo/LiIon 10s-13s, Akumulatory żelowe 3-4szt). Maksymalne napiecie wejściowe 60V
    Prąd maksymalny: 30A
    Moc nominalna: 600W
    Moc maksymalna: 1450W
    Odcięcie zasilania: 31V +-1V
    Wymiary: 45x85x150mm

    Dziękuję i pozdrawiam

  3. Yareq napisał(a):

    Da radę dać więcej mocy sterownikowi Sabvoton?
    Wiem ze w ustawieniach można zmieniać Prądy, ale tylko do zaprogramowanego progu?

    • tas napisał(a):

      I tak i nie.
      Sterownik ma zaprogramowane ograniczenia i nie da się zwiększyć mocy ale ludzie robią tzw „ruski mod” czyli coś na wzór podlewania drutów pomiarowych w sterownikach blokowych. Zwiększa to moc okłamując sterownik, np mamy ustawione 80A, a idzie 160A. Nie mam jednak tego opisanego i raczej nie mam w planach ponieważ to są tak wielkie moce, że dają widma spalenia sterownika i widma pożaru akumulatora od nadmiernego prądu, więc to zabawa dla zaawansowanych. A blog jest dla początkujących 🙂

      • Yareq napisał(a):

        Dzięki. Zgadzam się. Sterownik musiałby być chłodzony dodatkowym obiegiem, chociaż pack z lipo pewnie by z łatwością oddał takie prądy bez większego wysiłku. Gdzieś na necie spotkałem się z Sabvoton 72150 który był podkręcony na 200, oczywiście gwarancja producenta nie obejmuje tego produktu. Myślałem że to jakoś programowo bardziej. Czy w trybie boost max prądy między fazowe idą do 400A przez kilka sekund? Standard to 350 tego kontrolera.

  4. mar napisał(a):

    przy przyspieszaniu spada napięcie baterii do 42V i sterownik się wyłącza. co zrobić żeby miał niższe Low protect-V

  5. Piotr napisał(a):

    Tas co do usuniecia nadmiernej ilosci cyny, to mysle ze mozna spokojnie uzyc plecionki do „odessania” nadmiaru, jakby ktos przedobrzyl. Polecam japonska do BGA, uzywam takiej w pracy jest rewelacyjna w polaczeniu z markowym topnikiem

  6. munio napisał(a):

    Czy masz sposób na rozpuszczenie (chyba tylko chemiczne) zalewy jaką zalewane sa sterowniki, mam taki jeden, prawdopodobnie „poszły” w nim tranzystory mocy

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress