Wszystko o budowie rowerów elektrycznych
25Maj

Diody led na BMSie

Część BMSów spotykana na rynku posiada moduł diagnostyczny. Są to dodatkowe diody LED zamontowane w sekcji balansującej i informującej o zachowaniu się akumulatora oraz stanie ładowania.

Każda dioda to jeden kanał balansera. Kiedy balanser się uruchamia i zaczyna wyrównywać celę do „napięcia wyrównywania”, np 4.17-4.20V (w zależności od modelu BMSa) zapala się na nim dioda. Po kilku godzinach, kiedy dana sekcja osiągnie to napięcie i balanser się wyłączy – dioda zgaśnie. Diodki po kolei gasną aż wyłącza się wszystkie. Oznacza to zakończenie balansowania akumulatora (zakończenie konserwacji akumulatora).

Świecenie się wszystkich diod jest całkowicie normalne i świadczy o prawidłowym wyrównywaniu akumulatora. Dodatkowo diody te powinny świecić długo po zakończeniu ładowania. Dla nowego akumulatora można się spodziewać nawet kilkunastu godzin, dla takiego użytkowanego czas ten nie powinien być dłuższy niż 5h.

Może się zdarzyć, że zamiast świecenia dioda mruga. Oznacza to, że napięcie na danej sekcji osiągnęło granicę uruchomienia balancera i oznacza, że dana sekcja jest prawie wybalansowana. Mruganie po kilku godzinach się zakończy.

A co, jeśli zaraz po wyłączeniu ładowarki:
Zapala się tylko kilka diod, a reszta się nie włącza? Najczęściej oznacza to, że któraś sekcja zbyt szybko osiągnęła swoje napięcie 4.25V i BMS odłączył ładowarkę przedwcześnie. Wskazana jest dalsza diagnoza ponieważ wszystko wskazuje na to, że sekcja, której LED się włączył jest w jakiś sposób nieprawidłowa (ma niepełną pojemność i szybciej ociągnęła stan naładowania lub jest nierówna, przeładowana ) i należy ją wyrównać/sprawdzić.

Zapala się większość diod, ale nie wszystkie, ładowanie się kończy, ale kilka diod się nie zapala? Oznacza to, że te sekcje, które się nie świecą są nadmiernie rozładowane. Na tych sekcjach może być jakiś upływ spowodowany wodą, rozlutowaniem się przewodów itp. Cela o mniejszym napięciu może zaniżać pojemność akumulatora i wskazane jest zbadania sprawy bardziej szczegółowo.

 

komentarzy 12 do wpisu “Diody led na BMSie”

  1. Łukasz napisał(a):

    Ładowałem całą noc akumulator potem Bms świecił. Następnie zaczął migać cały dzień. Jak się kładłem spać o 23 to jeszcze migał. Czy to jest normalne? Jak Bms świeci to wiem, że lepiej poczekać aż zgaśnie i dopiero wtedy jeździć. W przypadku gdy Bms miga też jest lepiej nie jeździć i poczekać aż zgaśnie i dopiero wtedy jeździć?

  2. Waclaw napisał(a):

    Czy jest potrzeba stosowanie BMS dla baterii NIMH. Wydaje mi się że zjawisko różnych napięć na poszczególnych ogniwach też występuje, chociaż może nie jest tak szkodliwe jak dla baterii Li i LiPoJ do tej pory nie spotkałem BMS-a dla takich baterii. Co o tym sądzisz?

    • tas napisał(a):

      Nie ma BMSów dla akumulatorów niklowych, one mają ciekawą cechę, nie naładują się powyżej pewnego napięcia bo zaczynają się grzać (deltaV) i między innymi na tym efekcie bazują ładowarki

  3. Karol napisał(a):

    Warto znaleźć taki z diodami do budowy baterii?

  4. Lasior napisał(a):

    No tak, raz się palą, a raz świecą.

  5. mariusz napisał(a):

    Czy rozjazd 0,03V to dużo? miałem najwyższe napięcie w nowym aku 4,21V a najniższe 4,18V. Ładowanie wyłączyło się przy 67,3V.

  6. Krzysiek napisał(a):

    Zauważyłem, że podczas świecenia diod (balansowania), nawet po odpięciu ładowarki nie działa rower. Dopiero gdy skończy się balansowanie można jechać. To normalne ?

    • tas napisał(a):

      jeśli akumulator ma duże rozjazdy to tak, póki BMS nie ogarnie to może nie zezwolić na jazdę. Ogólnie to zalecam obadać co i jak 🙂

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress